TV op batterijen (Gezocht)

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 30-04-2010, 18:52 (5113 dagen geleden)

Op Koninginnedag gezien en meegenomen voor een paar euro's een klein zw/w tv'tje op batterijen. Een Yoko F-1. In ieder geval komt er geluid uit. Verder even afwachten. Eerst batterijen bij de Hema halen. 8x van die dikke 1,5V. Samen een stuk duurder dan de hele tv zelf.

En als iemand een schema voor me heeft zou dat erg prettig zijn.
Mijn dank bij voorbaat.

Han

[image]

[image]

TV op batterijen

door Willem.H.N. @, Enschede, 30-04-2010, 19:00 (5113 dagen geleden) @ Verdicom

Mooi aankoopje .
Kan het niet op een adapter?
Kost maar iets meer dan de batt.
grt. willem.

TV op batterijen

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 30-04-2010, 20:09 (5113 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Dag Willem,

Daar ging ik ook eerst de fout mee in. Een 12Volt-adapter erop. Maar de meeste adapters geven een wisselstroom af. Hier ook. Dus brom! Tot de zekering eruit knalde.
Het staat er ook duidelijk op. Het moet gelijkstroom zijn! Oei, stom
Ik ga morgen in Utrecht kijken wat een 12V DC-adapter moet kosten. En dan nog minimaal 600 mA.
Ik had vaker op de beurs gezocht naar een regelbare gelijkstroomvoeding. Maar de prijzen waren me te hoog.
Of wordt het toch zelfbouw.

Han

TV op batterijen

door soundman2 @, Wouw, 30-04-2010, 21:23 (5113 dagen geleden) @ Verdicom

Dag Willem,

Maar de meeste adapters geven een wisselstroom af. Hier ook. Dus brom! Tot de zekering eruit knalde.>

Dan weet ik niet waar jij de adapter vandaan hebt, maar de meeste geven gelijkspanning af, al dan niet gestabiliseerd. Voor ca 10 a 15 euro koop je een switchedmode adapter, 12 volt 1 ampere. Die voldoen prima
Henk Roovers

TV op batterijen

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 01-05-2010, 07:11 (5112 dagen geleden) @ soundman2

Henk, ik geloof je direct.
In m'n rommella had ik nog een stel van die dingen liggen. Ook een 12V.
En in m'n onschuld ging ik er ook vanuit dat het een gelijkspannings-adapter was.
Pas bij het brommen keek ik verder. Een AC dus. En tussen dat hele stelletje bleek nou net geen enkele DC te zitten.
Maar ik vind wel wat. Al begin ik met wat goedkope batterijen van de Lidl. Die zit om de hoek. Voor de Aldi (Laurens!) moet ik naar het dorp.
Als er maar voor een tijdje pep uit komt.

Han

TV op batterijen

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 01-05-2010, 09:55 (5112 dagen geleden) @ Verdicom

Hallo Han ..... het lijkt me dat je wat onvoorzichtig te werk gaat, zelfs als je een adapter zou gehad hebben die gelijkspanning afgeeft dan moet je zeker eerst nog de polariteit nakijken want die is niet bij alle adaptors hetzelfde.
Doe je dit niet dan heb je 50 procent kans dat je TV dadelijk naar de knoppen is.
Opletten dus !!

Groeten ... Hugo Sneyers

TV op batterijen

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 01-05-2010, 19:02 (5112 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Hallo Hugo,

Ik was er vanuit gegaan dat het een DC-adapter was. Met bovendien de - aan de binnenpen en de + aan de buitenkant. Niet dus.
Ik had beter moeten opletten.
Vandaag bij de Handyman een DC-adapter gehaald. Max. 12V en 1000mA.
De juiste aansluitnippel erop gedaan en toch voor de zekerheid gecontroleerd met de multimeter of de polariteit correct was ingesteld.
Pas toen aangesloten en toch maar de adapter via de variac langzaam omhoog.
En halverwege was er licht en geluid.
Alles blijkt nog te werken.
De KK reageert op de (hier) 3 banden goed. VHF1, VHF2 en UHF.
Nu moet ik alleen dit tv'tje nog aansluiten op de kabel. Zenders via de eigen antenne kan immers niet meer.
Maar daar heb je weer een speciaal stekkertje voor nodig. Komt ook goed.

Hoe dan ook. Waarschuwingen van medeforummers acht ik nooit overbodig. Beter één teveel dan één te weinig. Met alle risico's vandien.
Mijn dank hiervoor.

Han

TV op batterijen

door Laurens @, Zaandam, 30-04-2010, 20:28 (5113 dagen geleden) @ Verdicom

Hoi,
volgens mij is de Aldi goedkoper met batterijen. 3 stuks voor 1,80 als ik me niet vergis. Alkaline ook nog!

