ITC nostalgic radio (Toestel of techniek)

door dorus, 22-04-2010, 16:44 (5121 dagen geleden)

Hallo, ik heb verschillende transistorradio's maar bij deze ITC, niet de beste maar toch wel de leukste, heb ik een vraag over de herkomst.
Hij is van hout en doet qua fabricage primitief aan. Er zit ook nog es een constante brom in. Misschien dat het blokje niet goed ontstoord is ? Iemand die mij kan vertellen hoe ik dit gebrom verhelp ? 3 vragen dus.

[image]

[image]

[image]

ITC nostalgic radio

door Willem.H.N. @, Enschede, 22-04-2010, 17:00 (5121 dagen geleden) @ dorus

Het gebrom komt van de slechte voeding.
Het makkelijkste lijkt me de dc spanning opmeten aan de elko boven de zekering.
Is dat tussen 4,5 tot 12 volt dan de voeding eruit en vervangen door een gestabiliceerde netadapter, zijn niet prijzig, anders moet je de hele voeding
ombouwen/aanpassen.
grt. willem.

ITC nostalgic radio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-04-2010, 18:43 (5121 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Waarom zo rigoreus? Probeer het eerst eens met een nieuwe afvlakelco en eventueel een paar ratelcondensatortjes...

ITC nostalgic radio

door Willem.H.N. @, Enschede, 22-04-2010, 19:26 (5121 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Dit lijkt me de makkelijkste oplossing zonder al teveel gedoe en komt weinig deskundigheid bij kijken.

ITC nostalgic radio

door Pieter Vos @, 22-04-2010, 17:38 (5121 dagen geleden) @ dorus

Grappig zo een namaak ´antieke´ c.q. ´nostalgische´ radio van binnen te zien. Jou exemplaar is wit overgeschilderd. Gewoonlijk zijn ze gebeitst. Dit type radio wordt veel op de bekende veilingsite aangeboden.

De inhoud toont een simpele AM/FM radio van aziatisch fabrikaat. De ontvangst prestaties zullen oveenkomstig zijn. Zo te zien in het FM deel twee transistors en de rest in een IC ondergebracht.

Groet, Pieter

ITC nostalgic radio

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 22-04-2010, 17:44 (5121 dagen geleden) @ Pieter Vos

Is wel een zeer mager uitvoering.
Zie ze vaker.

De jubileum uitgave van Philips ziet er stukken beter uit

Zou er zo uit moeten zien

[image]


[image]

ITC nostalgic radio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-04-2010, 18:44 (5121 dagen geleden) @ Maurice

Welk model is dat? Ik ken van de Philips jubileumradio alleen het Oost-Duitse model en de jouwe ziet er toch wel aziatisch uit...

ITC nostalgic radio - repro lentebode

door Matthias Meijer ⌂ @, Dordrecht, 22-04-2010, 22:08 (5121 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Matthias Meijer, 22-04-2010, 22:23

Hallo Maarten,

Al enige tijd geleden riep ik dat ik een paar foto's zou maken van mijn repro lentebode, hierbij dus.

Onderop staan nog twee stempels, bijna onmogelijk te fotograferen/lezen omdat het MDF bijna net zo zwart is als de stempels zelf. Één rond stempel als een cirkel met daarin FT 30, en één driehoek met daarin langs de drie zijden tekst, bij één zijde maak ik daar nog net het woord 'INSULATION' van, de rest onleesbaar.

Wel weer grappig te zien dat in ieder geval de speaker nog een Philips typenummer heeft en een 12NC code. Voor de rest zie ik er alleen maar vreemde onderdelen in.

Groeten,

Matthias

[image]

[image]
Linksonder op de sticker staat: GR 802, daarboven het typenummer Philips No R634/15
Rechts op de sticker staat: Model 13R634/15Z en als serienummer 700601

[image]

[image]

[image]

ITC nostalgic radio - repro lentebode

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-04-2010, 23:08 (5120 dagen geleden) @ Matthias Meijer
Gewijzigd door Maarten Bakker, 22-04-2010, 23:19

Hoi Matthias,

Grappig dat er kennelijk verschillende replicamodellen geleverd zijn door Philips! Dit model is kennelijk gespecificeerd door Philips Engeland (de 13 voor het typenummer) en wellicht gemaakt in Hong Kong of elders in Azie. Ik zou zeggen dat de luidspreker uit 1979 is, maar ik vind de transistoren er eigenlijk ouder uitzien. Typisch.

