Oude computer wordt weer in ere hersteld (Computertechniek)

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 05-09-2009, 13:28 (5350 dagen geleden)

Hoi,

Ik zag zojuist een leuk berichtje op NU.nl.

http://www.nu.nl/wetenschap/2075080/oudste-computer-groot-brittannie-opnieuw-opgestart.html

Ja kan via het artikel doorlinken naar The National Museum of Computing en de BBC heeft er ook een artikel aan geweid.

Groeten,

Piet.

Oude computer wordt weer in ere hersteld

door Paul Brouwer @, Haarlem, 05-09-2009, 22:32 (5349 dagen geleden) @ Piet Blaas

Hallo Piet,

Ik zag dit artikel net ook en heb uiteraard even doorgelinkt ;-)
Al weer 60 jaar oud deze techniek en mogelijk nog wel ouder.

Wat die bak van 5x3 meter deed/doet, doet een simpele laptop van nu nog sneller.
Als we niet oppassen, haalt de IPhone die laptop weer in en doet ons horloge
over een tijdje nog meer dan die apparaten van nu. :-P

Groet,
Paul

--
[image]

Oude computer wordt weer in ere hersteld

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 05-09-2009, 23:56 (5349 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Is niet helemaal waar-deels dan.

Men heeft een tijd terug een pc uit 2001 met configuratie uit 2001 en een pc uit 2007 met config uit 2007.
Bleek die 2001 sneller te zijn.

Nu ja zover ik begreep dan wel het opstarten en openen van zaken.
Door de grafische zooi is die 2007 tuurlijk wat trager.
Ook de veel te zware programma's, slecht geprogrammeerde betreft snelheid.

En zal ik je vertellen
Mijn Datapoint 1800 uit 1980 is de volgende opstart procedure
aanzetten met bootflop
Doet die brrrt brrrt brrrt 3 of 4x en dan verschijnt de text -Ready.
Dat is een seconde of wat.

Daar en tegen eer mijn windhoos beeld geeft heb ik op de datapoint al een word programma geladen ook.-is andere flop insteken en opstarten.

-Snap dat nog steeds niet dat laden van windhopeloos, hoezo laden, register is toch allang voor elkaar! Daar staat toch wat waar te vinden is, wat moet ie dan nog gaan laden, persoonlijke instellingen??? Is toch ook een file.
Dom zooi. Gewoon een dump maken en plop in het geheugen.
Gaat de micro daarna maar op zijn gemakje kijken of het ook allemaal klopt.
Zou moeten daar de zaak toch ook afgesloten is.


Overigens... Datapoint deed die dan.
Wacht nog op TNT!
3 aug op de post gegaan in de VS.
13e aug brief gekregen over inklaren van 2 29 jaar oude printen.
Had het ook niet naar het bedrijfs adres moeten sturen , nu wilde de belasting een rekening zien, en die is er niet.
Vorige week wel vrij gegeven in Zwolle,
Donderdag weer gebeld en gevraagd of de postbode met de fiets komt vanuit Zwolle, hoewel ik dan ook nog steeds sneller ben op de fiets, ze ver is Zwolle toch niet?

Dus misschien na Dinsdag heb ik weer beeld op mijn scherm.

Oude computer wordt weer in ere hersteld

door Paul Brouwer @, Haarlem, 06-09-2009, 15:47 (5349 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice,

Natuurlijk is het zo dat de applicaties al maar zwaarder worden en daardoor steeds meer snelheid gewenst is.

Als zij die 2001-applicaties op de 2007-machine hadden gerund, denk ik dat die 2001-machine toch wel het nakijken had.

2001 is overigens Win2K of XP-SP1. Deze Win-versies waren minder geavanceerd dan XP-SP2 en hoger

Maar ja, het moet steeds meer kunnen en steeds sneller gaan. Altijd al zo geweest en zal altijd wel zo blijven. ;-)

Groet,
Paul

--
[image]

Oude computer wordt weer in ere hersteld

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 07-09-2009, 17:50 (5347 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Maar ja, het moet steeds meer kunnen en steeds sneller gaan

Daar gaat het mis, meer kunnen is niet sneller.

