Color monitor aansluiting vraag. vervolg (Computertechniek)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 27-10-2010, 19:47 (4932 dagen geleden)

Hallo forumlezers,

Terugkomende op mijn posting 14 maart j.l. aangaande een 19 cm. kleurenmonitortje die ik kocht voor 5 Euro op de veron beurs in rosmalen.

Posting op 14 maart met vraag.

Ik heb dankzij hulp van enkele forumleden een lijst gekregen en de aansluitingen gesoldeerd en op een computer aangesloten die ik niet gebruik en er komt vervolgens een mooi plaatje van het scherm.

Echter bij het opstarten als uiteindelijk het scherm blauw wordt met WINDOWS welkom en verder daarna is de horizontale synchronisatie totaal van slag.

Instellen van schermresolutie (op een andere monitor kijkende) en draaien aan de Sync. regelaar op de print van het kleine monitortje levert niets op.

Tot zover het resultaat, wellicht weet iemand raad, bij voorbaat dank alvast.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Color monitor aansluiting vraag. vervolg

door snameroc @, Etten Leur, 27-10-2010, 20:03 (4932 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik denk dat je moet kiezen voor 640x480 bij 50 hz

Dat is de resolutie van de windowsvlag volgens mij.

En heb je na het proberen gekeken of windows na het aansluiten van je scherm niet heeft terug gezet omdat hij een andere monitor "ziet"

Color monitor aansluiting vraag. vervolg

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 27-10-2010, 21:25 (4932 dagen geleden) @ snameroc

640*480 @60Hz zou moeten werken als hij het openingsscherm wel goed toont.

Color monitor aansluiting vraag. vervolg

door Matthias Meijer ⌂ @, Dordrecht, 27-10-2010, 20:03 (4932 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Behalve de schermresolutie zou je ook nog de vernieuwingsfrequentie kunnen kiezen. Staat die te hoog dan gaan sommige oudere/eenvoudiger beeldschermen ook over de rooie.

Groeten,

Matthias

Color monitor aansluiting vraag. vervolg

door Paul Brouwer @, Haarlem, 27-10-2010, 23:37 (4932 dagen geleden) @ Matthias Meijer

Klopt. Als de refresh rate te hoog staat, is de kans groot dat de monitor 'op tilt' slaat. Voor dit soort toestellen hoort deze op 50Hz te staan.

Een te hoge refresh rate wordt overigens door veel monitoren niet gewaardeerd en kan tot schade aan de monitor leiden.

Als de resolutie te hoog staat (hoger dan 640 x 480) blijft het beeld doorgaans zwart.

Groeten,
Paul

--
[image]

Bedankt jongens!

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-10-2010, 17:31 (4931 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik ga even kijken hiernaar, het resultaat volgt.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Het resultaat.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-10-2010, 18:21 (4931 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik heb de schermresolutie van de oude Packard Bell op het laagst mogelijke gezet en de frequentie op 56 Hz. wat de laagste optie was, geen 50 Hz. (vreemd) en dit blijft het resultaat. De opstartschermen Packard Bell vervolgens even DOS en dan Windows met windows vlag zien er perfect uit maar als het scherm blauw wordt met welkom en dan het buroblad gaat het mis. Ook verschijnt er boven en onderin het beeld een zwarte balk zoals onder te zien is.

[image]
Ook bijregelen van de sync. instelpot's op de print van de monitor heeft geen resultaat.

Wat wil Hans van Kampen hier nu mee, zo'n oude PC en een klein monitortje?? :-|

Nou, het leek me leuk om dat kleine kleuren (SONY trinitron) beeldbuisje als digitaal schilderij te gebruiken (foto slideshow) i.p.v. een modern TFT schermpje zij de gek :-D niet voor in de woonkamer hoor.

Als het niet lukt, jammer dan, het monitortje kostte me 5 Euro en de oude PC niets.

Als iemand nog wat raad weet graag.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Het resultaat.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 28-10-2010, 20:47 (4931 dagen geleden) @ Hans van Kampen

vele pc's hebben een onboard video kaart, dat is meestal erg standaard.
vaak wel op 50hz nog te zetten.

ga ook experimenteren met andere mogelijkheden, bv 600x800 of zo en natuurlijk zo laag mogelijke kleuren.
Ook ik zie bij mij als laagste 56hz.

anders pech en opzoek naar andere PC.

