antennedraad (Gezocht)

door brochet, 19-05-2010, 23:24 (5094 dagen geleden)

Beste forumleden,

kan iemand mij tegen een redelijke prijs helpen aan 15 meter ononderbroken robuuste koper lytze draad voor een long line antenne?

Groet,

Brochet

antennedraad

door kris ⌂ @, Gent, België, 19-05-2010, 23:39 (5094 dagen geleden) @ brochet

Litze antennedraad? Ik ben er zeker van dat dit niet enig nut heeft in het golfgebied waar Litze van toepassing is en mechanisch is het met al die fijne adertjes vragen om problemen. Tenzij je een kaderantenne wil restaureren...

groeten

Kris

antennedraad

door Armand @, België, 20-05-2010, 08:32 (5093 dagen geleden) @ brochet

Hallo Brochet,

Ik denk dat je deze bedoelt : http://www.rf-systems.nl/litze.html
Misschien te koop of te bestellen bij www.jacobsbredaelectronics.nl


Mvgr,
Armand

antennedraad

door brochet, 21-05-2010, 23:55 (5092 dagen geleden) @ Armand

Armand,

jij hebt mij uitstekend geholpen, zeer bedankt,

ik heb direct besteld.

De voordelen van dit antennedraad zijn evident, met name de stijfheid en anti oxidant

Groet,

Evert

antennedraad

door Patrick Meersman, 20-05-2010, 11:09 (5093 dagen geleden) @ brochet


kan iemand mij tegen een redelijke prijs helpen aan 15 meter ononderbroken robuuste koper lytze draad voor een long line antenne?

Is er een speciale reden waarom dat "koper lytze" draad moet zijn?

Gewoon een rolletje V.O.B koperdraad halen bij de plaatselijke doe-het-zelf zaak. Een sectie van 10 vierkante millimeter of meer is prima. Begin- en eindpunten geïsoleerd ophangen, ontvanger aansluiten, en klaar!

[image]

antennedraad

door soundman2 @, Wouw, 23-05-2010, 14:24 (5090 dagen geleden) @ Patrick Meersman


kan iemand mij tegen een redelijke prijs helpen aan 15 meter ononderbroken robuuste koper lytze draad voor een long line antenne?


Is er een speciale reden waarom dat "koper lytze" draad moet zijn?

Gewoon een rolletje V.O.B koperdraad halen bij de plaatselijke doe-het-zelf zaak. Een sectie van 10 vierkante millimeter of meer is prima. Begin- en eindpunten geïsoleerd ophangen, ontvanger aansluiten, en klaar!

[image]

Als antennedraad werd vroeger fosforbronsdraad gebruikt. Het is een hardere koperlegering. Gewoon koperdraad, zoals installatiedraad, heeft de neiging om uit te zakken, vooral bij lange lengtes.
Henk Roovers

antennedraad

door Patrick Meersman, 23-05-2010, 19:07 (5090 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Patrick Meersman, 23-05-2010, 19:12

Als antennedraad werd vroeger fosforbronsdraad gebruikt. Het is een hardere koperlegering. Gewoon koperdraad, zoals installatiedraad, heeft de neiging om uit te zakken, vooral bij lange lengtes.


Uiteindelijk zakt elke draad of kabel door. Dat komt eenvoudigweg door het feit dat elk materiaal een soortelijk gewicht heeft. Zowel voor gewone koperdraad als voor fosforbrons is dat s.g. ongeveer 8,9 gram per kubieke centimeter. Door de aantrekkingskracht en zijn eigen s.g. buigt die draad of kabel dan door.

Wiskundig is die kromming (de mate van doorbuigen) vastgelegd in de kettinglijn. Hieronder plaats ik een schets ter verduidelijking.

[image]

Je kan die kromming zelf makkelijk waarnemen: neem een stukje touw, het ene uiteinde in je linkerhand, het andere uiteinde in je rechterhand. Hou vervolgens beide handen op gelijke hoogte. De natuurlijke kromming die het touw nu maakt is vastgelegd in die kettinglijn.

