De komst van het schijfje / CD (Algemeen)

door Gate42, 18-02-2013, 18:24 (4100 dagen geleden)

Gisteren was bij het programma "Andere Tijden" de opkomst van de CD te zien. Een interessant verhaal waarin zowel de Philips uitvinders alsook de directie aan het woord kwamen.

Zie ook: http://www.uitzendinggemist.nl/programmas/215-andere-tijden


De komst van het schijfje (zo 17 feb 2013, 21:20)
Geschiedenisprogramma Na het fiasco van de beeldplaat en video 2000 boekt Philips vanaf 1983 eindelijk weer een succes. Het bedrijf introduceert de Compact Disc. Philips ontwikkelt de CD in samenwerking met concurrent Sony.

Groeten,

Harry

De komst van het schijfje / CD

door Roland Huisman @, Zwolle, 19-02-2013, 21:05 (4098 dagen geleden) @ Gate42

Leuk verhaal :-) En zowaar een oud ontwikkelaar die pinkeltje heeft bewaard.

De komst van het schijfje / CD

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 19-02-2013, 23:50 (4098 dagen geleden) @ Gate42

Pracht verhaal, klopt bijna helemaal.

Mislukking Video 2000 is natuurlijk niet helemaal zo geweest, ze hebben verloren, een fiasco is dat niet.
Tevens toch redelijk wat jaren op de markt geweest en vergelijkend in jaren met andere video systemen sedert opkomst Reel-t-Reel denk ik dat het behoorlijk is geweest, en de waardering er voor heeft ook lang bestaan.

Beeldplaat is eenvoudig een ding wat nodig was om tot ontwikkeling van de CD te komen.
Soms zijn er stapjes nodig denk ik.

CD-LP ook heel leuk belicht die strijd.

Ook mijn 1e CD speler kwam pas in '87
De LP is nooit de deur uit gegaan, heeft er altijd naast gestaan.

De komst van het schijfje / CD

door kris ⌂ @, Gent, België, 20-02-2013, 00:05 (4098 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door kris, 20-02-2013, 01:02

Als je weet hoe het de andere beeldplatenfabrikanten vergaan is (Telefunken en RCA) dan mag je bij Philips echt niet klagen. Ze hebben de andere van de markt geduwd (Philips was gewoon beter dan die mechanische troep) nadat RCA het bedje gespreid het met een huge marketingcampain in de VS.

Video 2000 nam een veelbelovende start, maar de eerste modellen werden zo hard geplaagd door kinderziekten dat de consument het al snel beu was. Persoonlijk meegemaakt.

Dat Philips de CD tot standaard kon maken ben ik , als groot muziekliefhebber, ze nog steeds dankbaar voor. (het is het tot nu toe laatste persoonlijk archiveerbaar medium)

groeten

Kris

De komst van het schijfje / CD

door E.Eliveld, 24-03-2013, 11:24 (4066 dagen geleden) @ kris

Ik herinner me artikelen uit 1978/79 in electronica bladen over de eerste CD speler.

De komst van het schijfje / CD

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 24-03-2013, 14:47 (4066 dagen geleden) @ E.Eliveld

Dat klopt. In de basis was het ontwerp van het CD-systeem in 1979 af, maar moest nog tot een bruikbaar en betrouwbaar eindproduct doorontwikkeld worden. Het beeldplaatsysteem was al in 1972 af, maar kwam ook pas jaren later uit.

powered by my little forum