HP Laserjet4 onderste lade (Computertechniek)

door soundman2 @, Wouw, 15-07-2014, 10:12 (3592 dagen geleden)
Gewijzigd door soundman2, 15-07-2014, 10:15

Ik gebruik nog steeds een HP printer Laserjet4. Een kennelijk onverwoestbaar apparaat, met een afdrukkwaliteit die voor mij ruim voldoende is.
Ik heb er ook een extra papierlade bij. Die geeft voortdurend paper jam.
Het blijkt dat het te bedrukken vel papier niet op tijd aankomt bij een papiersensor boven in de printer zelf, Op een mm afstand voor de schakelaar staat het papier stil, met als gevolg paper jam. Het lijkt erop dat het papier binnen een bepaalde tijd die schakelaar moet bereiken.
In de onderste lade zit een rubberen oppak rol, die een halve slag maakt en het vel oppakt. Die rubber rol is nieuw en stroef. Het papier wordt goed opgepakt. Vervolgens wordt het papier tussen een rubberen transportrol geleid en naar boven gestuurd.
Omdat het papier steeds een mm voor het schakelaartje staat bij de foutmelding,
heb ik zonder succes de volgende dingen geprobeerd.
Een kartonnetje achter het pak papier, zodat dit al ca 2mm naar voor gegaan is.
De pick-up roller vernieuwd
De pick-up roller wat dikker gemaakt, in de hoop dat door de grotere omtrek het papier wat opgeschoven is.
Een nieuwe transportroller, voor het transport naar boven.
De omtrek van de transportroller wat vergroot.
Het helpt allemaal niets. Evenwel kan het ook tijdenlang goed werken.
Wie weet het? Zijn er onder ons HP service monteurs?
Ik heb wel ergens gelezen dat het allemaal wat kritisch is, maar daar heb je weinig aan.
Zou de max doorlooptijd te veranderen zijn, zodat het papier wel op tijd bij de schakelaar aan komt? Zit vermoedelijk vast in de uP van de machine.
Beetje zonde om de lade in de kliko te kieperen. De vaste lade geeft nooit storing.

Soundman2

HP Laserjet4 onderste lade

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 15-07-2014, 10:48 (3592 dagen geleden) @ soundman2

Ik heb er ondertussen ook nog eens over nagedacht, maar kom niet echt verder dan: misschien een tandje ergens afgebroken waardoor precies op die plek een van de wieltjes hapert?

HP Laserjet4 onderste lade

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 15-07-2014, 10:58 (3592 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Heb zelf een Laserjet5 tot volle tevredenheid en had ook steeds last van vastlopers uit de onderste lade. Uiteindelijk bleek het toch aan het papier te liggen dat iets kleiner was dan A4. Maar dat zal je ongetwijfeld wel hebben uitgezocht. Groet, Ben

HP Laserjet4 onderste lade

door soundman2 @, Wouw, 15-07-2014, 11:15 (3592 dagen geleden) @ Ben

Heb zelf een Laserjet5 tot volle tevredenheid en had ook steeds last van vastlopers uit de onderste lade. Uiteindelijk bleek het toch aan het papier te liggen dat iets kleiner was dan A4. Maar dat zal je ongetwijfeld wel hebben uitgezocht. Groet, Ben

Daarvoor heb ik een kartonnetje achter het pak papier gedaan. Dat hielp niet.
Er zit een keuzeschakelaar op de lade voor diverse soorten papier, zoals A4, Letter etc. De afmetingen van Letter zijn anders dan A4. Ik moet nog uitzoeken, of dat misschien niet goed werkt. De keuzeknop staat in elk geval op A4.

Soundman2

HP Laserjet4 onderste lade

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 15-07-2014, 22:51 (3592 dagen geleden) @ soundman2

zet die eens in andere stand.
Hoewel de lengte niet het probleem is maar de start/aanvang.
Die is immers voor alle papiersoorten gelijk.

Zelf denk ik aan een foutief stand commando wiel
of ander transport wat op een of andere manier versteld of versprongen is.

Dus die oppak rol moet eerder starten met draaien.
Betekend kijk of de stand van oppak rubber zo te verstellen is dat deze eerder in de procedure het papier gaat oppakken.
Denk dat deze zo moet staan dat het "ei" punt praktisch al het papier raakt,
zodat bij eerste aanvang al direct papier wordt meegenomen.
't zal een tandje te verzetten zijn.

HP Laserjet4 onderste lade

door soundman2 @, Wouw, 16-07-2014, 17:26 (3591 dagen geleden) @ Maurice

zet die eens in andere stand.
Hoewel de lengte niet het probleem is maar de start/aanvang.
Die is immers voor alle papiersoorten gelijk.

Zelf denk ik aan een foutief stand commando wiel
of ander transport wat op een of andere manier versteld of versprongen is.

Dus die oppak rol moet eerder starten met draaien.
Betekend kijk of de stand van oppak rubber zo te verstellen is dat deze eerder in de procedure het papier gaat oppakken.
Denk dat deze zo moet staan dat het "ei" punt praktisch al het papier raakt,
zodat bij eerste aanvang al direct papier wordt meegenomen.
't zal een tandje te verzetten zijn.

Er vallen weinig tanden te verzetten, maar ik heb wat anders gevonden,
De oppakrol wordt vastgehouden, totdat een trekmagneetje de zaak ontgrendelt.Het magneetje wordt slechts kort aangetrokken, waarna de blokkeer beugel terugvalt en een tandwiel inschakelt. Het ankertje van de trekmagneet werd gedempt door een rubbertje. Dat was een grote plakzooi geworden, waardoor het ankertje bleef plakken en het voornoemde tandwieltje te laat in actie kwam. Probleem dus opgelost zou je zeggen. Edoch voldoet deze extra printerlade volledig aan de wet van behoud van ellende.
Of het goed is weet ik niet, maar op het gehoor wordt het papier in twee etappes naar de printer geleid.
Nu hoor je alleen de eerste stap, waarna de printer weer op paper-jam staat.
Wie kan op het gehoor luid=steren, of het papier inderdaad in twee stappen wordt gtransporteerd.
Volgens mij hoor je de pick-up roller, en kort daarachteraan een tweede omloop. Dat doet hij nu soms wel en goed, maar meestal niet.
Overigens ben ik er nog niet achter of de pick-up roller tweemaal rond gaat of eenmaal, In het eerste geval moet hij ook tweemaal ontgendeld worden.
Het vervelende bij deze printer is, dat er niet aan de gang gaat als niet alle sensors van deksels etc niet in de juiste stand staan.
Wie heeft nog een LJ4 met onderlade (500pag)

Soundman2

HP Laserjet4 onderste lade

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 16-07-2014, 19:15 (3591 dagen geleden) @ soundman2

Heb niets om het te testen, maar 2 stappen komt me wel vaag bekend voor.

powered by my little forum