bios batterij (Computertechniek)

door Alard ⌂ @, Zevenaar, 10-01-2014, 09:41 (3779 dagen geleden)

Heb een ACER aspire 8920G met problemen. Wie weet waar de bios-batterij zit van dit apparaat. Deze batterij is ondeskundig vervangen en heb zo'n idee dat daar in de buurt het probleem zit. Heb tijdens het opstarten geen beeld en af en toe wel. De videokaart is goed en de verlichtingsunit is ook goed. Het lijkt wel een knipperlicht. Hij doet het af en toe en af en toe niet. Wil wel eens weten wat er gebeurt tijdens de opstartprocedure van zo'n ding. Hij reset niet goed.

bios batterij

door soundman2 @, Wouw, 10-01-2014, 11:32 (3779 dagen geleden) @ Alard

Heb een ACER aspire 8920G met problemen. Wie weet waar de bios-batterij zit van dit apparaat. Deze batterij is ondeskundig vervangen en heb zo'n idee dat daar in de buurt het probleem zit. Heb tijdens het opstarten geen beeld en af en toe wel. De videokaart is goed en de verlichtingsunit is ook goed. Het lijkt wel een knipperlicht. Hij doet het af en toe en af en toe niet. Wil wel eens weten wat er gebeurt tijdens de opstartprocedure van zo'n ding. Hij reset niet goed.

Google is in dit geval je beste vriend.
Ik zocht op "acer aspire 8920g cmos battery replacement" en de hits in woord en beeld vulden mijn scherm.

Soundman2

bios batterij

door Paul Brouwer @, Haarlem, 10-01-2014, 20:27 (3778 dagen geleden) @ Alard

De BIOS-batterij dient alleen om de BIOS-settings te bewaren en de klok op gang te houden. Normaliter is dit een 3V knoopcel (CR2032 of CR2016).

Groeten,
Paul

--
[image]

bios batterij

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 10-01-2014, 20:44 (3778 dagen geleden) @ Alard

Ik begrijp dat de backlightunit niet knippert maar het beeld wel? Het zou opzich kunnen dat de LVDS-kabel (signaalkabel naar het scherm) er niet helemaal lekker inzit.

Als de backlight wel knippert zal het kabeltje naar de inverter er niet helemaal lekker inzitten.

Of er is een ongerelateerd defect, dat kan natuurlijk ook.

bios batterij

door Alard ⌂ @, Zevenaar, 10-01-2014, 22:45 (3778 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Allen
Heb de film bekeken waar de bios-batterij zit en als je hem wil vervangen moet je de hele laptop slopen. Een reparatiebedrijf heeft de batterij vervangen en daarna kreeg hij kuren. Heb het idee dat er een kabel niet helemaal lekker inzit. Krijg hem af en toe opgestart in de accumode. Als ik later het netsnoer er aan prik blijft alles het doen.Ik ga alle kabels maar eens nazien of ze er allemaal goed inzitten. Soms start hij normaal op en doet alles naar behoren. De volgende dag start hij op met een zwart beeld en kan wel blind inloggen maar het beeld blijft zwart. Het verhaal van de reparateur. Er zit een breuk in de videokaart of in het moederbord met andere woorden gooi maar weg en je kunt bij ons een nieuwe kopen. Jullie snappen het al. Heb al gezien dat je de kabels er gemakkelijk uit kunt halen met een kliksysteem. Doe elke keer een stapje vooruit en hoop uiteindelijk dat hij het weer doet. Het is te gek voor woorden dat je na reparatie van de bios-batterij de laptop kunt weggooien.
Dit is alles toe nu toe.
Alvast hartelijk voor het meedenken.

bios batterij

door snameroc @, Etten Leur, 11-01-2014, 08:45 (3778 dagen geleden) @ Alard

Heb je al met een externe monitor geprobeerd?
En als je zwart beeld hebt heb je dan wel backlicht anders zou je nog een met een zaklantaarn van heel dichtbij op het scherm kunnen kijken of je beeld ziet.

Johan

bios batterij

door Alard ⌂ @, Zevenaar, 11-01-2014, 09:22 (3778 dagen geleden) @ snameroc

Johan
Dat fenomeen ken ik al. Dat gebeurde er eerst. Nieuwe inverter erin laten zetten dus dat is het niet. Het gaat al mis bij het aanzetten. Bij aanzetten verandert er iets aan het beeldscherm dat zie ik maar verder gebeurt er niets.
De opstartprocedure werkt niet goed volgens mij. Misschien woont er iemand bij mij in de buurt die daar naar wil kijken. Woon in Zevenaar.

bios batterij

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 11-01-2014, 12:20 (3778 dagen geleden) @ Alard
Gewijzigd door Maarten Bakker, 11-01-2014, 12:23

