Wat doe je met een 15 jaar oude laptop? (Computertechniek)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 07-05-2014, 19:58 (3661 dagen geleden)

Een laptop die gebouwd is voor Windows 98 is al jaren onbruikbaar omdat er geen actuele virusscanner meer voor wordt geleverd en de hedendaagse software er niet op kan draaien. Zelfs surfen over het internet is onmogelijk door de veel complexere websites.
Zo'n ding hoort eigenlijk bij het elektronisch afval.

Dat gaat je als rasknutselaar natuurlijk aan het hart, je gooit een op zich goed werkend apparaat niet zomaar in de vuilnisbak.
Zelfs de 15 jaar oude accu houdt het nog een half uur vol.

[image]

Daarom heb ik geprobeerd de laptop een tweede leven te geven.
Experimenten met verschillende versies van Linux mislukten. Ubuntu, Xubuntu en Lubuntu lieten zich niet installeren door de verouderde hardware.
Windows XP werkte wel, maar ontiegelijk traag. Puppy Linux geprobeerd. Dat liet zich goed installeren, maar was net als XP niet vooruit te branden.
Dan Windows 98 er weer op gezet.
En dan?
Na wat zoeken op internet stuitte ik op een website vol met 'antieke' software http://www.oldapps.com/
Daar heb ik een versie van WinAmp gedownload die goed draaide onder Windows 98.
Met mijn moderne computer links van streaming radiostations opgezocht en die via een tekstbestandje in WinAmp geplakt.
De oude laptop staat nu als internetradio te spelen. Is-ie toch nog ergens voor te gebruiken.

Wat doe je met een 15 jaar oude laptop?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 07-05-2014, 20:01 (3661 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

De oude laptop staat nu als internetradio te spelen. Is-ie toch nog ergens voor te gebruiken.

Mooie toepassing!

Voor de zekerheid zou je er nog een firewall op kunnen zetten, al gebeurt er op het lokale netwerk achter een router natuurlijk niet zo snel wat mee.

Wat doe je met een 15 jaar oude laptop?

door ruudtx @, Utrecht, 08-05-2014, 16:54 (3660 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Je kan er nog veel meer mee, zoals tekstverwerking en zelfs radio-automatiserings systemen (ZARA) werken goed.
Alleen niet mee mailen en bankieren, dan heb je geen last van beveiligingstoestanden.

Wat doe je met een 15 jaar oude laptop?

door Ed van der Weele † @, Zeist, 08-05-2014, 17:20 (3660 dagen geleden) @ ruudtx

Je kan er nog veel meer mee, zoals tekstverwerking en zelfs radio-automatiserings systemen (ZARA) werken goed.

Vanzelfsprekend kan je er tekstverwerking mee doen, daar is zo'n prul voor ontwikkeld. Maar bij voorkeur type ik mijn epistels toch op een ECHT toetsenbord.

Leg eens uit wat ZARA is, want als ik dat aan Google vraag komen er alleen maar klerewinkels.

Wat doe je met een 15 jaar oude laptop?

door ruudtx @, Utrecht, 09-05-2014, 16:06 (3659 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

ZARAradio werkt wellicht beter, ook Spaans, maar is verder in het Engels.

Wat doe je met een 15 jaar oude laptop?

door Ed van der Weele † @, Zeist, 09-05-2014, 20:32 (3659 dagen geleden) @ ruudtx

ZARAradio werkt wellicht beter, ook Spaans, maar is verder in het Engels.

Dat gaat vast niet werken op een pc'tje met een 100 MHz processor en 180 MB RAM.
Bovendien is het voor mij totaal niet interessant om een radiostation te beginnen, ik wil alleen naar 3 of 4 radiostations kunnen luisteren.

Wat doe je met een 15 jaar oude laptop?

door ruudtx @, Utrecht, 10-05-2014, 16:16 (3658 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Luisteren kan op het simpelste computertje, als er maar een geluidskaart in zit.
WinAmp is prima, speelt ook AAC.

Wat doe je met een 15 jaar oude laptop?

door Pieter Vos @, 08-05-2014, 19:02 (3660 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door Pieter Vos, 08-05-2014, 19:17

Een laptop die gebouwd is voor Windows 98 is al jaren onbruikbaar omdat er geen actuele virusscanner meer voor wordt geleverd en de hedendaagse software er niet op kan draaien. Zelfs surfen over het internet is onmogelijk door de veel complexere websites.
Zo'n ding hoort eigenlijk bij het elektronisch afval.

Dat gaat je als rasknutselaar natuurlijk aan het hart, je gooit een op zich goed werkend apparaat niet zomaar in de vuilnisbak.
Zelfs de 15 jaar oude accu houdt het nog een half uur vol.

