opmerkelijke kleine portable (Toestel of techniek)

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 11-09-2026, 20:04 (11 uur en 19 minuten geleden)

Deze kleine Ph portable is een apart en zeer gevoelig en goed spelend toestel(letje)
Gemaakt in Singapore en met silicium transistoren uitgerust en toch nog gebruikmakend
van een in-en uitgangstransformatortje in het versterkerdeel.
Waarom zou je zeggen,misschien om er door de slechts 3 Volt voeding nog voldoende
vermogen uit te halen.Speelt zeer luid en zonder vervorming.
Is van bouwjaar '75 ?
--An3s--
[image]
[image][image]

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

opmerkelijke kleine portable

door Hans van Kampen @, Voorhout, 11-09-2026, 21:37 (9 uur en 46 minuten geleden) @ Andries van Dekken.

Fraai Andries, jij hebt ook een aardige collectie kleine transistorradiotjes begrijp ik.

Het viel mij al op dat de in en uitgangs transformatortjes bij mijn Philips 90RL184 geheel ontbreken, zou dit zijn omdat het radiootje wordt gevoed met 9 Volt ipv 3 Volt. Altijd zie je ze wel zitten in transistorradiotjes.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door henk vdb @, Breda, 11-09-2026, 22:01 (9 uur en 22 minuten geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door henk vdb, 11-09-2026, 22:11

Hans,

jouw 90RL184 bevat een "complementaire eindtrap" (met een PNP en een NPN transistor). Zo'n eindtrap heeft geen transformator nodig.
De transistorradio's met uitgangstransformator hebben twee (meestal) PNP transistors.

Ergens klopt je vermoeden wel denk ik, een complementaire eindtrap op 3 volt laten werken is niet zo simpel zoniet onmogelijk.

Bij het radiootje van Andries zijn de eindtransistoren niet in serie geschakeld tussen de voeding dus niet zo afhankelijk van een hogere voedingsspanning.

door henk vdb @, Breda, 11-09-2026, 21:49 (9 uur en 34 minuten geleden) @ Andries van Dekken.
Gewijzigd door henk vdb, 11-09-2026, 22:17

Is van bouwjaar '75 ?

90AL072/51

De "AL" aanduiding voor portable radio typenummers liep van modeljaar 1976 t/m 1985,
daarvóór was het voor portable radio's de "RL" aanduiding die liep van modeljaar 1966 t/m 1975.

Het middelste cijfer van het typenummer is het laatste cijfer van het modeljaartal, in dit geval dus 1977. Het laatste cijfer van het typenummer is gewoon een volgnummer in de reeks van het betreffende jaar, en het eerste cijfer geeft de luxe van het apparaat aan, met 0 als heel eenvoudig en 9 als superdeluxe.

Dit is zo ongeveer wat erover te vertellen is, let wel dat er soms afgeweken werd van deze beschrijvingen. Maarten kan daar vast nog meer over vertellen. :-)

Dit radiootje kan ik niet terugvinden in jaarfolders uit die tijd.

<aanvulling>
De 90RL184 van Hans is dus uit modeljaar 1968.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 11-09-2026, 22:13 (9 uur en 10 minuten geleden) @ henk vdb

Helder Henk, dank voor uitleg :) :th

Ik was al met een vraag bezig hierover aan je en postte het maar ik verwijderde het weer terstond omdat je uitleg er al stond.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

opmerkelijke kleine portable-90AL072

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12-09-2026, 00:51 (6 uur en 32 minuten geleden) @ Andries van Dekken.

Het niet benoemen van type nummer radio in titel of bericht,
zal toestel of je vraag door de zoekmachines ook nooit gevonden worden.
Andersom jij bij je zoektocht ook niet kunt vinden omdat andere ook
de details niet benoemen bij foto's of berichten.
Is toch jammer.

Vind de 90AL070 en de 90AL172 in de folders van 1979

Die van jouw zit denk ik in zelfde jaartal dan.
Kennelijk tbv ander land of regio?.

[image]

opmerkelijke kleine portable-90AL072

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 12-09-2026, 01:36 (5 uur en 47 minuten geleden) @ Maurice

90AL072/51 dus inderdaad geen algemene- of basisuitvoering. Ik durf alleen niet met zekerheid te zeggen waar /51 precies voor staat (ik vermoed iets binnen Azië maar niet zeker).