Karakters (Computertechniek)

door soundman2 @, Wouw, 26-09-2009, 08:24 (5329 dagen geleden)

Steeds vaker krijg ik op websites karakters te zien, die mijn pc kennelijk niet aan boord heeft. Het zijn vierkantjes met daarin vier (hexadecimale)letters en cijfers.
Welke karakterset mis ik?
Henk Roovers

Karakters

door Ed van der Weele † @, Zeist, 26-09-2009, 10:30 (5329 dagen geleden) @ soundman2

Dat verschijnsel zie ik wel eens bij Russische, Japanse, Koreaanse en andere exotische websites. Niet op "normale" sites.
Op mijn pc staat de karakterset ingesteld op Westers (ISO-8859-1).

In Firefox wordt dit ingesteld in het menu Extra/Opties/Inhoud/Geavanceerd.

Karakters

door Paul Brouwer @, Haarlem, 26-09-2009, 10:38 (5329 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Jij was mijn dus net voor.... :-)

Groet,
Paul

--
[image]

Karakters

door soundman2 @, Wouw, 26-09-2009, 13:11 (5329 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Dat verschijnsel zie ik wel eens bij Russische, Japanse, Koreaanse en andere exotische websites. Niet op "normale" sites.
Op mijn pc staat de karakterset ingesteld op Westers (ISO-8859-1).

In Firefox wordt dit ingesteld in het menu Extra/Opties/Inhoud/Geavanceerd.

Bij mij staat dezelfde karakterset geselecteerd. Inderdaad komt het vaker voor op niet direct westerse sites. Ik laat het maar zo. Russisch etc kan ik toch niet vertalen.

Henk Roovers

Karakters

door Paul Brouwer @, Haarlem, 26-09-2009, 10:36 (5329 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Henk,

Dit komt vaak voor bij Aziatische karakters die onder onze westerse karakterset niet juist,
of in het geheel niet, weergegeven worden.

Als het gewone westerse sites zijn waar dit zich voordoet, dan zijn het vaak karakters
als ä, é, ë, enzovoort die in bepaalde gevallen anders gedefinieerd moeten worden dan de
gangbare ALT-code.

Groet,
Paul

--
[image]

powered by my little forum