Wie wil er een kapotte Apple? (Aangeboden)

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 02-08-2010, 19:47 (5019 dagen geleden)

Wat voor oude radio's geldt, geldt voor oude computers ook, zo merkte ik vanavond.
Nooit onbeheerd aan laten staan, als het apparaat een poos niet is aan geweest...

Enfin om een lang verhaal kort te maken: condensator in de voeding gebarsten.

Nu wilde ik er toch al vanaf, daarom probeerde ik of de computer nog werkte. Welnu, hij werkt nu dus niet meer...
Maar misschien heeft iemand zin om de condensator te vervangen en de troep binnen de voeding schoon te maken. Of gewoon een andere voeding aansluiten.

Het betreft een Apple IIe.
En het is gratis!
Ophalen in Arnhem, of overdracht in Hoenderloo, komende zaterdag.
Wordt niet opgestuurd.
Bij geen reacties gaat een en ander volgende week naar de stort...

[image]

In een niet zo nette staat, maar voordat de voeding het begaf werkte hij nog wel. Kon ook opstarten met floppy's. Er zitten ook diskdrives bij, en een aantal floppy's, waarvan enkele het doen en enkele ook niet.

[image]

Ook heb ik er een aantal boeken bij.

[image]

(niet alle boeken staan op de foto).

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Dit is de gebarsten condensator. De inhoud heeft zich enigszins over de printplaat van de voeding verspreid en het stinkt behoorlijk.

Reacties s.v.p. op dit forum.

Groeten,

Piet.

Wie wil er een kapotte Apple?

door soundman2 @, Wouw, 02-08-2010, 20:54 (5019 dagen geleden) @ Piet Blaas
Gewijzigd door soundman2, 02-08-2010, 20:58

Dit soort condensatoren van het merk Rifa heeft daar erg veel last van als ze oud zijn. De behuizing scheurt open en door inwerking van vocht gaan ze eraan. Het stinkt ontzettend. Deze condensator is een X condensator en staat over het lichtnet. Ik had een professionele lichtdimmer die vol zat er mee voor ontstoring. Na vervangen of weglaten en eventueel zekeringen plaatsen werkt de voeding waarschijnlijk weer.

Henk Roovers

Wie wil er een kapotte Apple?

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 02-08-2010, 22:28 (5019 dagen geleden) @ soundman2

Dit soort condensatoren van het merk Rifa heeft daar erg veel last van als ze oud zijn. De behuizing scheurt open en door inwerking van vocht gaan ze eraan. Het stinkt ontzettend. Deze condensator is een X condensator en staat over het lichtnet. Ik had een professionele lichtdimmer die vol zat er mee voor ontstoring. Na vervangen of weglaten en eventueel zekeringen plaatsen werkt de voeding waarschijnlijk weer.

Hallo Henk,

Bedankt voor je aanvulling. De Rifa's zijn dus eigenlijk de Wima-dropjes van Apple...
De term 'X-condensator' ken ik trouwens niet. Ja, ik zie dat er een X op staat. Heeft dat nog een bepaalde betekenis dan?

Groeten,

Piet.

Wie wil er een kapotte Apple?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 03-08-2010, 00:28 (5018 dagen geleden) @ Piet Blaas
Gewijzigd door Maarten Bakker, 03-08-2010, 00:38

Sterker nog, het zijn net als de Wima-dropjes ook papiercondensatoren. Zeker voor netspanningstoepassingen (denk aan de ratelteerknol die als laatste papiercondensator in veel Philipstoestellen zat) zijn er nu nog steeds diverse fabrieken die die dingen maken, en de levensduur valt nog steeds in negatieve zin op (zolang ze niet stuk zijn schijnen ze in deze toepassingen voordelen te hebben, hoewel ik dat dubieus vind klinken). Hoe goed een productieproces ook is, papier is kennelijk geen duurzaam materiaal.

Wat betreft de X- en Y- ratings: dit zijn condensatoren bestemd voor netspanningstoepassingen (vooral ontstoorfilters) en moeten daarom voldoen aan bepaalde eisen. X2 en Y2 zijn de gangbare modellen in enkelfasige apparaten. Beide zijn geschikt voor 250 of later 275VAC, tot zover weinig bijzonders. De X2-condensator (papier of folie, waarde vaak enkele honderden nF) mag bij defect in sluiting gaan, heeft een doorslagspanning van 2kVDC en is bedoeld voor gebruik tussen nul en phase, terwijl de Y2-condensator (vaker ceramisch maar kan ook papier of folie zijn, waardes van enkele nF) bij defect altijd moet onderbreken, een doorslagspanning van 4kVDC heeft en gebruikt mag worden tussen nul/phase en aarde of tussen nul/phase en aanraakbare delen van dubbelgeisoleerde apparaten.

Het zijn de Y2-condensatoren die het tintelende gevoel veroorzaken als je tegelijk een metalen apparaat en aarde beetpakt. Om aan de keuringseisen m.b.t. lekstroom te voldoen zijn de waardes dus ook laag.