Of start anders eens in "veilige modes" op te starten

Het resultaat.

door snameroc @, Etten Leur, 28-10-2010, 21:34 (4931 dagen geleden) @ Maurice

Je zult een driver voor je videokaart moeten zien te vinden die je op 50hz in kunt stellen.
Of een andere kaart natuurlijk met een juiste driver.
Vaak kun je ook nog de optie uitzetten "modis welke niet ondersteunt worden verbergen"
Mischien wordt dan je 50 hz alsnog getoont.

Het resultaat.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 28-10-2010, 23:32 (4931 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Aangezien het openingsscherm van Windows goed wordt weergegeven is het wel enige vorm van VGA monitor. Ik zal eens nagaan wat de frequenties van het openingsscherm zijn.

Wat is "de laagst mogelijke" resolutie waarop je de PC hebt proberen in te stellen?

56Hz kan trouwens problematisch zijn, voor hetzelfde geld is dat interlaced (43Hz in elk geval, 56 weet ik even niet zeker meer) en schiet je er niks mee op omdat de horizontale frequentie dan te hoog ligt. 60Hz bij 31,5khz moet binnen de oorspronkelijke VGA-standaard absoluut kunnen.

Het resultaat.

door ruud, 29-10-2010, 13:11 (4930 dagen geleden) @ Hans van Kampen

De lijnfrequentie is gewoon te laag, daarom zie je het beeld een aantal malen. Geen idee hoe dat is in te stellen op de computer.

Het resultaat.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 29-10-2010, 14:28 (4930 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans, het blijft toch een EGA monitor alle conversie kabels ten spijt.
Je kunt nog zoeken naar een oude EGA kaart als deze in je PC past want deze kaarten passen in zo'n zwarte lange ISA connector in de PC.
Ik heb niet meer zo'n EGA videokaart voor je maar misschien een ander forum lid nog wel. Succes en groeten, Ben

Het resultaat.

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 29-10-2010, 18:46 (4930 dagen geleden) @ Ben

Het spijt me, Hans, maar ik ben het wel met Ben eens.
Is het een EGA-monitor, maar dan ook een EGA-videokaart.
Of een VGA-monitor, maar dan alleen met een VGA-videokaart.
Met omsolderen kom je echt niet verder. Dat er nog licht uit die pijp komt is al een wonder.
EGA-kaarten? Misschien nog op een computer-rommelbeurs. En dan maar afwachten of die nog wel goed is. Meestal zijn die ook al defect. Al is dat dan alleen maar door het aanraken van de contactstrip. Statische electriciteit, daar kunnen ze slecht tegen.
Ik denk dat je beter kunt zoeken naar een oude VGA-monitor.
Ik heb er een tijdje een gehad, en die ook op dit forum voor niks aangeboden. Totaal geen belangstelling.
Uiteindelijk is die na maanden toch vorige week opgehaald via gratisaftehalen.nl
Kijk eens bij de kringloop, daar is er vast wel een te vinden voor practisch nop.

Han

Het resultaat.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-10-2010, 12:13 (4929 dagen geleden) @ Ben

Hoi Ben,

Ik begreep dat het BIOS-scherm en het openingsscherm van Windows gewoon weergegeven werden. Dat maakt de monitor op zeker tot een VGA-exemplaar.

Het resultaat.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 30-10-2010, 14:07 (4929 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hoi Maarten, in een eerdere topic heeft Hans de achterzijde van de monitor laten zien en daarop zat een EGA connector. De foto’s die hij nu laat zien geven aan dat de horizontale en verticale sync niet goed is. Zelf heb ik dit kunstje vroeger ook al eens geprobeerd en is om dezelfde reden mislukt.
Dat het openingsscherm wel goed wordt weergegeven komt denk ik doordat XP eerst in DOS mode opstart en daarna pas de instellingen van de standaard VGA driver gaat gebruiken. Groeten, Ben

Het resultaat.

door ruud, 30-10-2010, 16:11 (4929 dagen geleden) @ Ben

En als je m dan opstart in DOS (met DOS opstartddiskette), zou het dan wel goed gaan,(maar dan kun je alleen ouderwets in MS-DOS werken)

Het resultaat.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-10-2010, 18:58 (4929 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door Maarten Bakker, 30-10-2010, 19:03

Hoi Ben,

VGA heeft ook over een 9-pens connector gelopen ooit, een obscure standaard maar bestond wel. De reden dat het wel VGA moet zijn, is dat het BIOS-scherm (soms misschien wel 640*350, maar met hogere hsync en vsync) en het windows openingsscherm simpelweg in VGA-mode worden getimed en niet in EGA mode. Dat laatste kan een VGA kaart niet eens zonder speciale drivers en tweaks.

Anders geformuleerd: De laagste horizontale frequentie die VGA kent is 31,5kHz, de hoogste die EGA kent is 21,8kHz. Indien de monitor echt EGA zou zijn, zou hij dus ook de openingsschermen nooit weer kunnen geven.

Het resultaat.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 02-11-2010, 18:36 (4926 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans, nu even de praktijk, je hebt al aangegeven dat de Bios leesbaar is en het XP startscherm ook. Daarna gaat het mis en pakt de VGA kaart een resolutie die de monitor niet meer aan kan en verder is de VGA kaart in XP daarna niet lager meer in te stellen. Er zijn dan nog verschillende mogelijkheden, je kunt eerst nog in de Bios kijken of daar een aanpassing mogelijk is, zo niet dan kun je nog een andere video kaart plaatsen die wel lager kan. En als laatste zou je een andere (oude) PC nog eens kunnen proberen. Groeten, Ben
[image]

Het resultaat.

door Remko Brugman, 03-11-2010, 02:13 (4926 dagen geleden) @ Ben

Je zou ook nog kunnen kijken of je er Windows 98 op kunt zetten. Daar is alleen weinig nieuwe software meer voor te krijgen.
Er staat me iets bij dat Windows XP automatisch de resolutie van het scherm wil verhogen naar 800x600 zodat er meer op je scherm past. Dat gebeurt vaak als je nieuwe drivers hebt geinstalleerd en de zaak daardoor op 640x480 is komen te staan. Ik neem aan dat je de PC instelt met een moderne monitor en dan de kabels verwisselt? De schermresolutie moet echt op 640x480 staan en de verversingssnelheid op 60 Hz. 50 Hz gaat niet werken bij die resolutie. Het helpt misschien ook als je op een andere monitor met een menu kunt controleren welke resolutie en frequentie werkelijk uitgevoerd wordt.

Color monitor aansluiting vraag. vervolg

door Paul Brouwer @, Haarlem, 30-10-2010, 22:57 (4929 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Paul Brouwer, 30-10-2010, 23:00

Mij lijkt dit een monitor die hooguit Hercules of in het uiterste geval EGA aan zal kunnen en dan VGA toch echt iets over the top is.

Groeten,
Paul

--
[image]

Color monitor aansluiting vraag. vervolg

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-10-2010, 23:07 (4929 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Gewijzigd door Maarten Bakker, 30-10-2010, 23:15

Zoals al gezegd is dat strijdig met de volgende tekst uit de openingspost:

Ik heb dankzij hulp van enkele forumleden een lijst gekregen en de aansluitingen gesoldeerd en op een computer aangesloten die ik niet gebruik en er komt vervolgens een mooi plaatje van het scherm.

Echter bij het opstarten als uiteindelijk het scherm blauw wordt met WINDOWS welkom

En dus met de specificaties die zeggen dat VGA niet onder 31,5kHz gaat en EGA niet boven 21,8kHz. Bovendien heb je met een VGA-uitgang helemaal geen beeld op een MDA, CGA of EGA monitor: die willen namelijk geen 0,7Vtt zien, maar een blokgolf van 5V.

Mijn advies blijft dus om de verversingsfrequentie nog eens te checken of deze echt op 60Hz staat, en ook of de resolutie wel echt op 640*480 staat. Ik weet namelijk zo niet of Windows dat met elke kaart en driver standaard wil ondersteunen.

Overigens vermoed ik, dat deze monitor oud genoeg is om echt alleen 31,5kHz horizontaal aan te kunnen. Iets latere modellen hadden ook 35,5 en 38kHz om bijvoorbeeld 800*600 aan te kunnen. Dat zal deze waarschijnlijk niet kunnen gezien het enkele afregelpunt.

Bedenk bovendien dat VGA ook alweer een antieke standaard is: 23 jaar oud!

