wat kun je hier eigenlijk mee ? (Toestel of techniek)

door johan van wijngaarden @, omgeving Raamsdonk, 25-08-2009, 19:03 (5365 dagen geleden)

hoi

deze radio heb ik ook

http://www.marktplaats.nl/index.php?sref=http%3A//www.google.nl/search%3Fhl%3Dnl%26rlz%3D1T4GGLL_...

maar waar staan al die afkortingen eigenlijk voor

het gaat dan om de cosmel multiband radio

mvg johan van wijngaarden

wat kun je hier eigenlijk mee ?

door soundman2 @, Wouw, 25-08-2009, 20:15 (5364 dagen geleden) @ johan van wijngaarden

hoi

deze radio heb ik ook

http://www.marktplaats.nl/index.php?sref=http%3A//www.google.nl/search%3Fhl%3Dnl%26rlz%3D1T4GGLL_...

maar waar staan al die afkortingen eigenlijk voor

het gaat dan om de cosmel multiband radio

mvg johan van wijngaarden

Ik denk dat je de golflengtes bedoelt.
PB Politie freq
Air Luchtvaartfreq (leuk in de buurt van een vliegveld)
FM Normale FM band
TV Het geluid van TV band I, vroeger zat daar lopik op kan 4, geluid op ca 67MHZ
CB Citizens Band, dus de 27MC band (de bakkies band)
Ik weet niet of er ook nog AM (middengolf) op zit


Henk Roovers

wat kun je hier eigenlijk mee ?

door Ed van der Weele † @, Zeist, 27-08-2009, 00:15 (5363 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 27-08-2009, 00:33

hoi

deze radio heb ik ook

Ik hoop dat je er niet te veel (= niets) voor hebt betaald.

[image]

maar waar staan al die afkortingen eigenlijk voor

mvg johan van wijngaarden


Ik denk dat je de golflengtes bedoelt.
PB Politie freq

De hele aanduiding Police Band is foutief. In Nederland waren ooit 10 kanalen rond 171 MHz in gebruik bij de politie, maar dat was uitsluitend voor portofoonverkeer op heel korte afstanden (ca. 500 meter).
Het merendeel van het verkeer speelde zich af rond 86 MHz en 466 MHz.
Die banden bestaan al een aantal jaren niet meer. De frequentiebanden zijn veranderd en alles is digitaal.

Misschien dat rond 153 MHz nog wat lokaal verkeer van de brandweer is te ontvangen als er een inzet is, en verder wat bedrijven met mobilofoonnetten op 165 MHz. Op 156 en 166 MHz zit de marifoonband voor de scheepvaart.

Air Luchtvaartfreq (leuk in de buurt van een vliegveld)

Op de luchtvaartband van circa 118 tot 130 MHz zijn de zenders AM gemoduleerd. Het is de vraag of dit radiootje "dat weet". Zo te zien loopt de Air naadloos over in PB, terwijl de Police Band FM gemoduleerd is (was).

FM Normale FM band
TV Het geluid van TV band I, vroeger zat daar lopik op kan 4, geluid op ca 67MHZ

TV is ook gedigitaliseerd, dus ook niets meer op te ontvangen.

CB Citizens Band, dus de 27MC band (de bakkies band)

De 27 MHz bakkies zijn denk ik uit de mode sinds er GSM is, want daar hoor ik ook nooit meer iets op.

Ik weet niet of er ook nog AM (middengolf) op zit

Op de foto is geen AM-band te zien.

In het verleden heb ik wel eens zo'n soort radio in handen gehad, maar heel snel weer teruggegeven. Die dingen waren alleen voor de handel, niet om te gebruiken. Gevoeligheid :ng , selectiviteit :fir In één woord: om te |-( |-(

wat kun je hier eigenlijk mee ?

door Otto @, Drenthe, 27-08-2009, 15:50 (5363 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

[image]

Hee, dat is precies hetzelfde radiootje dat ik een paar weken geleden uit een kringloopwinkel had opgepikt (alleen was de mijne blauw). Kostte één euro en puur uit nieuwsgierigheid had ik het meegenomen. Na een inspectie thuis, al snel tot de conclusie gekomen dat het een waardeloos prul was, en niet waard was om er een poging op te wagen. Een paar bruikbare onderdelen eruit gehaald, en de rest is roemloos in de container beland.

Otto

wat kun je hier eigenlijk mee ?

door soundman2 @, Wouw, 27-08-2009, 16:10 (5363 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

hoi

deze radio heb ik ook


Ik hoop dat je er niet te veel (= niets) voor hebt betaald.

[image]

maar waar staan al die afkortingen eigenlijk voor

mvg johan van wijngaarden


Ik denk dat je de golflengtes bedoelt.
PB Politie freq


De hele aanduiding Police Band is foutief. In Nederland waren ooit 10 kanalen rond 171 MHz in gebruik bij de politie, maar dat was uitsluitend voor portofoonverkeer op heel korte afstanden (ca. 500 meter).
Het merendeel van het verkeer speelde zich af rond 86 MHz en 466 MHz.
Die banden bestaan al een aantal jaren niet meer. De frequentiebanden zijn veranderd en alles is digitaal.