Ook heel apart, ik zie het nu pas, is de ongebruikte koptelefoonaansluiting! Men heeft echt letterlijk het binnenwerk van een draagbaar toestelletje genomen en verder niet gemodificeerd.

Kan je overigens zien wat er op het etiketje van de voedingstrafo staat? Op de foto is een klein stukje zichtbaar.

ITC nostalgic radio - repro lentebode

door Matthias Meijer ⌂ @, Dordrecht, 23-04-2010, 00:14 (5120 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,

Er staat niet meer op het stickertje dan er zichtbaar is op de foto (had ik speciaal op gelet).

De enige twee transistoren die ik er wat 'Philips' achtig vind uitzien, zijn de twee zwarte rechtsboven op de printplaat. De datumcode zou daar P936 zijn, en het typenummer 14020 (bovenste) en 16020 (onderste), wat mij zo op het eerste gezicht niks zegt. Staat op de bovenkant zoals je vaak ziet bij eind jaren 70 Philips torretjes zoals de BC549 etc.

De eindtransistoren staat een driehoekig merkteken op met verdikte puntjes (oud Matsushita). Code o.a. B324.

Heel aandoenlijk zit er in de bodem toch ook nog een echt serviceluik om misschien de glaszekering vanaf die kant te kunnen vervangen, wat ook via de achterkant zou kunnen.

Groeten,

Matthias

ITC nostalgic radio - repro lentebode

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-04-2010, 09:31 (5120 dagen geleden) @ Matthias Meijer
Gewijzigd door Maarten Bakker, 23-04-2010, 09:33

1402 (de laatste 0 zou wel eens een D kunnen zijn) is een standaard Hong-Kong type van Philips en P936 klinkt wel wat als Philips datumcode, dus enige connectie is er misschien wel en mijn schatting van 1979 lijkt dan wel te kloppen (Philips was er met portable audio sowieso vrij vroeg bij om dingen in Hong-Kong en omstreken in te kopen, en ik vermoed ook een eerdere connectie met Sangean).

Nouja, hoe dan ook een leuk collectors item! Straks bij Matthias op de plank: Een originele lentebode en 2 verschillende replica's aan weerszijden ernaast? ;-)

ITC nostalgic radio - repro lentebode

door rob040, 23-08-2010, 16:33 (4998 dagen geleden) @ Matthias Meijer

Hallo Matthias,

Sinds een paar dagen ben ik ook in het bezit gekomen van zo'n mooie repro Lentebode (13R634/15Z).
Mijn serienummer is 701525. En aan de rechterkant een stickertje met GR80382.
Op de onderkant een ronde stempel met ook FT 30 en in de driehoekstempel zijn twee woorden leesbaar: FLASH & INSULATION. Het derde woord zal ongetwijfeld TEST moeten zijn.
Het front is nog in mooie staat, de kast ook op een kleine beschadiging bovenop na. Daar is al wat kneedbaar hout in gestopt, maar dat kan beter.
Helaas kan ik jouw foto's niet zien. Ik ben namelijk even benieuwd naar het service luikje, hoe dat er uit ziet.
Bij mij is dat een plastic plaatje (lijkt op en stuk van een zijwandje van een vissenoog apparaat).
Is dat bij jou ook? Of hoort dat, geheel in stijl, een stukje hout te zijn?

Verder las ik ergens dat deze replica niet op ware grootte is gemaakt, maar op 75% schaal. Iemand daarmee bekend?

Groet, Rob.

