Einde XP kost meer dan een PC (Computertechniek)

door soundman2 @, Wouw, 04-04-2014, 08:35 (3695 dagen geleden)
Gewijzigd door soundman2, 04-04-2014, 09:33

Het einde van XP kost meer dan minimaal een nieuwe PC.
Ook veel randapparatuur moet het onderspit delven.
Printers waarvoor geen fatsoenlijke drivers meer gemaakt worden bijv. Mijn dubbelzijdige HP Business Inkjet moest onder W7 al veel inleveren, maar met W8 vrees ik het ergste.
Mijn A3 scanner kan ook in de kliko, omdat de SCSI kaar niet meer in de PC past. Zo zijn er nog wel een paar.
De vraag die ik heb, of de XP computer nog kan dienen om de buitenwereld aan de gang te houden. Die XP pc hoeft dan niet aan het internet, maar wel aan het netwerk binnenshuis.
Maakt de nieuwe PC dan gebruik van de bestaande goede drivers, of werkt dat zo niet.....

Wie weet het?
Is Linux een oplossing of Ubuntu?

Soundman2

Einde XP kost meer dan een PC

door Ed van der Weele † @, Zeist, 04-04-2014, 08:50 (3695 dagen geleden) @ soundman2

Ik heb nog altijd een laptop in gebruik met Windows98 second edition. Het blijft allemaal prima functioneren, het is alleen niet veilig om ermee de boze buitenwereld in te gaan.

Van de drie pc's die met XP draaien maak ik dit weekend even een image met Acronis en dan kunnen ze nog jaren blijven draaien.

Of er nog SCSI kaarten zijn die onder Windows8 draaien moet wel uit te zoeken zijn. Ik heb met Win7 de SCSI nog steeds goed werkend met een Adaptec kaart van een jaar of 12 oud.

Einde XP kost meer dan een PC

door soundman2 @, Wouw, 04-04-2014, 09:25 (3695 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ik heb nog altijd een laptop in gebruik met Windows98 second edition. Het blijft allemaal prima functioneren, het is alleen niet veilig om ermee de boze buitenwereld in te gaan.

Van de drie pc's die met XP draaien maak ik dit weekend even een image met Acronis en dan kunnen ze nog jaren blijven draaien.

Of er nog SCSI kaarten zijn die onder Windows8 draaien moet wel uit te zoeken zijn. Ik heb met Win7 de SCSI nog steeds goed werkend met een Adaptec kaart van een jaar of 12 oud.

Tot voor een paar maanden draaide ik nog met Windows2000 Professional. Door een beetje experimenteren, crashte de boel. Mede door het feit, dat ook bepaalde programma's niet meer goed werkten, of niet meer ondersteund werden, zoals mijn browser Firefox, heb ik toen maar besloten om XP te installeren. Ik had van iemand de originele installatiedisk gekregen, dat was dus geen probleem.
Met W2K heb ik nimmer een probleem gehad met virussen etc.
Kwestie van geen gekke dingen aanklikken etc.
Ligt dat met XP in de toekomst anders?
Met XP kon ik ook mijn vertrouwde en goed werkende programma's blijven gebruiken. Ik ben niet steeds uit op het nieuwste en de programma's deden alles wat ik nodig had.
Zo zijn daar OFFICE2000
ACROBAT 6.0, dat iedereen kan lezen, hetgeen niet altijd mogelijk is als iemand weer eens de allernieuwste software gebruikt, met vele features die soms nooit gebruikt worden etc.
Wincommander, in gebruik sinds ik in het dos tijdperk al de Norton commander gebruikte (Vind ik persoonlijk een heel fijne filemanager, compleet met ftp etc)


De kaart die ik bij de scanner heb, past niet meer in de moderne slots. Ik heb een nieuwer kaart ooit bemachtigd, maar daarvan past de aansluiting weer niet bij de kabels van de scanner.......

Blijft de vraag, of ik een oude pc de buitenwereld kan laten bedienen.

Soundman2

Einde XP kost meer dan een PC

door Ed van der Weele † @, Zeist, 04-04-2014, 10:02 (3695 dagen geleden) @ soundman2

Het grootste probleem met XP dient zich aan als er geen virusscanners meer voor worden geüpdatet.
Gewapend met een actuele virusscanner zal het met de onveiligheid op internet wel meevallen, denk ik.

Inbreken van buitenaf wordt toch al grotendeels voorkomen door de firewall die in mijn modem zit. Ik heb 1 poort op het modem geforward naar de NAS en daar zie ik in de logfile wel eens dat iemand probeert binnen te komen, maar ze komen dan niet verder dan een gestrande inlogprocedure.
Alle andere inbraakpogingen worden door de firewall al bij het modem afgestopt.

Einde XP kost meer dan een PC

door Arjan Havelaar @, 04-04-2014, 09:19 (3695 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Henk,

Ubuntu is ook 1 van de vele Linux varianten.
Waar ik veel goede verhalen over hoor, en wat ikzelf ook overweeg om te gaan gebruiken is Linux Mint 13.
Hier nog een link waar veel relevante informatie op staat: https://sites.google.com/site/computertip/mint-xfce

Met vriendelijke groet,

Arjan Havelaar

Einde XP kost meer dan een PC

door pjm @, Best, 04-04-2014, 09:59 (3695 dagen geleden) @ Arjan Havelaar

Linux mint 13 heb ik geinstalleerd op mijn laptop en dat gaat redelijk gemakkelijk.
Er is echter een issue waar ik niet over tevreden kan zijn, zo nu en dan wordt de hard disk continu aangesproken waardoor de computer niet meer reageert op de toetsen ed.
Dit kan soms zolang duren dat je de computer moet uitschakelen.
Tot nu toe heb ik geen oplossing voor dit fenomeen kunnen vinden.
Ook niet in de diverse linux fora.
Succes.

Einde XP kost meer dan een PC

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 04-04-2014, 10:48 (3694 dagen geleden) @ pjm

Grappig, dergelijke schijfproblemen (waarschijnlijk door andere oorzaken en met een iets andere modus operandi) komen bij Windows Vista ook voor.

Linux Xubuntu; een pima alternatief voor windows

door Pieter Vos @, 04-04-2014, 17:47 (3694 dagen geleden) @ pjm

Linux mint 13 heb ik geinstalleerd op mijn laptop en dat gaat redelijk gemakkelijk.
Er is echter een issue waar ik niet over tevreden kan zijn, zo nu en dan wordt de hard disk continu aangesproken waardoor de computer niet meer reageert op de toetsen ed.
Dit kan soms zolang duren dat je de computer moet uitschakelen.
Tot nu toe heb ik geen oplossing voor dit fenomeen kunnen vinden.
Ook niet in de diverse linux fora.
Succes.

Zelf werk ik al sinds 2009 met Xubuntu op een HP-Compaq PC uit 2003, op dit moment met Xubuntu 12.04. Xubuntu is een variant van Ubuntu die wat lichtere eisen stelt aan de PC qua geheugen ect. Ik gebruik Xubuntu omdat ik het bijbehorende XFCE bureaublad (met veel blauwe kleur) een stuk mooier vind dan het rood-bruine Ubuntu.

Het verschijnsel dat regelmatig de harde schijf opeens ergens heel druk wordt aangesproken merk ik ook. Ik weet niet wat de oorzaak daarvan is, ik vermoed een controle of er nog updates van de software geinstalleerd moeten worden. Het verschijnsel is inderdaad hinderlijk lastig omdat de hele computer dan heel traag of zelfs niet reageert.

Op zich ben ik heel tevreden over Linux Xubuntu. Het werkt een duidelijk sneller dan Windows XP en je hebt geen anti virus software nodig. Ook met de bijbehorende functionele software kan ik goed overweg, d.w.z. met Firefox, Libre Office, Xsane scanner programma, enzovoort... Ik gebruik daarom Windows XP al jaren niet meer.

