Manual philips dc millivoltmeter pm2436 (Gezocht)

door Fred101, 25-09-2010, 16:06 (4970 dagen geleden)

http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=84&t=1371

Is heb deze pm2436. Deze werkt niet. De kwikbatterij is leeg en een ander type batterij deed ook niets. De meter is niet dood, hij deed wel iets alleen klopt er niks van. Nu lijkt het er op dat ik niet de enige hier ben met een assortiment philips meters dus misschien heeft iemand het manual hiervan. Het is een dc millivolt meter maar er zit ook stroom en ohm meting op.

Philips kan het manual wel leveren maar ik vond 50 euro een beetje te veel van het goede.

Fred

Manual philips dc millivoltmeter pm2436

door Arjan Havelaar @, 25-09-2010, 18:46 (4969 dagen geleden) @ Fred101

Hallo Fred,

Een kopie van deze manual kun je bestellen bij de schematheek van Toine Hultermans.
De website is www.schematheek.eu of je kunt ook direct mailen: info@schematheek.eu

Met vriendelijke groet,

Arjan

Manual philips dc millivoltmeter pm2436

door Matthias Meijer ⌂ @, Dordrecht, 25-09-2010, 22:57 (4969 dagen geleden) @ Fred101
Gewijzigd door Matthias Meijer, 25-09-2010, 23:09

Fred,

In hoeverre de PM2436 verschilt van de PM2434 wat betreft de batterij als referentie durf ik niet precies te zeggen, maar van de laatstgenoemde heb ik wel de documentatie met daarin ook aangegeven een batterijtje in de referentiespanning.

Er wordt in de hele manual nergens met een woord over die batterij gesproken.

Op zich is het een eenvoudig serie/parallel schakeling van enkele weerstanden om de referentiespanning van 1mV te krijgen.

Indien gewenst wil ik morgen die pagina wel inscannen en mijn apparaat openschroeven om e.e.a te bekijken.

EDIT: foto is iets sneller

[image]

Even uitrekenen: batterijtje moet 1.293V zijn. Loopt dan permanent een stroom van 7,5µA door de schakeling. Geen idee wat de capaciteit van zo'n batterijtje is, maar na 40 jaar is dat toch 2,63Ah, nog even de zelfontlading niet meegerekend.

Kan zijn dat ik nog een PM2436 in de voorraad meetapparatuur heb staan (ik kan daar nu even niet bij), maar misschien haal ik hem door de war met de AC millivolt meter uit dezelfde serie.

Groeten,

Matthias

Manual philips dc millivoltmeter pm2436

door Ed van der Weele † @, Zeist, 25-09-2010, 23:27 (4969 dagen geleden) @ Matthias Meijer

Als referentiespanning werd meestal een DEAC-cel van 1,2 Volt gebruikt. Die hielden het jarenlang vol, maar er komt natuurlijk een keer een eind aan.

Als de referentiespanning niet heel kritisch is, kan je ook twee diodes in serie schakelen waar een gelijkstroompje doorheen loopt. Met twee Si-diodes in serie zit je op 1,4 Volt.

Manual philips dc millivoltmeter pm2436

door Fred101, 26-09-2010, 06:14 (4969 dagen geleden) @ Matthias Meijer

Bedankt voor het antwoord.
Het batterijtje bij mij was helemaal dood en leeggelopen. Het was in iedergeval zo'n kwik batterij. Maar bij jou hangt hij aan een kant aan massa, bij mij is dat niet het geval. Een gewone knoopcel heb ik geprobeerd maar blijkbaar komt de spanning zo precies dat de meter aflezing nergens op sloeg. Toen heb ik de labvoeding aangesloten ipv een batterij maar daarmee deed hij helemaal niets. Er zal wel meer fout zijn maar zonder schema kan ik niet eens de voedingspanning controlleren.

Manual philips dc millivoltmeter pm2436

door Jac Janssen @, Eindhoven, 26-09-2010, 07:38 (4969 dagen geleden) @ Fred101

Er zit origineel als batterij een Mallory RM-625R in.
Daar is vast wel een moderne equivalent voor te vinden.
Die is 1,5 V - 170 mAh.
Wordt alleen gebruikt in de stand "cal".
En levert dan, door de spanningsdeler, 10 mV als referentie-spanning.
Die 10 mV kun je natuurlijk ook gewoon extern aanbrengen en dan afregelen.
Of door een andere batterij en de spanningsdeler wat aanpassen.

De PM2436 is inderdaad een gevoelig instrument en als er maar het geringste mis is, werkt hij niet goed.

Als hij goed werkt kan hij wel hele hoge weerstanden meten.

Succes met de reparatie.

Manual philips dc millivoltmeter pm2436

door kris ⌂ @, Gent, België, 29-09-2010, 21:00 (4965 dagen geleden) @ Fred101

@fred: vraag : schopped (hakt) de 2436 elektronisch of mechanisch?

groeten

Kris

Manual philips dc millivoltmeter pm2436

door Fred101, 29-09-2010, 21:12 (4965 dagen geleden) @ kris

Zover ik weet electronisch. Er zit een photochopper in als ik het goed herinner. Ik heb nu dankzij Jac een origineel manual. Ik heb het nog niet helemaal bestudeerd want voor ik hiermee begin moet ik eerst de reparatie van mijn Tek 7704 scoop af maken.

powered by my little forum