GW GFC-8010G Freq. Counter Service manual (Gezocht)
Ik zoek voor mijn Frequentie Counter type GFC-8010G het Service Manual of/en het schema .
Ik zag op het Internet dat ik slecht tegen een fikse betaling deze kan aankopen.
Iemand de beschikking over dit Manual?
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet, ruud
![[image]](images/uploaded/202608061645546a74ba4241d3a.jpg)
GW GFC-8010G Freq. Counter Service manual
Ik kon het ook niet vinden, maar als er standaard IC´s in zitten kan je ver komen met de datasheets van deze IC´s. Staan vaak standaard applicaties in die vaak letterlijk overgenomen worden. Maar Ruud, dat zal voor jou wel bekend zijn.
Dit soort instrumenten heeft vaak identieke klonen onder een andere merknaam. Beetje verder zoeken dus. Zo had mijn functiegenerator C&C FG-202C ook iets obscuurs. Good Will Instrument Co. GFG-8015 bleek vrijwel identiek. Ik had toen al vijf SM's doorgevlooid... Jouw instrument is ook van Good Will. Grote kans dat er een kloon is.
Edit: Tenma 72-375 maar daar is ook geen schema van.
Tjerk
Soms dan maar Investering doen.
Vervolgens nwe scan maken en vrij ter beschikking stellen voor anderen.
Heb ik zo vaak gedaan.
Deze counter is een "extra" apparaat.
Ik heb nog een aantal andere counters zoals de Philips 6664 en de HP 5302A plus wat zelfbouw apparaatjes.
Dus om nu tientallen dollars en hoge verzendkosten uit te geven?
Is waarschijnlijk niet nodig.
Zie mijn vervolg bijdrage.
ruud
Vervolg.
Omschrijving van het probleem.
Deze counter staat in een vaste opstelling met mijn andere apparatuur.
In het begin van de dag de hoofdschakelaar aan en voor het naar bed gaan alles weer uit.
En dan schakel ik daarna alleen de te gebruiken apparaten en soldeerbout etc aan en na gebruik weer uit.
Nu viel mij op dat, hoewel de drukschakelaar van de counter in de "uit stand" stond het apparaat bovenop behoorlijk warm was?
Ik had wel een schrijfblok er tijdelijk opgelegd, maar het apparaat staat toch
"uit".
Ik heb wat andere klusjes op mijn werktafel opzij geschoven en heb het apparaat geopend.
De boutjes waren nog afgelakt en ik had dit apparaat dus al die vorige jaren nog nooit geopend.
Mooie printplaat en goede onderdelen.
Apparaat aangesloten op mijn netspanning en wat metingen gedaan.
Tot mijn verbazing gaat de netspanning direct naar een filter en vervolgens naar een transformator.
Die geeft ongeveer 9 volt wisselspanning die, via de aan/uit frontschakelaar naar een diodebrug gaat en vervolgens met een 7805 de 5 Volt gelijkspanning maakt.
De transformator geeft wel warmte af, ook omdat de netspanning van 240 Volt op de 220 Volt tap was aangesloten.
Aansluiting op de 220 Volt aansluiting met veel moeite los kunnen krijgen (zat heel veel bruine smurrie op en in die verbinding) en op de 240V tap aangesloten.
Oók zag ik dat de printzekering houder een afgebroken lip had, de zekering hing een beetje tegen die clip aan.
Wanneer ik tegen de counter print tikte maakte deze zekering wél en géén contact.
Dus nieuwe zekeringhouderclip gemonteerd.
Even nog wat spanningen en de juiste werking getest en dan de behuizing gesloten.
Géén netspanning onderbreking schakelaar dus ál die jaren sluip gebruik.
Wat foto's toegevoegd v.w.b. de oude en nieuwe situatie.
ruud
![[image]](images/uploaded/202608071659176a760ee52f9af.jpg)
![[image]](images/uploaded/202608071708066a7610f695400.jpg)
![[image]](images/uploaded/202608071703516a760ff7089f8.jpg)
![[image]](images/uploaded/202608071704106a76100ad3483.jpg)
![[image]](images/uploaded/202608071704306a76101ed2409.jpg)
Moet natuurlijk wel beetje binnen perken zijn.
Maar euwo of 20 voor manyal waardoor je 10x eerder klaar bent met storing zoeken..
Dat bedoelde ik.
Succes
Beste is meettafel via eigen hoofd zekering en schakelaar.
Zodat 1 bij foute niet je hele hut zonder spanning komt.
Wel zo fijn voor rest van familie.
En 2 je de hele tafel uit kunt zetten als je niet aan werk bent.
Heel veel spul heeft zeker ook heden geen UiT schakelaars meer.
Mooie spullen heb je daar staan!
