eerste Philips transistor radio (Algemeen)

door Otto 2, 30-04-2010, 16:36 (5113 dagen geleden)

Na op de verkeerde plaats gepost te hebben plaats ik ,m nu hier.
Ik heb al een aantal jaren een philips L3X71T ,na gezocht te hebben op het internet ben ik tot de conclusie gekomen dat dit waarschijnlijk de eerste versie van de eerste philips transistor radio is.
Er is geen toevoeging na het typenummer geen /01 en ook geen /00.
Inplaats van een keuzeknop voor local en distant ontvangst heeft dit apparaat een toon switch om de toon op spraak te zetten.
Die toon schakelaar heeft alleen de eerste versie voor zover ik begrepen heb.
Ik plaats deze post omdat ik geen idee heb of en hoe zeldzaam dit apparaat is en eigenlijk weet ik ook niet goed wat ik ermee moet doen (tja bewaren).


[image]


[image]

Uploaded with ImageShack.us

eerste Philips transistor radio

door Pieter Vos @, 30-04-2010, 18:06 (5113 dagen geleden) @ Otto 2

Ik heb al een aantal jaren een philips L3X71T ,na gezocht te hebben op het internet ben ik tot de conclusie gekomen dat dit waarschijnlijk de eerste versie van de eerste philips transistor radio is.


De L3X71T is inderdaad zowat de eerste transistor portable die Philips op de markt bracht. Bijnaam: Sharpie.

De waarde ervan hangt er van af of die speelt, of die er nog goed uitziet en ´Wat de gek er voor over heeft´. Volg aanbiedingen op veiling sites en je krijgt een idee.

Meer info en het schema van de L3X71T vind je op www.nvhr.nl en dan zoeken bij schema´s (selecteer Philips en draagbare radio´s).

Met vriendelijke groet, Pieter.

eerste Philips transistor radio

door Otto 2, 30-04-2010, 21:16 (5113 dagen geleden) @ Pieter Vos

Bedankt voor de reactie.
Ik ben een leek op het gebied van radio,s dus een schema zal mij niet veel zeggen.
De info die ik opgeschreven heb heb ik van het internet afgehaald in korte tijd.
Het apparaat is overigens in werkende staat wel met veel gekraak.

eerste Philips transistor radio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-05-2010, 00:47 (5112 dagen geleden) @ Otto 2
Gewijzigd door Maarten Bakker, 01-05-2010, 00:48

Als ik het rechteretiketje goed lees (is wat klein), is jouw exemplaar in week 9 van 1957 gefabriceerd en betreft het de 3e revisie uit fabriek A (Eindhoven) van de L3X71T/00 (/00 werd standaard weggelaten maar moet je er zelf bijdenken).

eerste Philips transistor radio

door Otto 2, 01-05-2010, 21:07 (5112 dagen geleden) @ Maarten Bakker

bedankt voor deze informatie.
ik probeerde een duidelijkere foto te maken maar het lukte niet.
De print van het rechter etiket is een beetje vaag.
Ik heb van iemand het adres gekregen van een klein radio museum (open op afspraak)
Ik denk dat ik er is mee langsga binnenkort.

eerste Philips transistor radio

door kris ⌂ @, Gent, België, 04-05-2010, 00:02 (5110 dagen geleden) @ Otto 2
Gewijzigd door kris, 04-05-2010, 00:03

tip; ipv van hem "te bewaren" kan je hem ook gebruiken (dit veroorzaakt gen extra sleet aan de transistoren:-) ); ze spelen heus niet slecht.

groeten

Kris

powered by my little forum