Elco plotseling capaciteitsloos? (Algemeen)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 07-07-2010, 10:34 (5045 dagen geleden)

Vanmorgen zet ik mijn pc aan... geen verbinding met internet. De LEDjes op de WiFi- en bedrade router bleven uit.
Netadapter gecontroleerd: geen 5 Volt=

Het kastje van schakelende netadapter open gezaagd en de 4 elco's die erin zitten gecontroleerd.
De primaire elco 33µF/400V was totaal capciteitsloos!
Mijn ESR-meter geeft het na een halve minuut nadenken maar op: niets te meten. De LCR-meter constateert 20pF, dat zullen de meetsnoeren en de aansluitdraden van de elco wel zijn.

Het vreemde is dat gisteravond de router nog normaal werkte. En het is ook niet zo dat de router altijd onder spanning blijft staan; ik schakelde de netspanning van de hele computerinstallatie gisteravond om 8 uur pas in.

Komt het vaker voor dat een elco plotseling totaal geen capaciteit meer heeft? Ik heb het in elk geval nog niet eerder meegemaakt.
De elco is van het merk TEAPO, en uiteraard komt de voeding uit China.

Ik ben benieuwd of anderen zo'n zelfde ervaring wel eens hebben gehad.

Elco plotseling capaciteitsloos?

door Armand @, België, 07-07-2010, 12:25 (5045 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Hallo Ed,

Moderne elco's zijn veel kleiner qua afmetingen.Meestal zijn de waardes wel nauwkeuriger maar er zijn een aantal nadelen.Ze zijn meer onderhevig aan uitdroging door de warmteontwikkeling zoals in een compacte voeding.
Meestal gaan ze bol staan of barsten of er loopt smurrie uit.
Ik heb dit al een paar keer voorgehad maar zo plotseling nog niet.
Zal misschien ook deels afhangen van de fabrikant hoe lang ze het volhouden.

Mvgr,;-)
Armand

Elco plotseling capaciteitsloos?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 07-07-2010, 12:53 (5045 dagen geleden) @ Armand

Primaire afvlakelco's hebben een andere constructie en een ander electrolyt dan de elco's die secundair gebruikelijk zijn en meestal het probleem vormen.

Bol staan gebeurt bij de primaire afvlakelco doorgaans alleen bij aansluiten op een te hoge (net)spanning. Dat ze op een andere manier stukgaan dan van pure ouderdom komt niet heel veel voor, maar deze faillure-mode is wel een bekende voor zulke elco's (bepaalde Philips videorecorders hadden er bijvoorbeeld last van). Ik vermoed zelf dat een van de verbindingen tussen pootjes en folie is doorgerot.

Elco plotseling capaciteitsloos?

door Arjan Havelaar @, 07-07-2010, 21:15 (5045 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ik heb al menig PC voeding gerepareerd, waar de uitgangselco's bol stonden.
En die waren echt niet onder gedimensioneerd qua spanning. Hoe het precies komt weet ik niet,
maar ik kan me voorstellen dat het ook door temperatuur kan komen. Dat als ze warm (heet) worden, ze misschien onder druk komen te staan.
Eén ding wat zeker is, is dat elco's in geschakelde voedingen veel meer voor hun kiezen krijgen dan in analoge voedingen.

Met vriendelijke groet,

Arjan

Elco plotseling capaciteitsloos? - misverstand

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 07-07-2010, 23:19 (5045 dagen geleden) @ Arjan Havelaar

Sorry voor het misverstand, ik had het nadrukkelijk over de PRIMAIRE (dus ingangs) elco's. Deze krijgen weinig te verduren en gaan niet zo vaak stuk als de secundaire elco's die jij noemt.

De reden dat de secundaire elco's heel vaak stukgaan is een hele andere; deze gaan koken en drogen op doordat de ESR te hoog is of wordt. Ze gaan dan vermogen dissiperen, en dat is het begin van het einde.

Elco plotseling capaciteitsloos?

door Ed van der Weele † @, Zeist, 07-07-2010, 21:34 (5045 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Primaire afvlakelco's hebben een andere constructie en een ander electrolyt dan de elco's die secundair gebruikelijk zijn en meestal het probleem vormen.

Dat ben ik dus ook gewend dat het probleem in schakelende voeding bijna altijd in de secundaire elco's zit. Ook in deze voeding zijn de secundaire elco's in slechte staat.

Bol staan gebeurt bij de primaire afvlakelco doorgaans alleen bij aansluiten op een te hoge (net)spanning. Dat ze op een andere manier stukgaan dan van pure ouderdom komt niet heel veel voor, maar deze faillure-mode is wel een bekende voor zulke elco's (bepaalde Philips videorecorders hadden er bijvoorbeeld last van). Ik vermoed zelf dat een van de verbindingen tussen pootjes en folie is doorgerot.

Dat laatste denk ik ook. Ik heb nog aan de draden getrokken om te voelen of ze mechanisch los zitten, maar dat is niet het geval.
Het komt dus meer voor volgens jouw ervaring. Ik had het nog niet eerder gezien.

