Aansluiten b&o platenspeler type 1203 op denon avr-x1800h dab (Toestel of techniek)

door Pevan0 @, België, 18-08-2026, 13:28 (1 dag en 1 uur geleden)

Hallo ,

Ik heb een probleem bij het aansluiten van een b&o platenspeler type 1203 op een moderne denon versterker type avr-x1800h dab. Deze versterker heeft een ingebouwde voorversterker. De uitgang van de b&o is een 5 pin stekker waarvan 2 pinnen en aarding aangesloten zijn. Ik heb voorlopig zelf een vrouwelijke 5 pins stekker gemonteerd op 2 audio stekkers. Het geluid wordt weergegeven, maar er is een duidelijke brom hoorbaar. Wanneer ik de stekker met de hand vasthoud dan is de brom weg. Iemand een idee wat ik verkeerd doe?

Mvg. Peter

[image][image][image]

Aansluiten b&o platenspeler type 1203 op denon avr-x1800h dab

door soundman2 ⌂ @, Wouw, 18-08-2026, 13:56 (1 dag en 1 uur geleden) @ Pevan0
Gewijzigd door soundman2, 18-08-2026, 14:44

Mvg. Peter

[image]

Als de grijze steker van de pick-up is en het metalen stuk met de afgeschermde audiokabel het verloopkabeltje , dan zit het verkeerd.
De kontakten hebben een nummer in de volgorde 1-4-2-5-3
Aan 3 en 5 komen de signaaladers en aan punt 2 beide afschermingen.
Bovendien moet je in dit geval de metalen huls van de contrasteker ook doorverbinden met pen 2 ic de afscherming van de audiokabel. De huls van de B&O steker wordt dan automatisch meegeaard.
Voor zover ik weet is pen 3 links en pen 5 rechts, maar bij verkeerd aansluiten is dat hier geen probleem, omdat je dan de twee tulpstekers eenvoudig kunt omsteken op de radio/versterker.

Als de B&O nog een driepolige steker heeft, dan verhuist de draad aan pin 5 naar pin 1.

Mogelijk heb ik het aanzicht van de stekers verkeerd-om getekend.
De overeenkomstige cijfertjes staan in elk geval correct op de steker!

Vijfpolig
[image]

Driepolig
[image]

Bij MD elementen werd bij voorkeur de bedrading symmetrisch uitgevoerd. D.w.z dat vanaf het element vier sigmaaladertjes lopen naar de versterker. De B&O plug zou dan vijf penen moeten hebben, om elk signaaldraadje zijn eigen aansluiting te geven.
De aansluitkabel is dan minder gevoelig voor (magneet) invloeden van buitenaf.
De vijf polige contra wordt dan weer anders bedraad!
Vanaf de foto's is dat niet te beoordelen.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 18-08-2026, 17:31 (21 uur en 31 minuten geleden) @ Pevan0

Deze moet je ook aansluiten.
En wel naar chassis van de Pick-up.

Probeer maar eens er enkel draad tussen Deze Signal GND en ergens schroef van de PU.
[image]

door soundman2 ⌂ @, Wouw, 18-08-2026, 18:57 (20 uur en 6 minuten geleden) @ Maurice
Gewijzigd door soundman2, 18-08-2026, 19:29

Deze moet je ook aansluiten.
En wel naar chassis van de Pick-up.

Probeer maar eens er enkel draad tussen Deze Signal GND en ergens schroef van de PU.
[image]

Die aansluiting is er speciaal voor de aarding van het pu chassis etc. Er wordt daarmee voorkomen dat stoorsignalen eveneens door de afscherming van de audiokabels loopt. Zonder modificatie van de PU bedrading is dat niet mogelijk. Een extra daad zou een aardlus creeeren.. Ik ken de B&O verder niet, maar volgens de manual is de losse aarddraad voor het pu chassis niet aanwezig.
Vaak wordt vergeten dat een afscherming van de audiokabel weliswaar op aarpotentiaal ligt, maar gewoon een signaalader is, nl de retour van het PU element.
Feitelijk hoort een pu element geheel symmetrisch aangesloten te worden, vergelijk het met het aansluiten van een prof. microfoon.
Die heeft ook twee signaaldraden naar de versterker, met daar om heen een afscherming, die geen deel uitmaakt van het audiocircuit.
De radio / versterker met de tulpaansluitingen is niet symmetrisch, maar de afscherming vervoert alleen het retour audiosignaal. Alle andere delen van de pu hebben dan een aparte draad waarmee metalen delen van de pu worden geaard, direct op het chassis van de versterker, zonder enige verbinding met het audio circuit. Stoorsignalen etc. die op het chassis van de pu staan komen dus niet in het audiokanaal terecht.
De audio aarde mag ook niet verbonden worden met enige mechanische aarde, omdat dat doorgaans een aardlus oplevert met mogelijk daarbij horende brom.