Voor mijn nieuwe PC (zelf geassembleerd in oktober 2013) heb ik Linux Xubuntu 13.10, ik heb een Windows installatie daarop achterwege gelaten, ik heb voor Windows (7 of 8) geen geld voor over. Dankzij de SSD en de snelle Intel "Haswell" processor in mijn nieuwe PC is deze wel beduidend sneller dan mijn oude HP-Compaq. Eigenlijk is het ook bij Linux nodig om van tijd tot tijd over te gaan op nieuwe hardware.

Bedenk dat Linux Mint feitelijk steeds gebaseerd is op de vorige uitgave van Ubuntu. D.w.z. als voorbeeld: Linux Mint 13.02 is gebouwd op Ubuntu 12.10 "Linux Mint Xfce is gebouwd op een oerdegelijke basis: Ubuntu Linux, wat wereldwijd de meest gebruikte Linux is. Mint gebruikt Ubuntu als halffabrikaat." aldus dit citaat uit https://sites.google.com/site/computertip/mint-xfce

Voor een oude PC kan men ook nog kiezen voor Lubuntu, een OS dat nog minder eisen stelt dan Xubuntu. zie http://www.ubuntu-nl.org/afgeleiden/introductie

mvg, Pieter

Einde XP kost meer dan een PC

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 04-04-2014, 10:39 (3694 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maarten Bakker, 04-04-2014, 10:50

Aangezien de computer niet explodeert op 8 april aanstaande, kun je hem voor de randapparatuur gewoon in gebruik houden.

Zolang je er niet mee mailt en surft, achter een router zit en bovendien je firewall aan laat staan, is XP over 10 jaar nog net zo veilig als nu.

Als je wel surft en mailt, loopt de veiligheid na 8 april langzaam terug - zolang er virusschrijvers zijn die er ueberhaupt de moeite voor willen doen.

En zelfs tegen dat langzaam teruglopen kan je nog dingen doen als je toch blijft surfen (ik voorlopig wel, vervanging is zonder datum gepland). Verwijder Flash en Java, want dat zijn stukken gatenkaas qua veiligheid en die zullen voor XP vast ook niet meer actueel gehouden worden. Gebruik een goede virusscanner met ondersteuning voor overige malware/potentially unwanted programs. Installeer geen potentially unwanted programs (zooi die vaak gebundeld zit met gratis software).

Verder het advies om XP niet voor bankzaken te gebruiken; als er gevist wordt kan het zijn dat de bank niet thuis geeft omdat je een verouderd OS gebruikt.

En last but not least: gebruik GEEN Internet Explorer 8, dat is de laatste versie die op XP draait en inmiddels zeer zwaar verouderd; een virusmagneet als het ware. Opera, Firefox en Chrome zijn geschikte vervangers.


Dit alles ervan uitgaande dat je op XP wilt blijven. Linux kan voor wat oudere hardware ook een prima alternatief zijn, maar ook daar geldt dat je eerst moet uitzoeken wat er ondersteund wordt.

Einde XP kost meer dan een PC

door soundman2 @, Wouw, 04-04-2014, 11:37 (3694 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Aangezien de computer niet explodeert op 8 april aanstaande, kun je hem voor de randapparatuur gewoon in gebruik houden.

De vraag is dan als volgt:
Mijn oude PC en printer blijven staan. In plaats van de printer rechtstreeks via het netwerk te benaderen (het is een printer met een bedrade netwerkaansluiting), gaat dat dan via de XP computer, die dus eigenlijk altijd moet aan staan, omdat er meer gebruikers zijn.
Voor W7 en zeer waarschijnlijk ook W8 zijn er geen goede drivers meer. Er zijn wel drivers die de printer gedeeltelijk ondersteunen.
Gaat de nieuwe PC de driver gebruiken die op de XP pc staat?
Dan zou de hele functionaliteit intact blijven.
Dezelfde truc zou ik dan ook kunnen uithalen met de scanner.

Soundman2

Einde XP kost meer dan een PC

door snameroc @, Etten Leur, 04-04-2014, 16:21 (3694 dagen geleden) @ soundman2

Mijn ervaring is toch wel als het onder win7 werkt werkt het ook onder win8.
Ik heb nog niet meegemaakt dat dat niet zo is.
Verder zijn er betaalde scannerdrivers die het doen op nagenoeg elke scanner en die gratis een week of zo kunt proberen.
De prijs is niet heel goedkoop maar je kunt er geen nieuwe scanner voor kopen.

Ik heb goede ervaring met vuescan.

Ik heb het al vaker gezegd als je nog met xp werkt ben je jezelf onnodig aan het pesten in mijn ogen wij rijden toch ook niet meer met de paardentram.

Johan

Einde XP kost meer dan een PC

door ruudtx @, Utrecht, 04-04-2014, 16:26 (3694 dagen geleden) @ snameroc

Ik begrijp dat Johan even alles betaalt.
Iedereen die nog in een Fiat 500 rijdt is gek, als je geen Ferrari onder je kont hebt ben je niet van deze tijd.

Einde XP kost meer dan een PC

door snameroc @, Etten Leur, 05-04-2014, 07:45 (3694 dagen geleden) @ ruudtx

Ik vind je reactie op zijn minst overdreven.
Een win 7 licentie kost ongeveer 100 euro gedeeld door de 12 jaar van xp is dat 8 euro per jaar oftewel 66 cent per maand of 2 cent per dag gebruik.
Als je dat afzet tegen de loonkosten van een administratieve medewerker en de tijdwinst ten opzichte van werken met een type machine is dat een lachertje.

Win xp stamt uit de tijd dat er geen wifi was en bijna niemand internet had buiten de telefoontikken.

Ik begrijp best wel dat betalen nooit leuk is en zeker als je net als ik 3 kinderen hebt computers best wel geld kosten maar dat is met alles zo en het hoort nu eenmaal bij de opvoeding net als naar school gaan en een auto rijbewijs.
Iedere ouder maakt zijn eigen overweging en zeker als je het afzet tegen een mobiel abbo vind ik windows NIET duur.

En je kunt het microsoft niet kwalijk nemen dat hp geen nieuwe driver maakt voor hun scanners en printers daar zitten de boeven die verkopen je liever een nieuwe, maar een beetje smartphone kan prima de gangbare funties van een scanner overnemen (niemand gebruikt buiten een al in one nog een scanner)
En inktpatronen zijn zo duur dat je beter een win 7 en of 8 printer kunt kopen dan een nieuw setje inktpatronen. (Is niet mijn keus maar zijn wel de feiten)
Verder zijn er voor particulieren genoeg manieren om kostenloos een werkende installatie te krijgen die zijn natuurlijk niet allemaal legaal en daar zijn de scholieren veel slimmer in dan ik.

Johan

Einde XP kost meer dan een PC

door Ed van der Weele † @, Zeist, 05-04-2014, 09:10 (3694 dagen geleden) @ snameroc

(niemand gebruikt buiten een al in one nog een scanner)

Daar vergis je je lelijk in. Met een all-in-one prul krijg je niet de kwaliteit die met een flatbedscanner haalbaar is.
Duplex scannen met automatische document invoer gaat echt niet met zo'n speelgoed dingetje. A3 scannen? Ook niet.

Einde XP kost meer dan een PC

door snameroc @, Etten Leur, 05-04-2014, 10:21 (3693 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Wie heeft er nu thuis een A3 scanner met automatische papierdoorvoer?
En als die wel hebt en ook werkelijk regelmatig gebruikt is een betaalde driver van Vuescan gerechtvaardigd in mijn ogen.
Nogmaals het is de verantwoording van de scanner fabrikant om een driver te maken en niet die van de fabrikant van het os.
Waarom heeft de scanner geen n usb aansluiting voor een usb stick zodat je document rechtstreeks zonder tussenkomst van een pc daarop weggeschreven wordt?
Juist om de prijs laag te kunnen houden.