TV op batterijen

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-05-2010, 00:49 (5113 dagen geleden) @ Laurens

En bovendien komen die nog uit de Philips fabriek ook.

TV op batterijen

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-05-2010, 00:51 (5113 dagen geleden) @ Verdicom

Voor een schema kan het handig zijn om de originele fabrikant en typenummer te achterhalen. Gezien de beeldbuis doe ik een aftrap: het zal een Koreaans toestel zijn, dus met originele fabrikant Samsung, Goldstar of Hyundai (in volgorde van waarschijnlijkheid).

TV op batterijen

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 01-05-2010, 06:41 (5112 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Het is inderdaad een Koreaan. Merk is Yoko (of Yyoko) en het type is F-1.
Duidelijk een goedkoop toestelletje van een kleiner merk.
Dat had ik aan het begin van dit draadje ook vermeld.
Google levert alleen sites met Chinese karakters.
Op de site van de fabrikant yoko-tech.com is dit niet anders. En met willekeurig klikken kom ik ook niet verder.
Het beeldbuisje is een Samsung 5FNS4. Ook hier gezocht.
Wie de importeur in Nederland was? Geen flauw idee.
Ach, het is gewoon een leuk ding.

TV op batterijen

door Armand @, België, 01-05-2010, 08:00 (5112 dagen geleden) @ Verdicom

Hallo Han,

Yoko is een Japanse fabrikant.Op de meeste producten staat :"Made in Korea".
Ik heb hier nog ergens een gekregen autoradio liggen uit de beginjaren '80 van het merk Yoko.In die tijd was hier in het Antwerpse een straat(Sint Katelijnevest)waar veel electronica en HIFI winkels waren en als ik me het goed herinner, werd het merk Yoko hier ook verkocht.
Hier zie je jouw TV'tje gecombineerd met een cassettespeler :

http://www.radiomuseum.org/r/yoko_f_3.html

Mvgr,
Armand

Schema Yoko F1

door Armand @, België, 03-05-2010, 10:48 (5110 dagen geleden) @ Armand

Schema Yoko F1 TV'tje (geen service manual) is naar Paul verzonden voor de schematheek.

Schema Yoko F1

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 03-05-2010, 18:50 (5110 dagen geleden) @ Armand

Armand,

Hartelijk dank.
Inmiddels heb ik het schema opgehaald.

Han

Schema Yoko F1

door Foucart, 06-12-2011, 13:55 (4528 dagen geleden) @ Armand

Schema Yoko F1 TV'tje (geen service manual) is naar Paul verzonden voor de schematheek.

Armand

Wilt U mij excuseren voor een zo arme nederlandse taal...

Ik soek ook het shema van het YOKO draagbare TV

Hoe dit schéma krijgen ?

Dank U bij voorbaat

André

Schema Yoko F1

door Armand @, België, 06-12-2011, 15:11 (4528 dagen geleden) @ Foucart

Bonjour André,

Je suppose que tu parles le Français.
Il faut d'abord faire connexion (inloggen) et puis "click" sur "Schematheek" tout en haut de la page à droite.
Puis tu trouves le schéma sous la marque YOKO.

Cordialement,:-) Armand

Schema Yoko F1 remerciement

door Foucart, 06-12-2011, 16:23 (4528 dagen geleden) @ Armand

Ya Armand, ik ben franssprekende... wonende bij Montigny-le-Tilleul.
Maar ik doe mijn best

Heel bedankt voor het schémas, it's OK

m.vr.gr

André

TV op batterijen

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-05-2010, 11:10 (5112 dagen geleden) @ Verdicom
Gewijzigd door Maarten Bakker, 01-05-2010, 11:26

Yoko is NIET de fabrikant (anders had ik er ook niet naar doorgevraagd), maar gewoon een importorganisatie/labeltjesplakker. Er was een vestiging in Halfweg ergens, tegenwoordig voeren ze andere merknamen (Marquant?) als ze nog bestaan. Ik zoek aanwijzingen voor de OEM waarvan ze het ding hebben ingekocht, bijvoorbeeld opdrukken op de printplaat.

De manier waarop radiomuseum.org dat soort dingen aanpakt is ronduit verwarrend, omdat die als beleid hebben dat spullen geen fabrikant hebben maar alleen een commercieel merk. Ik twijfel overigens sterk of Yoko een Japanse organisatie is, maar als ze dat uit een betrouwbare bron hebben zal dat kloppen. Ik dacht zelf eigenlijk Europees, zoals je in die tijd ook merken als Multitech en Audiosonic zag opkomen.

Maar, eerlijk is eerlijk, Audiosonic staat daar wel correct omschreven voor zover mijn kennis strekt.