Schema B&O 1203

[image]

Overigens wil ik nog een wijziging aanbrengen in mijn vorige uitleg
Ik adviseerde om de metalen huls van de nieuwe din contraplug door te verbinden met pen 2 van de afscherming van de audiokabel.
Bij nader inzien zag ik dat de versterker een externe aardschroef heeft (SIGNAL GND)
Als ik het schema bekijk is het chassis van de PU verbonden met de huls van de Din steker van de PU
In dat geval is het beter dat je de huls van de contraplug niet verbindt met pen 2, maar via een extra ader rechtstreeks verbindt met de genoemde aardschroef (SIGNAL GND) op de versterker.

door ronnie van dalen @, Hoogeveen, 18-08-2026, 22:12 (16 uur en 51 minuten geleden) @ Pevan0

Is dat wel een afgeschermde kabel? ik zie 2 zwarte draadjes naar buiten komen en geen aardscherm.
Dat is ook niet bevorelijk!

door ewoud @, Amstelveen, 18-08-2026, 22:53 (16 uur en 9 minuten geleden) @ ronnie van dalen

Beste Ronnie,

De twee zwarte darden zijn de afscherming van de rode en gele signaaldraden.
De afscherming is getwist en geisoleerd.
Dit ter voorkoming van mogelijke sluiting in de metalen hils van de Din-plug.

vriendelijke groet,
Ewoud

door Peter1952 @, Almere, 18-08-2026, 23:09 (15 uur en 54 minuten geleden) @ ewoud

Als ik het zo bekijk, moet je de huls van de plug verbinden met de aardschroef op de versterker.
Verder moeten de afschermingen van de twee kabeltjes met tulpsteker aan pen 2, de gele aan pen 3 en de rode aan pen 5 aangesloten worden.
Op het schema zie je overduidelijk dat de afscherming van de platenspeler en de kabel aan de huls van de plug zitten.
De retourledingen van het element zitten aan pen 2 aangesloten.
Mocht de plug als 3-aderige plug zijn aangesloten, dan komt de rode draad aan pen 1.

Het feit dat de brom weg is als je de plug beetpakt, wijst op een onderbroken massa.

Bekijk het schema eens goed, dan wordt alles duidelijk.

Groeten,
Peter

door soundman2 ⌂ @, Wouw, 19-08-2026, 10:17 (4 uur en 45 minuten geleden) @ Peter1952

Als ik het zo bekijk, moet je de huls van de plug verbinden met de aardschroef op de versterker.

Dat schreef ik ook in mijn vorige bijdrage.....
M.v.g.

door Pevan0 @, België, 19-08-2026, 13:02 (2 uur en 0 minuten geleden) @ Pevan0

Heren,

Alvast bedankt voor de reacties, de grijze kabel komt dus inderdaad van de platenspeler, hier zitten de 2 aders inderdaad op pin 3 en 5 en de massa van deze 2 aders op de aarding van de klem. Het trukje met de draad die ik dan apart aansluit op de versterker (witte draad) had ik al geprobeerd maar dat maakte geen verschil. Waarschijnlijk komt het dan omdat ik de aarding van de draden mee op de aarding van de klem gelegd heb(waar ook mijn witte draad aanhangt). Het enige dat ik dan waarschijnlijk moet veranderen is dat de aarding van mijn 2 draden op pin 2 moet aangesloten worden. Ik zal dit straks eens aanpassen en opnieuw proberen. Ik laat nog iets weten.

Mvg. Peter