Betamax Sony SL-C7 perikelen (Toestel of techniek)
Net weer een Sony C7 op orde en gisteren in bedrijf,
Filmpje gezien gisteravond prima,
en zie net dat alles weer helemaal uit is...
Zat al niet mee.
C7 overgenomen zaterdag en daar ik nog brok C7 had liggen met goede hoop aan de slag gegaan deze in orde te maken, leuk weer.
Mijn Wega versieC7 , reeds sinds 1987 in bezit had al wat tijden flinke kuren,
C6's ook div problemen en hierom een General V200E uit armoede afgelopen periode in gebruik.
Echter was geen super ding met spoelen FFW REV.
Piepen en knarsen had ik er al uitgehaald middels nodige smeer werk en onderhoud.
Enfin wil hier geen snaren voor gaan bestellen, geeft beeld en klaar .
Enfin C7
Eerst zo dood als wat, Zekering net vervangen, Supply nagezien op defecten, opstarten ja wel zekering bleef heel, klokje, uiteraard alle instelknopjes zo hard als maar zijn kan (bekend probleem) .
Fout 2 band rijgt niet in.
Na wat rommelen en testen van het schakelaartje - Banddetectie - een slinger aan de motor, zowaar met wat gerammel en gepiep
een enig inrijgen te bemerken.
Capstan-motor defect.
Die motor uitnemen was nogal een klus, nodige mechanica losnemen.
Dan de motor.
Zat niets anders op dan de zaak openbuigen en voorzien van nieuwe olie, dat loopt al een stuk beter.
Volgende keer zou eigenlijk de motor niet open hoeven maar, ik dacht dat het achterlager anders niet te bereiken viel.
Dit omdat achterop de motor een pulsopnemer zit, dus olie van achteraf buiten is niet zinvol.
Blijkt dat motor as eigenlijk alleen van vooraf hangt en kennelijk een lange bus is.
Goed,
nu toch alles los, snaartjes, prima nog dus alleen stevig reinigen, wieltjes etc.
Koppen ook gereinigd en boeltje in elkaar.
Band er in en spelen, Inrijgen als een tierelier weer.
Hoewel eerst TV-tje afregelen, AB zoek ..dat weer, dus kan geen zenders instellen, dinggetje heeft geen Scart dus afstemmen met de RF-modulator.
Zien welk kanaal voorheen ook het Videokanaal was.Daar ik hem wel vaker voor gebruik, geen idee meer welk kanaal.
Tja TV's zat maar zo'n 30cm is handiger en om nu zo'n 66cm even neer te gaan zetten.
uur verder.
Enfin jawel Beeld,
tuurlijk capstan problemen door de beroerde elko's.
Dat zijn die 0,47uF dingen o.a. De blauwe.
Direct maar weer eens die 2 laatjes kleine elko's uitsorteren daar deze van 0,022 tot 100uF drama is.
Goed, uur verder.
Elko's er uit, meten inderdaad flink verlopen.
Opnieuw, das beter, perfect beeld.
Spoelen, heen terug, stil, alles werkt.
Geeft hoop.
Programma unit knoppen probleem.
Sloop recorder had perfect werkende en na onderzoek zo te zien reeds eens vervangen, boffen.
Testen,
Dhuu beeld beroerd? Dat alleen met vervangen van een programma unit?
Andere unit retour en perfect beeld.Zou toch niet verwachten dat dat het beeld zou beïnvloeden.
Weer de "defecte" er in en eenvoudige stekkers trekken zien welke van invloed is.
Bleek de Zwarte te zijn en Door even schuin er in stekken ergens een van de laatste pennen de boosdoener- pen 8 "REW 12V".
Bij onderzoek staat in de manual een D4 diode en in deze Unit zit daar een keurig fabriekaf Draadbrug.
ANdere Unit had daar wél een diode. Kennelijk een modificatie ergens verder op in circuit.
Brug er uit, diode er in, Flop pracht beeld weer.
Zie ook YOU-Tube Filmpje paar seconden
Volgende fout Timer.
De Dag-Led's van de timer branden wat random en nodige branden tegelijkertijd terwijl er natuurlijk maar 1 per dag moet gaan branden, Tevens enig geknipper waarneembaar, Reageerde wel op de knoppen.
Vermoedde dat wat logische poorten defect waren en uiteindelijk IC2 tot 5 vervangen, geen resultaat.
Timer IC nagezien en elko's vervangen, kwam er niet uit waar zich dat probleem voordoet.
Wel consistentie in reageren van gezamenlijk oplichten Bv 1&2 bij indrukken dag 1, Led 3-7 bij indrukken dag 3 enz.
Totdat de klok gedeeltelijk begon uit te vallen en mijn oog viel op de bedrading en nabij tuurlijk die accu ....uitgelopen.
Draden door corrosie afgebroken.
Volgende klus,
Accu vervangen, draden corrosie bende reinigen en inkorten , opnieuw aansluiten beide zijde Klokdisplay print en stuurprint.
Klopt dan ook daar draden ivm aansturing Ook de klok aansturing draden zijn.
hoogohmig lek hier doet natuurlijk de lochica omzeep helpen.
Achteraf is alles logisch.
Dat is al beter, nog LED 1 en 2 lichten gelijk tijdig op, jammer maar zal door lekstromen in de print zelf zijn.
Zuur zit natuurlijk flink in de print.
Ach ja
Klok doet het, kan tijd instellen en daar enkel nu met de wetenschap dat het de aansturing is zal instellen timer verder wel functioneren.
Testen we nog eens.
Misschien was het sneller geweest de 14 knopjes om te solderen, maar een dergelijke fout vinden en oplossen is toch de uitdaging.
Uiterlijk;
De grote Topkap was rechts beschadigd dus van de slopert, klepje van de timer omgezet daar die eens door nodige stapelen is gesneuveld.
Ook voorfront van de andere recorder was net even mooier.
Echter bleek ooit iemand eens met lak achtig iets, denk gespoten in de buurt, nodige druppeltjes zichtbaar, dus een flink klusje dat netjes krasvrij schoon te krijgen.
Klepje voorfront, ene heeft tekst andere niet, gekozen voor tekst loze, vond dat wat netter staan.
Let op de tekst lange klep, cq zonder die tekst
Oude kap was beschadigd
Zaak opgepoetst en zie daar een prachtige Sony SL-C7.
Ik blij en ding geïnstalleerd, AB weer opgesnord, 4 penlites gevonden en werkt naar behoren.
3 avonden werk geweest bij elkaar.
Dus gister avond laat een gezellige film bekeken.
Kom ik dus vanavond thuis is de zaak weer defect.
Maar we houden moed en beginnen er gewoon weer aan.
Andere heeft ook nog een voeding en heb nog ergens een 3e C7 recorder dus daar kan het niet aan liggen.
En Nee de Wega wordt niet gestript ook die krijgt een eervolle behandeling en komt vast ook ooit weer helemaal op orde.
Wordt vervolgd.