Meetsonde (Toestel of techniek)

door doktordirk @, Noordbeemster, 10-08-2026, 14:47 (22 uur en 59 minuten geleden)

Je zoekt wel eens iets, en dan kom je wat tegen waarvan je niet wist dat je het had.
Zo ook nu weer, een PW 9512/61 Philips conductivity measuring cell wat dat dan ook wezen mag.
[image]
Nu zijn er meerdere apparaten met deze cijfercombinatie, maar uiteindelijk vond ik een Pdf van de univ, Twenthe.
Nu is m'n Engels niet toppie, en met alle chemische symbolen was ik na een paar regels het spoor helemaal bijster.
Maar de meetcel moet aangesloten worden op een PW9527.
Blijkt met een paar letters er bij ook een kleuren tv te zijn, maar na enkele pagina's zowaar bij Wil Manshande de gebruiksaanwijzing van dit apparaat.
[image]
Nu heb ik nog steeds geen idee bij welk onderzoek je zoiets nodig zou moeten hebben.
Denk niet dat het een toepassing in onze hobby zal hebben.
Dus het zal wel weer in zijn doosje belanden, of er moet iemand zijn die er nog wat nuttigs mee kan, wie weet.

Dirk.

Meetsonde

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 10-08-2026, 16:27 (21 uur en 18 minuten geleden) @ doktordirk
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 10-08-2026, 16:31

Die meetcellen werden gebruikt om de kwaliteit van water te beoordelen, bijvoorbeeld door drinkwaterbedrijven of installaties die koelwater innemen.
Het meetapparaat is feitelijk een weerstandsmeter, zelf heb ik de PR9500 gehad:
https://gerardtel.nl/Sets/Phi9500.htm
Geleiding door water is afhankelijk van opgeloste stoffen, maar je moet natuurlijk gestandaardiseerd meten qua hoeveelheid water en temperatuur. En je meetcel moet niet roesten. Er zit geloof ik platina in, waardoor de cellen vaak ontbreken.

Voor je gewenste toepassing maak je eerst een serie referentie metingen, bv 20, 40, 60 en 80 gram oplossen in een emmer water en de geleiding meten. Dan emmer uit de sloot scheppen, geleiding meten en terugzoeken uit je referentie resultaten.

Meetsonde

door Martina @, Weerselo Twente, 10-08-2026, 22:48 (14 uur en 57 minuten geleden) @ Gerard in Zeist

Wat moet je dan oplossen?

Meetsonde

door HM @, Hilversum, 11-08-2026, 08:22 (5 uur en 23 minuten geleden) @ Martina

Je moet het met een korreltje zout nemen....

De meting is een geleidbaarheidsmeting en wordt vaak uitgedrukt in siemens ( 1/R ).

Meetsonde

door Martina @, Weerselo Twente, 11-08-2026, 08:28 (5 uur en 17 minuten geleden) @ HM

Je moet het met een korreltje zout nemen....

De meting is een geleidbaarheidsmeting en wordt vaak uitgedrukt in siemens ( 1/R ).

Ja.., daarom om juist... ik vond het al zo vreemd....:-(

Meetsonde

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 11-08-2026, 09:34 (4 uur en 11 minuten geleden) @ Martina
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 11-08-2026, 10:14

Wat moet je dan oplossen?

Water kan natuurlijk een scala aan verschillende stoffen met zich meedragen en de geleidingsmeting brengt dit allemaal terug tot 1 getalletje. De meting kan dus nooit een compleet beeld geven van de waterkwaliteit. Er zijn ook veel stoffen die de geleiding helemaal niet beïnvloeden, ik denk dat dit vooral werkt voor opgeloste zouten die uiteenvallen in ionen.

Het zou denk ik kunnen werken voor een situatie waarin je vooral last hebt van vervuiling door een bepaalde veel voorkomende stof. Daarvan kun je dan zo’n reeks maken.
Dat heb ik indertijd met mijn dochter uitgespeeld met keukenzoutoplossingen van verschillende sterkte.

Verder kun je wellicht een soort verschilmeting doen. Je meet de “normale” geleiding van het water uit je bron. Dan dagelijks even een druppel opmeten, en als de geleiding verandert is dat een indicatie dat er wat aan de hand is met je water.

Meer info zal van chemie-historici moeten komen ben ik bang.
EDIT:
Maar wacht, hier heb ik nog een chemische email van 23 jaar oud, dus ook chemisch-historisch: https://gerardtel.nl/Articles/PR9500.txt
Jouw cel 9512 wordt ook genoemd denk ik...

Meetsonde

door doktordirk @, Noordbeemster, 11-08-2026, 09:57 (3 uur en 48 minuten geleden) @ Gerard in Zeist

Zoiets bedoelde ik al.
De sonde zitten gewone banaanstekers aan die je ook bv aan een multimeter kan aansluiten.
Maar om iets te meten werkt dat natuurlijk niet, daarvoor is een speciaal meetapparaat nodig en heeeel veel kennis in de chemie vermoed ik.
Alleen al de gebruiksaanwijzing is niet zomaar te doorgronden, daar zal je ook wel de nodige achtergrondkennis voor moeten hebben
De verhandeling van de univ. Twenthe stonden zoveel chemische symbolen in dat het me begon te duizelen.
Maar goed, de sonde zal wel in z'n doosje blijven (zonder schuimrubber, dat was volledig verpoederd).
Ik heb er in ieder geval geen (electronische) toepassing voor.

Dirk.

Meetsonde

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 11-08-2026, 10:59 (2 uur en 46 minuten geleden) @ Gerard in Zeist

Je eigen stukje van de 9500 geeft juist ook aan betreft koelinstallaties.

Kan me voorstellen dat bv water geleding dan een maat kan zijn voor bv corrosie
van installatie of juist voorkoming daarvan.

Installatie bevat bv anodes tbv tegen gaan corrosie
die geleiding kan dan verstoort raken als water een te grote
afwijking heeft.

Andere mogelijkheid tbv drinkwater bedrijven is de toevoeging van chemicalien
om water drinkbaar te krijgen.
Of mate van reiniging voor volgende stap.

Hoeveelheid hiervan toegevoegd zal dan een relatie hebben met de geleidbaarheid.

Of wel men kan dan zien of men voldoende heeft toegevoegd.

Idee je voegt schepje suiker aan kopje thee toe en gaat dan proven of voldoende is.