Daarbij het meer kunnen wil niet zeggen dat men dat allemaal ook echt gebruikt.
Veel applicaties is eenvoudig veel en veel te zwaar voor dagelijks gebruik.

Als ik WIn3.1 zou kunnen draaien op mijn 2,4G P4 zal dat best flitsen.

Lachen, had eens een oud spel geladen, vond ik zomaar weer.
Maar de interne tijd berekening was gedaan op basis van de kloksnelheid.
Basis programmeer fout.

Dat spelletje was zo over :0
Zag enkel een kleuren flits op het scherm.

Overigens een aardig experiment.
Eens zien of ik nog een oude HD-schijf heb en die eens in een modernere pc stoppen.

Oude computer wordt weer in ere hersteld

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 07-09-2009, 20:06 (5347 dagen geleden) @ Maurice

Daar gaat het mis, meer kunnen is niet sneller.

Nou een programma als Photoshop kan tegenwoordig meer als vroeger. Met als gevolg dat je de totale handelingen sterk kunt beperken en je dus sneller klaar bent. Dus uiteindelijk werk je wel sneller.
En de voordelen bij het renderen van video's zijn ook evident (maar dat doe ik zeker niet dagelijks).

Maar ook heel simpel enkele programma's tegelijk open hebben en allerlei dingen heen en weer slepen, zonder dat de pc hikt is ook wel een genot.
En Firefox met allerlei handige plug-ins blijft ook lekker stabiel doorwerken. Daar heb ik met een mindere pc toch wel veel gedoe mee gehad.

Lachen, had eens een oud spel geladen, vond ik zomaar weer.
Maar de interne tijd berekening was gedaan op basis van de kloksnelheid.
Basis programmeer fout.

Dat spelletje was zo over :0
Zag enkel een kleuren flits op het scherm.

Ja, dat herken ik. Het spelletje Digger was er ook zo een. Draaide op de XT ook al snel als je de turbo aan had staan (jawel 8 MHz kloksnelheid!).
Later nog eens op een 486 geprobeerd. Was niet te doen.
Maar nog weer later op een Pentium was het spelletje al klaar voordat je vinger bij het toetsenbord was... :-D

Groeten,

Piet.

Oude computer wordt weer in ere hersteld

door Paul Brouwer @, Haarlem, 07-09-2009, 22:59 (5347 dagen geleden) @ Piet Blaas

Dat met die spelletjes heb ik gemist. Ik heb altijd een bloedhekel aan computerspelletjes gehad.
Daarnaast zag ik ze als een verspilling van schijfruimte. :dev

Groet,
Paul

--
[image]

Oude computer wordt weer in ere hersteld

door HM @, Hilversum, 08-09-2009, 20:34 (5346 dagen geleden) @ Piet Blaas

Ook wel meegemaakt met heel serieuze software voor iets als spraaklessen.
Leuk op een 286 maar op een 486 niet meer te doen.

Oude computer wordt weer in ere hersteld

door henkk, 11-09-2009, 20:14 (5343 dagen geleden) @ Maurice

Overigens kon windows 3.1 op een heel oude machine ook heel snel opstarten en draaien als je maar de goede instellingen gebruikte.
Het probleem is natuurlijk dat de gebruiker er niet de ballen verstand van heeft
en al blij is als het werkt,hoe traag dan ook.:-)

Henk

Oude computer wordt weer in ere hersteld

door HM @, Hilversum, 07-09-2009, 18:56 (5347 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Natuurlijk is het zo dat de applicaties al maar zwaarder worden en daardoor steeds meer snelheid gewenst is.

Nou, zwaarder..... sneller.....
Pas hadden we weer een update van Unit4 en wat zie je dan, enkel grafisch zogenaamd mooier door schuivende tabbladen en pulldown menu's en zo.
Dit is alleen maar een schil over een database heen, er is dus geen enkele wijziging in functionaliteit maar het duurt nu wel een minuut voor het eindelijk zover is dat je mag inloggen terwijl dat voorheen in minder dan de helft van de tijd kon.

