Nieuwe aanwinst... (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 19-12-2018, 21:26 (1957 dagen geleden)

dit SINGER televisietoestelletje met erbij behorende UHF antenne. De VHF tuner zit ingebouwd en de UHF tuner zit los onderaan gemonteerd. Ziet er echt jaren 60 old school uit dit stelletje met dat chroom.

De cijfers op de VHF afstemknop bovenop heb ik opnieuw aangebracht want was helemaal versleten.

[image]

[image]
De tv werkt maar ik zal hem eens aansluiten op de pattern generator.

Zomaar
;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Nieuwe aanwinst...

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 19-12-2018, 22:31 (1957 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Erg mooi tv-tje!

Nooit een dergelijk ding gezien.

Nieuwe aanwinst...

door Hans van Kampen @, Voorhout, 20-12-2018, 18:45 (1956 dagen geleden) @ Maurice

Er valt nog heel wat te ontdekken Maurice in mini tv land.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Nieuwe aanwinst...

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 20-12-2018, 00:00 (1957 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Leuk toestelletje! Het straalt een beetje "Japan jaren '60" uit, maar is het inderdaad Japans? Alternatieven zouden in mijn beleving Amerikaans of Italiaans kunnen zijn? Heeft hij een typenummer waar ik op kan zoeken?

Nieuwe aanwinst...

door henkk56 @, 20-12-2018, 08:15 (1956 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik vond nog een foto van een exemplaar zonder UHF converter.
[image]
Haal die cijfertjes er maar weer af. :dev

Henk

Nieuwe aanwinst...

door Hans van Kampen @, Voorhout, 20-12-2018, 18:44 (1956 dagen geleden) @ henkk56

Ik vond nog een foto van een exemplaar zonder UHF converter.
[image]
Haal die cijfertjes er maar weer af. :dev

Henk

Geintje:-D is bij dat toestelletje ook idd afgesleten.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Nieuwe aanwinst...

door Hans van Kampen @, Voorhout, 20-12-2018, 18:43 (1956 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik vond nu achterop het tv-tje een datumstempel van 17 augustus 1972 en is van Japanse makelij.
Het typenummer is TV6U.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Nieuwe aanwinst...

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 20-12-2018, 19:07 (1956 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Dat is vrij nieuw! Als ik ga zoeken kom ik vaak toch jaren '60 tegen. Is het geen reparatiedatum?

In elk geval kon ik ook terugvinden dat dit toestel door Mitsubishi gebouwd is voor Singer.

Nieuwe aanwinst...

door Hans van Kampen @, Voorhout, 20-12-2018, 19:12 (1956 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Zou kunnen dat het een reparatiedatum is Maarten, ik vind het ook nogal een late datum.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Nieuwe aanwinst...

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 21-12-2018, 15:40 (1955 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Nog even een gedachtengang.. Het is opzich niet onmogelijk dat iets oudere toestellen zolang er vraag naar was doorgeproduceerd werden in assemblagefabrieken zoals iiyama (ik zou even moeten opzoeken wanneer die is opgericht), maar in een vrij snel bewegende markt vind ik 5 a 10 jaar alsnog wel veel.

Nieuwe aanwinst...

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 21-12-2018, 17:33 (1955 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Is ook even wat componenten goed bekijken.

Gezegd vroeger werd vaak reparatie stickers toegepast.

Ook kan de uhf bv de reden zijn die later door een vakman is aangebracht misschien.

Mogenlijk wat oud folder materiaal te vinden.

Benieuwd dan ook waar deze werd verkocht.
Kan zijn dat toestel bv via een vakantie in een buitenland ooit zo hier terecht is gekomen.

Nieuwe aanwinst...

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-12-2018, 17:45 (1955 dagen geleden) @ Maurice

Ik moet eerlijk opbiechten dat ik dit toestel zonder antenne via eBay uit de US over heb laten komen. De antenne zag ik bij een andere advertentie op eBay US in nieuwstaat met doos behorende bij deze SINGER TV6U. De tv ook in mind condition weliswaar zonder doos.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Nieuwe aanwinst...

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 21-12-2018, 18:56 (1955 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Die UHF antenne maakt het zeker af.
Zeer mooie antenne.

Maar is opgehelderd.
Blijft een mooi design toestel.

Nieuwe aanwinst... Reactie van RuudTX

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 24-12-2018, 02:38 (1952 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Omdat Ruud op het moment inlogproblemen heeft (wordt aan gewerkt), plaats ik namens hem zijn doorgemailde reactie:

Singer TV.

Singer is dus een Amerikaans merk, ik denk dat het toestelletje NTSC is op 110 V.
Wij hadden vroeger op Aruba ook een Singer TV in huis, maar dan wat groter. NTSC 127 V - 60 Hz.
Dat was in de jaren 60. Ik had er toen nog weinig verstand van, er was daar alleen VHF (TeleAruba canal 13 en RCTV
- Caracas can 10 via een hele sterke steunzender) dus of er UFH op zat weet ik niet. Het was al wel een direct zicht, redelijk platte BB.

Nieuwe aanwinst... Reactie van RuudTX

door Hans van Kampen @, Voorhout, 24-12-2018, 09:18 (1952 dagen geleden) @ Forumbeheer
Gewijzigd door Hans van Kampen, 24-12-2018, 09:21

Dank voor je bericht Ruud.

Het kleine SINGER tv’tje is inderdaad 110 volt. Er staat achter op wel Made in Japan maar voor de Amerikaanse markt gemaakt denk ik.

Ik weet niet of de netspanning in Japan ook 110 volt is met een dergelijke stekker maar is zo op te zoeken natuurlijk.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Nieuwe aanwinst... Reactie van RuudTX

door Oldtimer @, Oegstgeest, 24-12-2018, 11:17 (1952 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Oldtimer, 24-12-2018, 11:25

Ik weet niet of de netspanning in Japan ook 110 volt is.

Nee, de netspanning is daar 100V, de frequentie 50 / 60 Hz.

Zie ook:

https://en.wikipedia.org/wiki/Mains_electricity_by_country

of

https://www.worldstandards.eu/nl/elektriciteit/landenoverzicht-stekkers-voltage/

of

https://www.landenkompas.nl/elektriciteit

of

http://www.japan.nl/voltage-en-elektriciteit-in-japan/

Op deze laatste website meent men dat de netspanning in Japan wel 110V is wat waarschijnlijk fout is.
Eens te meer om niet direct alles te geloven wat er op het internet staat...

Willem

Nieuwe aanwinst... Reactie van RuudTX

door ruudtx @, Utrecht, 27-12-2018, 19:55 (1949 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Belangrijker is het TV systeem.
In Japan NTSC (ondanks de 50 Hz hier en daar)

Maar met andere kanaal indeling. In Japan wordt band 2 gebruikt voor TV, en band 1 voor FM, ongeveer.

Sommige Sony radios hebben beide FM banden.

De Singer TV's zullen voor de Amerikaanse markt en ook kanaalindeling zijn gemaakt.

powered by my little forum