Met een beetje smartphone maak je hele mooie "scans" met een beetje moeite ook van A3 , geen automatische papierdoorvoer dat niet.

Ik zou niet weten waar je die A3 scanner moet plaatsen op mijn bureau.

En ja ik heb een oude epson2480 scanner met een betaalde driver van vuescan op win8.1 en dat werkt perfect inderdaad beter dan een hp al in one maar niet beter dan een iPhone foto van een papieren foto dus daar wordt hij niet meer voor gebruikt.

Einde XP kost meer dan een PC

door Ed van der Weele † @, Zeist, 05-04-2014, 11:19 (3693 dagen geleden) @ snameroc

Tja, ik heb geen ifoon, ik behelp me maar met een Canon 30D.
Maar daar kan ik nooit zulke mooie kopieën van schema's mee maken als met een flatbedscanner.

Einde XP kost meer dan een PC

door Kees van Dijke ⌂ @, Heerlen, 04-04-2014, 16:58 (3694 dagen geleden) @ snameroc
Gewijzigd door Kees van Dijke, 04-04-2014, 17:00

Hallo Johan en anderen,

Mijn ervaring is toch wel als het onder win7 werkt werkt het ook onder win8.
Ik heb nog niet meegemaakt dat dat niet zo is.

Johan

Niet helemaal waar. Ik heb hier nog 2 PC's staan met een P4 3Ghz Hyperthreading en 2GB RAM. Windows 7 werkt voortreffelijk, beter dan met Windows XP. Helaas kon ik geen updates naar Windows 8 uitvoeren.

Overigens gebruik ik voor oudere programma's Windows XP in VirtualBox. Dit werkt prima. Vaak kun je ook nog oude hardware blijven gebruiken, maar gaat soms wel eens lastiger in VirtualBox.

Voor virusscanners is Baidu AV een goede variant en IE8 kan vervangen worden door bijvoorbeeld Google Chrome. Voor malware werkt Malwarebytes prima, maar Spyhunter 4 (betaalde versie) werkt beter.

2 oudere laptops heb ik geupdated met 2 GB RAM en ook voorzien van Windows 7. Was alleen lastiger om de juiste drivers te vinden, maar is uiteindelijk wel gelukt.

Waar ik erg goed te spreken ben over een OS bij een oude computer is Ubuntu 10.04

groetjes,
-=Kees=-

Einde XP kost meer dan een PC

door snameroc @, Etten Leur, 05-04-2014, 07:32 (3694 dagen geleden) @ Kees van Dijke

Daar heb je gelijk in Kees maar ik vind dat je mijn uitleg verkeert interpreteert.
Ik schrijf dat drivers die onder win 7 werken ook onder win 8 werken en niet dat een computer die win 7 aan kan ook win 8 aan kan.
Als je een socket 478 Pentium 4 hebt die draait inderdaad geen win 8.
Een socket 775 met een Pentium 4 draait wel win 8.

Johan

Einde XP kost meer dan een PC

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 04-04-2014, 16:21 (3694 dagen geleden) @ soundman2

Dat kan tricky zijn. Om welke types printer en scanner gaat het?

Einde XP kost meer dan een PC

door soundman2 @, Wouw, 04-04-2014, 16:58 (3694 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Dat kan tricky zijn. Om welke types printer en scanner gaat het?

HP Business Inkjet 1100DTN
HP Scanjet 4C
De scanjet draait momenteel op een oude compaq met win 98. De bestanden worden via het netwerk opgehaald, dat is feitelijk geen probleem.
De printer kent in XP alle functies, maar op mijn laptop met W7, is er geen goede driver (alleen voor de 1200, maar die kan alleen dubbelzijdigafdrukken met handmatige invoer en dus het met de hand omkeren van de pagina's. Een velletje gemist en je drukwerk klopt niet meer.)

Soundman2

Einde XP kost meer dan een PC

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 05-04-2014, 00:16 (3694 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maarten Bakker, 05-04-2014, 00:19

Voor de HP Business inkjet 1100dtn biedt HP een officieele Windows 7 driver ter download aan op http://h20566.www2.hp.com/portal/site/hpsc/template.PAGE/public/psi/swdHome/?sp4ts.oid=306735&... (hopelijk werkt die link, anders via de zoekfunctie van hun site). Zo'n driver werkt vaak toch beter dan wat MS ingebouwd of via Windowsupdate aanbiedt.

Aansluiten op een XP machine inplaats van direct op het netwerk biedt waarschijnlijk geen voordelen omdat je alsnog een driver nodig hebt voor de machine van waaraf je print (al is dat op zijn minst in theorie te omzeilen).

Een andere oplossing voor printers is vaak de universele PCL-driver, maar ik heb niet uitgezocht of dat hier opgaat. Waarschijnlijk kom je al een heel eind met de hier gelinkte driver.

Einde XP kost meer dan een PC

door soundman2 @, Wouw, 05-04-2014, 20:20 (3693 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Voor de HP Business inkjet 1100dtn biedt HP een officieele Windows 7 driver ter download aan op http://h20566.www2.hp.com/portal/site/hpsc/template.PAGE/public/psi/swdHome/?sp4ts.oid=306735&... (hopelijk werkt die link, anders via de zoekfunctie van hun site). Zo'n driver werkt vaak toch beter dan wat MS ingebouwd of via Windowsupdate aanbiedt.

Als het te mooi is om waar te zijn......
Nadat je alles hebt ingevuld, komen ze aanzetten met en alternatieve driver voor usb aansluiting.........
Ik heb niets meer gedownload, maar waarschijnlijk is dat weer de driver voor de 1200. Die laat de printer maar gedeeltelijk functioneren.

De printer is van 2004 en de ondersteuning is in 2009 gestopt.

HP een solide merk?
Dieven zijn het , ook met inktcartridges.

Soundman2

Einde XP kost meer dan een PC

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 05-04-2014, 20:25 (3693 dagen geleden) @ soundman2

Als ik het nu zo zie denk ik dat ik ook net iets te snel gekeken heb. Bij klikken op Vista wordt gemeld dat de printer niet meer ondersteund wordt, en dat is helaas meer zoals ik het van HP gewend ben.

Ik zoek nog wel even verder, al is het op afstand lastig zeggen of bijvoorbeeld een universele driver uitkomst biedt.

Einde XP kost meer dan een PC

door GottfriedJulius, 04-04-2014, 13:19 (3694 dagen geleden) @ soundman2

Een MAC ?


Juul

Einde XP kost meer dan een PC

door ruudtx @, Utrecht, 04-04-2014, 16:23 (3694 dagen geleden) @ soundman2

Ik hoor net het bericht dat de overheid naar oplossingen zoekt voor hun talrijke XP computers.
Ook anderen zullen dat doen.
Het is typisch deze samenleving, lekker voor je zelf bezig zijn, vooral niets algemeens bedenken, waar dus iedereen wat aan heeft om zn XP'tje te laten draaien.

Als microsoft geen updates meer geeft, kan een ander dat dan niet doen, een hele grote gouvermentele club of internationale organisatie, van mij part de VN.
Waarom laat de hele samenleving zich ringeloren, eigenlijk terroriseren, door een veel te groot bedrijf.
Zowiezo moet alle beveiligings software gratis zijn, te betalen door ons allen, het Algemene Belang dus.

