Gezocht: service manual Epson GT-20000 documentfeeder (Computertechniek)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 08-01-2014, 15:47 (3780 dagen geleden)

[image]

De document feeder (ADF typenr. B81321*) van de Epson flatbed scanner GT-20000 geeft problemen met het invoeren van vellen papier.
Ik vermoed dat de oorzaak vervuilde rubberen transportrollen is. Door de smalle openingen in de documentfeeder is wat papierstof te zien. Nu zoek ik naar een manier om bij de rubberen rollen te komen om ze schoon te maken.

Openmaken van de feeder heb ik geprobeerd, maar zonder succes. De "kap" die eraf zou moeten om bij de rollen te komen is tevens het chassis waaraan alle onderdelen van het hele mechaniek zijn bevestigd.

Googelen op "service manual GT-20000" of "ADF B81321" levert alleen websites op die melden dat ze geen service manual hebben.

Als iemand een tip heeft om de rubberen rollen schoon te maken zodat ze het papier weer transporteren is dat natuurlijk ook zeer welkom.

Gezocht: service manual Epson GT-20000 documentfeeder

door ajayannext, 18-02-2014, 10:06 (3740 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

[ Geen tekst ]

Gezocht: service manual Epson GT-20000 documentfeeder

door franc @, Loosbroek, 18-02-2014, 11:29 (3739 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Hoi Ed,

Ik heb weinig verstand van dit soort apparatuur maar het ding is tenslotte ook in elkaar gezet.
Lukt het niet om het bovenste deel er helemaal af te halen en dat dan vanaf de onderzijde open te maken.
Of anders zitten er wellicht schroeven aan het oog onttrokken door dopjes, labels, sierstripjes etc.

Iets moet er wel aan te vangen zijn.

Groet Frank

Gezocht: service manual Epson GT-20000 documentfeeder

door Ed van der Weele † @, Zeist, 18-02-2014, 12:43 (3739 dagen geleden) @ franc

maar het ding is tenslotte ook in elkaar gezet.

Dat zou je haast denken :-)
Na het losdraaien van een stuk of twintig schroeven was er nog steeds geen beweging in het mechaniek te krijgen.
Omdat het ding vol zit met aandrijfriempjes, tandwielen en veren en omdat je niet kunt zien hoe het mechaniek werkt, ben ik bang dat het eenmaal uit elkaar een enorme puzzel wordt om het weer in elkaar te krijgen.

Ik heb intussen wel een methode gevonden om de rubber rollen weer stroever te maken; een stapeltje blanco vellen printerpapier er doorheen jassen. Omdat printerpapier grover is dan het glanzende papier van tijdschriften worden de rollen kennelijk opgeruwd.

Zolang er geen servicedocumentatie boven water komt behelp ik me maar op die manier.

Gezocht: service manual Epson GT-20000 documentfeeder

door Ed van der Weele † @, Zeist, 17-05-2014, 18:30 (3651 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Een update om het naslagwerk/archief van dit forum te actualiseren.

Een service manual heb ik nog altijd niet gevonden, wel een exploded view van de document feeder B813213 (EU-45).
Op de website van GEDAT Datentechnik Gmbh, waar volgens de informatie diverse vervangende onderdelen zijn te bestellen.

Hoe de documentfeeder gedemonteerd moet worden staat niet in de exploded view, daar zal ik nog een uitgebreide studie aan moeten wijden.
Ik heb nu in elk geval een tekening van het inwendige van de machine.

1 probleem heb ik inmiddels opgelost.
Bij het transport van de documenten maakte de documentfeeder een vreselijk piepend en knerpend lawaai.
Het leek op uitgelopen lagers. Zoiets dergelijks was het ook, alleen waren het geen echte lagers. Eén van de stalen assen rust in twee U-vormige houdertjes van kunststof, en daar kwam de herrie vandaan.
Een drupje siliconenolie in de houdertjes heeft dit probleem verholpen.

Als er nog meer over deze scanner te melden valt laat ik het hier weten.

powered by my little forum