Als je een draad of kabel strak wil houden, moet je een constructie maken zoals op onderstaande schets.

[image]

Bij de spoorwegen maakt men gebruik van zo'n constructies om de stroomkabels van de elektrische treinen strak te houden.

Wanneer het warm wordt, zet de kabel uit (hij wordt dus langer). Het doorbuigen wordt vermeden door de gewichten, want die zakken naar beneden waardoor de kabel terug strak is.

Wanneer het koud wordt, krimpt de kabel (hij wordt dus korter). Hierdoor gaan de gewichten omhoog, maar houden de kabel nog steeds strak.

Wanneer die kabel door zijn lengte, ouderdom, weersinvloeden of welke reden dan ook wil uitzakken, trekken die gewichten de kabel dus terug strak.

Met vriendelijke groet,
Patrick

antennedraad

door Willem.H.N. @, Enschede, 23-05-2010, 19:18 (5090 dagen geleden) @ Patrick Meersman

Door uitzakken te voorkomen zou je bij de isolator een trekveer kunnen aanbrengen,houd het(langdurig)op spanning.

antennedraad

door Patrick Meersman, 23-05-2010, 19:30 (5090 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Door uitzakken te voorkomen zou je bij de isolator een trekveer kunnen aanbrengen,houd het(langdurig)op spanning.

Een veer heeft als nadeel dat ze er na een tijdje mee ophoud ten gevolge van metaalmoeheid.

Hieronder een foto van zo'n automatische afspaninrichting bij de spoorwegen.

[image]

antennedraad

door Willem.H.N. @, Enschede, 23-05-2010, 19:39 (5090 dagen geleden) @ Patrick Meersman

Klopt , is afdoende tegen doorzakken maar heb zoiets nog nooit
aan een schoorsteen zien bungelen.:-D

antennedraad

door Huub, 25-05-2010, 08:32 (5088 dagen geleden) @ Patrick Meersman

Een veer heeft als nadeel dat ze er na een tijdje mee ophoud ten gevolge van >metaalmoeheid.

Onzin , definieer metaal-moeheid ,een veer die dezelfde spankracht moet leveren
ivm een gewicht over katrol is gewoon onpraktisch bij het spoor , zowel in montage ,resonantie ,als in afmetingen (ga dit na mbv formule veerconstante) :-D

m vr gr Huub
PS nadenk tips : klepveren , 5E8 wisselende belastingen , 100N/mm2
PS 2 een horizontaal gespannen draad zal , tenzij zonder massa en/of gravitatiekracht , op terra altijd iets doorhangen .
(ga dit na mbv een vectordiagram );-)

antennedraad

door Ed van der Weele † @, Zeist, 23-05-2010, 23:21 (5090 dagen geleden) @ Patrick Meersman

Er is verschil tussen de rek van puur koper en dat van brons. Dat was één van de redenen dat voor antennedraden de bronslegering werd gebruikt en geen zuiver koper. De andere reden was dat het minder oxideerde dan koper.

Op pagina 11 van het boek "Antwoorden op vragen die ieder radio-amateur stelt" van J.Corver (1924) staat deze constatering reeds vermeld.
http://www.xs4all.nl/~lijoo/pa0ooo/Corver.pdf

antennedraad

door ruud, 20-05-2010, 16:48 (5093 dagen geleden) @ brochet

Een goedkope oplossing:
Coax, en dan de buitenkant gebruiken, wel even doorverbinden met de binnenader./
Het dunste en goedkoopste wat er is nemen, we gebruiken t zelfs voor zendantenne's.

antennedraad

door henk43 @, Bovensmilde, 20-05-2010, 17:53 (5093 dagen geleden) @ ruud

Ik gebruik vd 1.5 (100m voor 16 euro) 20 meter lang als langdraad(meer kon ik niet kwijt)

Ook heb ik van dit draad een inverted v dipool zendantenne van 2 maal 12m gemaakt gevoed met us wireman van 450 Ohm,en de isolator tussen beide dipoolhelften gezaagd uit een kunsstoffen broodplank van de Hema (3 euro)

beid antennes werken uitstekend.

gr henk

powered by my little forum