Laserjet4 (Computertechniek)

door soundman2 @, Wouw, 15-10-2009, 19:52 (5309 dagen geleden)

Sinds gisteren trekt mijn alom geroemde HP laserjet4 vertikale vage banen op het drukwerk. Het zou natuurlijk gewoon de tonercartridge kunnen zijn. De goedkoopste kost altijd nog rond de 40 euro en een originele kan wel 75 of 100 euro kosten. De printer is minder waard.
Is er een methode om er achter te komen of het de cartridge is?
Tot nu toe was het afdrukresultaat prima en was ik nog lang niet van plan een andere printer te kopen (Deze heeft twee papierlades en een netwerkkaart).
Het is natuurlijk zonde als je de printer alsnog naar de kringloper moet brengen, met een nieuwe cartridge.
Wellicht heeft iemand op de zaak nog overtollige tonercartridges liggen, die eigenlijk allang in de container hadden gemoeten, dan houd ik me ook aanbevolen natuurlijk
Henk Roovers

Laserjet4

door Paul Brouwer @, Haarlem, 15-10-2009, 20:53 (5309 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Paul Brouwer, 15-10-2009, 20:56

Hallo Henk,

Dit zijn inderdaad onverwoestbare printers en als ze de geest geven dan zijn ze ook echt kapot.

Zolang het papier er nog niet als een harmonica uit komt, ligt het niet aan de fuser en moet je
de oorzaak in een "vervuilde" tonercartridge of lekkende tonercartridge zoeken.
Het kan ook zijn dat er tonerresten in de papierbaan zit, maar dan zou jij rouwranden op het
papier moeten hebben.

Ik weet niet van het typenummer van die cartridge is maar met een beetje geluk kan ik jou wel
aan een cartridge voor een HP4050 helpen. Dat moet ik maandag even checken.

Groet,
Paul


NB
Een complete tonerset voor mijn colorlaser kost € 500,-- :-P

--
[image]

Laserjet4 (tip)

door Paul Brouwer @, Haarlem, 15-10-2009, 22:16 (5309 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Ga nooit met perslucht stof en/of toner uit deze printer verwijderen. De kans is groot dat die stofdeeltjes
in de fuser terecht komen en die is in dat geval onherstelbaar vernietigd.

Groet,
Paul

--
[image]

Laserjet4

door soundman2 @, Wouw, 16-10-2009, 08:29 (5309 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Gewijzigd door soundman2, 16-10-2009, 08:58

Hallo Henk,

Dit zijn inderdaad onverwoestbare printers en als ze de geest geven dan zijn ze ook echt kapot.

Zolang het papier er nog niet als een harmonica uit komt, ligt het niet aan de fuser en moet je
de oorzaak in een "vervuilde" tonercartridge of lekkende tonercartridge zoeken.
Het kan ook zijn dat er tonerresten in de papierbaan zit, maar dan zou jij rouwranden op het
papier moeten hebben.

Ik weet niet van het typenummer van die cartridge is maar met een beetje geluk kan ik jou wel
aan een cartridge voor een HP4050 helpen. Dat moet ik maandag even checken.

Groet,
Paul


NB
Een complete tonerset voor mijn colorlaser kost € 500,-- :-P

Dag Paul, het originele bestelnummer van HP is 92298A of 92298X.
De A e de X slaat op het maximaal te maken afdrukken.
De laatste cartridge heb ik gekregen van mijn (ex) werkgever, omdat die over was na het vervangen van de Laserjer4 (ingeruild).
Het is een originele cassette die er nu in zit en waarmee het probleem optreedt.
Ik heb de drum met een tissue voorzichtig schoongemaakt (ik weet dat dat "levensgevaarlijk" kan zijn voor de toplaag) en daarna ging het dan weer even goed. Lijkt dus inderdaad de cartridge te zijn
Ik weet niet welke cartridge in de HP4050 zit.
Je schreef ook nog een tip over de fuser. Die heb ik nog in reserve liggen, voor als er eens een halogeen buisje sneuvelt. De fuser is simpel te vervangen.
Overigens is het algemeen bekend dat de fabrikanten goud verdienen aan toners en inkt. Voor 500 euro koop je tegenwoordig 6 printers. Wellicht is het voordeliger om iedere keer een nieuwe printer te kopen.
Tja..., heb ik toch het verkeerde beroep gekozen