Daarnaast is het tegenwoordig wel erg makkelijk programmeren. Tijdelijk iets meer geheugen nodig, hup een Mb erbij ( want met kleinere hoeveelheden gaat het gewoon niet, staat windows niet toe ).

Om 1 simpel tekstje op het scherm te maken, dus met het eenvoudigste programma ben je zo al een Mb verder.
In de oude DOS tijd koste dat 1 a 2 Kb afhankelijk hoe mooi je het wilde hebben.
Erger nog, in de DOS tijd starte dat simpele programmaatje ook nog eens tig keer sneller op.

Maar goed, omdat niemand meer wil lezen wat er op het scherm staat hebben we overal langzaam schuivende pictogrammen en fadende teksten waarvoor de CPU direct op 100% belasting staat.

Oude computer wordt weer in ere hersteld

door Paul Brouwer @, Haarlem, 07-09-2009, 23:11 (5347 dagen geleden) @ HM

Natuurlijk is het zo dat de applicaties al maar zwaarder worden en daardoor steeds meer snelheid gewenst is.

Nou, zwaarder..... sneller.....
Pas hadden we weer een update van Unit4 en wat zie je dan, enkel grafisch zogenaamd mooier door schuivende tabbladen en pulldown menu's en zo.
Dit is alleen maar een schil over een database heen, er is dus geen enkele wijziging in functionaliteit maar het duurt nu wel een minuut voor het eindelijk zover is dat je mag inloggen terwijl dat voorheen in minder dan de helft van de tijd kon.

Dit is een animatie die je vaak binnen Windows ook weer uit kan zetten, mits men dat voor de eindgebruiker niet "dicht" heeft gezet.

Daarnaast is het tegenwoordig wel erg makkelijk programmeren. Tijdelijk iets meer geheugen nodig, hup een Mb erbij ( want met kleinere hoeveelheden gaat het gewoon niet, staat windows niet toe ).

Ik neem aan dat jij hier 1Gb bedoeld. Geheugenmodules van 1 Mb is van ongeveer 20 jaar geleden. :-P

Om 1 simpel tekstje op het scherm te maken, dus met het eenvoudigste programma ben je zo al een Mb verder.
In de oude DOS tijd koste dat 1 a 2 Kb afhankelijk hoe mooi je het wilde hebben.
Erger nog, in de DOS tijd starte dat simpele programmaatje ook nog eens tig keer sneller op.

Maar goed, omdat niemand meer wil lezen wat er op het scherm staat hebben we overal langzaam schuivende pictogrammen en fadende teksten waarvoor de CPU direct op 100% belasting staat.

Die CPU usage schiet niet zomaar naar 100% en zeker niet van zo'n simpele animatie. Dit zal eerder komen door een op de achtergrond draaiend proces wat alle capaciteit opeist. Kijk maar eens welk proces al die capaciteit opeist.

Groet,
Paul

--
[image]

Oude computer wordt weer in ere hersteld

door HM @, Hilversum, 08-09-2009, 20:30 (5346 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Daarnaast is het tegenwoordig wel erg makkelijk programmeren. Tijdelijk iets meer geheugen nodig, hup een Mb erbij ( want met kleinere hoeveelheden gaat het gewoon niet, staat windows niet toe ).


Ik neem aan dat jij hier 1Gb bedoeld. Geheugenmodules van 1 Mb is van ongeveer 20 jaar geleden. :-P

Wel goed lezen Paul, als een programma geheugen aanvraagt gaat dat per Mb.
Ik denk dat een 1 Mb geheugenmodule bij de 286 periode past ( je weet wel, die nog wel snel opstartende PC's !!!!!:-P

Maar goed, omdat niemand meer wil lezen wat er op het scherm staat hebben we overal langzaam schuivende pictogrammen en fadende teksten waarvoor de CPU direct op 100% belasting staat.


