Voortgang Project Pionier 3 (Algemeen)

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 22-11-2012, 13:49 (4187 dagen geleden)

Beste forumleden,

Ik heb de afgelopen week flink doorgewerkt aan mijn Pionier-3 project.
Op de foto's de boven- en onderkant van het eerste exemplaar, voorzien van de klemmen KL1N.
De batterijhouder is iets aangepast (dikkere contacten) vanwege de tegenwoordig mindere kwaliteit batterijlippen van de 4,5 volt batterij.
Ook de pertinax bovenplaat is iets dikker gekozen (2mm) vanwege de stevigheid.
Nu nog het luidsprekerplankje en dan kan ik de onderdelen gaan plaatsen.
Inmiddels heb ik alles wel zo'n beetje bij elkaar gescharreld.:-)
Ik houd jullie op de hoogte.

Groeten, Fons

[image]
[image]

Voortgang Project Pionier 3

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 22-11-2012, 16:25 (4187 dagen geleden) @ Fons Vendrik

Een BLINKEND resultaat! Al die gaatjes zelf geboord, dat lijkt me een geduldwerkje.
Ben benieuwd hoe het verder gaat.
Succes!

Paul van der Mast
Ulvenhout

Voortgang Project Pionier 3

door GottfriedJulius, 22-11-2012, 19:44 (4187 dagen geleden) @ Fons Vendrik

dag Fons,

Het ziet er uit alsof ik weer die jongen van 12 jaar ben en de zaak in elkaar begon te zetten.
Ik wordt wel heel erg jaloers!


Juul

Voortgang Project Pionier 3

door Chris Dagelet, 23-11-2012, 16:10 (4186 dagen geleden) @ Fons Vendrik

Hallo Fons,

Mooi ver gevorderd. Ik weet dat er straks een mooie behuizing wacht.....
Ik zie hopelijk het eindresultaat.

M.v.g.,
Chris Dagelet

Voortgang Project Pionier 3

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 23-11-2012, 22:02 (4186 dagen geleden) @ Fons Vendrik

Hallo Fons,

Hoe maak jij trouwens zo mooi strak die grote gaten in de pertinax bovenplaat? Ik denk dat ik dat niet voor elkaar zou krijgen. Ben benieuwd.

Groeten,

Paul

Voortgang Project Pionier 3

door soundman2 @, Wouw, 23-11-2012, 23:04 (4186 dagen geleden) @ Paul van der Mast
Gewijzigd door soundman2, 23-11-2012, 23:09

Hallo Fons,

Hoe maak jij trouwens zo mooi strak die grote gaten in de pertinax bovenplaat? Ik denk dat ik dat niet voor elkaar zou krijgen. Ben benieuwd.

Groeten,

Paul

Trek of schroef ponsje?

De XLR connector is in dit apparaatje ook naderhand ingebouwd. Met een ponsje krijg je keurige gaten, in dit geval 24mm rond.

[image]

Soundman2

Voortgang Project Pionier 3

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 24-11-2012, 00:15 (4186 dagen geleden) @ Paul van der Mast

Hallo Paul,

Ik weet eigenlijk niet of dit materiaal wel pertinax is.
Ik heb het besteld bij Conrad als zgn. "hard karton" montage plaat.
Als het geen pertinax is, lijkt het er wel heel veel op. Ik kreeg dikte van 2mm terwijl ik 1mm besteld had. Dat heb ik maar zo gelaten, 2mm leek wel wat steviger. Achteraf bleek dat slim te zijn geweest.

Dan het boren.
Van Chris Dagelet had ik een geschaalde foto van de Pionier bovenplaat ontvangen. Daar heb ik een papieren mal van gekopieerd en die op het "pertinax" geplakt.
Daarop de gaatjes voorzichtig gecenterd en toen met 2mm geboord. Tijdens het boren vlogen er al diverse splintertjes van de onderzijde van de gatranden en het zag er niet heel mooi uit.
Toen heb ik de gaten verder opgeboord naar 3mm. eerst 1mm in de ene zijde, daarna 1mm in de andere zijde, zodat aan beide zijden een mooie afronding ontstond. daarna nog met een handboor de gaatjes licht verzonken.
Het is duidelijk dat de materiaaldikte van 2mm wel in mijn voordeel werkte.
(met 1mm wordt het wel heel lastig.)

Let wel: ik heb een kolomboormachine op de laagste snelheid gebruikt en met zeer lichte druk geboord. (wel een geduldwerkje)
Uiteindelijk kreeg ik toch een heel aardig resultaat.
De gaatjes aan de voorzijde kloppen niet helemaal met de mal. Ik heb die later aan moeten passen aan de gaatjes van de metalen chasisdelen die eerder zijn gemaakt.
Als er nog meer vragen zijn, beantwoord ik die graag.
Bedankt nog voor je belangstelling.

Groeten, Fons

Voortgang Project Pionier 3

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 24-11-2012, 01:06 (4186 dagen geleden) @ Fons Vendrik

O ja, ik vergat nog de grote gaten.
Op dezelf de wijze als de kleine.
Met een traploze boor (soort ruimer) heel rustig op lage snelheid om en om boren.
Groeten, Fons

powered by my little forum