Nadeel Microsoft Defender volgens de consumentenbondtest (Computertechniek)
De consumentenbond geeft aan dat het door mij aangeraadde Microsoft Defender géén phishing- en andere malafide websites tegenhoudt. In mijn ervaring soms wel (ik denk als je het met Edge combineert), maar dat zou ik nader uit moeten zoeken. De vraag is hoe belangrijk dat is.
Als je wel eens per ongeluk je wachtwoord of je creditcardgegevens op een phishingsite hebt ingevuld en je niet weet hoe dat kon gebeuren of je vind het risico te groot, is die extra bescherming van die andere scanners misschien wel handig.
In alle andere gevallen kan het middel erger zijn dan de kwaal.
- Zo'n beveiligingspakket kan vertrouwen op uitsluitend externe bronnen (blacklists) en dan dus afhankelijk zijn van algoritmes en meldingen van derde partijen die elkaars huiswerk overschrijven, waardoor het erg gevoelig is voor false positives zoals in dit geval.
- Zo'n pakket kan je eigen internetverbinding scannen (dus nadat de pagina is opgevraagd en voordat hij op je browser verschijnt). Dat is een groot beveiligingstechnisch probleem: een gapend gat in je beveiliging. Een zogeheten "man in the middle" attack waarbij de antivirussoftware de verbinding opvangt, van een eigen https certificaat voorziet en dan aan je browser presenteert. Je kunt dan zelf niet meer zien of je verbinding correct beveiligd is maar vertrouwt volledig op software die door zijn aard niet transparant is en ook erg aantrekkelijk voor hackers om aan te vallen.
Complete draad:
- Foutmelding Fotoreportage NVHR-beurs 5 september -
Piet Blaas,
06-09-2026, 11:28
Maarten Bakker,
06-09-2026, 11:40
- Foutmelding Fotoreportage NVHR-beurs 5 september - Piet Blaas, 06-09-2026, 12:12
- Nadeel Microsoft Defender volgens de consumentenbondtest -
Maarten Bakker,
06-09-2026, 14:29
Piet Blaas,
06-09-2026, 14:49
Maarten Bakker,
06-09-2026, 17:20
- Nadeel Microsoft Defender volgens de consumentenbondtest - Piet Blaas, 06-09-2026, 22:53
Maarten Bakker,
06-09-2026, 17:20
- Nadeel Microsoft Defender volgens de consumentenbondtest - electron, 06-09-2026, 15:15
Piet Blaas,
06-09-2026, 14:49
Maarten Bakker,
06-09-2026, 11:40