ITC nostalgic radio

door Johannes, 27-04-2010, 19:21 (5116 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice,

De door jou getoonde replica van de 634A Lentebode ziet er inderdaad veel beter uit dat al die andere "nostalgisch" leuk-uitziende replica's. Die van jou is tenminste nog door Philips uitgebracht,
waarschijnlijk ter gelegenheid van het 90 jarig bestaan van Philips in 1981 en ziet er werkelijk echt als een lentebode uit.
Die van mij met het serienummer 433 heb ik afgelopen zaterdag in Driebergen gekocht en ik ben er eigelijk best wel erg blij mee: hoe groot zou deze serie geweest zijn?

[image]

Ik verzamel eigenlijk helemaal niets op transistorgebied, maar voor dit toestelletje maak ik graag een uitzondering. Het heeft tenslotte met de historie van buizenradiogigant Philips te maken ter gelegenheid van een bepaald jubileum.

Misschien kent iemand de gelegenheid waarbij deze jubileumlentebode door Philips werd uitgebracht en misschien is er ook wel een serie grootte van bekend.

Groeten, Hans


Met vriendelijke groet, Hans

ITC nostalgic radio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 27-04-2010, 21:39 (5116 dagen geleden) @ Johannes
Gewijzigd door Maarten Bakker, 27-04-2010, 22:02

Aangezien er meerdere modellen jubileumlentebodes zijn (in elk geval de Britse 13R634/15Z met binnenwerk uit het Verre Oosten die jullie hebben (bouwjaar niet te lang na 1979), en de Duitse(?) RB634/02, /03 en /05 gefabriceerd in Neuruppin, Oost-Duitsland ergens na week 35 van 1982) is het al lastiger na te gaan hoe het nou zit, en hoeveel er in totaal uitgebracht zijn door welke vestiging van Philips en bij welke gelegenheid. Gezien de redelijk dicht bijelkaar liggende bouwjaren misschien zelfs voor dezelfde gelegenheid (50 jaar 634A in 1983).

Op basis van jullie 2 serienummers, 700433 en 700601, is er natuurlijk wel een ruwe schatting te maken. De eerste vraag is natuurlijk, bij welk getal is men begonnen te tellen. Ik ga voor het gemak uit van 700001.

Volgens de eerder gepresenteerde schattingsmethode is de beste gooi die je ernaar kan doen: 3/2*601-1 = 900 stuks, met als kanttekening dat het er minstens 600 zullen zijn, en als ze bij Philips van ronde aantallen houden zouden het er zomaar wel eens 1000 kunnen zijn.

Op basis van eerdere observaties kan het beginnen met 7 (of ander leuk cijfer anders dan 0 of 1) van het serienummer ook nog wijzen op eerdere series van hetzelfde of bijna hetzelfde model (kan gepaard gaan met een ander /-nummer). Dat zou de totaalsituatie natuurlijk nog wat onoverzichtelijker maken ;-)

Philips RB634

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 27-04-2010, 23:56 (5115 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Maarten Bakker, 28-04-2010, 00:04

Meteen maar even verdergegaan met de Duitse replica. Ik heb een handvol foto's en vermeldingen gevonden met Google. Deze is schijnbaar in grotere series gemaakt dan de Engelse replica. Er zijn 3 verschillende modellen van de Duitse replica, allen gemaakt in Neuruppin en met als officiele productiedatum vermoedelijk de datum dat de opdracht aan de fabriek is gegeven of de datum dat de zending is binnengekomen of iets dergelijks: week 35 van 1982. Alle gevonden serienummers beginnen dan ook met 1NR000235. Het model RB634/02 komt verreweg het meeste voor. Bij een e-bay advertentie van de RB634/05 staat vermeld dat het om exemplaar 172 uit een serie van 4000 zou gaan. Dit is de enige indicatie over seriegroottes die ik heb kunnen vinden.

Gevonden serienummers:

RB634/02: 005878, 006005, 009245(?), 010841, 01551x(?), 017576(?)
RB634/03: 030868, 036096
RB634/05: 000172 (genoteerd als 172 uit serie van 4000), 001605

Ik ga ervan uit dat de tellingen beginnen met 000001 voor de /02 en de /05, en met 030001 voor de /03, en dat elke modelvariant zijn eigen serienummerreeks heeft(*). Dat zou voor de /02 wel een vrij grote serie opleveren, maar gezien de verhouding waarin deze te vinden is, doet me dat ook weer niet zo vreemd aan.

