Tracks overzetten naar CD (Computertechniek)

door soundman2 @, Wouw, 23-01-2014, 13:51 (3765 dagen geleden)

Voor een gelegenheid moet ik een aantal audiotracks over zetten op een CD.
De meeste tracks komen van elpees. Daar wil ik met Audacity wav files van maken.
Bij het branden op CD maakt Nero daar de gewenste CDDA files van, die door alle cd-spelers kunnen worden gelezen.
Evenwel zijn er ook een paar tracks bij die op CD staan. Hoe krijg ik die op mijn verzamelCD? Ik heb maar een brander/lezer in mijn pc.
Ik kan van de cd-tracks eenvoudig wav files malen met CD-ex. Dan is alles hetzelfde formaat en kan ik meteen alles branden. Geeft dat laatste veel verlies en zijn er betere methodes?
Het is een eenmalige actie voor een kennis.

Soundman2

Tracks overzetten naar CD

door Ed van der Weele † @, Zeist, 23-01-2014, 15:37 (3765 dagen geleden) @ soundman2

Ik gebruik veel Exact Audio Copy http://www.exactaudiocopy.de/
De tracks van een CD worden naar de harde schijf gekopieerd als wav en kunnen daarna weer met Nero of iets dergelijks op een CD worden gebrand.
EAC is freeware.

Tracks overzetten naar CD

door soundman2 @, Wouw, 23-01-2014, 16:24 (3765 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ik gebruik veel Exact Audio Copy http://www.exactaudiocopy.de/
De tracks van een CD worden naar de harde schijf gekopieerd als wav en kunnen daarna weer met Nero of iets dergelijks op een CD worden gebrand.
EAC is freeware.

EAC lijkt dan hetzelfde te kunnen als CD-ex. Dat gebruik ik ook om CD's te rippen.
De stap via wav is dus volgens jou oké.

Soundman2

Tracks overzetten naar CD

door Ed van der Weele † @, Zeist, 23-01-2014, 17:24 (3765 dagen geleden) @ soundman2

De stap via wav is dus volgens jou oké.

WAV is een niet gecomprimeerde kopie van de cda-file die op de cd staat, het is puur PCM http://nl.wikipedia.org/wiki/Pulscodemodulatie
Er wordt dus niets aan veranderd.

Ik ben al een hele tijd bezig om mijn verzameling cd's en lp's over te zetten naar een harde schijf om ruimte te besparen en om het zoeken te vergemakkelijken.
Die 400 cd's was met EAC een fluitje van een cent; in enkele minuten is de cd gekopieerd en lossless gecomprimeerd tot FLAC bestanden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/FLAC
Met een beetje geluk heeft iemand anders dezelfde cd al een keer in een database gezet met alle titels van de muziekstukken en de artiesten en componist. Die informatie haalt EAC dan even van internet. Vaak moet er nog nog iets aan die titels worden veranderd om het allemaal eenvormig te krijgen, maar dat is met een MP3-tag-editor ook vrij snel gebeurd.
Veel tijdrovender zijn de 500 lp's. Die was ik eerst om zoveel mogelijk ruis en tikken kwijt te raken.
http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=17901
Daarna neem ik ze op met Cool Edit, vergelijkbaar met Audacity, knip de tracks in afzonderlijke bestanden en comprimeer ze tot FLAC bestanden met EAC.
Daarna moet met de hand alle informatie over artiest, titel, componist enzovoort in de MP3-tag-editor worden ingegeven.

Als het eenmaal allemaal is gedigitaliseerd kan ik zo'n 2m³ aan grammofoonplaten en cd's de deur uit doen en staat alles op een harde schijf van 2.5 inch. En nog een als back-up, uiteraard.

Maar dit terzijde, zei hij, om zich te verontschuldigen voor het uitgebreide en niet helemaal ter zake doende verhaal :-)

Tracks overzetten naar CD

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 23-01-2014, 19:12 (3765 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ed,

vergeet niet bij Cooledit de click verwijderaar plugin te gebruiken.
Haalt de laatste stofjes weg die bij opnemen plaat toch nog altijd kunnen ontstaan.

Tracks overzetten naar CD

door Ed van der Weele † @, Zeist, 23-01-2014, 23:06 (3765 dagen geleden) @ Maurice

vergeet niet bij Cooledit de click verwijderaar plugin te gebruiken.
Haalt de laatste stofjes weg die bij opnemen plaat toch nog altijd kunnen ontstaan.

