Meetsonde (Toestel of techniek)
Wat moet je dan oplossen?
Water kan natuurlijk een scala aan verschillende stoffen met zich meedragen en de geleidingsmeting brengt dit allemaal terug tot 1 getalletje. De meting kan dus nooit een compleet beeld geven van de waterkwaliteit. Er zijn ook veel stoffen die de geleiding helemaal niet beïnvloeden, ik denk dat dit vooral werkt voor opgeloste zouten die uiteenvallen in ionen.
Het zou denk ik kunnen werken voor een situatie waarin je vooral last hebt van vervuiling door een bepaalde veel voorkomende stof. Daarvan kun je dan zo’n reeks maken.
Dat heb ik indertijd met mijn dochter uitgespeeld met keukenzoutoplossingen van verschillende sterkte.
Verder kun je wellicht een soort verschilmeting doen. Je meet de “normale” geleiding van het water uit je bron. Dan dagelijks even een druppel opmeten, en als de geleiding verandert is dat een indicatie dat er wat aan de hand is met je water.
Meer info zal van chemie-historici moeten komen ben ik bang.
EDIT:
Maar wacht, hier heb ik nog een chemische email van 23 jaar oud, dus ook chemisch-historisch: https://gerardtel.nl/Articles/PR9500.txt
Jouw cel 9512 wordt ook genoemd denk ik...
Complete draad:
- Meetsonde -
doktordirk,
10-08-2026, 14:47