TV op batterijen

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 01-05-2010, 19:15 (5112 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Dag Maarten,

Wie de fabrikant dan wel is kan ik binnen in het toestel niet vinden. Hooguit kan er nog iets staan op de soldeerzijde van de printplaat. Maar dan moet ik teveel slopen om er bij te kunnen.
Omdat inmiddels blijkt dat alles nog werkt doe ik dat liever niet.

Er zat wel een stikker opgeplakt dat een naregeling nodig zou zijn. En dan is een schema/servicedoc wel zo handig.

Han Bakker

TV op batterijen

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-05-2010, 20:01 (5112 dagen geleden) @ Verdicom

Staan er aan de bovenkant ook geen opschriften op de print? Een nummer kan al veelzeggend zijn. Van welk merk is de toegepaste lijntrafo?

TV op batterijen

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 01-05-2010, 20:31 (5112 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Het enige wat ik kan ontdekken is:
Aan de rand van de print, naast de lijntrafo staat: T 401 en daaronder F.B.T. Er zit geen transistor of zo in de buurt waar dat op kan slaan.
Op de lijntrafo zelf zit een stikker met: KFS-2xxxx en daaronder FEAxxxx
De xxx zitten net achter een dikkere C. Een dun spiegeltje pas er niet tussen. Iets verbuigen gaat ook niet. Dus verder niet te achterhalen.
Ik heel minitieus gezocht naar een naam oid, maar niets verder gevonden.

TV op batterijen

door soundman2 @, Wouw, 01-05-2010, 22:43 (5112 dagen geleden) @ Verdicom

Het enige wat ik kan ontdekken is:
Aan de rand van de print, naast de lijntrafo staat: T 401 en daaronder F.B.T. Er zit geen transistor of zo in de buurt waar dat op kan slaan.
Op de lijntrafo zelf zit een stikker met: KFS-2xxxx en daaronder FEAxxxx
De xxx zitten net achter een dikkere C. Een dun spiegeltje pas er niet tussen. Iets verbuigen gaat ook niet. Dus verder niet te achterhalen.
Ik heel minitieus gezocht naar een naam oid, maar niets verder gevonden.

FBT staat voor fly back transformer, terwijl T401, waarschijnlijk de schemaaanduiding is voor de lijntrafo.
Yoko was inderdaad een plakplaatje van de importeur. Zo is Supertech een plakplaatje van toestellen die door Makro in de handel zijn gebracht
Henk Roovers

TV op batterijen

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-05-2010, 23:15 (5112 dagen geleden) @ Verdicom
Gewijzigd door Maarten Bakker, 01-05-2010, 23:16

Hmm.. Dat zal je altijd zien. Staat er een enigszins bekende aanduiding (FEAxxxx) op, is het er een van een fabrikant die voor erg veel merken lijntrafo's maakte maar waarvan ik de oorsprong niet precies ken. Het nummer dat met de KFS begint zal wellicht wel verwijzen naar de originele Koreaanse fabrikant, misschien toch wel Samsung, maar in elk geval geen Daewoo. Sorry dat er nog geen lichtje bij me gaat branden.

Wellicht kom je dan toch met het Yoko typenummer nog het verste omdat hij tenslotte veel onder die naam verkocht is.

TV op batterijen

door Armand @, België, 03-05-2010, 12:08 (5110 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Armand, 03-05-2010, 12:42

Lijntrafo beginnend met FEA... SAMPO Taiwan ?

http://demo.silkera.net/sampo/show/show.htm (about Sampo - History)

[image]

TV op batterijen

door soundman2 @, Wouw, 02-05-2010, 11:27 (5111 dagen geleden) @ Verdicom

Het enige wat ik kan ontdekken is:
Aan de rand van de print, naast de lijntrafo staat: T 401 en daaronder F.B.T. Er zit geen transistor of zo in de buurt waar dat op kan slaan.
Op de lijntrafo zelf zit een stikker met: KFS-2xxxx en daaronder FEAxxxx
De xxx zitten net achter een dikkere C. Een dun spiegeltje pas er niet tussen. Iets verbuigen gaat ook niet. Dus verder niet te achterhalen.
Ik heel minitieus gezocht naar een naam oid, maar niets verder gevonden.

Er bestaat een website "wielevert".
Die verwijst naar Conrad en daar vindt je een imposante lijst van Merken. Yoko staat daar ook bij. Wie weet kunnen ze je daar verder helpen.
Kijk eens op deze link:
http://www.wielevert.nl/leveranciers/conrad-electronic-benelux-id216746.html

TV op batterijen

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 02-05-2010, 14:43 (5111 dagen geleden) @ soundman2

Henk,

Mijn dank hiervoor. Ik heb ze een mail gestuurd.

Han

Schema is aan de schematheek toegevoegd.

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 03-05-2010, 15:25 (5110 dagen geleden) @ Verdicom

Met dank aan Armand Verboven heb ik dit schema toe kunnen voegen.

Paul
Forumbeheer

powered by my little forum