Geschatte productie:

RB634/02: 7/6*17576-1 = 20504
RB634/03: 3/2*6096-1 = 9143
RB634/05: 3/2*1605-1 = 2405

Let er wel op dat dit grove schattingen zijn die bovendien gebaseerd zijn op een aantal aannames die wel waarschijnlijk maar niet bewezen zijn, hoewel de RB634/02 wel heel dicht bij een mooi rond aantal komt: 20000. De schatting van RB634/05 komt dicht genoeg bij het genoemde aantal van 4000 om die informatie te kunnen geloven, maar meer serienummers zouden nodig zijn om dit te bevestigen.

Kennelijk is het Duitse model toch wel meer een massaproduct geweest dan het Engelse model uit het bovenstaande bericht. Dit kan bijvoorbeeld aan de inkoopsprijs gelegen hebben, of aan de beoogde afzetmarkt. Het zou ook kunnen dat het Engelse model iets eerder was (gezien de oudere onderdelen), en men om een of andere reden een vervolgserie in Neuruppin heeft (moeten) laten fabriceren.

(*) Als de serienummers voor alle modellen op 1 hoop worden geveegd kom je op een totaalschatting van 19333 stuks in plaats van 32052.

ITC nostalgic radio

door dorus, 22-04-2010, 21:09 (5121 dagen geleden) @ dorus

ik zet er dam maar een nieuw voedingsblokje in. Het oude laat ik uit eerbied voor de schepper van al dit moois zitten. Er is toch plek zat. Elco er uit prutsen en een nieuwe erin kost me meer tijd en aandacht.

[image]

ITC nostalgic radio

door Willem.H.N. @, Enschede, 23-04-2010, 06:57 (5120 dagen geleden) @ dorus

Dorus , wel even kijken waar de plus en min komt
want zie dat er 3 draden van de trafo naar de print
gaan.
Mogelijk is de rode de min en 1 van de blauwe kan de plus op.
Dus even opletten dat je geen sluiting maakt.
Wel de 3 draden van de print halen natuurlijk.
grt. willem.

ITC nostalgic radio

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 23-04-2010, 12:18 (5120 dagen geleden) @ Willem.H.N.
Gewijzigd door Leo Snoeren, 23-04-2010, 12:20

Waarschijnlijk is alleen de afvlak condensator defect. alles vervangen kan wel, maar hoeft niet: bovendien moet je dan een gelijkspanningsbron aanbrengen; de gelijkrichting en afvlakking zit op de print (twee diodes en een elco)

Leo[image]

Nou ja, succes, het is wel een grappig toestel....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

ITC nostalgic radio

door Huib, 27-04-2010, 00:26 (5116 dagen geleden) @ dorus

Hallo Dorus,

De drei draadjes naar de print voeren wisselspanning: de rode is de nul, de middenaftakking, en beide blauwe twee even grote wisselspanningen in tegenfase.

Natuurlijk is een defecte elco de eerste mogelijkheid. Dat is snel te testen door even een groote extra elco aan te sluiten met twee krokedillebekjes (maak geen sluiting!).

Heeft de brom een scherp tintje, dan is het afkappen van de stroom door de diodes nabij de nuldoorgang het probleem. Anti-reutelcondensatoren over de diodes plaatsen helpt.

Wanneer de brom mooi "rond" (niet scherp) klinkt is het waarschijnlijk capacitieve instraling van de netschakelaar op de volumeregelaar. Dan help alleen het lossolderen van de schakelaardraden en een aparte schakelaar aanbrengen.

Ook kan, als het bromgeluid "rond" klinkt, strooiveld van de nettrafo het probleem vormen. Verdraaien van de trafo helpt dan doorgaans.

Tenslotte: als de printlayout onhandig is en er onzorgvuldig met de "min" is omgesprongen zit daar de ellende. Over het printspoor vanaf de rode draad naar de min van de elco staat een bromspanning. Worden er aftakkingen op dat stuk spoor gemaakt, dan staat er op die aftakking ook brom!

Succes! Huib.

powered by my little forum