TV Supertech CTV-294L focussering (Toestel of techniek)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 17-07-2009, 20:54 (5608 dagen geleden) @ Ton Mijnster

Ton, bedankt voor de reactie.
De buispennen en de contacten van het buisvoetje heb ik goed schoongemaakt. Dit had geen effect op de scherpte van het beeld.
Bij het draaien aan de focusseringpotmeter knippert het beeld, wat toch wel erg lijkt op een potmeter die slecht contact maakt. Daarom enkele tientallen keren de potmeter links- en rechtsom gedraaid. Het knipperen bij het draaien is nu weg. Maar het komt weer terug weet ik uit ervaring; een jaar geleden had ik die truc ook al uitgehaald.

Na het opnieuw scherpstellen heb ik de tv een tijd aan laten staan. Na een half uur was het beeld weer volkomen onscherp. Weer bijgesteld, en toen was het verloop een stuk minder. Een half uur daarna waren de ondertitels nog steeds leesbaar.
Tv uitgezet en een uur later weer aan. Heel erg onscherp, maar een half uur later was het beeld weer goed. Er is dus, naast de krakende potmeter, ook een warmteprobleem.
Uitzoeken waar dat warmteprobleem zit zal niet zo makkelijk zijn. Kältespray is, als zo vaak, geen oplossing omdat door het bevriezen van b.v. een weerstand het vocht uit de lucht op die weerstand condenseert. Het effect dat je dan ziet is dan niet het koud worden van de weerstand maar het geleiden van de druppels condenswater.

Een schema zou in dit geval erg welkom zijn, maar op internet heb ik daarvoor alleen verzoeken om een schema gevonden. Die verzoeken bleven allemaal onbeantwoord. Er zal dus wel geen schema beschikbaar zijn.

Ik blijf nog wel even doorzoeken naar de storing.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks