HP Pavilion dv 9500 met zwart scherm (Computertechniek)

door thierry @, België, 18-04-2014, 12:46 (3680 dagen geleden)

Hallo,
Ik ben in het bezit van een laptop HP Pavilion dv 9500.
Bij het opstarten is het scherm wit, daarna verticale gekleurde strepen, en daarna zwart.
Bij nader onderzoek zou de videokaart stuk zijn of oververhit geraakt zijn.
Ook zou dit type HP een slechte versie zijn die gemaakt werd
Op youtube is het te zien onder “video card reflow”
Op de chip staat NVIDIA.
Zou iemand mij kunnen helpen aub met wat meer uitleg wat dat betreft.

http://www.youtube.com/watch?v=tjWXExWM4RU

Met vriendelijke groet,
Thierry

HP Pavilion dv 9500 met zwart scherm

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 18-04-2014, 14:32 (3680 dagen geleden) @ thierry

Omdat je het er niet bij vermeld voor de zkerheid 1 stapje terug: waaruit bestaat het genoemde nadere onderzoek?

nVidia chips uit die jaren zijn inderdaad berucht, en reflowen hoeft niet eens altijd te helpen, maar bij verticale lijnen is de chip niet het eerste waar ik aan denk.

HP Pavilion dv 9500 met zwart scherm

door thierry @, België, 19-04-2014, 12:44 (3679 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Beste,

Bij het aansluiten van een extern scherm, heb ik hetzelfde probleem, verticale gekleurde strepen en kort daarop trekken die weg naar de onderste hoek met uiteindelijk een zwart scherm.

Mijn nader onderzoek was het opzoeken op internet, waaruit blijkt dat het de videokaart kan zijn.

Zou iemand een oplossing weten aub?

Groeten,
Thierry

HP Pavilion dv 9500 met zwart scherm

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 19-04-2014, 15:58 (3679 dagen geleden) @ thierry

Dan moet het inderdaad aan de videochip liggen. Reflowen kan een oplossing zijn, liefst met professionele apparatuur maar met aluminiumfolie en een electrische verfbrander zijn soms ook redelijke resultaten te behalen.

HP Pavilion dv 9500 met zwart scherm

door thierry @, België, 19-04-2014, 18:42 (3679 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Beste Maarten,

Wat doet reflowen precies binnenin de videochip?
Maakt deze opnieuw contact, na het loskomen door oververhitting.
En bij het mislukken van reflowen, kan ik dan een nieuwe chip plaatsen of is dat een ander paar mouwen?

Groeten,
Thierry

HP Pavilion dv 9500 met zwart scherm

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 19-04-2014, 19:35 (3678 dagen geleden) @ thierry

Beste Thierry,

Reflowen doet de soldeerverbindingen tussen chip en printplaat opnieuw vloeien. Dit gaat meestal om een BGA-behuizing die dus niet met een normale soldeerbout te solderen is. Je kunt daarna altijd nog een nieuwe chip (laten) plaatsen, maar het grootste probleem is om er eentje te vinden. Die zijn nooit los te koop geweest.

HP Pavilion dv 9500 met zwart scherm

door Hans PA0H @, Apeldoorn, 19-04-2014, 20:01 (3678 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Hans PA0H, 19-04-2014, 20:08

En als dat allemaal gelukt is moet je ook kijken of de koeling wel in orde is. Op internet zie je daar modificaties voor.
Er zijn programma's waarmee je de temperatuur van de diverse delen van je computer in de gaten houden.

groeten, Hans PA0H

HP Pavilion dv 9500 met zwart scherm

door vanderkolk ⌂ @, Kampen, 18-04-2014, 16:33 (3680 dagen geleden) @ thierry

Het reflowen is het opnieuw solderen van de videochip op het moederboard, dit gebeurd met hete lucht. Ik meen ongeveer 200 graden. Het testen met een externe monitor zou ik eerst proberen, als deze het zelfde beeld geeft zou ik idd aan de videochip denken

Mvg kees

powered by my little forum