Solderen met hete lucht. (Algemeen)

door Marbel @, Hoorn N-H, 22-01-2019, 18:34 (1923 dagen geleden)

Ik wil een hete luchtbout aanschaffen maar heb er geen ervaring mee.
Na wat speurwerk kom ik een Quick TR1100 ESD tegen voor een best aardig
bedrag. Voordat ik zoiets aanschaf zou ik toch graag wat meningen van leden met ervaring hebben.
Die apparaten zijn duur genoeg!

[image]

Solderen met hete lucht.

door kris ⌂ @, Gent, België, 22-01-2019, 19:15 (1923 dagen geleden) @ Marbel

Hoeveel watt is die? en hoeveel lucht per minuut?

300 watt is algauw een minimum en temp liefst tot 500°.

Solderen met hete lucht.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-01-2019, 19:16 (1923 dagen geleden) @ kris

Onze reacties kruisten elkaar, ik maakte me ook al zorgen om het vermogen. Slechts 180W.

Solderen met hete lucht.

door Marbel @, Hoorn N-H, 22-01-2019, 19:29 (1923 dagen geleden) @ kris

Deze is 180 Watt en 115 L/Min.

Solderen met hete lucht.

door kris ⌂ @, Gent, België, 22-01-2019, 20:03 (1923 dagen geleden) @ Marbel

das goed voor het héél klein spul. (zeker in deze tijd van multilayer en loodvrij. In 1985 had je aan 60 watt hete lucht voldoende)

wat wil je doen?

Ik zag ergens een 300 watt station voor om en bij Euro 75.

en goed om weten :

goedkopere stations zit de aanjager in het handvat, als een gezwel aan de basis. das niet erg, maar als je er lang mee wil werken wel. Duurdere stations zit de blazer in het basisstation. Veel stiller, heeft ook een nadeel : de buis tussen handstuk en basisstation is dik. (lucht moet er door..)

Solderen met hete lucht.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-01-2019, 19:15 (1923 dagen geleden) @ Marbel

Ze hebben bij Eleshop een "minder gelukkige" TR1100 in de aanbieding voor 345 euro. Ik kocht er zelf een tijd geleden een minder gelukkige Aoyue 852 en die bevalt goed, hoewel lawaaiig.

Mijn alternatief voor de Aoyue was de Quick 861DW, stiller en meer vermogen, maar ook iets duurder en dat gaf binnen mijn beperkte budget de doorslag. Die Quick wordt ook door diverse reparateurs en shops, waaronder youtuber Louis Rossman (die ook vergelijkfilmpjes en reviews van dergelijk gereedschap heeft), aanbevolen. Hij is iets goedkoper en heeft veel meer vermogen dan het station van jouw keus.

Ik denk opzich dat je voor het meest voorkomende werk beter af zou zijn met de 861DW, maar ik weet niet of je specifieke redenen had om naar de TR1100 te kijken.

Solderen met hete lucht.

door Marbel @, Hoorn N-H, 22-01-2019, 19:34 (1923 dagen geleden) @ Maarten Bakker

De TR1100 heeft de verwarming in het apparaat dacht ik waardoor je een lichtere houder in de hand hebt. (dat is mijn veronderstelling)

Ik ga eens even kijken naar de Quick 861DW

Wordt vervolgd en als er nog meer mensen zijn met ervaringen en smd solderen, hoor ik het graag!

Bram

Solderen met hete lucht.

door Marbel @, Hoorn N-H, 22-01-2019, 19:52 (1923 dagen geleden) @ Marbel

Dan kom ik al gauw uit op de Quick 861 DE van 1200 Watt en 200 l/min

Deze heeft ook een conversie nozzle waardoor de nozzles van Aoyue kunt gebruiken lees ik.

Ik ben een Weller, de wccp-20 gewend, die is snel warm en heeft voldoende vermogen.

Maar in hete lucht bouten is Weller kampioen met prijzen ook!

Solderen met hete lucht.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-01-2019, 20:12 (1923 dagen geleden) @ Marbel
Gewijzigd door Maarten Bakker, 22-01-2019, 20:39

De verwarming wil je wel in de bout hebben. De turbine / compressor voor de lucht het best wel in het basisstation.

Ik vermoed een beetje dat dat TR1100 boutje ook gewoon verwarming in de bout heeft en daarom maar beperkt is tot 180 watt?

Solderen met hete lucht.

door snameroc @, Etten Leur, 22-01-2019, 19:38 (1923 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Bij aswo maar vast ook op andere plaatsen de proskit 700 watt voor 80 euro excl.
ik gebruik het regelmatig met de hete lucht.
https://www.proskit.com/soldering-assembly/stations/2-in-1-smd-hot-air-rework-station

Solderen met hete lucht.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 22-01-2019, 20:23 (1923 dagen geleden) @ Marbel
Gewijzigd door Maurice, 22-01-2019, 20:24

Is al hier meer aangegeven.

Wat wil je gaan doen er mee?

1 SMD weerstandje vervangen of meer de grotere oppervlakte IC's?

Alles staat en valt met het snel opwarmen van de componenten.
Als je minuten lang de zaak staat te stoken om wat tin gevloeid te krijgen
snap je dat van alles heet wordt, print verbrand, etc.

Dus
1 de temperatuur is belangrijk
2 de hoeveelheid verplaatste lucht.
3 grootte van het te verwarmen oppervlak/component.

Zie het als met een 20W soldeerboutje met puntje van 1mm proberen grote onderdelen
als potmeters en wat dikke draad te solderen.

Dat verschil tov een 50W met dikke stift.

Heeft allemaal met snelheid en oppervlakte warmte overdracht te maken.

Je wilt snel solderen om te voorkomen dat de warmte doortrekt het component of anders.

Bij solderen met soldeerpasta wil je dat dat ook rap genoeg gaat.

Mijn referentie zou zijn de gerenommeerde merken bekijken, daar de specs
en bekijk hoe ver de goedkopere daarvan afwijken.
Dat is een aardige maat voor een resultaat.

Solderen met hete lucht.

door Marbel @, Hoorn N-H, 23-01-2019, 12:01 (1922 dagen geleden) @ Maurice

Heren bedankt voor alle reactie's!

Ik krijg nu een beetje inzicht in wat er nodig is voor het zg. smd solderen.

Het is niet mijn bedoeling om grote ic's te solderen
denk meer aan weerstandjes en transistor's en een enkel ic'tje.

Bram

Solderen met hete lucht.

door soundman2 @, Wouw, 23-01-2019, 12:33 (1922 dagen geleden) @ Marbel

Heren bedankt voor alle reactie's!

Ik krijg nu een beetje inzicht in wat er nodig is voor het zg. smd solderen.

Het is niet mijn bedoeling om grote ic's te solderen
denk meer aan weerstandjes en transistor's en een enkel ic'tje.

Bram

Dat kan ook prima met de soldeerbout.
Zelf vertin ik eerst één soldeerpad. Met een pincet houd ik het onderdeel in positie en verwarm de soldeerplaats. IC's kun je dan nog narichten. Vervolgens soldeer ik dan de andere kant van het onderdeel of de andere pootjes van het ic, of transistor. Vooral als een print druk bevolkt is, bestaat de kans dat andere onderdelen loskomen en weggeblazen worden.

powered by my little forum