Die CPU usage schiet niet zomaar naar 100% en zeker niet van zo'n simpele animatie. Dit zal eerder komen door een op de achtergrond draaiend proces wat alle capaciteit opeist. Kijk maar eens welk proces al die capaciteit opeist.

OK was wat overdreven maar die grafische onzin vreet tijd die het programma mijns inziens beter aan de werkelijke functies kan besteden.

Helaas is het tegenwoordig zo dat het er errruuggg leuk moet uitzien maar dat functioneren en snelheid op de achtergrond raken.... PC is toch wel snel wordt er gedacht....

Oude computer wordt weer in ere hersteld

door Paul Brouwer @, Haarlem, 08-09-2009, 22:15 (5346 dagen geleden) @ HM
Gewijzigd door Paul Brouwer, 08-09-2009, 22:18

Hallo Hans

Daarnaast is het tegenwoordig wel erg makkelijk programmeren. Tijdelijk iets meer geheugen nodig, hup een Mb erbij ( want met kleinere hoeveelheden gaat het gewoon niet, staat windows niet toe ).


Ik neem aan dat jij hier 1Gb bedoeld. Geheugenmodules van 1 Mb is van ongeveer 20 jaar geleden. :-P

Wel goed lezen Paul, als een programma geheugen aanvraagt gaat dat per Mb.
Ik denk dat een 1 Mb geheugenmodule bij de 286 periode past ( je weet wel, die nog wel snel opstartende PC's !!!!!:-P

Zo heb ik jouw opmerking niet begrepen. Je sprak van "tegenwoordig". Vandaar mijn reactie. Voor die MB's die jij bedoeld is er een pagefile en ben je qua snelheid (zeker op een 286-machine) afhankelijk van de HD-snelheid.

Maar goed, omdat niemand meer wil lezen wat er op het scherm staat hebben we overal langzaam schuivende pictogrammen en fadende teksten waarvoor de CPU direct op 100% belasting staat.


Die CPU usage schiet niet zomaar naar 100% en zeker niet van zo'n simpele animatie. Dit zal eerder komen door een op de achtergrond draaiend proces wat alle capaciteit opeist. Kijk maar eens welk proces al die capaciteit opeist.

OK was wat overdreven maar die grafische onzin vreet tijd die het programma mijns inziens beter aan de werkelijke functies kan besteden.

Helaas is het tegenwoordig zo dat het er errruuggg leuk moet uitzien maar dat functioneren en snelheid op de achtergrond raken.... PC is toch wel snel wordt er gedacht....

Daar ben ik het ook wel me eens dat al die animaties klinkklare nonsens is, maar deze onzin kan je binnen Windows normaliter uitzetten. Tevens kan je aangeven waar het zwaartepunt dient te liggen als het op CPU usage aankomt; snelheid van proces-/dataverwerking of weergave.

Groet,
Paul

--
[image]

Oude computer wordt weer in ere hersteld

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 06-09-2009, 00:16 (5349 dagen geleden) @ Piet Blaas
Gewijzigd door Maurice, 06-09-2009, 00:18

Zie ik die relais, phoe he als die contacten nog maar in orde zijn, je ou ze maar allemaal moeten poetsen.

Bij PTT vroeghur was er een functie "zoekerpoetser"
of wel de vent die de zoekers schoonhield.

Ik heb hier nog een bakje met instrumenten om die relaiscontacten af te stellen.
Is handig bij reparatie aan mijn mechanische flipperkast.

Dat is overigens ook een computer bedenk ik mij nu in eens.

[image]

De disk die geheel links zit, rest draait enkel op een commando ook mee
[image]

Ga er maar aan staan, boek vol dat schema.
Het if-then-els/While-do viert hoog tij in die kast.
[image]


En er zit nog veel meer van dat spul in.
Kast is niet te tillen.
[image]

Hier wat tegen over die deur zit!
Wel machtig als dat allemaal werkt overigens.
Nu ja er zit nog wat fouten in deze kast.
[image]

powered by my little forum