Musical Fidelity A1 (Toestel of techniek)

door RR1957, 20-09-2009, 10:07 (5339 dagen geleden)
Gewijzigd door RR1957, 20-09-2009, 10:09

Hallo

In het verleden (jaren80/90, tot 2005) heb ik een Musical Fidelity gehad en was er zeer over te spreken. Eenvoudig, krachtig en heet. De recenties waren toen lovend.
Je hoorde hem niet (hetgeen een compliment is voor een versterker).
Meetkundig stelde hij teleur in vergelijking met de grafieken van Japanse versterkers (darvoor had ik lang een goede van Luxman trouwens), maar gehoorsmatig was hij subliem.
Ik was er altans zeer tevreden over. Latere series kregen een andere type aanduiding zoals de David (wel een leuke en toepasselijke).
Ik heb hem twee keer flink moeten laten reviseren. In een tijd van zeg 20 jaar.
Hij stond eigenlijk altijd aan. Advies was van MF om hem 24 uur voor gebruik aan te zetten.......
Ik ben eigenlijk wel weer op zoek naar zo een versterker.
Wat doet een tweede hands momenteel op de markt?
Ik heb gehoord dat MF hem weer in productie gaat nemen, weet iemand hier iets van af? Prijs zal wel flink zijn, wordt dus een tweede handsje.
Indertijd (jaren 80) kostte hij 1800 gulden meen ik.

Groet
René

[image]

Musical Fidelity A1

door Armand @, België, 20-09-2009, 12:53 (5339 dagen geleden) @ RR1957
Gewijzigd door Armand, 20-09-2009, 13:04

Dag René,

Deze versterker in nieuwe uitvoering is al een tijdje terug op de markt.Het is een 2 X 20 W RMS met klasse A eindversterkers.Het kenmerkende uiterlijk is voor een groot deel bewaard gebleven.Naast de gewone lijningangen is er ook voorzien in een MM (Moving Magnet) phono en een USB ingang.Verder een afstandsbediening en men beweert een betere bouwkwaliteit dan het oude model.
Er is ook een bijpassende A1 CD speler te verkrijgen.Deze maakt gebruik van het laatste Philips CD Pro2 mechanisme.
De prijs van de nieuwe MF A1 bedraagt gemiddeld een 1495 Euro.(-: Na wat gezoek vind je hem waarschijnlijk wel voor minder.
De prijs van MF A1 CD speler is ongeveer 1750 Euro.(-: (-:
Een tweedehands van de eerste generatie wordt nog wel regelmatig aangeboden op internet.

Mvgr,
Armand

Musical Fidelity A1

door RR1957, 20-09-2009, 13:08 (5339 dagen geleden) @ Armand
Gewijzigd door RR1957, 20-09-2009, 13:10

Beste Armand

Dank voor je reactie.
Dat hij al op de markt was wist ik inderdaad niet.
De prijs valt me nog mee, maar is nog flink.
Ik ben een echte vinyl freak, dus de cd speler zit er zeker niet in.
Eerder dus een mooie platenspeler.

Zoals gezegd had ik mijn A1 twee keer laten reviseren (beide keren professioneel, de laatste keer was in 2003 voor een flink bedrag).
Door de hitte ging de kwaliteit van diverse componenten toch achteruit.
Kast toch te klein? Koelplaat bovenop te gering? Je kon er een ei op bakken bijna.
Uiteindelijk was ook de keuzeschakelaar ramsj aan het worden. Die was vervangen.
Ooit schakelde ik hem aan en vloog (zie foto) het kapje van de schakelaar over mijn schouder de kamer in.
Maar de prestaties, grandioos.
Eerst met de getoomde IMF luidsprekers, later met mooie BNS zuiltjes.
De prestaties van de IMF (ALS2) raakte in de loop der tijd toch wel achterhaald, zeker in het hoog.
Toen kwam de AG 9018 en heb ik alles weg gedaan in het kader van mijn voorliefde voor oude installaties. Maar dat is een heel ander verhaal.

Vriendelijke groet.

powered by my little forum