Misschien dat rond 153 MHz nog wat lokaal verkeer van de brandweer is te ontvangen als er een inzet is, en verder wat bedrijven met mobilofoonnetten op 165 MHz. Op 156 en 166 MHz zit de marifoonband voor de scheepvaart.

Air Luchtvaartfreq (leuk in de buurt van een vliegveld)


Op de luchtvaartband van circa 118 tot 130 MHz zijn de zenders AM gemoduleerd. Het is de vraag of dit radiootje "dat weet". Zo te zien loopt de Air naadloos over in PB, terwijl de Police Band FM gemoduleerd is (was).

FM Normale FM band
TV Het geluid van TV band I, vroeger zat daar lopik op kan 4, geluid op ca 67MHZ


TV is ook gedigitaliseerd, dus ook niets meer op te ontvangen.

CB Citizens Band, dus de 27MC band (de bakkies band)


De 27 MHz bakkies zijn denk ik uit de mode sinds er GSM is, want daar hoor ik ook nooit meer iets op.

Ik weet niet of er ook nog AM (middengolf) op zit


Op de foto is geen AM-band te zien.

In het verleden heb ik wel eens zo'n soort radio in handen gehad, maar heel snel weer teruggegeven. Die dingen waren alleen voor de handel, niet om te gebruiken. Gevoeligheid :ng , selectiviteit :fir In één woord: om te |-( |-(

Hij vroeg alleen wat de afkortingen betekenen.
Als ik echt een radio nodig heb, neem ik wel een wereldontvanger van de ALDI met AM, FM en 29 kortegolfgebieden. voor de luttele prijs van 9,98 euro.
Hoef je niet meer met zo'n grote Sony of een Grundig uit de Satelliet serie te sjouwen.:-D :-D :-D

Henk Roovers

wat kun je hier eigenlijk mee ?

door Ed van der Weele † @, Zeist, 27-08-2009, 17:00 (5363 dagen geleden) @ soundman2

Hij vroeg alleen wat de afkortingen betekenen.

Dat was me duidelijk Henk :-)
Ik wilde alleen wat toelichting geven zodat geen verwachtingen worden gewekt die zo'n prul niet waar kan maken.

Als ik echt een radio nodig heb, neem ik wel een wereldontvanger van de ALDI met AM, FM en 29 kortegolfgebieden. voor de luttele prijs van 9,98 euro.

Die radio ken ik niet, maar ik heb wel heel goede ervaringen met de al een aantal jaren oude Siemens RP647.

Hoef je niet meer met zo'n grote Sony of een Grundig uit de Satelliet serie te sjouwen.:-D :-D :-D

Zo'n Grundig Satelliet 3400 heb ik één keer op een vakantie meegenomen :-| Ik raad het iedereen af.
Daarentegen is de Sony ICF-SW77 redelijk handelbaar.

Dat is dus bij elkaar bijna mijn complete verzameling KG-ontvangers. Ontbreken alleen nog de Philips 990X en de Telefunken ELK639, maar die twee kan je nauwelijks portable noemen :-)

wat kun je hier eigenlijk mee ?

door Laurens @, Zaandam, 29-08-2009, 21:40 (5360 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Air Luchtvaartfreq (leuk in de buurt van een vliegveld)

Op de luchtvaartband van circa 118 tot 130 MHz zijn de zenders AM gemoduleerd. Het is de vraag of dit radiootje "dat weet". Zo te zien loopt de Air naadloos over in PB, terwijl de Police Band FM gemoduleerd is (was).

Zou het kunnen dat ze flankdetectie gebruiken voor het ontvangen van FM signalen op die band? Of zal er door de kleine frequentiezwaai van de smalband FM nauwelijks signaal zijn?

wat kun je hier eigenlijk mee ?

door Ed van der Weele † @, Zeist, 30-08-2009, 02:36 (5360 dagen geleden) @ Laurens

Air Luchtvaartfreq (leuk in de buurt van een vliegveld)

Op de luchtvaartband van circa 118 tot 130 MHz zijn de zenders AM gemoduleerd. Het is de vraag of dit radiootje "dat weet". Zo te zien loopt de Air naadloos over in PB, terwijl de Police Band FM gemoduleerd is (was).

Zou het kunnen dat ze flankdetectie gebruiken voor het ontvangen van FM signalen op die band? Of zal er door de kleine frequentiezwaai van de smalband FM nauwelijks signaal zijn?

Je kan natuurlijk altijd wel "iets" ontvangen op een FM-ontvanger al wordt het in AM uitgezonden of omgekeerd.
Het punt is dat zo'n bakje vol prullaria nooit doet waar de koper het ding voor denkt gekocht te hebben. Het voldoet gewoon niet aan de verwachtingen die worden gewekt. De vitrines van de Kijkshop liggen vol met dit soort gadgets.

wat kun je hier eigenlijk mee ?

door johan van wijngaarden @, omgeving Raamsdonk, 27-08-2009, 14:23 (5363 dagen geleden) @ johan van wijngaarden

hoi

bedankt voor de reactie,s

toch weer wat wijzer geworden vandaag

mvg johan

powered by my little forum