Grundig P45-550 interessant kleur probleem (Toestel of techniek)

door MartijnV, 21-04-2012, 17:19 (4695 dagen geleden)

Ik heb net voor een prikkie een Grundig supercolor stereo ktv met teletext op de kop getikt. Vrij klein tv tje uit de jaren '90 denk ik? Het ding doet het prima maar geeft via de tuner geen kleur. Heel apart. Als ik mijn ziggo digitale kabel dinges via de scart aansluit heb ik prima kleurenbeeld. Ook de teletext en het onscreen gebeuren is in kleur? (ook bij het kiezen van een "zwartwit" kanaal)
De scart aansluiting "lekt door" op de gewone kanalen als ik vergeet "av" te kiezen. Dan zie ik een van boven naar beneden lopend vervormd kleurenbeeld verschijnen, dan direct stabiliseerd als ik het scartkanaal kies. Dat gaat blijkbaar niet automatisch.

Ik heb al wat gezocht op internet, maar ik kan geen vergelijkbaar probleem vinden, maar ik zoek nog niet goed genoeg denk ik...

Hebben jullie zoiets al 100 keer meegemaakt/ suggesties?

Grundig P45-550 interessant kleur probleem

door ruudtx @, Utrecht, 21-04-2012, 17:38 (4695 dagen geleden) @ MartijnV

Waarschijnlijk wordt de digi tuner op de TV opgepikt met RGB en scartkabel.
Test: zet in de digi tuner instellingen de uitgang op alleen composiet.
Waarschijnlijk krijg je dan ook alleen z/w.

Ontvangst via de tuner is altijd een composiet signaal.
De kleur demodulator werkt kennelijk niet.
Meest voorkomende oorzaak is dat de kleurhulp oscillator niet werkt, reden daarvan is het trimmertje naast het 4,43 kristal, dat maakt deels sluiting.
Er aan draaien kan de kleur terugbrengen, afregelen op maximaal kleur, als dat nog lukt.

(Probleem die trimmertjes, zelfds in een dure Satelit 500 wereldradio ging dit kapot in de synthesiser tuner, waardoor totaal geen ontvangst).

door MartijnV, 21-04-2012, 19:03 (4695 dagen geleden) @ ruudtx

Dankjewel :)
Dan ga ik daar zo snel mogelijk eens rustig naar zoeken, dat trimmertje.
Als ik de ziggo ontvanger op composiet zet, dan is het beeld zwart/wit via de av ingang.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-04-2012, 01:44 (4695 dagen geleden) @ MartijnV

Bij een generatie eerder van Grundig en bij een ander merk uit dezelfde tijd, was het altijd het trimcondensatortje bij het kleurkristal dat het begaf. De kans lijkt me erg groot dat dat hier ook het geval is. Het is te vervangen door een vast condensatortje van 15p.

Ik zie pas na dit geschreven te hebben dat Ruud dit ook al als oorzaak noemde. Nouja, erg grote kans dus dat dat het is.