advies t.a.v. reparatie Philips Fanette L1X75T/01 (Gezocht)

door van heiningen, 19-05-2010, 09:34 (5094 dagen geleden)

Allereerst, ik ben een volkomen leek o.h.g.v. transistorradio's en ben ook van plan dit te blijven. Maarrr... door het overlijden van mijn vader ben ik twee jaar geleden in het bezit gekomen van zijn oude transistorradio, een Philips L1X75T/01, die als ik het goed heb in de wandelgangen modelnaam 'Fanette' meekreeg en geproduceerd werd van 1957-1959. Hij was er zeer aan gehecht en ik wil de radio dan ook graag (werkend!) op m'n bureau hebben. Maar een van de batterijen heeft gelekt en een AV-reparateur hier in Den Haag zei dat het board (heet dat zo?) daardoor beschadigd is. Hij wilde/kon er niets aan doen. Nu ben ik op zoek naar een 'second opinion'. Wie (in de buurt van Den Haag) is bereid een deskundig oog te werpen op de Fanette en te adviseren over de mogelijkheden? Bij voorbaat heel veel dank!

advies t.a.v. reparatie Philips Fanette L1X75T/01

door Willem.H.N. @, Enschede, 19-05-2010, 15:26 (5094 dagen geleden) @ van heiningen

Voor een beter overzicht van de schade zou een foto
van de binnen zijde meer duidelijkheid geven.
Ik ben wel bereid je te helpen maar dan moet het vanwege afstand
met de post (briefpost?)kan waarschijnlijk door de brievenbus.
m.v.g. willem.

advies t.a.v. reparatie Philips Fanette L1X75T/01

door kris ⌂ @, Gent, België, 19-05-2010, 23:26 (5093 dagen geleden) @ van heiningen

Beste Mr van heiningen;

Aangezien U de vraag richt aan een interactief internet forum lijkt het me logisch dat U een foto van het desbetreffende toestel ( en de beschadigde print) doorstuurd met een volgende berichtgeving. Zo kunnen we met zijn allen meekijken, ook ver buiten den Haag en tevens advies geven, wat de bedoeling is.
Uw huidig geplaatst bericht heeft de efficiëntie van een "krantenzoeketje" voor een lokale omwoner, de bedoeling van een internetforum is dat het verder reikt, of ik moet me vergissen.

Gelieve er nota van te nemen dat bovenstaand bericht niet is bedoeld als kritiek op Uw stijl, flegmatiek of vorm, maar enkel beoogd het aantal reacties en de kwaliteit ervan positief te beïnvloeden.

groeten

Kris

advies t.a.v. reparatie Philips Fanette L1X75T/01

door Willem.H.N. @, Enschede, 20-05-2010, 07:07 (5093 dagen geleden) @ kris

Hebt u ook nog andere hobby's? dan een ieder op fouten (krantenzoeke(r)tje) verwijzen en het op een andere manier moet brengen/vragen?
Ik dacht dat mijn vorige bijdrage duidelijk genoeg was zonder een hoop
BLA BLA er om heen.
grt.

advies t.a.v. reparatie Philips Fanette L1X75T/01

door van heiningen, 20-05-2010, 08:05 (5093 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Beste Willem,
Dank voor je snelle reactie. Foto's, dat had ik zelf inderdaad ook moeten bedenken. Ik doe een poging! Vooral de 'pootjes' (a-technische lekenterm) waarmee de batterijen onderaan contact maken zijn aangetast (groen uitgeslagen).

Beste Kris,
Gaarne je begrip voor iemand die voor het eerst van haar (ja, ja, vrouw!) leven een bericht op een forum plaatst. Al doende leert men.[image][image]

advies t.a.v. reparatie Philips Fanette L1X75T/01

door Willem.H.N. @, Enschede, 20-05-2010, 08:14 (5093 dagen geleden) @ van heiningen

O, zie het .
Valt nog reuze mee, moet te herstellen zijn met een paar nieuwe veertjes
en bevestiging.
grt. willem.

advies t.a.v. reparatie Philips Fanette L1X75T/01

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 20-05-2010, 11:00 (5093 dagen geleden) @ Willem.H.N.
Gewijzigd door Maarten Bakker, 20-05-2010, 11:01

En niet te vergeten het schoonmaken van de roest en zuurresten, ook op de print. Hoe zwaar de veertjes zijn aangetast kan je eigenlijk zelfs pas na schoonmaken zien. Het ziet er allemaal wel haalbaar uit nog, gelukkig.

Overigens mijn complimenten voor dit toestelletje, het is van binnen echt op en top Philips, wel iets anders dan de latere Japanse exemplaren. Zuinig op zijn dus. Bouwjaar van dit exemplaar is volgens het plakkertje trouwens week 19 van 1958.

advies t.a.v. reparatie Philips Fanette L1X75T/01

door van heiningen, 26-05-2010, 11:42 (5087 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Met veel dank aan Willem staat er nu weer een perfect werkende, glanzend schone Fanette op mijn bureau. Bijgaand een foto van het eindresultaat. Beste heren - en dames? - transistorliefhebbers: het was me een genoegen!

advies t.a.v. reparatie Philips Fanette L1X75T/01

door van heiningen, 26-05-2010, 11:45 (5087 dagen geleden) @ van heiningen

Hmmm... foto staat er niet bij. Tweede poging.[image]

powered by my little forum