Vraagje over soldeertin (Toestel of techniek)

door Paul Brouwer @, Haarlem, 10-10-2009, 00:40 (5319 dagen geleden)

Hallo allen,

Het is al weer een tijdje geleden dat ik zag dat mijn soldeertin op dreigde te raken en had via Jukebox Revival
met wat benodigde componenten een nieuwe kluwe soldeertin besteld.

Toevallig zag ik afgelopen week dat het 1MM fluitin was. Een verdere samenstelling stond er niet op.

De term fluitin heb ik op diverse fora wel eens voorbij zien komen maar wat het precies is, is mij niet duidelijk
geworden. Misschien kan een van jullie mij vertellen wat het precies is.

Bij voorbaat dank voor de reacties.

Groet,
Paul

--
[image]

Vraagje over soldeertin

door Matthias Meijer ⌂ @, Dordrecht, 10-10-2009, 01:15 (5319 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Gewijzigd door Matthias Meijer, 10-10-2009, 01:17

Hallo Paul,

Gegevens op het plaatje komen in ieder geval niet helemaal overeen met wat er op de site staat.

---------------------------------------------------
[image]

Specificaties:


Materiaal : S-Sn60 Pb40 ISO-9453(2)

Flux : 3 core 2.2 %

Dia. : 1.0 mm

Gewicht : 500 gr
-----------------------------------------------------

Ik heb hier een klos Fluitin AS Sn60 Pb40 liggen, soldeert prima.
Daarvoor een rol Stannol van Conrad, ik vond dat spul wat meer stinken en spatten.

En anders eens bij de fabrikant kijken http://www.alphametals.com/products/getpdf.asp?pdf=%5Cproducts%5Cpdfs%5Cwire%5CCored_wire_Selecto...


Groeten,

Matthias

Vraagje over soldeertin

door soundman2 @, Wouw, 10-10-2009, 10:22 (5319 dagen geleden) @ Matthias Meijer

Hallo Paul,

Gegevens op het plaatje komen in ieder geval niet helemaal overeen met wat er op de site staat.

---------------------------------------------------
[image]

Specificaties:


Materiaal : S-Sn60 Pb40 ISO-9453(2)

Flux : 3 core 2.2 %

Dia. : 1.0 mm

Gewicht : 500 gr
-----------------------------------------------------

Ik heb hier een klos Fluitin AS Sn60 Pb40 liggen, soldeert prima.
Daarvoor een rol Stannol van Conrad, ik vond dat spul wat meer stinken en spatten.

En anders eens bij de fabrikant kijken http://www.alphametals.com/products/getpdf.asp?pdf=%5Cproducts%5Cpdfs%5Cwire%5CCored_wire_Selecto...


Groeten,

Matthias

Soldeertin, die je "hoort" als je soldeert, bevat vermoedelijk geen harskern, maar een of andere soldeerpasta. Dan is het uitkijken geblazen, want dat kan corrosief zijn. Hars wordt trouwens hard als de las afgekoeld is en soldeerpasta meestal niet. Dat zou een aanwijzing kunnen zijn voor het gebruikte vloeimiddel

Henk Roovers

Vraagje over soldeertin

door Paul Brouwer @, Haarlem, 10-10-2009, 21:08 (5319 dagen geleden) @ Matthias Meijer

Hallo Matthias,

Ja, dat is het klosje wat ik ook heb liggen. Bij mij heeft het altijd met het label op
de werkbank gestaan waardoor het redelijk smoeselig geworden is.
Toevallig ontdekte ik vanmiddag ook het kleine regeltje 60 Sn/40 Pb, ofwel een
Tin/Lood verhouding van 60/40.

Ik ken deze soldeertin ook alleen van Jukebox-Revival en ben er erg over te spreken.
Je moet het alleen niet met een te hete bout (> 40W) gebruiken, want dan vliegt het
alle kanten op. Ik gebruik voor deze tin een 25W boutje en dat werkt goed. Vloeit ook
mooi uit.

Groet,
Paul

--
[image]

Vraagje over soldeertin

door Armand @, België, 10-10-2009, 08:03 (5319 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Gewijzigd door Armand, 10-10-2009, 08:05

Hallo Paul,

Fluitin is de handelsnaam van het artikel van Alpha-Fry Technologies.
Fluitin 1532 is samengesteld uit
Sn(tin)
Pb(lood)
Cu(koper)
Rosin(hars)

Mvgr,
Armand

Vraagje over soldeertin

door Paul Brouwer @, Haarlem, 10-10-2009, 21:16 (5318 dagen geleden) @ Armand

Hallo Armand,

Op het klosje wat ik in gebruik heb, staat Fluitin 1532 en heeft zoals vandaag ontdekt een tin/lood
verhouding 60/40. Over koper wordt niet gesproken. Dit in tegenstelling tot het label wat op de foto
die Mattias geplaatst heeft. Hier staat het weer wel op.

Groeten,
Paul

--
[image]

powered by my little forum