CombiScope PM3331 start niet (Algemeen)

door soundman2 ⌂ @, Wouw, 11-09-2026, 11:59 (1 uur en 25 minuten geleden) @ Leo Snoeren
Gewijzigd door soundman2, 11-09-2026, 12:05

Succes!

Ik zoutoch liever eerst de storing zoeken.
Ik gebruik nog een scope van een wat oudere generatie van Philips (PM3216) Dat ding gaat nog dagelijks aan en vertoont nog geen enkel ouderdoms verschijnsel. Ook daar zit al een SM voeding in.

Wat jij wil Henk,

Uiteindelijk kom je bij een slechte elco. Die vervang je natuurlijk om na drie weken weer een defecte scope te hebben. Ook dan vind je een slechte elco. Zo blijf je bezig.

Ik hoef jou niet uit te leggen dat elco's en hoge frequenties niet samengaan. De schakelfrequentie in jou (al wat oudere scoop) is een stuk lager dan die in de scoop van Mick. Het gevolg is dat ze langer meegaan.....

Ik wil niet een hele polemiek opstarten, maar toch.

Veel "reparateurs" denken dat het uitwisselen van onderdelen die vaak verdacht zijn, gelijk staat aan repareren. Het resultaat is heel vaak dat het apparaat nog steeds niet werkt, doordat er gewoonweg (nog goede)onderdelen door verkeerde exemplaren zijn vervangen, printen beschadigd door het ontbreken van fatsoenlijk desoldeergereedschap en nieuwe (soldeer)sluitingen zijn ontstaan.
Tot nu toe heb ik altijd eerst de fouten opgespoord, waarna het apparaat gerepareerd kan worden en weer werkt. Ik wil dan best nog kijken, of er tekortkomingen zijn etc.
Dat bekijk ik dan weer door metingen te verrichten.
Een bol staande elco gaat er bij mij natuurlijk ook uit, maar als bijv een voeding geheel rimpelloos werkt, ga ik zeker niet alle elco's uitwisselen. Tja het is een werkwijze en die heeft me in mijn toch wel langjarige electronica loopbaan nimmer teleur gesteld.

Ik blijf ook bij mijn lemma:
Repareren is een vak en daar heb je kennis en kunde voor nodig en uiteraard de juiste tools.
Ik moet toegeven, met uitwisselen van onderdelen hoef je alleen maar wat vaardigheid te hebben in solderen, je kunt er meteen mee beginnen, zelfs zonder schema's etc, maar het resultaat is heel onzeker.........

Ook TS heeft op de gok een elco vervangen, zonder resultaat!

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks