Schoonmaken BBQ print (Algemeen)

door Huub, 19-06-2010, 21:22 (5064 dagen geleden)

Dag ,

in dagelijks leven haast niet zonder elektronica , buurman vroeg mij om restaureren mogelijk nog ,
van dit voor hem essentieel stuk elektronica .
1ste probleem , deze epoxy print beetje uitgefikt , (zie foto) zou dat geleiding kunnen geven nu ?
2 de , met welk middel de roet aanslag verwijderen op print ? of niet nodig ?
(ik had met slechts water op een andere moderne print gelekt , zonder stroom erop ,
ook na drogen langdurig geen werking meer van de opgebouwde schakeling )

gaarne suggesties , m vr gr Huub

[image]

Schoonmaken BBQ print

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 19-06-2010, 21:44 (5063 dagen geleden) @ Huub

Isopropylalcohol, veel geduld, kleine borsteltjes en een groot incasseringsvermogen want de kans dat het lukt is gering. Aangetast printmateriaal moet weggekrabt worden anders legt het de basis voor een volgend falen. Als ik zo de foto zie, zou ik er niet aan beginnen. Een nieuwe print kopen of desnoods maken lijkt me veel beter.

petrsu bitbyter

Schoonmaken BBQ print

door Arjan Havelaar @, 19-06-2010, 22:06 (5063 dagen geleden) @ Huub

Hallo Huub,

Dat roet geeft weldegelijk geleiding. Dus dat moet zeker helemaal verwijderd worden. Ik zou de print eens proberen te reinigen met foam reiniger en daarna misschien nog behandelen met IPA.

Met vriendelijke groet,

Arjan

Schoonmaken BBQ print

door Huub, 20-06-2010, 00:24 (5063 dagen geleden) @ Huub
Gewijzigd door Huub, 20-06-2010, 00:26

want de kans dat het lukt is gering.

dag Petrus /Arjan ,

beiden bedankt en onmiddelijk gemotiveerd daardoor (quote), :-D , enfin na bestudering wat isopr etc was , en foam reiniger viel laatste af ,
toen in de kast gedoken wat-staat-daar allemaal , dat weer opgezocht en zowaar een spuitbus gevonden waarvan ik dacht ,
dat lijkt het meest erop , is nu halfleeg (niet erg staat bijna ongebruikt sedert éénmalige klus in vorige eeuw).

Getest of het inderdaad niet geleidend was , de verbrande print overigens wel ,
componenten eraf gesoldeerd , het huisje relais kon behalve tegen hitte ook niet zo goed tegen dat spuitbussie :-D .
Volgende stap , ik zaag/slijp het verbrande deel eruit test de schakeling op basis werking , en dan eventueel na gelang uitkomst verder .

m vr gr Huub

[image]

Schoonmaken BBQ print

door Willem.H.N. @, Enschede, 20-06-2010, 07:01 (5063 dagen geleden) @ Huub

Volgende stap , ik zaag/slijp het verbrande deel eruit test de schakeling op basis werking , en dan eventueel na gelang uitkomst verder

Eerst een schets maken hoe de spoortjes hebben gelopen , dan het gat dusdanig uitvijlen tot de randen schoonzijn van geleidend zwart.
Gat opvullen met 2 komponenten tot een glad geheel met de print.
Dan wachten tot je van mij een plakkende koperfolie krijgt en kun je opnieuw
de nodige spoortjes herstellen:-D :-D
grt. willem.

powered by my little forum