'rare' onderdelen in voedingsgedeelte radio. (Algemeen)

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 14-05-2010, 07:51 (5099 dagen geleden)

Hallo .... ik was daarnet het schema van de 22RL372 aan het bekijken en ik vind het erg vreemd dat er een ontkoppelcondensator staat tussen 2 batterijen in (C 511).
Ik was benieuwd of dit onderdeel ook in de ACEC-variant zou staan maar hier zitten ook nog eens 2 extra smoorspoeltjes in de voedingslijnen.
Is er iemand die hier een uitleg voor heeft?

Groeten ... Hugo Sneyers

[image]

'rare' onderdelen in voedingsgedeelte radio.

door Armand @, België, 14-05-2010, 10:48 (5099 dagen geleden) @ Hugo Sneyers
Gewijzigd door Armand, 14-05-2010, 11:11

Hallo Hugo,

Geen direct antwoord op je vraag maar ik heb de SBR P72 nog eens opengedaan.
Mijn vorig bericht was niet juist en had te vlug een conclusie getrokken.Dacht eerst dat de derde draad ook verbinding maakte met een batterij.Deze draad werkt als een antenne o.i.d. : komt van de draaibare condensator en het toeval wou dat deze naar een koperen plaatje loopt dat bevestigd is op de plaats van een batterij maar natuurlijk geen verbinding maakt.
Ik vind hier geen C tussen 2 batterijen in.
Dan misschien toch iets "normaal" aan mijn radiootje?:-D :-D :-D :-D

Mvgr,

Armand

'rare' onderdelen in voedingsgedeelte radio.

door HM @, Hilversum, 14-05-2010, 18:16 (5099 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Die c "tussen" de batterijen in is vreemd. Kan me voorstellen dat dat praktisch wat beter uit kwam.
Voor ontkoppeling zou de c over de batterijen moeten staan om de impedantie voor hf ( 150 pf) klein te houden maar dat hoef ik jou niet te vertellen....
De extra spoeltjes in de acec zijn wel logisch, die houden storing lf, mf en hf, van de oplader ( snoer ) tegen als de voeding via de lader komt.

'rare' onderdelen in voedingsgedeelte radio.

door Huub, 14-05-2010, 22:41 (5099 dagen geleden) @ Hugo Sneyers
Gewijzigd door Huub, 14-05-2010, 22:46

Dag Hugo ,

een heel tijd(vak) terug was er ook iets te doen over componenten in de voedings lijn Tor batterij toestellen .
Dacht zelfs dat jij daar ook postte , snapte er toen (ook )niet veel van dus (de uitleg etc),
kan het slechts proberen terug te zoeken , als het helpt
m vr gr Huub

hierbij http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?mode=thread&id=219

'rare' onderdelen in voedingsgedeelte radio.

door kris ⌂ @, Gent, België, 16-05-2010, 22:27 (5097 dagen geleden) @ Huub

Bij radio's in de zogenaamde microtechnologie blijft massa niet lang massa, de baantjes zijn heel fijn. Als na het ontwerpn het blijkt ergens nijging te zijn tot oscilleren moet er zo een eenvoudig mogelijke modificatie gebeuren, en ik denk dat dit er een van is. Da batterijen gaan van - naar plus , hebben een groot vlak, en kunnen op een of adere manier interferen met de achterliggende elektronica. I het schema gaat de C naar massa, maar naar waar gaat hij in de praktijk naar toe? (ik bedoel, waar neemt hij die massa?)
Je vind in radiotjes met microtechniek soms wel toevoegsels die niet in het schema staan...

groeten

Kris

'rare' onderdelen in voedingsgedeelte radio.

door Patrick Meersman, 20-05-2010, 11:28 (5093 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Hallo .... ik was daarnet het schema van de 22RL372 aan het bekijken en ik vind het erg vreemd dat er een ontkoppelcondensator staat tussen 2 batterijen in (C 511).

Volgens mij is die condensator een bypass voor de wisselstroom, net zoals je een condensator parallel schakelt met een emitterweerstand (zoals bij TS406).

Afhankelijk van de omgevingstemperatuur en de conditie van de batterijen, zal de inwendige weerstand Ri van die batterijen variëren. Om te vermijden dat die Ri teveel invloed zou hebben op de werking, plaatst men die C.

