Philips VR765 Afstandbedien +vraag (Gezocht)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12-09-2026, 00:30 (7 uur en 47 minuten geleden)
Gewijzigd door Maurice, 12-09-2026, 00:35

Heb een VR765 VHS Video recorder gerepareerd, zat ook bij stapel gekregen apparatuur.

Turbo-deck dus weer een tandwieltje gescheurd, opgelost met asje schuren en wat sec lijm.
Zie foto.
Voeding 2 elko's secondair vervangen, ding startte slecht op.
Drukrol ging nog en flink gereinigd en geschuurd.

Zit mooi een "Tape Manager" in de recorder, bibliotheek voor de banden, handig.

Probleem , ik heb de AB er niet bij gekregen, zie foto's voor model.

Vraag; wie heeft er 1 liggen wat zou passen
2e Typische is dat geen enkele Philips AB wat ik hier heb liggen (en zijn er aardig wat)
werkt op de recorder.
Mogelijk dat recorder ingesteld staat als 2e Video?
Bestaande ABs die ik heb kan ik niet die functie als 2e video activeren.

Iemand daar eerder mee gewerkt?
Voorbeeld uit de folder
[image]

Uit de manual:
[image]

Het gescheurde tandwieltje

[image]
Bekende Turbo-Deck euvel.
Is of deze of kleine aandrijf tandwieltje, dit keer dus liggende.
Mechaniek lochica dus in de soep.
Manual geeft goed aan hoe de boel weer in de pas te krijgen, keurig pijltjes op tandwielen.
Volg service en mechanische logica werkt weer zoals hoort.

Main-Board is een AMB21 of volgens label AMB710/02
Keurig op PCB masker vermeld de verschillende functie blokken.
Deck-central_Control,TXT Data Slicer, Croma Noise Red, Audio-FM, super handig bij service.
Is nog al leeg vergeleken bij een ware Philips VCR of V2000 :-D
Goed onderzijde bevat ook enkele IC's
Waaronder een Toshiba TMP93C071F, Staat wel Philips voor op, maar was al bijna niets meer Philips kennelijk.
[image]
[image]
[image]

Philips VR765 Afstandbedien +vraag

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 12-09-2026, 01:09 (7 uur en 8 minuten geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Maarten Bakker, 12-09-2026, 01:21

A... oftewel de Apollo generatie, opvolger van de Queen. Service manual kun je onder Apollo vinden. Het staat me even niet meer bij hoe of wat, maar ik denk dat je AB 1/2 via een toetscombinatie zou moeten kunnen kiezen.

Het nummer op het mainboard klopt eigenlijk beter dan het daadwerkelijke typenummer, AMB710/02 is een AMB21 bestukt voor een VR710/02 (modeljaar 2001, recorder mogelijk gefabriceerd in 2000) terwijl 765 eigenlijk op 1996 zou wijzen (en dan een Queen zou moeten zijn).

Toshiba is een oude bekende voor processoren. Ik denk al zeker sinds eind jaren '80. Toen zaten er vaak ook nog een of meer intel, Philips of Siemens processoren bij voor de loopweerkfuncties, VPT, etc. In V2000 zat vaak intel, NEC of Philips.

Een van de dingen waar Toshiba goed in was, waren processoren met veel datalijnen en ingebouwde display-drivers.

P.S. Er zit waarschijnlijk zelfs nog een stukje Dordrecht in deze recorder verwerkt. Johan de Witt leverde voor zover ik weet tot het bittere eind de motor en/of andere delen van de koppentrommelsamenstelling. Dat zou na te gaan moeten zijn via het stickertje op de onderzijde van de motor.