Ik blijf meelezen heren !!!

door Hans van Kampen @, Voorhout, 31-10-2010, 16:23 (4928 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Bedankt voor de vele uiteen zettingen, ik wordt er wel wijzer van en het is me duidelijk dat het met de resolutie en refresh rate te maken hebt die dit monitortje na de perfect weergegeven openingschermen niet aan kan en op tilt gaat wanneer het beeld blauw wordt met WELKOM in tegenstelling met de huidige VGA monitoren.

Het had leuk geweest een constante foto slideshow op die kleine TRINITRON buis uit die oude PC maar helaas. Je staat er toch van te kijken wat een plaatje het geeft op zo'n SUPER FINE PIX Trinitron tube.

Ik heb nog een SONY TRINITRON tv'tje met een schermpje van 130 mm. diagonaal (kleiner dan dat EGA monitortje) maar daar zijn de RGB fosfor pixelbanen veel grover van.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Ik blijf meelezen heren !!!

door Remko Brugman, 31-10-2010, 22:01 (4928 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hallo Hans,

het probleem is dat er - zoals hieronder al geopperd is - waarschijnlijk een moderne videokaart in zit. Deze kaarten worden vaak VGA kaarten genoemd vanwege de manier waarop de monitor elektrisch wordt aangestuurd. Echter, in vroeger tijden was VGA een standaard waarin ook de timing van de signalen was vastgelegd, en zo'n "moderne" videokaart met meer mogelijkheden werd dan "VGA compatible" genoemd. (Op de Engelse pagina van Wikipedia over VGA wordt deze oude standaard belicht, op de Nederlandse versie wordt gesproken over de hedendaagse definitie van VGA.)

Zolang de videokaart als VGA kaart werkt is er niets aan de hand, getuige de opstartschermen die wel te zien zijn. Het probleem met VGA is dat de "hoge" resolutie (dat is die 640x480) slechts 16 kleuren kan tonen. De fabrikanten hebben toen zelf nieuwe modes aan hun kaarten toegevoegd die 256 of nog meer kleuren konden tonen. Deze verbeteringen vallen onder de VESA standaard. Het probleem is nu dat de timing van deze toegevoegde modes niet altijd (zondermeer) overeenkomt met de oude VGA standaard. En een monitor die dat wel verwacht, die raakt dan de synchronisatie kwijt.

Als je heel graag wilt zijn er op het net denk ik nog wel programma's te vinden om te puzzelen met de synchronisatietijden en of de synchronisatiepuls positief of negatief is. Ik heb vroeger Powerstrip gebruikt, soms zit er bij de software van de videokaart ook een scherm om daarmee te puzzelen.

Wat je ook kunt doen is een originele VGA kaart in de PC stoppen, maar met slechts 16 kleuren worden je foto's dan ook niet echt mooi meer.

Ik blijf meelezen heren !!!

door Paul Brouwer @, Haarlem, 31-10-2010, 22:14 (4928 dagen geleden) @ Remko Brugman

Hallo Remko,

Volgens mij had Hercules al 256 kleuren, EGA (dacht ik) 256.000 kleuren en VGA ruim 700.000 kleuren welk aantal later verder opliep.

8 en 16 kleuren is iets wat ik mij nog wel uit het GW-Basic tijdperk kan herinneren. Welk type videokaart toen voor kleurenweergave werd gebruikt zou ik zo niet meer weten maar dacht dat toen Hercules zeer gangbaar was.

Groeten,
Paul

--
[image]

Ik blijf meelezen heren !!!

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-11-2010, 00:01 (4928 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Gewijzigd door Maarten Bakker, 01-11-2010, 00:33

Hallo Paul,

Ik vrees dat je er wat naast zit, maar je bent niet helemaal de enige.

Hercules kon slechts 2 kleuren weergeven (1 bit), maar in tegenstelling tot MDA (dat met dezelfde monitoren werkte) wel grafische afbeeldingen. De frequenties waren 18,432kHz bij 60Hz.

CGA kon 16 kleuren weergeven (1 bit voor elke kleur en een intensiteitsbit), waarvan 4 tegelijk. De frequenties waren 15,575kHz bij 60Hz, dus gelijk aan die van een NTSC televisie.

EGA kon 64 kleuren weergeven (2 bits voor elke kleur), waarvan 16 tegelijk. De frequenties waren als die van MDA en CGA, en bovendien 21,8kHz bij 60Hz voor 640*350 in kleur.