Met die spoeltjes beoogt men het tegengestelde: om een hoge weerstand te bieden aan bepaalde (ongewenste) frequenties die mogelijk instabiliteit van de schakeling kunnen veroorzaken. Bij HF versterkers worden er ook altijd smoorspoeltjes in de voedingslijnen geplaatst, om te vermijden dat het HF signaal via de voeding in andere delen van de schakeling terecht komt en zo de hele zaak onstabiel maakt.

Met vriendelijke groeten,
Patrick

'rare' onderdelen in voedingsgedeelte radio.

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 20-05-2010, 14:42 (5093 dagen geleden) @ Patrick Meersman

Volgens mij is die condensator een bypass voor de wisselstroom, net zoals je een condensator parallel schakelt met een emitterweerstand (zoals bij TS406).

Afhankelijk van de omgevingstemperatuur en de conditie van de batterijen, zal de inwendige weerstand Ri van die batterijen variëren. Om te vermijden dat die Ri teveel invloed zou hebben op de werking, plaatst men die C.

Met die spoeltjes beoogt men het tegengestelde: om een hoge weerstand te bieden aan bepaalde (ongewenste) frequenties die mogelijk instabiliteit van de schakeling kunnen veroorzaken. Bij HF versterkers worden er ook altijd smoorspoeltjes in de voedingslijnen geplaatst, om te vermijden dat het HF signaal via de voeding in andere delen van de schakeling terecht komt en zo de hele zaak onstabiel maakt.

Met vriendelijke groeten,
Patrick

Bedankt aan iedereen die reageerde !

@ Patrick: ik heb een bedenking: als die condensator een bypass zou zijn zoals bij een emitterweerstand dan zou ik ook verwachten dat de condensator over het hele batterijpak hangt en niet er ergens tussenin ?

In HF-versterkers plaatst men inderdaad spoeltjes in de voedingslijnen maar dan wel tussen de verschillende trappen en telkens de voeding. Hier in deze radio hangen de verschillende trappen gewoon aan elkaar en zitten er 2 spoeltjes naar de voeding toe, het eventuele HF kan dus lukraak naar andere trappen toe, behalve naar de voeding ?

Ik vraag me wel eens af of de mensen die vroeger deze radio's ontwikkelden nog ergens te vinden zijn, zij moeten toch een duidelijke uitleg kunnen geven waarom ze dat toen toegepast hebben ?

Beste groeten ... Hugo Sneyers

'rare' onderdelen in voedingsgedeelte radio.

door Patrick Meersman, 20-05-2010, 15:33 (5093 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

@ Patrick: ik heb een bedenking: als die condensator een bypass zou zijn zoals bij een emitterweerstand dan zou ik ook verwachten dat de condensator over het hele batterijpak hangt en niet er ergens tussenin ?

Waarom verwacht je dat? Er zijn toch schakelingen waarbij men de emitterweerstand in 2 splitst, en alleen over de onderste weerstand de elco plaatst? De overblijvende emitterweerstand is dan niet overbrugd met een elco!

Met behulp van R581 maakt men een virtuele massa. Op die manier verkrijgen we een positieve en negatieve voedingsspanning, gemeten ten opzichte van die virtuele massa. Bij buizenradio's (negatieve bias voor LF eindbuis) en operationele versterkers past men dit trucje trouwens ook toe.

Driver TS407a (collector), fasedraaier TS407b en push-pull TS407c en d werken niet met de virtuele massa en krijgen de volle voedingsspanning (dus gewoon de plus en min van de batterijen).

De collector van voorversterker TS406 (via de collectorweerstand) en de basisweerstanden van TS407a maken wel van deze virtuele massa gebruik. Zij werken dus enkel met de positieve voedingsspanning.

Die C511 is ook met dat virtueel nulpunt verbonden. De ontkoppeling gebeurt dus inderdaad enkel op de positieve voedingsspanning.

De ontkoppeling hoeft dus blijkbaar niet op de hele schakeling van toepassing te zijn, doch enkel op een deel ervan. Men zal dus ondervonden hebben dat de voorversterker (en misschien ook andere delen van de radio, ik beschik niet over het complete schema) onder bepaalde omstandigheden die bypass nodig hebben om stabiel te blijven.

