geheugen modules (Computertechniek)

door johanvisser, 09-09-2010, 08:54 (4981 dagen geleden)

Ik heb al een wat oudere computer, die af en toe vreselijk traag is. Ik heb wel ondertussen de indruk dat er te weinig RAM geheugen is, nl 512 Mb, verdeeld over 2 modules. Daarnaast zijn nog 2 connectoren waar een leeg printje in zit.
De huidige module is MR16R082GBN1-CK8 van Samsung. (256 Mb/16)
Ik dacht dan haal ik er toch wat geheugen bij, maar ik zie dit type nergens, misschien zijn er vervangers voor, ik heb geen idee.
De CPU draait met 1,8 Ghz.
Software Windows XP servicepack 2 (omdat ie 3 niet vreet)
Wie kan mij een beetje wegwijs maken?
groeten johan

geheugen modules

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-09-2010, 11:13 (4981 dagen geleden) @ johanvisser

Bij computergeheugen wordt niet vaak met OEM-typenummers gewerkt, maar meestal met specificaties.

In het eerste scherm tijdens het opstarten, zie je meestal wel wat voor soort geheugen je hebt. DDR of DDR2 denk ik in jouw geval, of als de computer erg oud is gewoon SDRAM. De bijbehorende klokfrequentie of datarate wordt daar direct achter getoond. Gebruik eventueel de pauzetoets als het scherm te snel weg is, of zet in het BIOS de uitgebreide opstartcontrole aan om het beter te zien. In het algemeen kan je willekeurig geheugen van dezelfde of hogere specificatie bijsteken. In specifieke gevallen raadpleeg je daarvoor de documentatie van het moederbord.

geheugen modules

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-09-2010, 13:31 (4981 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Maarten Bakker, 09-09-2010, 13:34

Ik moet helaas op mijn bericht terugkomen. Waarschijnlijk heb jij een van de eerste Pentium 4 computers. Na een snelle zoektocht op dit type geheugen en ook gezien de aanwezigheid van 2 dummy's, heb je geen SDRAM of DDR, maar RDRAM. Iets dat nieuw lastig meer te krijgen en relatief duur is. Het is namelijk maar kort op de markt geweest.

Waar je naar moet zoeken is een setje (van nog eens 2*256MB denk ik) PC800 RDRAM, ook wel RAMbus genoemd. Dat monteer je dan op de plaats waar nu de lege latjes zitten.

Aanvulling: nog wat zoekwerk levert op dat je het in de VS bijvoorbeeld nog wel kan bestellen, voor 99 knaken bij http://www.memoryx.net/pwrxrc256.html

Alternatief is tweedehands ergens op een beurs of marktplaats ofzo. Maar dat wordt flink zoeken!

geheugen modules

door johanvisser, 09-09-2010, 14:49 (4980 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Maarten en Verdicom alvast bedankt voor de jullie antwoorden, C-cleaner gebruik ik ondertussen ook dankzij dit forum. Helaas lost dat mijn probleem niet op.
Ik kan nu eerst uitgebreid ontbijten voor er iets bruikbaars op mijn scherm staat, en dat is daarmee niet op te lossen.

Het is inderdaad een Pentium 4. Op de geheugen module staat volgens mij een datum eind 2001.Dat klopt wel met de datums op de software die ik heb.
Verder heb ik geen documentatie, het was maar een afdankertje.
De geheugen-site toont inderdaad soortgelijke modules met een koelplaat, dat had ik nog niet eerder gezien.
Ik ga ze echt niet bestellen voor 99$ in USA, maar er is dus een kans dat ik ze ergens tegenkom. Ik ga eens langs bij een grote kringloopwinkel in Eindhoven, die hebben bakken vol geheugenmodules voor een prikkie.

nog bedankt
johan v

geheugen modules

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 09-09-2010, 18:37 (4980 dagen geleden) @ johanvisser

Ook een goed idee. Maar pas wel op. Die dingen zijn uitermate gevoelig voor statische lading. En van die lading pik je overal wel wat op.
En alleen het aanraken van de aansluit-contactstrips is dan al voldoende om ze te laten sneuvelen.
En dat kan al gebeurd zijn bij het verwijderen vanaf het moederbord. Laat staan degenen die al in die bak hebben staan graaien.
Het hoeft niet, maar de kans is reëel aanwezig.

Han

geheugen modules

door snameroc @, Etten Leur, 09-09-2010, 16:53 (4980 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hoeveel pins zijn je geheugen banken?
plaats eventueel een scherpe foto van de bestaande

geheugen modules

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-09-2010, 20:51 (4980 dagen geleden) @ snameroc

RDRAM komt in 184 pins RIMM latjes, en altijd in paren voorzover mij bekend. Gewoon SDRAM of DDR past helaas niet.

geheugen modules

door Paul Brouwer @, Haarlem, 09-09-2010, 22:34 (4980 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Klopt. Deze modules moeten altijd in paartjes geplaatst worden en de resterende twee
slots dienen van "dummies" (die dingen hebben een naam maar kan er niet opkomen)
voorzien te worden.