Het mankement zal niets met een opstartprocedure te maken hebben. Er zit wat los of er is wat stuk. Ik neem aan dat hij het met een externe monitor gewoon goed doet? Even dubbelchecken. Volgende stap is constateren of de backlightsturing danwel of ook het LVDS-signaal wegvalt. Dat doe je door de laptop als normaal op te starten, zonder externe monitor en dan met een externe lichtbron goed te kijken of er iets van beeld zichtbaar is.

bios batterij

door Arjan Havelaar @, 11-01-2014, 14:19 (3778 dagen geleden) @ Alard

Hallo Alard,

Het verhaal van de reparateur. Er zit een breuk in de videokaart of in het moederbord met andere woorden gooi maar weg en je kunt bij ons een nieuwe kopen. Jullie snappen het al.

Helaas heeft de reparateur wel gelijk. Ik heb in het verleden verschillende laptops gerepareerd (was vaak maar een tijdelijke reparatie) met dit euvel.
Vooral HP en Acer hadden hier veel last van.
Het probleem is als volgt:
De videokaart (chip) die in je laptop zit is van nVidia.
Deze videochips, geproduceerd tussen begin 2006 tot half 2008, hebben een fabrieksfout.
Door het opwarmen en afkoelen van de chip, ontstaan er intern in de chip breukjes, waardoor deze na verloop van tijd dit soort problemen gaat vertonen.
Ook gebeurd het wel dat in de soldeerbolletjes onder de chip haarscheurtjes komen waardoor de chip ook niet meer (goed) werkt.
Die haarscheurtjes is vooral het gevolg van loodvrij solderen. Loodvrije soldeertin is wel sterker dan loodhoudende tin, alleen heeft het minder 'rek' dan loodhoudend.
De tijdelijke oplossing is: Met een digitale verfbrander de chip gecontroleerd verwarmen tot ongeveer 350 graden.
Dan ongeveer 1 tot 2 minuten deze temperatuur aanhouden, om vervolgens de temperatuur per halve minuut in stappen van 50 graden te verlagen.
Hiervoor moet de laptop dus waarschijnlijk wel helemaal uit elkaar.

De beste oplossing is om de videochip te laten vervangen.
Een bedrijf waar ik dit enkele jaren geleden weleens heb laten doen is: www.online2design.nl

Dit bedrijf repareert dit defect voor 169 euro inclusief BTW en transport.
De laptop wordt thuis opgehaald en weer afgeleverd door UPS.

Met vriendelijke groet,

Arjan Havelaar

bios batterij

door Alard ⌂ @, Zevenaar, 11-01-2014, 17:21 (3777 dagen geleden) @ Arjan Havelaar

Hallo Arjan,
Bedankt voor je reactie.
Ik heb de laptop in september 2008 aangeschaft en op de videochip staat ATI.
Heb de videokaart eruit gehaald en ontdaan van de koelpasta vandaar dat ik het weet.
Ik ga eens kijken bij dat bedrijf wat je noemt. Vervangen zij gewoon de videokaart door een goede erin te plaatsen. Nu heb ik niks en 169,00 heb ik wel voor over. Heb bij replace-direct hem na laten kijken en zij kwamen tot die conclusie zonder kommentaar te geven. Zij hebben mij ook de kosten gecrediteerd dus ik heb dus tot nu toe geen kosten gehad. Dat kommentaar kwam van een bedrijf hier in Zevenaar. Wij houden moed.
Alard.

bios batterij

door Arjan Havelaar @, 11-01-2014, 22:51 (3777 dagen geleden) @ Alard

Hallo Alard,

ATI had er volgens mij inderdaad ook last van. Dat bedrijf vervangt niet de videokaart, maar de videochip op de videokaart.
Je krjgt trouwens op die reparatie ook nog 12 maanden garantie.

Met vriendelijke groet,

Arjan

bios batterij

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 12-01-2014, 00:07 (3777 dagen geleden) @ Alard
Gewijzigd door Maarten Bakker, 12-01-2014, 00:08

ATI heeft van de specifiek genoemde fout bij mijn weten geen last, of althans niet structureel. Ik zou eerst de andere sporen volgen, voor te snel de conclusie te trekken dat het juist dat moeilijke mankement moet zijn.

bios batterij

door Alard ⌂ @, Zevenaar, 12-01-2014, 00:19 (3777 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hoi Maarten,
Ik heb besloten om het apparaat via ups naar Leeuwarden op te sturen.
Heb afgesproken dat ze hem nakijken wat er stuk is en dan een prijsopgave van de kosten. Het kan hooguit 30,00 euro voor onderzoek kosten.
Wij wachten gewoon af.
In elk geval bedankt voor het meedenken.
Alard.

powered by my little forum