Ik zie er geen Watt-meter tussen…
Meet eens van al je apparaten het sluipverbruik op.
Of van je werktafel als geheel, met hoofdschakelaar AAN en alle machientjes UIT.
De meeste Watt-meters hebben 0,2 Watt als meetdrempel en sommige geschakelde voedingen komen daaronder.
Zelf heb ik een milliWatt meter die vanaf 20mW meet.
Ik vind het allemaal niet zo schokkend hoor.
Je zegt zelf al dat het een "extra" apparaat is. Het is geen professioneel apparaat (de Philips en HP die je noemt zijn dat wel) dus deze is van een geheel andere prijsklasse en voor een andere (-meer hobby-) doelgroep. Dat gezegd hebbende vind ik het als ik je foto's bekijk best een net apparaat, en simpel maar redelijk degelijk opgezet met de ICM7216 waar alles omheen gebouwd is.
Dit apparaat is uit circa 1993 of 1994 (stempel op het ICM IC). In die tijd hadden HEEL VEEL consumentenapparaaten de ingebouwde voedingstrafo rechtstreeks zonder schakelaar aan het netsnoer zitten. Denk b.v. aan al die transistorradio's met ingebouwde trafo.
Het was de tijd dat het "normaal" was staande schemerlampen met 500W halogeenlamp + ingebouwde dimmer in huis te hebben. 100W gloeilampen op veel plekken in huis. Philips begon voorzichtig met zijn SL spaarlampen.
Terug naar het apparaaat. Uitgaande van het feit dat het niet professioneel is veel positieve dingen op te merken.
De print is een epoxy exemplaar, met duidelijke componentpositie opdruk.
De gebruikte componenten zijn van goede kwaliteit.
De bedrading is overzichtelijk en de connectors zien er prima uit.
Wat ik me WEL afvraag, hoe is het met het plastic van de behuizing na zoveel jaar? Is het nog stevig of is het zoals bij sommige merkapparaten van die leeftijd ook uit elkaar aan het brokkelen....
Uit ongeveer dezelfde tijd heb ik een Dynatec DFC-1000 counter, ook zo'n hobby ding. Die heeft heel weinig aangestaan, maar ALS ik hem wel eens aanzet werkt hij prima, nooit iets aan hoeven te vervangen.
Maar voor jou is het thema sluipverbruik echt een sport geworden Gerard!

Het is inderdaad een goede print en goede onderdelen.
Het minimale sluipgebruik maakt mij niet zoveel uit.
1 keer de oven of de droogtrommel aanzetten is een gebruik van 1000 keer hoger.
Belangrijker voor mij was dat ik niet wist dát het apparaat "onder stroom" bleef staan in de uit stand.
Heb dit nu opgelost om dit apparaat op een eigen stekkerdoos aan te sluiten wat alleen bij gebruik wordt "aangezet".
De kunststof behuizing is nog in prima staat. Staat wel voor een raam met vitrage, dus niet in het volle licht. Het belichte deel is wel iets verkleurd, zie de foto. De schaduw van de beugel is duidelijk te zien.
Hij staat weer op zijn/haar plaats. Iedereen bedankt voor de opmerkingen en raadgevingen.
Groet, ruud
![[image]](images/uploaded/202608081206466a771bd670772.jpg)
Ik heb nog even flink gezocht naar een schema en/of servicedoc van jouw toestel of equivalent, maar kan het nergens op het net vinden.
Het schema zal vermoedelijk niet veel afwijken van onderstaand schema uit de datasheet van de ICM7216 waar deze meter rond is opgezet.
Interessant om die datasheet er eens bij te pakken, zelfs als je nog een origineel schema vindt.
Behalve de ICM zitten er nog twee TTL IC's in jouw toestel, op het datasheetvoorbeeldschema ook.
Periodemeting zit niet op jouw toestel (?) dus de CD4016 zal ontbreken dan.
Grappig dat het kristal verwarmd wordt door het voedingsregulator IC (te zien op je foto's).
![[image]](images/uploaded/202608091512096a7898c9a1520.png)
Hallo Henk, bedankt voor het applicatie schema.
Ik heb óók nog zitten zoeken naar de TENMA 72-375 uitvoering maar niets gevonden.
De gebruiksaanwijzing wel.
Die heb ik uitgeprint.
Daar wordt de "verwarming" van het Xtal uitvoerig besproken.
19 pagina's.
Hij is al weer in gebruik!
groet, ruud
NB, wat gegevens over de X-Tal oscillator.
![[image]](images/uploaded/202608091557036a78a34faac4a.jpg)
![[image]](images/uploaded/202608091557516a78a37fdf402.jpg)
En deze nog.
ruud
![[image]](images/uploaded/202608091708086a78b3f8a964f.jpg)