(Iets soortgelijks krijgen we straks als de FM uitgaat en je verpklicht bent een domme DAB radio te kopen)

Einde XP kost meer dan een PC

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 04-04-2014, 19:44 (3694 dagen geleden) @ ruudtx
Gewijzigd door Maarten Bakker, 04-04-2014, 19:47

MS heeft geen enkele verplichting en als niet-commercieele partij is het ook bijna ondoenlijk om hun werk op je te nemen. De oplossing bestaat echter al meerdere decennia en voldoet precies aan jouw eisen en aan die van veel overheden (die deels al overgestapt zijn): Linux.

Overigens kan je onder Linux middels Wine ook heel veel Windowsprogramma's draaien.

Einde XP kost meer dan een PC

door ruudtx @, Utrecht, 05-04-2014, 11:23 (3693 dagen geleden) @ Maarten Bakker

De overheid heeft een deal gesloten met MS om de XP draaiend te houden, waarom kan niet iedereen daar gebruik van maken, de overheid is er toch voor ons en niet alleen voor zichzelf?

Het is niet alleen een centenkwestie maar ook praktisch.
Ik heb hier 5 computers draaien die ik dan allemaal moet voorzien van andere besturingsprogramma's en dan maar kijken of de toepassingen nog werken.
Ben ik weken bezig.
Particuliere eigenaartjes moeten ook allemaal dingen doen of kopen terwijl het gewoon nog werkt naar hun behoefte, MKB wordt weer op extra kosten gejaagd.

Het is een politieke discussie, niet technisch en hoort hier eigenlijk niet thuis.

Einde XP kost meer dan een PC

door Roland Huisman @, Zwolle, 04-04-2014, 17:21 (3694 dagen geleden) @ soundman2

Tsja, de 5,25 inch floppy welke onder XP niet meer werkte, werkt
onder Windows 8 perfect! Heel idioot... Vooral omdat op de
meeste nieuwe moederborden niet eens meer een FDD interface zit.

Maar zo zit ik ook met mijn EPROM programmer en HP scanjet 5300C.

Voor de scanner is wel een oplossing... VueScan bijvoorbeeld.
Dat is een scanprogramma welke zijn eigen drivers heeft.
Hierdoor werkt de scanner prima onder Windows 8.

Voor mijn programmer zal ik iets antieks in de lucht moeten houden...

Ik heb voor diskette images van oudere systemen een P75 met win98 staan.
Nog nooit gedonder mee gehad, maar uiteraard ga ik daar het web niet mee op.

Groeten, Roland

Einde XP kost meer dan een PC

door Pieter Vos @, 04-04-2014, 17:55 (3694 dagen geleden) @ Roland Huisman

Tsja, de 5,25 inch floppy welke onder XP niet meer werkte, werkt
onder Windows 8 perfect! Heel idioot... Vooral omdat op de
meeste nieuwe moederborden niet eens meer een FDD interface zit.

Maar zo zit ik ook met mijn EPROM programmer en HP scanjet 5300C.

Voor de scanner is wel een oplossing... VueScan bijvoorbeeld.
Dat is een scanprogramma welke zijn eigen drivers heeft.
Hierdoor werkt de scanner prima onder Windows 8.

Voor mijn programmer zal ik iets antieks in de lucht moeten houden...

Ik heb voor diskette images van oudere systemen een P75 met win98 staan.
Nog nooit gedonder mee gehad, maar uiteraard ga ik daar het web niet mee op.

Groeten, Roland

Zelfs onder Linux blijkt sommige oude hardware nog prima te werken. Ik heb een UMAX Astra 1220U scanner uit 1998 (ooit gekocht bij een inmiddels allang defecte Apple iMac "bondi blue") en die scanner doet het prima met Xsane onder Linux Xubuntu 13.10 en zonder dat ik een speciale driver heb hoeven installeren.

Pieter

Einde XP kost meer dan een PC

door Roland Huisman @, Zwolle, 04-04-2014, 20:25 (3694 dagen geleden) @ Pieter Vos

Zelfs onder Linux blijkt sommige oude hardware nog prima te werken. Ik heb een UMAX Astra 1220U scanner uit 1998 (ooit gekocht bij een inmiddels allang defecte Apple iMac "bondi blue") en die scanner doet het prima met Xsane onder Linux Xubuntu 13.10 en zonder dat ik een speciale driver heb hoeven installeren.

Hoi Pieter,

Ondanks dat ik Linux wel geinig vind is het voor een item als
zo'n eprom programmer geen alternatief.

Ik ben ooit met redhat 5 begonnen eind jaren 90 en er is veel veranderd in de
jaren. Maar het blijft na al die jaren een pakket met een gebruiksaanwijzing...

Groeten, Roland

Einde XP kost meer dan een PC

door Ed van der Weele † @, Zeist, 04-04-2014, 19:31 (3694 dagen geleden) @ soundman2

In het computertijdschrift CT dat ik vandaag binnen kreeg (mei 2014 nr. 5) staan een paar uitgebreide artikelen over het blijven gebruiken van XP waarbij XP is losgekoppeld van internet.
De als alternatieven genoemde operating systems zijn Linux en Windows8.1 waarbinnen XP als een virtuele machine draait.

Misschien interessant om eens te lezen.

Einde XP kost meer dan een PC

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 04-04-2014, 23:25 (3694 dagen geleden) @ soundman2

Gewoon blijven gebruiken tot licht uit gaat.
Paniek om Bankzaken... Dat gaat via secure verbinding.
Geloof er totaal geen snars van dat dat invloed heeft.

inderdaad de beetje PC gebruiker heeft pietsie meer op staan dan
een Brouwser.

Moet er niet aan denken tot overstap.
Dat is maanden werk.
Zeker ook nodige betaal software.
Waar te declareren?

Laatst met een klant al week bezig (win 8 )om een simpele driver voor
een converter USB-RS232, da's geen snoertje maar een vol galvanisch gescheiden module.Draaide eindelijk na contact Japan en boel gemail.
Nu nr 2 heeft 8.1, dus truuk weer uitgevoerd --..NOT...
Gaan we weer!@#!$#@!$#

-WIN2000 draait Netscape Mail op, tevens mijn oer oude Eprom programmer.
Heeft al flink dienst gedaan voor computers uit de pre XT tijd.

- XP tbv website

-Win7 Enterprise algemeen
-Laptop Win7 algemeen gebruik


Verder nog een XP tbv experimenten oude computers.
Momenteel draait er een emulator Digital TU58 tapestreamer op zodat
mijn PDP1123 uit 1980 files van Internet gedownload kan lezen.

Win98 tbv 8" Floppendrive lezen en schrijven.

Einde XP kost meer dan een PC

door snameroc @, Etten Leur, 05-04-2014, 08:03 (3694 dagen geleden) @ Maurice

Dan ben je zeker geen standaard thuisgebruiker en daar is toch waar de waarschuwing voor geld.
Als je weet wat je doet is er in mijn ogen niets op tegen om xp te blijven gebruiken voor een aantal zaken.
En ja ik heb ook nog een xp machine met een hardware matige capture kaart om video banden te digitaliseren.

Maar voor gewoon huis tuin en keuken gebruik geeft windows 7 en 8 zoveel meer gebruiksplezier, het loopt gewoon soepeler dat de aan alle kanten bijgewerkte verzie, Ik beleef werken op een xp machine als jezelf pesten als je in diezelfde machine een schijf prikt met win7.(ik heb dat al 10 tallen keren getest)
Leuk detail windows 7 en 8 passen hun installatie aan de hardware aan als je dat doet zo kun je ook win 8 op een netbook zetten.
Als je een schijf met xp installatie in een andere pc stopt crasht hij ivm licentie geneuzel.

Ander item bij ons hadden ze 3 maanden geleden de creditkaart geplunderd in Afrika, gemeld bij de bank en het is prima opgelost (we zijn nog nooit in Afrika geweest) De bank vroeg wel aan ons of we toevallig nog bankierde met xp wat we niet deden overigens.

Verder ieder zijn mening

Johan

Einde XP kost meer dan een PC

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 05-04-2014, 12:48 (3693 dagen geleden) @ snameroc

Ander item bij ons hadden ze 3 maanden geleden de creditkaart geplunderd in Afrika, gemeld bij de bank en het is prima opgelost (we zijn nog nooit in Afrika geweest) De bank vroeg wel aan ons of we toevallig nog bankierde met xp wat we niet deden overigens.

-- Kan niet door XP komen, PUNT.
Bewijst maar daar heden XP gewoon nog Update is.
Je virus update dus hoezo met Win8 wel dan?
Geloof er geen snars van.
Kan alleen als jij op een of andere wijze ergens betaald hebt op een onveilige site die vervolgens gehackt is.
Daar gaan je gegevens.
Niets met je Thuis PC te maken.

Ook in win8 kan men progs laten draaien om de boel uit te lezen.
Of weer eens op mails gedrukt hebt met onzin dingen er in.
Kwestie van juiste email prog waar in je bekijkt wat de diverse linken inhouden,
waar dat heen gaat. Dat is achterdoor kijken van die links, wat er staat is nooit de echte link even met de muis op die suggestie link en zie je de werkelijke
link waar die heen gaat.
Bv Rabo.nl gaat dan naar iets van totaal anders als je kijkt IN de link.

Id firewalls en virus goed houden.
Credit cards laten afschermen voor hoge bedragen en buitenland etc.
Mijn Visa blokte direct na een test poging van mij eens daarmee te betalen via
een gerenommeerde internet winkel. Ja 100% bestelde er reeds vaker.
Visa blokte dat ivm vreemde activiteit gezien mijn geschiedenis met die kaart.
Belde Visa, deze meldde de blokkade, wat gegevens uit wisselen hopla weer werken.

Vraag van Visa of ik dat vervelend vond?
Wel nee, TOP.
Dus heb ik daar volste vertrouwen in.

Goed bankinternet doe ik inderdaad via Win7 up to date pc.
Maar bedenk gemiddeld gezin heeft bv ook meerdere PC's thuis staan.
Mag wat kosten als dat allemaal moet worden vervangen.
Ik zeg nergens voor nodig.

Einde XP kost meer dan een PC

door snameroc @, Etten Leur, 05-04-2014, 17:27 (3693 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door snameroc, 05-04-2014, 17:32

Eigenlijk bevestig je mijn verhaal.
Je bankiert niet met xp.
Ik heb nooit gezegd dat je alle xp machines in een huis moet vervangen maar neem van mij aan dat jongeren ieder een nieuwere willen dan zo een ouder iemand als ik.
Ook heb ik niet gezegd dat dat door xp kwam.
Wat de bank betreft het was de Rabo en ik heb schriftelijk een vragenlijst in moeten vullen en daar werd in gevraagd welk besturingssysteem, of het up to date was en of de virusscanner up to date was.
Ik ga er vanuit dat ik het toch wel gekregen had daar ze niet zeker wisten waar de creditkaart gegevens "gestolen" waren.
Maar ik vond het zelf een gerust gevend gevoel dat ik kon zeggen dat mijn win8 pc up to date was.
De credit kaart was de afgelopen 2 jaar alleen voor tol op de franse wegen gebruikt daarvoor zijn er wel eens kaartjes voor een popoptreden mee gekocht via internet op toen nog vista maar altijd bijgewerkt en up to date virusscanner

Maar zoals ik al meer gezegd heb ieder zijn mening maar ik laat me niet pesten door de eeuwig ratelende xp machines van tegenwoordig dan is win 7 of 8 op dezelfde machine een verademing.

Johan

Einde XP kost meer dan een PC

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 05-04-2014, 19:28 (3693 dagen geleden) @ snameroc

De ergste ratelbak blijft toch wel Vista, minstens 3 keer zo erg als XP. Heb er ook al versleten harde schijven van gehad (al is niet te bewijzen dat dat aan Vista lag).

Binnenkort ga ik als proef Windows 8.1 (of misschien toch 7) installeren op een afgeschreven machine die XP heeft gedraaid (dual core AMD 4850e). Voor de grap zal ik natuurlijk eens kijken hoe dat presteert met 2GB geheugen, maar ik ben bang dat ik dat toch wat uit zal moeten breiden, daar waar het voor XP voldoende was.

Einde XP kost meer dan een PC

door snameroc @, Etten Leur, 06-04-2014, 09:39 (3693 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Je zult er van versteld staan hoe goe dat werkt je hebt echt niet meer dan 2 gb nodig voor normaal gebruik.
Bij win 8 kun je beter checken of je processor ondersteunt word vooraf maar ik verwacht met een dualcore geen problemen.
Als het draait en je hebt alle updates geinstalleerd is het een verademing tov xp het belast je systeem niet meer dan een uptodate xp installatie.

Einde XP kost meer dan een PC

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-04-2014, 19:09 (3692 dagen geleden) @ snameroc
Gewijzigd door Maarten Bakker, 06-04-2014, 19:10

Nou, XP die kaal opgestart 300 a 350MB neemt en bij mijn 'normaal gebruik' al gauw 2GB... Een kaal opgestarte 7 doet ruim meer, de applicaties zullen niet heel veel schelen, maar dan zit je dus al gauw aan 3GB bezet geheugen en dus het aloude liedje van swapperdeswap. Ik post de uitkomst hier wel over een aantal weken.

(een deel van het meergebruik aan geheugen zal hem ook zitten in 32 versus 64 bits, niet helemaal eerlijk qua vergelijking maar ik ga nieuw geen 32 bits OS meer installeren)

Einde XP kost meer dan een PC

door snameroc @, Etten Leur, 06-04-2014, 20:55 (3692 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Dan vraag ik met toch serieus af wat je allemaal open hebt staan.
Als ik win 8 32 bits hier gebruik met 10 internettabbladen tegelijk en excel en word en avast virusscanner en dan ook nog een muziekje wordt er 1,2 gb gebruikt van de 3,2 beschikbare.

Op mijn werk gebruik ik win 7 4gb 32 bits dus maar 3,2 bruikbaar met soms wel 20 verschillende programmas op de taakbalk inclusief siemens tia portaal jmobile autocadviewer outlook en noem maar op maar het geheugen is nooit "vol".
Deze pc stuurt 3 beeldschermen tegelijk aan dan is veel programma tegelijk een uitkomst.
Dus ik denk dat er iets mis is met je installatie.

Overigens heb ik een netbook met atom processor en 1gb geheugen welke uitgevoerd was met win 7 starter niet werkbaar zo traag maar nu met win8 en een ssd is het zelfs een fijn machientje geworden.
Dus als swappen je probleem is ga voor een ssd maar dat gaat pas goed met win7 en 8 en bij mij niet met xp.

Johan

Einde XP kost meer dan een PC

door snameroc @, Etten Leur, 06-04-2014, 15:56 (3692 dagen geleden) @ Maurice

Zie nog even hier Maurice wat betreft bankieren met xp
http://www.banken.nl/nieuws/2002/banken-gebruik-geen-windows-xp-voor-internetbankieren

Johan

Einde XP kost meer dan een PC

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 05-04-2014, 15:55 (3693 dagen geleden) @ snameroc

Crashen van XP bij opstarten op andere hardware heeft niets met licenties te maken (daar hoort hooguit een melding over activeren bij, en dat is met 7 en 8 nog steeds het geval). Probleem is dat hij bij het opstarten uitgaat van dezelfde chipset als waar hij oorspronkelijk op geïnstalleerd is. Vroeger was dat vooral een kwestie van VIA versus intel en werkte het vaak op een verwante chipset van hetzelfde merk ook nog wel.

Of dat met Windows 7 en 8 op dezelfde manier opgaat heb ik nog nooit geprobeerd omdat ik daar tot nu toe alleen verse installaties op vaste hardware mee heb gedaan. Het zou inderdaad mooi zijn als het laden van de drivers tegenwoordig wat dynamischer gaat, maar in de praktijk is dat eigenlijk alleen belangrijk als je moederbord het voortijdig begeeft.

Einde XP kost meer dan een PC

door snameroc @, Etten Leur, 05-04-2014, 17:41 (3693 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Het heeft wel met licenties te maken maar dat is maar net hoe je dat interpreteert.(het is een gevolg van de zogenaamde hardware sleutel)
Met win me ging het wel ik had een test harde schijf om een pc te testen.
Windows 95 deed het altijd, windows 98 ook, windows xp niet windows 7 en 8 weer wel.
Ik daag je uit om een xp installatie harde schijf met een intel processor in een amd pc aan de gang te krijgen zonder opnieuw te instaleren, bij alle andere windows lukt dat wel zonder veel moeite en kun je die harddisk als als testmedium gebruiken.

Johan

Einde XP kost meer dan een PC

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 05-04-2014, 19:31 (3693 dagen geleden) @ snameroc
Gewijzigd door Maarten Bakker, 05-04-2014, 19:40

Het crashen met een blauw scherm bij het opstarten van XP op andere hardware heeft, ook in de ruime zin van het woord, ècht niets met een licentie of hardwaresleutel te maken, maar is zoals gezegd puur een driverkwestie.

Op het moment dat je tegen de door jou genoemde hardwaresleutel aanloopt, is dat in de vorm van een keurig nette melding dat je Windows (opnieuw) dient te activeren. Er crasht dan niets.

Jouw uitdaging neem ik niet aan, omdat je zonder meer gelijk hebt dat een XP-installatie crasht op het moment dat de chipset van het moederbord voldoende verschilt van de oorspronkelijke chipset. Het enige waar ik aan twijfel is of je er misschien mee weg zou komen als je een AMD/VIA installatie op een intel/VIA moederbord (vrij zeldzaam) probeert te draaien. Kans schat ik 75% in dat dat ook gewoon met een blauw scherm crasht.

Zoals gezegd: ik ben het volledig met jou eens dat XP die beperking kent, ik ben het echter pertinent oneens met de stelling dat dit met licenties of hardwaresleutels te maken zou hebben. Het betreft een technische beperking in de manier waarop het OS met een aantal drivers omgaat.

Een beperking die je overigens nog veel extremer terugziet in antiquarische Windowsversies zoals 2.x en 3.x waar bepaalde drivers voor zover ik weet tijdens de installatie keihard meegelinkt werden in systeembestanden. Wat dat betreft knap dat ze die beperking in '95 en '98 uit de weg geruimd hadden.

Einde XP kost meer dan een PC

door snameroc @, Etten Leur, 06-04-2014, 15:16 (3692 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door snameroc, 06-04-2014, 15:55

Hallo Maarten,

Ik heb altijd begrepen dat dat een bewuste keus was van microsoft om te voorkomen dat zo een geactiveerde schijfimage op meerdere pc's te gebruiken.
Ik zal nooit kunnen bewijzen of die afweging bewust is gemaakt door microsoft daarvoor of niet maar dat geld ook voor jouw.
Zoals gezegd bij 7 en 8 gaat het weer wel en in de begintijd van xp schreven de pc bladen dat toe aan ontmoedigingsbeleid en was bijvoorbeeld een andere videokaart en meer geheugen met de door jouw gemelde activatiemelding omdat wijzigingen nu eenmaal mogelijk moeten zijn.
XP is immers de eerste versie die niet accepteerde een licentie op meerdere pc's te gebruiken bij windows me of 98 mocht dat ook niet maar het ging wel gewoon.

Een aanvulling op telebankieren met xp kun je hier lezen http://www.banken.nl/nieuws/2002/banken-gebruik-geen-windows-xp-voor-internetbankieren

PS ik vraag me nu al schrijvend af hoelang microsoft activeren van windows xp nog toestaat oftewel er aan meewerkt.
Wat nu sommige met antieke dos pcs doen uit nostalgie zal straks misschien met xp niet meevallen.

Johan

Einde XP kost meer dan een PC

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-04-2014, 19:19 (3692 dagen geleden) @ snameroc
Gewijzigd door Maarten Bakker, 06-04-2014, 19:21

Over dat activeren maak ik me minder zorgen dan over het updaten. Activeren kost immers weinig serverruimte en bovendien zijn er prima activatiecracks, maar alle historische updates op voorraad houden kost MS geld.

Ik heb ergens eind jaren '90 ruim na einde ondersteuning nog wel eens een Windows 3.11 zitten updaten, maar geen idee of dat nu nog steeds zou werken. Zelfs geen idee of je Windows '95 of '98 nog online kunt updaten.

Ik pas overigens Ockam's scheermes toe op de stelling dat MS bewust extra kreupele software zou afleveren; waarom zouden ze daar zoveel moeite voor doen als dat zonder moeite te doen al het geval is :fir :lol

Einde XP kost meer dan een PC

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 05-04-2014, 00:39 (3694 dagen geleden) @ soundman2

Tja, mijn HP-printer kon ik een maand of wat geleden al dumpen omdat er geen toner meer voor te verkrijgen was. Nu werkt mijn HP-scanner ook niet meer onder W7. De gedachte er achter is wel duidelijk. Een nieuwe driver kost geld (al hoeft dat niet eens zo veel te zijn) maar je verkoopt er geen nieuwe apparaten mee. Als klant spreekt deze gedachte me niet aan. In arren moede heb ik maar een nieuwe scanner aangeschaft, maar niet van HP.

petrus bitbyter

Einde XP kost meer dan een PC

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 05-04-2014, 15:58 (3693 dagen geleden) @ petrus bitbyter

HP is wat dat betreft vrij berucht (al is de printer van soundman2 kennelijk nog tot en met Windows 7 ondersteund, wat me eerlijk gezegd verbaasde). De toner moet je echter van een alternatieve leverancier in vrijwel alle gevallen nog kunnen betrekken.

Einde XP kost meer dan een PC

door soundman2 @, Wouw, 05-04-2014, 20:03 (3693 dagen geleden) @ Maarten Bakker

HP is wat dat betreft vrij berucht (al is de printer van soundman2 kennelijk nog tot en met Windows 7 ondersteund, wat me eerlijk gezegd verbaasde). De toner moet je echter van een alternatieve leverancier in vrijwel alle gevallen nog kunnen betrekken.

Nadat de printer bijna een half jaar heeft stilgestaan met volle inktcartridges, heb ik een nieuwe set cartridges geplaatst van 123inkt uit de aanbieding. De printer print weer als nieuw.
De volle cartridges van HP waren "over de datum" en dat mag niet van HP. HP smoes: ze kunnen de printkwaliteit na die datum niet garanderen......
Alsof ik dat zelf niet kan bepalen.

Soundman2

Einde XP kost meer dan een PC

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 05-04-2014, 21:58 (3693 dagen geleden) @ Maarten Bakker

...
De toner moet je echter van een alternatieve leverancier in vrijwel alle gevallen nog kunnen betrekken.


Dat dacht ik ook. Niet dus. Ineens nergens meer te koop. Ik gebruikte trouwens toch al geen originele HP meer. Die waren veel duurder maar printen niets beter.

petrus bitbyter

Einde XP kost meer dan een PC

door Piet42, 07-04-2014, 17:29 (3691 dagen geleden) @ soundman2

Hoezo einde XP???????????????????????????????? onze jongens in Den Haag hebben volgens de nieuwsberichten net voor miljoenen een langere tijd van bijhouden, beveiligen en repareren van XP gekocht. Dan zijn die gegevens toch ""ergens"" beschikbaar? Dat zijn toch ook onze belastingcenten? Dus MS houdt XP dan toch nog in bedrijf??? Waarom dan niet die updates van beveiliging ook voor ons landgenoten beschikbaar houden??? Snap dit even niet. Voer voor hackers??? Die kunnen de gekochte updates van onze regering toch dan wel even kraken en dat voor ons allemaal beschikbaar stellen???

Einde XP kost meer dan een PC

door Ed van der Weele † @, Zeist, 07-04-2014, 20:34 (3691 dagen geleden) @ Piet42

Wat een rare redenatie.
Alle brandweerauto's in Nederland zijn met belastinggeld betaald, kan dan elke burger eisen dat hij met een brandweerauto mag rijden?

Als jij een contract met Microsoft afsluit willen ze vast XP nog wel voor je onderhouden. Het zal alleen een paar centen kosten...

Einde XP kost meer dan een PC

door Piet42, 08-04-2014, 07:37 (3691 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Wat een rare redenatie.
Alle brandweerauto's in Nederland zijn met belastinggeld betaald, kan dan elke burger eisen dat hij met een brandweerauto mag rijden?

Als jij een contract met Microsoft afsluit willen ze vast XP nog wel voor je onderhouden. Het zal alleen een paar centen kosten...

Ik vindt het geen rare redenatie. MS zegt dat ze stoppen met de beveiliging van XP. Maar dat is dus niet zo. Ze blijven wel degelijk doorgaan met de beveiligingen maken. Dus als ze dat toch al doen waarom zeggen ze dan te stoppen terwijl het geen stoppen is? Ik heb dus niet over onderhoud aan computers. Dat is wat anders. Althans volgens mij.

Einde XP kost meer dan een PC

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-04-2014, 10:35 (3690 dagen geleden) @ Piet42

Je hebt patches en je hebt patches. Om een patch voor alle configuraties getest te krijgen, zit er een heel team dat de hele dag niets anders doet dan updates testen en mogelijk ook meteen aanpassen. En zelfs dan verschijnt er sporadisch wel eens een patch die op een aantal computers de boel vernaggelt.

Nu de support beeindigd is, worden patches in principe niet meer op alle mogelijke configuraties getest, maar alleen op configuraties van klanten die daarvoor betalen.

Hoeveel dat in de praktijk uitmaakt qua mogelijke configuraties weet ik niet, maar in de bedrijfsvoering maakt dat wel degelijk uit. Er worden gewoon teams op andere dingen gezet.

Zou jij de overheidspatches op jouw Windowscomputer toepassen dan is de kans groot dat 95% zonder problemen geinstalleerd wordt, maar die 5% breekt je configuratie en voorkomt dat je nog kunt werken. Dan zou de wereld toch ook te klein zijn en heeft MS het alsnog gedaan.

Einde XP kost meer dan een PC

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 08-04-2014, 12:45 (3690 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door petrus bitbyter, 08-04-2014, 12:48

De overheid is niet de enige die contractueel langer onderhoud op zijn XP-installaties heeft bedongen. Maar dat is dus voor een beperkte groep en voor beperkte toepassingen en dat levert nog wat op. Het voorkomt ook dat deze belangrijke klanten naar andere oplossingen uit gaan zien. Het "gewone" onderhoud van XP kost alleen maar geld terwijl ook Vista, W7 en W8 onderhouden moeten worden. Intussen lijkt het ook "gewoon" dat een product als XP ook na zo veel jaren nog steeds allerlei lekken blijkt te hebben. Persoonlijk vind ik het een aanwijzing dat het product - dat het beste van Microsof zou zijn - op zijn best matig is. Bij W7 zou het beter moeten zijn maar ook daar loopt het aantal updates al weer in de honderden.

Inmiddels Ubuntu naast W7 geïnstalleerd. Doet mijn "oude" scanner het prima op.

petrus bitbyter

Einde XP kost meer dan een PC

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-04-2014, 15:17 (3690 dagen geleden) @ petrus bitbyter

XP was het beste grafische desktop-OS van MS van ongeveer 2003 tot 2009. Bij introductie was het deels al technisch achterhaald in vergelijking met de concurrentie, sinds 2009 is het zelfs technisch achterhaald in vergelijking met de opvolger Windows 7. Het heeft dus als je in termen van "het beste" spreekt, eigenlijk alleen Vista overleefd. Ik verwacht ook wel dat het grootste deel van de fouten eruit is zolangzamerhand, maar hoe ouder het OS des te groter de kans dat het verhelpen van een fout ook weer andere fouten introduceert.

Einde XP kost meer dan een PC

door ruudtx @, Utrecht, 08-04-2014, 15:52 (3690 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Wat een onzin, wie wil er nu in een brandweer auto rijden, behalve freaks.
Maar de burger kan wel eisen dat van zijn belastingcenten de branden worden geblust, en dat gebeurt ook, kortom, niets aan de hand en heel redelijk.
Maar dat geldt niet voor de MS deal van de overheid.

Einde XP kost meer dan een PC

door Ed van der Weele † @, Zeist, 08-04-2014, 17:18 (3690 dagen geleden) @ ruudtx

heel redelijk.
Maar dat geldt niet voor de MS deal van de overheid.

Ik zie niet in waarom het onredelijk is dat de overheid een contract afsluit voor onderhoud.
Ze hadden ook een eigen afdeling ICT/WindowsXP kunnen oprichten die die taak uitvoert.

Als ik graag in een auto van 80 jaar oud wil rijden maar die zelf niet kan onderhouden, huur ik daar een mannetje voor in.
Dat is exact dezelfde situatie.

Verder vind ik het gekrakeel over XP een non-discussie.
Als het bankstel, je bed of de vloerbedekking moet worden vervangen hoor je daar niemand over.
Maar nu er nieuwe software moet komen is het huis te klein.

Ik hou erover op, het gaat nergens over.

Einde XP kost meer dan een PC

door ruudtx @, Utrecht, 08-04-2014, 17:31 (3690 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Mijn XP hoeft niet vervangen te worden, doet het prima.
Alleen door externe actie, geen updates, ben ik gedwongen.
Dat is net zoiets als het vloerkleed moedwillig vernielen. Ja, dan moet het vervangen worden en eis ik compensatie.

Einde XP kost meer dan een PC

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-04-2014, 20:21 (3690 dagen geleden) @ ruudtx

Niemand dwingt jou om XP te vervangen. Zoals je al schrijft werkt het nog prima.

Je moet alleen wel zelf wat beter opletten:

- geen IE gebruiken
- potentieele gatenkazen die je niet per definitie nodig hebt goed in de gaten houden of déïnstalleren (java, flash, .NET, etc.)
- een goede virusscanner installeren (geen MS Security Essentials, die verloopt ook)
- liever geen bankzaken ivm aansprakelijkheid
- de normale maatregelen die bij XP altijd al nodig waren en bij nieuwere OS'sen ook, dus niet al te klikgraag tewerk gaan enzo.

Einde XP kost meer dan een PC

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-04-2014, 20:14 (3690 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door Maarten Bakker, 08-04-2014, 20:17

Nota bene na 13 jaar, wat ongelofelijk lang is voor een enkele versie van een OS. Een tijdspanne waarin je met een beetje pech al 2 computers volledig versleten hebt.

@ruudtx: in http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=19853 probeer ik duidelijk te maken waarom de ondersteuning voor een x aantal grote klanten best wel anders is dan ondersteuning voor iedereen met een willekeurige configuratie.

Einde XP kost meer dan een PC

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 08-04-2014, 21:25 (3690 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Versleten? Kom nou. Ik heb hier nog een XT staan met DOS 3.3. Doet nog steeds waar hij voor aangeschaft is. Voor Windows is heel wat zwaarder geschut nodig.

XP is tot het laatste toe blijven lekken. Elke maand zijn er wel een paar updates. Met al die beveiligingsupdates is het intussen minstens twee maal zo zwaar als de eerste versie. Windows 7 zou beter zijn. Maar ook hier zijn inmiddels al weer een paar honderd updates voor. Het installeren van Windows 7 kost misschien een goed uur. Daarna moet je nog een halve dag uittrekken voor het installeren van de updates. Voor de gemiddelde gebruiker is er qua functionaliteit weinig veranderd. Alleen is alles nog wat lastiger en onoverzichtelijker geworden.

petrus bitbyter

Einde XP kost meer dan een PC

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-04-2014, 22:21 (3690 dagen geleden) @ petrus bitbyter
Gewijzigd door Maarten Bakker, 08-04-2014, 22:29

Computers van na 2001 versleten vaak makkelijk binnen 6 jaar. Zeker tussen 2001 en 2005 viel de bouwkwaliteit vaak bitter tegen, o.a. door slechte elco's en de nadagen van Maxtor "kloink kloink kloink rrrrrrt". Rond 2006/2007 nog een stuiptrekking van nVidia chipsets die loodvrij belabberd waren. Ook sommige goedkope moederborden van Asus en Asrock die het echt geen 5 jaar uithouden bij intensief gebruik.

En ja, ik heb hier ook nog antiquarisch spul staan dat het nog prima doet.

Zie voor een extremer voorbeeld ook de PDP11 van Maurice.

Ik heb het nadrukkelijk over het Windows XP tijdperk. Daarin kan je makkelijk 2 computers versleten hebben, nogmaals: als je wat pech hebt. Dat stond er ook duidelijk bij. De laptop waar ik nu op typ is uitzonderlijk degelijk voor een laptop, maar vertoont wel zware gebruikssporen en heeft eigenlijk een te lage schermresolutie. Niet vreemd voor een 9 jaar oud geval, maar een huidig model van Compaq (HP) haalt die 9 jaar qua hardware waarschijnlijk niet eens. De meeste laptops haalden ook vroeger lang geen 9 jaar trouwens. Dan wel niet door slechte elco's etc zoals vaste computers, maar gewoon door ze als laptop te gebruiken.

Maar wat je ook aangeeft... XP is lek, 7 is lek, etc. Eigenlijk is Windows over het algemeen gewoon niet zo'n degelijk OS. Waarom gebruikt iedereen het dan eigenlijk?

Ik stap nu geleidelijk over op 7 en 8, maar dat is ook omdat klanten het gebruiken. Had ik alleen met mezelf te maken dan was ik waarschijnlijk wel eerder geneigd op bijvoorbeeld Linux over te stappen. Dan doe je ook bij lange na geen 13 jaar met een versie als je veilig wilt blijven, maar kan je makkelijker nog zelf knutselen om nieuwe software op een oude OS-versie aan de praat te krijgen.

Einde XP kost meer dan een PC

door ruudtx @, Utrecht, 08-04-2014, 15:49 (3690 dagen geleden) @ Piet42

Dat zeg ik, XP kan gewoon veilig doowerken, als iemand, de overheid bvb, even de updates betaald, waar MS geen zin meer in heeft.
Maar nu het toch wordt betaald, waarom mag het gewone plebs er niet van profiteren.
Een overheid die alleen voor zichzelf zorgt, MS die niet wil dat XP doorgaat maar je moet wat anders kopen?
Kortom, het is politiek, geen techniek.

Einde XP kost meer dan een PC

door soundman2 @, Wouw, 08-04-2014, 21:55 (3690 dagen geleden) @ ruudtx

Het is een hele polemiek geworden. Het enige wat ik stelde, dat een nieuw OS meer kost dan een nieuwe PC. Bijna mijn hele periferie is rijp voor de kliko, terwijl die niets mankeert. Geen drivers meer en de nieuwe computers ontberen ook de ouderwetse aansluitingen.

Tis niet anders.

Soundman2

Einde XP kost meer dan een PC

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-04-2014, 22:30 (3690 dagen geleden) @ soundman2

Met die aansluitingen werd ik laatst nog verrast. Een gloednieuwe Lenovo met Windows 8.1, een RS232 en een IEE1284 poort erop...

Over je print- en scanprobleem blijf ik nog even nadenken.

Einde XP kost meer dan een PC

door Ed van der Weele † @, Zeist, 09-04-2014, 07:41 (3690 dagen geleden) @ soundman2

Voor de aansluiting van een printer die ontworpen is voor een parallelle poort is een printserver een oplossing; UTP in, parallel uit. De printer is dan door alle pc's via het LAN bereikbaar.

SCSI controllers zijn ook nog steeds te koop (link). Ze zijn er alleen de laatste jaren niet goedkoper op geworden.

Mijn ervaring is dat je zo eens per 5 jaar gedwongen wordt om pc's te upgraden of te vervangen omdat de nieuwe hardware er niet meer op past.
Pc's en de randapparatuur zijn een dure liefhebberij :-(

Einde XP kost meer dan een PC

door soundman2 @, Wouw, 09-04-2014, 19:40 (3689 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Voor de aansluiting van een printer die ontworpen is voor een parallelle poort is een printserver een oplossing; UTP in, parallel uit. De printer is dan door alle pc's via het LAN bereikbaar.

SCSI controllers zijn ook nog steeds te koop (link). Ze zijn er alleen de laatste jaren niet goedkoper op geworden.

Mijn ervaring is dat je zo eens per 5 jaar gedwongen wordt om pc's te upgraden of te vervangen omdat de nieuwe hardware er niet meer op past.
Pc's en de randapparatuur zijn een dure liefhebberij :-(

Reactie 1) is bekend, ik heb voor kettingformulieren een EPSON FX1080 draaien op een printserver. Ook de drivers zijn meestal wel bruikbaar.
Met de HP ligt dat anders, dat is een netwerkprinter, maar de drivers kunnen niet meer over weg met W7 en W8. Ik snap overigens de werking van een driver niet.
Is dat een apart besturingsprogrammaatje van de printerfabrikant en waarom werkt het dan niet meer met en nieuw OS, terwijl veel andere programma's wel gewoon werken.
Ik wil wel een oude pc in stand houden voor de scanner etc. Die levert bmp files af en di kan ik gewoon ophalen via mijn netwerk. Met printers werkt dat niet zo eenvoudig. een mogelijkheid is natuurlijk je werk saven en vervolgens met een andere PC afdrukken. Echt handig is dat uiteraard niet.


Soundman2

Einde XP kost meer dan een PC

door Ed van der Weele † @, Zeist, 09-04-2014, 23:22 (3689 dagen geleden) @ soundman2

Waarom het ene softwarepakket wel op Win7 werkt en het andere niet is mij niet bekend.
Ik heb jaren met een videobewerkingsprogramma onder XP gewerkt, maar op Win7 draait dat programma niet. Ik moest, toen ik overstapte naar Win7, iets anders gaan zoeken.
Mijn printerserver met 3 parallelle poorten die al een jaar of 12 oud is werkt prima onder Win7. De HP Laserjet 6P, die ik in 1996 kocht, doet het er probleemloos mee.
Ook de SCSI kaart van Adaptec die ook ongeveer uit die tijd stamt werkt goed onder Win7. Dit is al wel een PCI kaart, die inmiddels al 3 pc's van binnen heeft gezien.

powered by my little forum