Lesje bij elkaar houden bij projecten (Algemeen)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 28-12-2018, 13:22 (1947 dagen geleden)

Men kent dat wel.
Boel projecten, je gaat er mee aan de slag maar dan zijn er typische onderdelen die defect zijn, wachten op bestellingen etc.

Zo staan hier ook diverse pluimage aan video's die wachten op herstel.
Deels gedemonteerd enz.
EL3402
LDL1002
N1500
N1502
Philips VR723

Zo was ik wat maanden geleden gestart met de VR723.
Die kop was heen , druk rol enz.
Maar betreft functie prachtige hifi recorder.
Wist dat ik nog ergens een doosje had met wat videokoppen.
Gisteren gevonden en aan de slag.
Top.

Maar komt het, waar is die afdek kap.
Nu had ik een paar weken geleden zo'n stuk ijzer wat al weken in de weg lag
plat gestamd en weg die zooi....

Ik dacht, 't zal toch niet!!!
Weggooien is niet mijn ding, alles is handig..
En zal ik toch niet ipv andere zaken te dumpen nu net juist die weggedaan hebben.

Na diverse hoeken en gaten lag onder wat manuals gelukkig toch de juiste kap keurig
in een doek gewikkeld ter voorkoming beschadiging.
Pfff...

De les..
Houd de boel bij elkaar!

Lesje bij elkaar houden bij projecten

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 28-12-2018, 14:22 (1947 dagen geleden) @ Maurice

Prachtig zoals je dat verteld, doe het zelf al jaren in een schoenendoos met daarop de tekst waar het bijhoort.
Groet, Ben

Lesje bij elkaar houden bij projecten

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 28-12-2018, 14:27 (1947 dagen geleden) @ Maurice

Beeldend en herkenbaar!

Bij televisies en andere grote apparaten wat lastig, maar een oplossing die je in werkplaatsen wel ziet, zijn "slots". Gewoon een kast met vakken, elke reparatie gaat na een bewerking terug in het vak.

Lesje bij elkaar houden bij projecten

door franc @, Loosbroek, 28-12-2018, 14:37 (1947 dagen geleden) @ Maurice

Maurice,

Je zegt me wat!
Het lukt bij mij altijd wel met kleinere onderdelen.
Die doe ik netjes in een bakje of zakje en stop het als het even kan in het apparaat mocht ik niet verder kunnen.
Ook reeds vervangen onderdelen houd ik bij elkaar totdat het toestel weer gereed is.

Maar het wordt lastig als bv een afstemschaal tijdelijk elders ondergebracht moet worden.
Die schuif je nooit zomaar in de te repareren radio, want die past er maar op 1 manier in.
En iedere keer terug monteren als je nog niet klaar bent met het toestel schiet ook niet op.

Als je bv schroefjes elders bewaart, zoek je je later echt laveloos, zeker als je het toestel niet op korte termijn kunt repareren.

Groet Frank

Lesje bij elkaar houden bij projecten

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 28-12-2018, 18:44 (1947 dagen geleden) @ franc

Frank.

Ja bakjes ken ik. maar na maanden
gooi je dat soms toch ook in de schroeven bak.


Labelen is een idee.
Maar zo gaat dat.
Effe wat rommelen en aan de kant.
Voor je weet weken verder

Lesje bij elkaar houden bij projecten

door franc @, Loosbroek, 28-12-2018, 18:51 (1947 dagen geleden) @ Maurice

Maurice,

Dat teruggooien gebeurt idd wel eens als je de afkomst niet meer weet.
Wat me ook ooit overkomt is dat er al schroeven missen bij ontvangst van het toestel en je daar geen 8 op slaat vanwege nieuwsgierigheid e.d.
Later bij het in elkaar zetten mis je dan natuurlijk eea want het bakje is eerder leeg dan verwacht.
Dat vul je dan maar aan uit je eigen voorraad.

Het bij elkaar houden van onderdelen heeft wel mijn prioriteit gekregen.