Elco plotseling capaciteitsloos?

door kris ⌂ @, Gent, België, 07-07-2010, 23:56 (5045 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door kris, 07-07-2010, 23:57

Slechte contacten zijn van alle tijden, zowel intern en extern aan onderdelen. In de tegenwoordige tijd vrij zeldzaam, daarmee dat het verbazend overkomt. een toemaatje:
Grappig is dat als je op google contacten opzoekt je heden ten dage iets anders tegenkomt dat wat hier bedoeld was en wat me, ombij de zaak te blijven, een stevige duit uit eigen zak kan kosten!
groeten

Kris

Elco plotseling capaciteitsloos?

door Ed van der Weele † @, Zeist, 08-07-2010, 00:06 (5045 dagen geleden) @ kris

Slechte contacten zijn van alle tijden, zowel intern en extern aan onderdelen. In de tegenwoordige tijd vrij zeldzaam, daarmee dat het verbazend overkomt.

Ik weet natuurlijk niet wat je onder "de tegenwoordige tijd" verstaat :-) , maar in de 45 jaar dat ik in de elektronicaservice heb gewerkt ben ik nog geen elco tegengekomen die van de ene op de andere dag totaal capaciteitsloos werd.
Een losgeraakte draad of contact is iets anders, die kwam ik regelmatig tegen. Vooral in apparatuur die veelvuldig aan trillingen en stoten bloot stonden.

Elco plotseling capaciteitsloos?

door Paul Brouwer @, Haarlem, 07-07-2010, 23:42 (5045 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door Paul Brouwer, 07-07-2010, 23:44

Met adapterblokjes heb ik dit nog niet meegemaakt. Wel met elco's op moederborden (Compac/HP en IBM). Uiteraard van Chinese makelij.

Normaliter hebben routers, switches, accesspoints en dergelijke apparaten voor thuisgebruik een voedingsspanning van 5V= of 12V= welke spanningen ook van een PC-voeding te betrekken zijn. Bij mij staat één (fikse) PC die als server dienst doet 7/24 aan en de voeding hiervan heeft voldoende outlets met deze spanningen (voor b.v. diskdrives). Deze spanningen/outlets gebruik ik ook om de genoemde apparaten te voeden en ben daarmee godzijdank van al die powerblokjes verlost.

Groeten,
Paul

--
[image]

Elco plotseling capaciteitsloos?

door eijck, 12-07-2010, 14:54 (5040 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Een elco wordt niet plotseling capaciteitsloos, dit gaat langzaamaan, maar wat wel plotseling gebeurd is dat de minimale waarde is bereikt waarbinnen de voeding nog opstart. Het gevolg hiervan is dan dat een normaal werkende schakelvoeding na uitgeschakeld te zijn niet meer opstart.

Elco plotseling capaciteitsloos?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 12-07-2010, 18:25 (5040 dagen geleden) @ eijck

Zowel de capaciteit als de ESR nemen langzaam af resp. toe met het slijten, maar het punt waarop een voeding niet meer opstart is bovendien ook nog temperatuursafhankelijk: een versleten elco die na uitschakeling is afgekoeld heeft een veel hogere ESR en een lagere capaciteit dan toen hij nog warm was.

Elco plotseling capaciteitsloos?

door eijck, 13-07-2010, 08:24 (5039 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Denk niet dat dit verschijnsel veel met de temperatuur vandoen heeft, heb dit probleem met de tegenwoordig gefabriceerde elco,s al eens eerder in het radioforum ter sprake gebracht. Als je de elco,s ,natte daargelaten, uit een radio van 60 jaar of ouder meet zie je dat de aangegeven waarde meestal nog 100% is. Meet je de waarden van de huidige elco,s die na 3 jaar al het grootste deel van hun capaciteit verloren hebben, dan vraag ik me af wat dat voor troep is.

Elco plotseling capaciteitsloos?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-07-2010, 11:47 (5039 dagen geleden) @ eijck

Troep is het zeker, maar heeft absoluut met temperatuur van doen. Zowel de slijtage zelf (verdubbelt elke 10 graden in snelheid) als de capaciteit en ESR zijn temperatuursafhankelijk. Die laatste twee vooral als er al slijtage op zit. Dit is gebaseerd op praktijkervaring en deels op datasheets en whitepapers van condensatorfabrikanten.

Elco plotseling capaciteitsloos?

door eijck, 13-07-2010, 12:06 (5039 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,

Bedoel je met die temperatuurverhoging de omgevingstemperatuur, die zal over het algemeen wel meevallen, de kleinste voedingen zijn vaak al voorzien van een fan, en in een goede elco wordt geen warmte ontwikkeld. bedoel je de temperatuurverhoging vanwege de verhoogde ESR, dan is die alleen maar dan ook alleen te wijten aan de slechte qualiteit van de huidige elco,s.

powered by my little forum