[image]

Daarom heb ik geprobeerd de laptop een tweede leven te geven.
Experimenten met verschillende versies van Linux mislukten. Ubuntu, Xubuntu en Lubuntu lieten zich niet installeren door de verouderde hardware.
Windows XP werkte wel, maar ontiegelijk traag. Puppy Linux geprobeerd. Dat liet zich goed installeren, maar was net als XP niet vooruit te branden.
Dan Windows 98 er weer op gezet.
En dan?
Na wat zoeken op internet stuitte ik op een website vol met 'antieke' software http://www.oldapps.com/
Daar heb ik een versie van WinAmp gedownload die goed draaide onder Windows 98.
Met mijn moderne computer links van streaming radiostations opgezocht en die via een tekstbestandje in WinAmp geplakt.
De oude laptop staat nu als internetradio te spelen. Is-ie toch nog ergens voor te gebruiken.

Het is wel een leuk uitziende laptop vind ik persoonlijk. Misschien kun je hem ook nog gebruiken om audio mee op te nemen. Ik zag op http://www.oldapps.com/ dat Audacity er ook is voor Win98. Maar je hebt een usb aansluiting nodig om het opgenomen bestand uit de laptop te halen. Bovendien wordt de waarschijnlijk kleine harde schijf in deze laptop ook een probleem bij de relatief grote audio bestanden.

Jammer dat jou laptop te oud is voor Linux. Zelf heb ik een HP-Compaq PC uit 2003 en die draait nog behoorlijk met Linux Xubuntu 12.04. Mogelijk zal ook het nieuwe Linux Lubuntu 14.04 LTS er op werken. Kan ik nog jaren met deze PC vooruit. Niet alleen voor tekstverwerken maar ook internet en dus ook als internet radio. Deze bijdrage schrijf ik ook nog prima met mijn oude HP-Compaq.

Naast de oude HP-Compaq heb ik ook een nieuwe PC zelf geassembleerd in oktober 2013. De harde schijf van de oude HP-Compaq is mogelijk aan het einde van de levensduur. En zonder PC kan je eigenlijk niet meer vandaag de dag. Mogelijk ga ik nog een SSD in mijn oude PC zetten als de HD crasht. Op het moederbord zit een SATA aansluiting, nu nog ongebruikt.

Twee PC's zijn overigens wel handig, bijvoorbeeld om op een heel ouderwetse manier muziek te downloaden. Op de ene PC zoek je je favoriete liedje op op youtube. (vaak de eerst beste versie uitzoeken). Via een de analoge uitgang, een stereo kabeltje en de geluid ingang van je tweede PC met Audacity neem je het geluid op. Het is een wat omslachtige methode. Maar als het op andere manier heel lastig is om aan een bepaald muziekstuk te komen...

mvg, Pieter

Wat doe je met een 15 jaar oude laptop?

door Hans PA0H @, Apeldoorn, 08-05-2014, 19:58 (3660 dagen geleden) @ Pieter Vos

Als je KernelEx-4.5.2 er opzet kun je ook modernere software op het ding draaien. Een firewall voor zon pc is de outpost firewall.

groeten , Hans PA0H

Wat doe je met een 15 jaar oude laptop?

door Ed van der Weele † @, Zeist, 08-05-2014, 22:41 (3660 dagen geleden) @ Pieter Vos

Twee PC's zijn overigens wel handig, bijvoorbeeld om op een heel ouderwetse manier muziek te downloaden. Op de ene PC zoek je je favoriete liedje op op youtube. (vaak de eerst beste versie uitzoeken). Via een de analoge uitgang, een stereo kabeltje en de geluid ingang van je tweede PC met Audacity neem je het geluid op. Het is een wat omslachtige methode. Maar als het op andere manier heel lastig is om aan een bepaald muziekstuk te komen...

Dat is wel een heel omslachtige manier om audio op te nemen :-)
Uit de tijd van Windows 95 heb ik nog een stukje software 'Total Recorder'. Daarmee kan alle audio die via de internetaansluiting (toen nog een kiesmodem) binnenkomt worden opgenomen.
Een paar jaar geleden heb ik het nog gebruikt op een Windows XP machine.

De muziek van Youtube kan je ook downloaden met GemistDownloader en daarna het filmbestand de-multiplexen met Project-X in een video- en een audiobestand.

Wat doe je met een 15 jaar oude laptop?

door henkk56 @, 12-05-2014, 19:05 (3656 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Je kan er natuurlijk ook gewoon leuke oude spelletjes op zetten.

Henk

powered by my little forum