VGA kon 262.144 kleuren weergeven (volledig analoog), waarvan 256 tegelijk in de 320*200 modus of 16 tegelijk in de andere modi. Voor 640*400 (en 320*200 neem ik aan) waren de frequenties 31,5kHz en 70Hz, voor 640*480 was dat 31,5kHz en 60Hz.

Pas bij de uitbreiding naar SVGA kreeg je 35kHz en 38kHz erbij. Nog iets later liep het horizontale bereik tot 48kHz terwijl het aantal adresseerbare kleuren opliep tot 16.777.216 die ook nog eens tegelijk konden worden weergegeven voorzover het geheugen en aantal pixels toereikend was en je het verschil nog kon zien. De laatste generatie normaal gangbare CRT-monitoren liep tot 70kHz, terwijl grote en professionele modellen soms tot over de 100kHz nog synchroniseerden.

Vandaar dat ik er steeds nadrukkelijk op hamer dat men dit monitortje nooit voor EGA mag uitschelden, aangezien het met VGA signalen om kan gaan (*) ;-)

Overigens zijn er voor veel videokaarten ook fabrikantspecifieke drivers die bijna dezelfde instelmogelijkheden bieden als powerstrip. Ook heeft Hans nog niet aangegeven of hij de refresh rate en resolutie goed gecheckt heeft in windows. Er is dus nog hoop. Mogelijk kan http://gathering.tweakers.net uitkomst bieden voor het instellen van de VGA-kaart.


P.S. Ik meen me vaag te herinneren dat Hercules na de standaard die ik hierboven noemde ook nog uitbreidingen op CGA en EGA heeft bedacht. Het fijne weet ik er even niet van, maar er waren dus misschien ook nog kleurenstandaards die korte tijd onder de naam Hercules bekend zijn geweest. De kans dat deze monitor ze aankan lijkt me echter nihil, het zal echt wel een VGA model zijn.


(*) Er is wel een generatie monitoren geweest die zowel met EGA als met VGA kon omgaan. Onder andere de eerste reeksen NEC Multisync, meen ik. Maar dat was iets voor mijn tijd, ik ben zelf direct van MDA en CGA (op school) naar VGA (thuis) gegaan.

Ik blijf meelezen heren !!!

door Remko Brugman, 01-11-2010, 12:08 (4927 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hoi Maarten,

bedankt voor de uitgebreide aanvulling :) Enige wat ik nog kan toevoegen, is dat de VGA adapter 2 basis frequenties hanteert, één voor 400 scanlines en één voor 480 scanlines. Uit deze frequenties is de controller in staat om een hoop verschillende werkmodes te construeren. De meest voorkomende waren 640x480 en 320x200. Maar ook 320x240, 320x400, 360x200 etc. waren mogelijk. Modes met 200 of 240 verticale pixels herhaalden elke scanline om op het dubbele uit te komen.
Naast 400 scanlines en 480 scanlines kon de VGA adapter ook werken met 350 scanlines, zodat software die voor EGA adapters geschreven was toch kon werken. Met een kleuren VGA monitor van IBM werkte dat alles prima in die tijd (begin jaren '90).

Ik blijf meelezen heren !!!

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-11-2010, 14:08 (4927 dagen geleden) @ Remko Brugman

Hoi Remco,

Prima aanvulling :) , ik had het nog helemaal niet over de klokfrequenties gehad maar dat moeten er bij VGA inderdaad 2 zijn geweest. Op mijn eerste ATI VGAWonder kaart zaten al meer oscillatoren (nog echt de losse blikjes, geen PLL ofzo), want die kon ook een paar SVGA-modes aan.

Ik blijf meelezen heren !!!

door Paul Brouwer @, Haarlem, 02-11-2010, 15:34 (4926 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hoi Maarten,

Wat Hercules betreft was het voor mij diep in het geheugen graven en was toch echt in de veronderstelling dat dat een kleuren-kaart was. De kreet "CGA" zegt mij ook wel wat.

Ik heb vroeger een Olivetti Primavera gehad waar zo'n "simpele kleurenkaart" in zat maar heb deze PC maar kort gehad. Ik kreeg in no-time knallende koppijn van dat flikkerende scherm. :-(

Groeten,
Paul


Edit
Zie ook deze link voor de HGC uit 1987. De eerste Hercules kaart was monochrome.

--
[image]

Ik blijf meelezen heren !!!