Henk Roovers

Laserjet4

door Paul Brouwer @, Haarlem, 16-10-2009, 12:36 (5309 dagen geleden) @ soundman2

Volgens HP.com zou dat de 27A moeten zijn.
Ik heb echter vorige week 2 nieuwe toners voor oude HP types weggezet en het
type 98A zegt mij wel wat.

Ik kijk maandag die types nog even na.

Groeten,
Paul

--
[image]

Laserjet4

door Laurens @, Zaandam, 15-10-2009, 21:04 (5309 dagen geleden) @ soundman2

Al gedacht aan de drum?

Laserjet4

door Paul Brouwer @, Haarlem, 15-10-2009, 21:14 (5309 dagen geleden) @ Laurens

Drum en fuser is in deze printer een en dezelfde unit. Kosten ± € 250,--.
Als je die wil vervangen, kan je nog beter een nieuwe printer kopen.

Groet,
Paul

--
[image]

Laserjet4

door soundman2 @, Wouw, 16-10-2009, 08:47 (5309 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Drum en fuser is in deze printer een en dezelfde unit. Kosten ± € 250,--.
Als je die wil vervangen, kan je nog beter een nieuwe printer kopen.

Groet,
Paul

Dag Paul, dat is niet helemaal waar.
De fuser zit bij de LJ4 aan de achter/onderzijde van de printer en heel stukje verder in het papiertransport . Hij is na verwijdering van twee schroefjes te vervangen.
De cartridge bevat naast de drum ook nog de magnetische tonerroller en een ladingsroller. Die worden allemaal in een keer vervangen bij plaatsing van een originele cartridge. Dat zijn volgens HP ook de dingen die slijten.
Ik heb ooit de volledige servicemanual eens gedownload en dat is best interesssant om te lezen. Maar het is net als met storing zoeken in een radio, al weet je precies hoe het werkt, wil dat nog niet zeggen, dat je dan ook alle storingen meteen kunt verklaren. Soms is dat pas 100% duidelijk na het uitwisselen van een onderdeel, zoals een buis bijvoorbeeld.
Een nieuwe casette is best prijzig en dat is niet zo'n probleem, maar in het geval het toch wat anders blijkt te zijn, is het natuurlijk zonde van de betaalde euro's
Ik moet nu dus ook afgaan op het advies van ervaringsdeskundigen, dan wel mensen die beroepshalve zijn bezig geweest met het onderhoud van dit soort printers
Henk Roovers

Laserjet4

door soundman2 @, Wouw, 16-10-2009, 09:00 (5309 dagen geleden) @ Laurens

Al gedacht aan de drum?

Dag Laurens,
bij deze printer zit de drum in de cartridge, en wordt dus gelijk mee vervangen.
Henk Roovers

Laserjet4

door Armand @, België, 15-10-2009, 21:23 (5309 dagen geleden) @ soundman2

Dag Henk,

Ik heb hetzelfde probleem gehad met een Epson EPL-5500.Na vernieuwing (ik had nog een reserve liggen) van de tonercartrigde was dit bij deze printer opgelost.Of er een manier bestaat om er achter te komen of de cartrigde de oorzaak is, weet ik niet.Te weinig toner in de cartrigde zou wel kunnen.
Bij de Epson zit er een gaatje met plug aan de zijkant van de cartrigde.Hier kun je toner bijvullen.Ik weet niet of dat bij jouw printer ook het geval is.
Kijk anders eens hier : http://www.inktpatroon.nu/Vullen_van_lasertoner.htm
Als je aan toner in een flesje kan geraken, is dit het proberen waard en weet je ook ineens of dit de oorzaak is.

