HP Laserjet4 lower cassette (Computertechniek)

door soundman2 @, Wouw, 10-02-2014, 19:11 (3747 dagen geleden)

Sinds jaar en dag gebruik ik een HP Laserjet4 printer. Het ding lijkt na al die jaren onverwoestbaar en de printkwaliteit is nog steeds perfect.
Evenwel sukkel ik al jaren met de extra papierlade, die eronder geplaatst is. Vaak gaat het goed, maar even zo vaak komt het papier volgens mij niet snel genoeg aan bij een sensor boven in de printer. De printer geeft dan een foutmelding "13 paper jam".
Onderzoek leert, dat het papier juist voor een testschakelaartje gestopt is. De printer krijgt dus niet op tijd een signaaltje over de correcte papierloop en stopt. De manual helpt me niet verder. Ik heb een nieuwe pick-up roller geplaatst, maar dat helpt niet. Als het papier opgepakt is, wordt het tussen twee (eveneens nieuwe) transportrollen naar boven geleid. Het lijkt er dus op dat het papier iets te laat bij die rollen aan komt en dan dus ook niet op tijd bij de sensor. Ik heb de rolletjes kunstmatig wat dikker gemaakt in de hoop dat het papier juist een halve centimeter verder zou komen en dus binnen het bereik van de sensor. Dat leek even goed te gaan, maar het probleem is thans weer terug. Ik kan in de papiercassette geen enkele afwijking vinden.
Wie weet waarnaar ik nog moet kijken?

Soundman2

HP Laserjet4 lower cassette

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 10-02-2014, 21:01 (3747 dagen geleden) @ soundman2

Meet eens de overgangsweerstand van die schakelaar.
Misschien is er toch wat loos met die pickup schakelaar.

Kijk ook eens of er wat af te regelen is aan de positie, moment van schakelen die sensor.

Anders denk ik dat het in een of ander timer circuit moet liggen.

HP Laserjet4 lower cassette

door soundman2 @, Wouw, 10-02-2014, 21:07 (3747 dagen geleden) @ Maurice

Meet eens de overgangsweerstand van die schakelaar.
Misschien is er toch wat loos met die pickup schakelaar.

Kijk ook eens of er wat af te regelen is aan de positie, moment van schakelen die sensor.

Anders denk ik dat het in een of ander timer circuit moet liggen.

Die zelfde schakelaar werkt ook tijdens papier ophalen uit de bovenste lade. Die lade weigert nooit.

Soundman2

HP Laserjet4 lower cassette

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 10-02-2014, 21:16 (3747 dagen geleden) @ soundman2

Ok duidelijk.

Rollen had je al vervangen,
Oppakken papier zelf zal niet meer het probleem zijn.

KAn nog de aandrijving ergens slippen.
Die ondercassette zit er los onder.

Ik zie bij mijn HP 4 Plus een vierkant 4 polige stekker zitten.
Betekend dat er in die la ook een motor zit.
Dan denk ik iets van slippen of de kracht motor is heen.

Zelf heb ik er geen onder bak bij.

HP Laserjet4 lower cassette

door Paul Brouwer @, Haarlem, 10-02-2014, 21:05 (3747 dagen geleden) @ soundman2

Doorgaans zijn versleten pickup rolls de oorzaak van een paper jam error.

Groeten,
Paul

--
[image]

HP Laserjet4 lower cassette

door soundman2 @, Wouw, 10-02-2014, 21:10 (3747 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Doorgaans zijn versleten pickup rolls de oorzaak van een paper jam error.

Groeten,
Paul

Daarvoor heb ik een complete set nieuwe pick-up rollers etc gekocht en vervangen. Het resultaat was nauwelijks beter. Ikheb wel ergens gelezen, dat sommige zaken kritisch zijn op papierafmeting, maar verder dan die opmerkingen komen andere raadgevers ook niet.


Soundman2

HP Laserjet4 lower cassette

door snameroc @, Etten Leur, 10-02-2014, 22:24 (3747 dagen geleden) @ soundman2

Jouw lade bij Maurice proberen zou ik zeggen of andersom dan kun je al een en ander uitsluiten.

Johan

powered by my little forum