Met vriendelijke groet
Patrick.

'rare' onderdelen in voedingsgedeelte radio.

door Patrick Meersman, 20-05-2010, 16:11 (5093 dagen geleden) @ Patrick Meersman
Gewijzigd door Patrick Meersman, 20-05-2010, 16:13

Waarom verwacht je dat? Er zijn toch schakelingen waarbij men de emitterweerstand in 2 splitst, en alleen over de onderste weerstand de elco plaatst? De overblijvende emitterweerstand is dan niet overbrugd met een elco!

Even ter verduidelijking wat ik bedoel:

[image]

De emitterweerstand van tor Q1 is hier opgesplitst in twee en enkel R2 is overbrugd met een elco.

Ter herinnering: zo'n emitterweerstand dient om de schakeling te stabiliseren tegen temperatuur schommelingen. Halfgeleiders beginnen namelijk beter te geleiden als ze warm worden.

Ook helpt zo'n emitterweerstand om de spreiding van de torren op te vangen. De ene BC107 is de andere niet, en dat geldt voor alle torren. Ondanks een zorgvuldig productieproces hebben torren ook last van wat we tolerantie noemen.

Welnu, om te vermijden dat de versterking te groot zou worden (en dus groter risico op oscillatie) past men zo'n splitsing toe.

'rare' onderdelen in voedingsgedeelte radio.

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 22-05-2010, 11:46 (5091 dagen geleden) @ Patrick Meersman

Hallo Patrick ... bedankt voor de toelichting, in het bovenstaande schema van je is het vrij duidelijk waarom de emitterweerstand opgesplitst is, immers als de C over de volledige emitterweerstand zou hangen kon je geen terugkoppeling realiseren.

Ik ga het schema van de Acec (waarvan ik een gedeelte geplaatst had) eens in zijn geheel bekijken misschien dat het me dan duidelijker wordt waarom die C tussen die batterijen hangt.

Beste groeten ... Hugo Sneyers

'rare' onderdelen in voedingsgedeelte radio.

door Patrick Meersman, 22-05-2010, 19:36 (5091 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Hallo Patrick ... bedankt voor de toelichting, in het bovenstaande schema van je is het vrij duidelijk waarom de emitterweerstand opgesplitst is, immers als de C over de volledige emitterweerstand zou hangen kon je geen terugkoppeling realiseren.

Nee hoor, dat klopt niet wat je zegt.

Kijk, schema lezen is bijna een vak apart. Omdat sommige elektronische schema's zo ingewikkeld ineen zitten, zien velen de bomen door het bos niet meer en laten zich dan makkelijk "vangen". In jouw geval omdat er "Negative Feedback Path" bij stond. Je volgt de lijntjes die getekend staan, en voila, je gaat de mist in. Men had voor die R1 en R2 ook een enkele weerstand kunnen nemen en nog perfect feedback kunnen hebben met de aangegeven componenten.

Hieronder plaats ik dan maar een eenvoudiger voorbeeld, wat voor iedereen die schema's leert lezen duidelijk zou moeten zijn.

[image]

Zoals duidelijk te zien, is hier de emitterweerstand van de driver gesplitst in 120E en 22K, en enkel die laatste is ontkoppeld. De reden waarom heb ik al eens eerder uitgelegd.

Met vriendelijke groet,
Patrick

'rare' onderdelen in voedingsgedeelte radio.

door kris ⌂ @, Gent, België, 07-06-2010, 23:32 (5074 dagen geleden) @ Patrick Meersman

de vraag van Hugo en het antwoord van Patrick zijn beiden terecht maar zitten mijn inziens mijlenver van elkaar. Ofwel zie ik dat verkeerd, ofwel is de originele vraag nog open... That's the Question ;-)

'rare' onderdelen in voedingsgedeelte radio.

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 09-06-2010, 05:41 (5073 dagen geleden) @ kris

de vraag van Hugo en het antwoord van Patrick zijn beiden terecht maar zitten mijn inziens mijlenver van elkaar. Ofwel zie ik dat verkeerd, ofwel is de originele vraag nog open... That's the Question ;-)

Dag Kris ... klopt wat je zegt en inderdaad, de originele vraag is nog open !

Groeten ... Hugo Sneyers

powered by my little forum