P.S. Het verradelijke van dit soort condensatoren, is dat ze vaak voor de zekering en/of voor de netschakelaar zitten. Ze krijgen dan dus continu spanningspieken voor de kiezen (vaak enigermate zelfherstellend maar kan nooit goed zijn) en kunnen ook als een apparaat uitstaat voor problemen zorgen zonder dat er meteen een zekering klapt. Gebruik dus geschakelde stekkerdozen of trek de stekker eruit.

Wie wil er een kapotte Apple?

door soundman2 @, Wouw, 03-08-2010, 06:56 (5018 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door soundman2, 03-08-2010, 07:03

Het gras voor mijn voeten is al weg......
Overigens toestellen met Y-condensatoren erin zijn meestal klasse 1 apparaten en die dienen te worden geaard, anders staat op het chassis de halve netspanning. Bij veel apparaten parallel kan dat best behoorlijk prikken.
Wat waren de computers destijds bescheiden in stroomopname. Tegenwoordig is 20 ampère bij 5 volt geen uitzondering meer


Henk Roovers

Wie wil er een kapotte Apple?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 03-08-2010, 10:00 (5018 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maarten Bakker, 03-08-2010, 10:02

De ontwikkelingen gaan erg snel... Die 20A bij 5V is tegenwoordig meestal 15A bij 12V, want ze zijn er inmiddels achter dat dat minder verliezen geeft: Er zijn vrijwel geen onderdelen op het moederbord meer die op 5 of 12V werken, alles wordt omgezet in 2,7V en lager. In geval van de processor soms zelfs variabel naar gelang de kloksnelheid (energiebesparing).

Dat met die Y-condensatoren is een instinkertje. Die discussie is toevallig net op circuitsonline geweest, maar een apparaat is wel degelijk dubbelgeisoleerd als de metalen delen/secundaire massa met voldoende kleine Y-condensatoren aan het net hangt. Zolang de condensatoren voldoen aan de doorslag-eis van 4kV en er niet meer dan x mA door het gestandaardiseerde testcircuit loopt (RC-circuitje dat het menselijk lichaam moet nabootsen). En ja dat voel je, maar tegelijkertijd voldoet het ook nog aan de eisen. Dit is (helaas?) dagelijkse praktijk bij de meeste consumentenelectronica.

Wie wil er een kapotte Apple?

door soundman2 @, Wouw, 03-08-2010, 10:55 (5018 dagen geleden) @ Maarten Bakker

De ontwikkelingen gaan erg snel... Die 20A bij 5V is tegenwoordig meestal 15A bij 12V, want ze zijn er inmiddels achter dat dat minder verliezen geeft: Er zijn vrijwel geen onderdelen op het moederbord meer die op 5 of 12V werken, alles wordt omgezet in 2,7V en lager. In geval van de processor soms zelfs variabel naar gelang de kloksnelheid (energiebesparing).

Dat met die Y-condensatoren is een instinkertje. Die discussie is toevallig net op circuitsonline geweest, maar een apparaat is wel degelijk dubbelgeisoleerd als de metalen delen/secundaire massa met voldoende kleine Y-condensatoren aan het net hangt. Zolang de condensatoren voldoen aan de doorslag-eis van 4kV en er niet meer dan x mA door het gestandaardiseerde testcircuit loopt (RC-circuitje dat het menselijk lichaam moet nabootsen). En ja dat voel je, maar tegelijkertijd voldoet het ook nog aan de eisen. Dit is (helaas?) dagelijkse praktijk bij de meeste consumentenelectronica.

Altijd interessant leesvoer. Ik heb even in de grote bak gezocht bij CO, maar met een linkje gaat dat wellicht handiger. Heb je dat?

Henk Roovers

Wie wil er een kapotte Apple?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 03-08-2010, 18:49 (5018 dagen geleden) @ soundman2

Het topic is inderdaad lastig terug te vinden omdat het totaal ergens anders over gaat en mensen erg veel gelijk trachten te halen en op van alles lopen te zeiken... Pagina 3 gaat nog redelijk ergens over, en in mijn bericht daar geef ik wat informatie die ik kon vinden zonder veel geld neer te tellen voor normbladen: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1124781#1124781

Wie wil er een kapotte Apple?

door kris ⌂ @, Gent, België, 09-08-2010, 22:35 (5012 dagen geleden) @ Maarten Bakker

wat een discussie daar op CO...

Maarten, idd, de Y condensator is niet de schuld van Philips; Ieder toestel met schakelvoeding heeft die aan boord sinds een jaar of 25, bij alle merken en ook in de toestellen zonder aarde.

groeten

Kris

Wie wil er een kapotte Apple?

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 03-08-2010, 08:54 (5018 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Maarten,

Bedankt voor je aanvulling.

Groeten,

Piet.

powered by my little forum