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-11-2010, 16:56 (4926 dagen geleden) @ Paul Brouwer

En zo krijgen we een steeds completer beeld :)

Het blijkt dat de InColor kaart een uitbreiding op de monochrome standaard was, die EGA-achtige kleurmogelijkheden toevoegde aan Hercules. Ik vermoed nog steeds met dezelfde lijn- en beeldfrequenties als bij de oorspronkelijke Herculeskaart gebruikelijk waren.

Color monitor aansluiting vraag. vervolg

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 31-10-2010, 18:48 (4928 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Verdicom, 31-10-2010, 19:00

We moeten, denk ik, terug naar de basis.
De oude PC, wat is dat er voor een. Wat is oud? De duvel z'n moer is oud.
Dus merk en type?
VGA kon pas worden gebruikt bij een AT, een 286-er dus. Op zolder heb ik nog staan een 286 met een VGA-monitor. (En , jawel, een HD van 20 MB).
Alleen daar daar draait geen Windows 95 op. En aan het schermplaatje te zien moet dat hier toch minimaal Windows 95 zijn. En dan gaat het toch om minstens een 386.
Wat we moeten weten is:
a. merk en type van die oude pc. En dan met name:
b. merk en type van de ingebouwde videokaart.

Wat niet is genoemd: SVGA.
Steeds meer krijg ik het idee dat het bij de videokaart gaat om SVGA en bij de monitor om VGA.
En deze combinatie kan inderdaad dit soort rare beelden geven. Gewoon omdat een VGA-monitor de de afgifte van een SVGA-videokaart niet aan kan. Die dus wat hogere eisen stelt.
Hoe dat precies zit met de aansluitingen (pinnetjes) kan ik nu even niet nagaan. Ben met vakantie en moet uit mijn herinneringen, oftewel blote bol putten.

Zo teruglezend en puttend uit mijn herinneringen en ervaringen kom ik steeds weer terug bij wat ik hierboven noemde.
Maar nog steeds mijn mening voor een betere.

Han

Edit: een combinatie EGA, VGA en/of Hercules is gewoon niet mogelijk. Ieder van deze drie had zijn eigen specifieke videokaart nodig.

Edit2: Wat wel mogelijk was bv een VGA-kaart èn een Hercules-kaart in één pc. En daar weer de bijbehorende monitor op aan gesloten.

Color monitor aansluiting vraag. vervolg

door HM @, Hilversum, 31-10-2010, 20:35 (4928 dagen geleden) @ Verdicom

Ben helaas de combi kwijt, weet wel dat de monitor een soort EGA was.
De kaart waarschijnlijk een VGA.
Heb op die kaart de 16,xxx MHz osillators zitten wisselen met matig resultaat.
Had wel beeld maar heel beperkt in mogelijkheden.
Zelfde probleem dus als bij Hans.
Had toen wel een oscilloscoop ed. ter beschikking zodat er tenminste was te meten wat er uitkwam en nodig was....

Color monitor aansluiting vraag. vervolg

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-11-2010, 00:08 (4928 dagen geleden) @ Verdicom
Gewijzigd door Maarten Bakker, 01-11-2010, 00:24

Mijn vader schafte een van de laatste XT-klonen op de markt aan, daar deze veel ongebruikelijke luxe features had en aantrekkelijker geprijsd was dan de 286's en 386's die toen al op de markt kwamen. We schrijven zo rond 1990.

Deze (door Philips gefabriceerde) Headstart LX-CD had aan voor een XT ongebruikelijke zaken niet alleen een 1,44MB floppy, 40MB harddisk en single speed CD-ROM drive aan boord, maar ook een heuse ATI VGAWonder SVGA kaart met bijbehorende(!) muis. Meegeleverd werd een Hyundai VGA monitor, die dus alleen de normale VGA modi aan kon. Vandaar dat ik die ook nog redelijk kan oplepelen allemaal, want ik heb alle andere modi natuurlijk ook uitgeprobeerd!

De moraal van het verhaal: XT en VGA kan dus wel, al was het zeldzaam, en een SVGA kaart met een VGA monitor kan dus ook, maar de drivers moeten de juiste frequenties ondersteunen.

Color monitor aansluiting vraag. vervolg

door Hans van Kampen @, Voorhout, 16-11-2010, 21:20 (4912 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Voorlopig even bedankt heren voor de verdere aanvullende info, ik zal de mogelijkheden proberen t.z.t.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

powered by my little forum