Tip voor opschuiven meetgebied DC analoog meter-tje (Toestel of techniek)

door Huub, 11-10-2009, 23:38 (5318 dagen geleden)

Bij het maken van een eenvoudig DC voedinkje 0-15 volt ben ik alleen geinteresseerd in het gebied 10-15 Volt .
Had ik nog een 5 volt volle schaal meter , maar hoe dat ding aanpasen ?
Kun je ahw er 10 volt in mindering op brengen ??
Na enig geexperimenteer het volgende bedacht (ongetwijfeld zal ik het wiel opnieuw hebben uitgevonden voor velen) :-D

Over een gewone diode valt in doorlaat enige spanning , (met de lage stroom lag dat bij Si nog op slechts 0.3 a 0,4 Volt ,
samen met een zener van 9,2 Volt (5% tol) in sper een serie kombinatie gemaakt met de regulier voorschakel R voor deze 5 Volt meter .
Bijgaand een foto , de afwijking (vermits de DiGimeter goed is) is bij dit klasseloze metertje en mijn eis ervoor goed bruikbaar ,
zeker indien ik eenzelfde meter voor 15 Volt had gebruikt , dan was de schaal grootte van 10-15 ca een derde in grootte geweest .

Voortdurend hierop zou je met een analoog 25 Volt DC metertje ook in het gebied van 250 tot 275 kunnen meten ..of eigenlijk elke combinatie .

[image]
De schaal loopt van 0 tot 5 van origine , 10 bijtellen dus . gr Huub

Tip voor opschuiven meetgebied DC analoog meter-tje

door Willem.H.N. @, Enschede, 12-10-2009, 06:38 (5317 dagen geleden) @ Huub

De schaal loopt van 0 tot 5 van origine , 10 bijtellen dus

Even afscherm kapje eraf en er een 1 tje voor zetten met dun pennetje.:-D :||: :lol
grt. willem.

Tip voor opschuiven meetgebied DC analoog meter-tje

door Huub, 12-10-2009, 14:35 (5317 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Voor dit idee een 10 + met een griffel en een :-P van de juf :) , gr Huub
PS 't is wel FF rekenen ermee 10+x=? Amp schaal is nog op ca 10% + maar das OK genoeg .

[image]

Tip voor opschuiven meetgebied DC analoog meter-tje

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12-10-2009, 18:22 (5317 dagen geleden) @ Huub

Dat is toch mooi gelukt.

Met een stappen schakelaar kun je nu dus diverse zeners inschakelen om zo enkele bereiken te krijgen.

Indien je een schakelaar neemt met 2 schakelbanken kun je bv zo
ook de schaal meenemen.

Bedoel een radio werkend op 265V zou je een schaal bereik van 10 of 20V willen hebben.
Dus krik je op tot zeg 255V met dan een schaalbereik van 20V.
Heb je een bereik van 255-275V met keurig de 265V in het midden van de schaal.

SChaal bereik regel je middels weerstand verhouding.
Indien je dat netjes uitrekend met verbruik metertje meegenomen moet dat goed te doen zijn.

Maurice

powered by my little forum