Mvgr,
Armand

Laserjet4

door Paul Brouwer @, Haarlem, 15-10-2009, 22:11 (5309 dagen geleden) @ Armand

In dit geval is er sprake van slijtage in de tonercartridge en gaat de cartridge toner "lekken" op de doseerrol die daarin zit.

Dit is juist een veel voorkomend probleem bij de "recycled" toners. Bij originele en dus nieuwe toners komt dit bijna niet voor.

Die recycled toners kennen nu eenmaal dit probleem en gaan hierdoor minder lang mee. Dit speelt ook mee in de prijsstelling van
deze toners.

Beroepsmatig ben ik meerdere malen tegen problemen van dit soort toners aangelopen. Mijn advies; gewoon niet kopen. Uiteindelijk
ben je door de kortere levensduur duurder uit en derhalve een dief van eigen portemoniaie.

Groet,
Paul

--
[image]

Laserjet4

door soundman2 @, Wouw, 16-10-2009, 08:50 (5309 dagen geleden) @ Armand

Dag Henk,

Ik heb hetzelfde probleem gehad met een Epson EPL-5500.Na vernieuwing (ik had nog een reserve liggen) van de tonercartrigde was dit bij deze printer opgelost.Of er een manier bestaat om er achter te komen of de cartrigde de oorzaak is, weet ik niet.Te weinig toner in de cartrigde zou wel kunnen.
Bij de Epson zit er een gaatje met plug aan de zijkant van de cartrigde.Hier kun je toner bijvullen.Ik weet niet of dat bij jouw printer ook het geval is.
Kijk anders eens hier : http://www.inktpatroon.nu/Vullen_van_lasertoner.htm
Als je aan toner in een flesje kan geraken, is dit het proberen waard en weet je ook ineens of dit de oorzaak is.

Mvgr,
Armand

Pogingen met toner heb ik ooit wel eens geprobeerd. Ook de HP cassettes kun je hervullen. Erg succesvol was dat niet en dan heb ik het nog niet over de troep die het allemaal oplevert.
Zelf vullen ga ik niet meer doen. Overigens geeft de machine niet aan, dat de toner ver op zou zijn. Aan de cassette zelf kun je dat niet zien.

Henk Roovers

Laserjet4

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 15-10-2009, 21:28 (5309 dagen geleden) @ soundman2

Ik heb goede ervaringen met
http://www.printabout.nl/
maar ook hier kost een cartridge nog altijd tussen de €30,- en de €40,-.

petrus bitbyter

Laserjet4

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 15-10-2009, 23:34 (5309 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maurice, 15-10-2009, 23:36

Henk,

Zolang verder de tekst in orde is, is het de tonercardridge.
Dacht dat de opc bij deze er reeds in zat.

Bedenk dat lazers tov inkt-rommel tig x goedkoper werken dan welk inkt apparaat dan ook.Ga maar rekenen.
Toner gaat minstens 4000 prints mee.

waarbij inkt al reeds na 200-500 prints op zijn en bij mij meestal al na 100 of nog minder reeds ellende.

Dit omdat ik die te weinig gebruik.

Heden een HP 5N naar alle tevredenheid.
De Epson DX6000 - heeft al meer cardrigeds verbruikt dan ooit die 5N.
Ga maar na de leeftijd verschillen en feit dat ik de DX zeer weinig gebruik.
De DX binnen 2 jaar al aan de 3e set patronen is.
reken een mee.:-P

Zou ik er gewoon een toner aan wagen.
Toner For HP Laserjet HP 4 4M 4 Plus 4M Plus 5 5M 5N 5SE

Dus indien je hem daarmee niet aan de gang krijgt past de toner in mijn HP 5N.
Neem ik die toch van je over.

Laserjet4

door Jan Dirk @, Stadskanaal, 16-10-2009, 07:53 (5309 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Henk,

Probeer het eens met reinigings papier, hadden we bij ons op de zaak altijd goede resultaten mee en is de goedkoopste oplossing tot nu toe ;-)
zie link http://shop.rombouts.be/store/AF/PRI025.phtml

groet JD.

powered by my little forum