Draadje los (Algemeen)

door Guzziman, 23-07-2010, 06:02 (5029 dagen geleden)

Hallo,
Van mijn Philips L2X97T uit 1960 wekkerradio liep de klok niet meer.
Na onderzoek zag ik dat er een draadje los is geraakt.
Het gaat om het grijze draadje dat aan de schakelaar Off/Radio/Buzzer hoort te zitten.
Echter zitten er aan de schakelaar drie soldeerpuntjes en ik weet niet welke ik moet hebben.
Die soldeerpuntjes zitten heel dicht bij elkaar.
Wie kan mij verder helpen?
Alvast bedankt.

De foto's maken mijn verhaal waarschijnlijk wel duidelijker.[image][image]

Draadje los

door Ed van der Weele † @, Zeist, 23-07-2010, 07:51 (5029 dagen geleden) @ Guzziman

De grijze draad, die bij jouw toestel is losgeraakt, heb ik op de tekening geel gemerkt. Zo zou het te repareren moeten zijn.

[image]

Draadje los

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 23-07-2010, 07:58 (5029 dagen geleden) @ Guzziman

Hallo Guzziman,

In de schematheek van de NVHR staat de servicedoc van dit toestel.
En anders is er misschien een breukvlak te zien op een van de aansluitingen. Waar dan het lipje op de grijze draad net tegen aan past.

Succes

Han

Draadje los

door Guzziman, 23-07-2010, 15:19 (5029 dagen geleden) @ Verdicom

Helaas, het heeft niet mogen baten.
Bedankt voor de reacties.

Draadje los

door Ed van der Weele † @, Zeist, 23-07-2010, 22:35 (5029 dagen geleden) @ Guzziman

Helaas, het heeft niet mogen baten.
Bedankt voor de reacties.

Je vraag ging over het losse draadje. Is dat dan niet meer vast te solderen?
Op de foto is zo te zien het punt 4 waar de grijze draad aan behoort te zitten nog zichtbaar.

Draadje los

door Guzziman, 24-07-2010, 05:57 (5028 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Je informatie was duidelijk hoor.
Ik heb het draadje vastgesoldeerd, maar het klokje loopt niet.
Waarschijnlijk toch nog iets anders aan de hand.

Draadje los

door Ed van der Weele † @, Zeist, 25-07-2010, 23:36 (5026 dagen geleden) @ Guzziman
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 25-07-2010, 23:51

Je informatie was duidelijk hoor.
Ik heb het draadje vastgesoldeerd, maar het klokje loopt niet.
Waarschijnlijk toch nog iets anders aan de hand.

Je kan nog meten of er wel spanning op het klokje komt. Met een multimeter of, als je die niet hebt met een fietslampje van 6 Volt, moet je tussen de zwarte draad en de groene draad - zo dicht mogelijk bij het klokje - een spanning meten van circa 6 Volt. Als daar wel spanning aanwezig is, dan is hoogstwaarschijnlijk het klokje stuk. Meet je daar geen spanning, dan kan de weerstand R36 van 100 Ohm nog defect zijn.

De grijze draad is de schakeldraad om de wekker te activeren. Voor de werking van het klokje is deze draad niet van belang.

[image]

Draadje los

door Guzziman, 27-07-2010, 16:57 (5025 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ik meet aan beide zijden batterijspanning.

Draadje los

door hennie1944, 30-07-2010, 13:27 (5022 dagen geleden) @ Guzziman

guzziman,een bekend probleem bij deze klokjes. als je het klokje open maakt zie je een balans wieltje met een veer, net als bij oude opwind horloges. dit wieltje maakt telkens even kontakt met de voedings spanning, deze kontakten zijn vaak vuil waardoor hij niet meer loopt. succes, hennie1944

powered by my little forum