Groeten,
Paul

--
[image]

geheugen modules

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 09-09-2010, 12:53 (4981 dagen geleden) @ johanvisser

Installeer het gratis programma "Ccleaner" en draai dit 1x per week.

Han

geheugen modules

door Paul Brouwer @, Haarlem, 09-09-2010, 22:29 (4980 dagen geleden) @ johanvisser
Gewijzigd door Paul Brouwer, 09-09-2010, 22:31

Hallo Johan,

Van die modules het ik nog twee 128MB modules liggen. Mag jij voor € 10,-- (ex porto) hebben.

Zelf heb ik een PC met een P4 1.8GHz draaien waar vier 256MB Rimm modules in zitten.
Hierop draait oop Win XP-SP3, zonder enig probleem. Zelfs een oude laptop met maar
512MB werkt correct op Win XP-SP3. Ik vraag mij af of "het niet willen vreten" aan het
geheugen/PC ligt. Ik vrees dat er iets anders aan de hand zal zijn.

Groeten,
Paul

--
[image]

geheugen modules

door johanvisser, 10-09-2010, 10:59 (4980 dagen geleden) @ Paul Brouwer

hallo iedereen, alvast bedankt, geweldig zoveel bruikbare info in korte tijd.
Ik ga eerst proberen een setje 2x 256Mb RDRAM te bemachtigen. Mocht dit niet lukken, dan neem ik de 2x 128 MB van Paul over.
Hier nog een foto van de modules uit mijn PC, inderdaad 184 pins RDRAM, zoals de inmiddels gevonden spec.
[image]

Wat betreft SP3, ik heb zelfs een oude laptop met XP waar SP3 zonder problemen loopt, alleen zeer traag, maar die heeft slecht 224 MB DRAM, dus die moet ik ook es proberen uit te breiden.

Bij mij desktop PC zijn al meerder pogingen ondernomen om SP3 te installeren, steeds de melding: internal fault. We hebben Microsoft ingeschakeld die een Fix-actie gepleegd heeft, maar dat loste het niet op. Misschien toch es XP opnieuw installeren.

johan

geheugen modules

door Paul Brouwer @, Haarlem, 10-09-2010, 19:58 (4979 dagen geleden) @ johanvisser

Hallo Johan,

Doe rustig aan. Mij liggen die modules niets in de weg en heb de tijd. ;-)
Ik hoor het wel als je er toch voor wil gaan.

Onderstaand een foto van de modules die ik heb.
[image]

Groeten,
Paul

--
[image]

geheugen modules

door snameroc @, Etten Leur, 11-09-2010, 07:54 (4979 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Zulke modules heb ik niet voor je.
Maar zoals ik het nu lees denk ik dat een schone installatie meer winst op leverd.
Probeer dat anders eerst op een andere harde schijf, die heb je voor heel weinig op bijv. marktplaats.

geheugen modules

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 11-09-2010, 10:36 (4979 dagen geleden) @ snameroc

512MB houdt echt niet over voor een hedendaagse XP installatie, kennelijk is XP met diverse updates in de loop van de tijd meer geheugen gaan gebruiken, of de applicaties die we draaien. Ik merk het zelf toch ook duidelijk. Swapperdeswapperdeswap, zelfs met 1GB en de nodige applicaties open nog wel.

De andere grote bottleneck is doorgaans de virusscanner, die steeds meer ellende moet onderscheppen en ook steeds zwaarder wordt. AVG is redelijk licht, maar ook dat merk je al in de performance.

geheugen modules

door snameroc @, Etten Leur, 11-09-2010, 11:14 (4979 dagen geleden) @ Maarten Bakker

dat xp meer geheugen is gaan gebruiken is een feit.
Maar een schone installatie vanaf een sp2 cd en daarna sp3 erbij gebruikt toch veel minder geheugen dan een waar de opdate's een voor een in de loop van de tijd gedaan zijn is mijn ervaring.

geheugen modules

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 11-09-2010, 11:33 (4979 dagen geleden) @ snameroc

Okay, duidelijk en klinkt ook logisch.

geheugen modules

door johanvisser, 02-11-2010, 13:44 (4926 dagen geleden) @ Maarten Bakker

hallo iedereen die mij wegwijs hebben gemaakt, bij deze bedankt voor alle reacties. Ik heb inmiddels bij een kringloopwinkel in Eindhoven 2 x 256M 800-45 bemachtigd voor weinig geld.
Daar zit iemand die deskundig is en binnenkomende computers beoordeelt en veelgevraagde bruikbare onderdelen bewaart. Hij had een hele collectie van deze types.
Heeft wat tijd gekost omdat ik 2 x met vacantie weg was.
Ze zijn nu ingebouwd, en alles werkt al wat sneller.
Nu alleen het SP3 probleem nog oplossen.

groeten
johan visser

geheugen modules

door Paul Brouwer @, Haarlem, 02-11-2010, 15:13 (4926 dagen geleden) @ johanvisser

Hallo Johan,

Dan heb jij in elk geval één van de twee problemen opgelost. :)

Groeten,
Paul

--
[image]

powered by my little forum