In mijn beginperiode zag ik de eigen schroevenbak te hard groeien.:-D :-D

Groet Frank

Lesje bij elkaar houden bij projecten

door Goldline @, Oranjedorp, 28-12-2018, 19:03 (1947 dagen geleden) @ franc

Het ergste zijn deze situaties, weken wachten op je onderdelen.
Bubbelfolie om de kast niet te beschadigen, schroefjes wel netjes in een zakje
En blijft dit ding maar in de weg staan, en na 2 maanden en boze mail wisseling met de importeur komt eindelijk het onderdeel.
En stel je jezelf de vraag :
Hoe zat dit kreng ook al weer in elkaar....[image]

--
Cees PA1DBA

Lesje bij elkaar houden bij projecten

door Dave @, Omg. Leiden, 28-12-2018, 21:51 (1947 dagen geleden) @ Goldline

Heel herkenbaar, daarom al langer geleden besloten om zo'n toestel gewoon weer in elkaar te zetten en het defecte onderdeel in een ritszakje erin te stoppen.
Misschien beetje meer werk maar maakt dan niet meer uit hoe lang het duurt tot het onderdeel arriveert èn je hoeft je niet meer af te vragen hoe het ook alweer in elkaar zat plus je hebt geen losse rommel naast het toestel.
Het opnieuw demonteren gaat dan (op ervaring) uiteraard ook heel snel.

Lesje bij elkaar houden bij projecten

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 29-12-2018, 00:21 (1947 dagen geleden) @ Goldline

Ja die ken ik ook.

Bij demontage denk je ondanks evt wat merken dat het wel simpel is.
Bij weer monteren zit je soms toch te emmeren met stekkers,
zeker als het er veel zijn.

Een VCC is bv zo'n recorder met erg veel stekkers.
Zoek je je een breuk naar een verborgen grijs houdertje.
Vaak de lengte en de positie moet het in die hoek zitten.

Het gevaarlijkste is bv een modificatie waarbij ergens op de print wat extra draden
zijn toegevoegd.
Zoek de aan soldering, vaak wel met stift aan gekleurd.
Maar zal mij niet de eerste keer zijn dat ik na vervangen onderdelen de print van de flux ontdoe......weg stift merk...

Lesje bij elkaar houden bij projecten

door soundman2 @, Wouw, 28-12-2018, 17:17 (1947 dagen geleden) @ Maurice

Hebben we allemaal wel eens. Op mijn DYMO labelmachientje verschillende cassettes gezet. Dan ga je niet telkens het deksel terugplaatsen. Even later wat plastic casettes gesloopt en bekeken en daarna de hele zooi in de prullenbak. Een dag of wat later hé, waar is mijn dekseltje? Met de plastic zooi in de prullenbak. Normaal staat dat ding wekenlang propvol naast mijn bureau. Deze keer niet ik had hem juist tevoren leeggemaakt en de gemeentereiniging was ook al langs geweest. Ik gebruik de labelaar al weer een jaar of wat zonder deksel.......

Lesje bij elkaar houden bij projecten

door pdegro @, Lievegem (Belgie), 29-12-2018, 10:56 (1946 dagen geleden) @ Maurice

Ik heb zelf nog niet zo heel veel ervaring. Net daarom maak ik regelmatig een foto van het project tijdens het demonteren. Dit heeft me al vaak geholpen om de zaak terug ineen te krijgen zoals het hoorde. Een kleine digitale camera of zelfs de smartphone is daarvoor ideaal. Mvg, Pierre.

Lesje bij elkaar houden bij projecten

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-12-2018, 11:05 (1946 dagen geleden) @ pdegro

Inderdaad heel verstandig regelmatig foto’s te maken en aantekeningen als het e.e.a. gedemonteerd moet worden.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Lesje bij elkaar houden bij projecten

door Goldline @, Oranjedorp, 29-12-2018, 19:09 (1946 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Vaak kan je gelijke connectoren die los haalt even merken met een van de 4 kleuren uit een
permanent marker set van 1 euro van meneer Li Del.

--
Cees PA1DBA

powered by my little forum