Zo geavanceerd is de versie van CoolEdit die ik gebruik niet.
Het is de allereerste versie uit 1996, werd geleverd op 2 floppy's van 720 kB en kostte het forse bedrag van Hfl. 25 :-P
Van plug-ins had men toen nog niet gehoord.

Ik heb er nog wel een stukje software bijgekocht dat tikken kan verwijderen, DePopper heet dat.
Daar moet je héél voorzichtig mee omgaan. Het onderscheid tussen een tikje op de plaat en een tikje van een drumstel of een tamboerijn is niet zo heel groot. Voor je er erg in hebt zijn de tikjes die moeten blijven er ook uit gefilterd.

Een enkel klein tikje vind ik ook niet erg, dat zou je ook horen als je plaat zou afdraaien.
Grote tikken door diepe krassen in de plaat haal ik met de hand weg door de amplitude van die tik te verlagen.
Platen die ik 50 jaar geleden heb gekocht hoeven niet te klinken alsof ze zo uit de matrijs komen.

Tracks overzetten naar CD

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-01-2014, 20:17 (3765 dagen geleden) @ soundman2

Het hangt van de soort .wav af. Traditioneel is .wav lossless en bovendien ongecomprimeerd, dus een 1:1 kopie van de bitstream van de CD met een header ervoor.

In principe ondersteunt het RIFF-formaat waar .wav deel van uitmaakt echter ook compressie.

Het makkelijkste kan je dit controleren door de bestandsgrootte te bekijken. Als het ongecomprimeerd is, is het sowieso goed en dan moet je bestand ongeveer 176 kilobyte per seconde groeien. Groeit het iets minder dan kan het nog steeds goed gaan, groeit het met minder dan de helft dan is er gegarandeerd gegevensverlies.

Tracks overzetten naar CD

door soundman2 @, Wouw, 23-01-2014, 22:51 (3765 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Het aantal kB /sec klopt wel.
Audacity heeft ook nog een klik verwijderaar, die spetters van de LP eruit haalt.
Werkt goed, maar kan met de hand nog beter. Dat handwerk kost wel wat tijd. Het is maar wat je wenst.

Soundman2

Tracks overzetten naar CD

door v1ncent ⌂ @, Bredevoort, 23-01-2014, 23:40 (3765 dagen geleden) @ soundman2

Voor het label waarop we wel eens een plaatje uitbrengen wordt alles rechtstreeks vanuit de mixer via een externe geluidskaart in Audacity opgenomen en in wav of flac aangeleverd aan de perser. Net de omgekeerde weg dus. Hebben goede ervaringen met Audacity, hooguit normalizen we de audiofile om pieken gelijk te trekken. Audacity is een geweldig programma (gratis!) hiervoor wat niet onderdoet voor z'n duurdere cool edit/adobe broertje.

--
TB-303 <3

Tracks overzetten naar CD

door Ed van der Weele † @, Zeist, 23-01-2014, 23:51 (3765 dagen geleden) @ v1ncent

Toen Cool Edit van de maker Syntrillium door Adobe werd overgenomen werd de prijs plotseling het tien- of twintigvoudige :-(

Tracks overzetten naar CD

door v1ncent ⌂ @, Bredevoort, 23-01-2014, 23:55 (3765 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Met mijn studentenlicentie op 't grafisch lyceum destijds goedkoop het pakket kunnen aanschaffen, echter Audacity is qua openheid Audition ver voorbij gestreeft. Ondersteuning voor plugins etcetera. Ook met vinylrips heb ik goede ervaringen er mee.

--
TB-303 <3

Tracks overzetten naar CD

door soundman2 @, Wouw, 24-01-2014, 13:01 (3764 dagen geleden) @ v1ncent

Met mijn studentenlicentie op 't grafisch lyceum destijds goedkoop het pakket kunnen aanschaffen, echter Audacity is qua openheid Audition ver voorbij gestreeft. Ondersteuning voor plugins etcetera. Ook met vinylrips heb ik goede ervaringen er mee.

Bedankt voor alle bijdragen.
Het is allemaal gelukt. Triest is wel dat de persoon voor wie de muziek gedraaid wordt volgende week, ernstig ziek was. Toen ik eraan begon leefde die nog en had volgens insiders nog een paar dagen te gaan. Zover is het helaas niet gekomen. De persoon is gisteravond overleden. Zij ruste in vrede.
Het is geen familie van mij.
Ik heb alleen een kennis een dienst bewezen, omdat die van de uitgekozen muziek voor de begrafenisplechtigheid alleen elpees had.

Soundman2

powered by my little forum