vragen videocenter 8078 (Toestel of techniek)

door Bjorn Kusters @, 07-11-2010, 11:25 (4927 dagen geleden)

Hallo

Zojuist begonnen met het schoonmaken van het meubel dat ik een week geleden in Utrecht opgehaald heb.
Deze heeft een jaar of 10 in een schuur gestaan bij de vorige eigenaar.
Het chassis is vervangen door een gewoon k12 chassis , deze heeft een plug voor de cai aansluiting op het chassis gemonteerd.
Bij het orginele chassis is hier de coax kabel vanaf de vcc2020 rechtstreeks op het chassis gesoldeerd.
Teminste dat maak ik op uit de volgende foto's

http://www.radiomuseum.org/r/philips_video_centre_8078_26cp260.html

De audio/video in/out kabel gaat naar een printje onder in de kast van het tv gedeelte.
Vanaf hier loopt weer een kabelbundel die ergens naar het chassis zou moeten gaan.
Maar waar???
En vanaf een print op het chasis komen nog 2 kabelbundels met stekker die ik niet kan plaatsen.
Ik zal straks een paar foto's maken want dat is duidelijker dan het zo uit te leggen.

Verder is de back-up batterij van vermoedelijk het zendergeheugen ontploft....
Door welke kan ik deze vervangen?

De zekeringen zijn allemaal nog heel , wat naar mijn mening aangeeft dat er bij de laatste keer inschakelen geen ernstige fouten waren.
Het chassis is inmiddels verwijderd en kan tot nu toe geen verbrande of andere onderdelen ontdekken , behalve de genoemde batterij.

Ik wil hem graag na montage eens uitproberen , maar zijn er dingen waar ik op moet letten/rekening mee moet houden voordat ik hem inschakel of na het inschakelen.

Dit is de eerste keer dat ik aan een kleuren tv werk dus dat is nog helemaal nieuw voor me.
z/w buizen tv's heb ik al vaker tot leven gebracht , maar aangezien dit nieuw voor me is vraag ik het liever.

Gr Bjorn

vragen videocenter 8078

door Hans van Kampen @, Voorhout, 07-11-2010, 11:54 (4927 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Hallo Bjorn,

Even wat anders, ik lees dat het meubel 10 jaar in de schuur heeft gestaan en zoals je weet geen ideale omgeving om zo iets te bewaren tenzij het in de schuur droog en warm is.

Het onderdeel wat helemaal niet tegen vocht kan is de lijn trafo, zorg dat die het minste vocht bevat want anders gaat ie geheid omzeep.

Je hebt het chassis al uit de kast, maak de hoogspanningskooi open zodat de zaak lekker kan aclimatiseren en waai er anders af en toe verspreid over enkele dagen met een fohn overheen voordat je de t.v. voor het eerst aandoet.

Succes verder met het meubel Bjorn.

Hans
;-)

--
Hans van Kampen

vragen videocenter 8078

door Bjorn Kusters @, 07-11-2010, 12:06 (4927 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hallo Hans

De lijntrafo had ik al rekening mee gehouden , daarom heb ik hem ook nog even laten staan.
Miscchien een idioot idee:

Wat als ik de lijntrafo met print en alles in de oven leg (50 graden) en hem daar een uurtje in laat liggen.
Kan die temperatuur kwaad? of andere dingen zaken die kwaad kunnen?

Het is misschien een idioot idee maar vandaar ik jullie mening vraag.
Ik weet 50 graden is lang niet genoeg om water te laten koken , maar om vocht ergens uit te krijgen moet dat naar mijn mening genoeg zijn.
Maar hopelijk is dat niet schadelijk voor de print en andere componenten , anders zal ik de lijntrafo los moeten solderen.

Gr Bjorn

vragen videocenter 8078

door Hans van Kampen @, Voorhout, 07-11-2010, 12:24 (4927 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Op zich geen idioot idee maar lijkt zo geforceerd, het vocht moet ook ergens heen en lijkt beter te gaan over een langere tijd in een droge warme omgeving waar de lucht ook langs stroomt.

Ik zou alles maar verder laten zitten, ja, je kan de lijntrafo los solderen en dagen op een warme radiator in de woonkamer laten liggen als je er niet tegen op ziet de zaak los te halen. De anode van de beeldbuis zal na die jaren niet meer onder spanning staan denk ik maar je trekt toch eerst de ''zuignap'' van de beeldbuis af.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

vragen videocenter 8078

door Bjorn Kusters @, 07-11-2010, 12:37 (4927 dagen geleden) @ Hans van Kampen

De beeldbuis heb ik voor de zekerheid toch nog ontladen.
Ze kunnen veel zeggen dat dat ding 10 jaar stil staat , maar als ze hem de dag van te voren nog even geprobeerd hebben dan ben ik de pineut.
Heb het een keer meegemaakt na een maand stilstaan van een z/w/ tv en wil dat niet meer voelen.
En als ik me niet vergis ligt bij een kleuren tv de hoogspanning al snel rond de 25KV , dus pas wel op met wat ik doe.

Ook vond ik in het toestel nog een veer , nadat ik me afvroeg waar die van zou zijn zag ik dat de draad die over de buitenkant van de bb loopt los hing.
Deze ook maar even op zijn plaats gezet.

Maar het ontladen vind ik toch nog altijd akelig , gewoon het idee van de hoogspanning die op weg naar de buitenkant van de bb raaklings langs je vingers loopt.

Maar goed ik ga eens even verder.

Gr Bjorn

foto's

door Bjorn Kusters @, 07-11-2010, 12:31 (4927 dagen geleden) @ Bjorn Kusters
Gewijzigd door Bjorn Kusters, 07-11-2010, 13:18

Dit is de voorkant na het schoonmaken.

[image]

De beeldbuis met het afbuigjuk , waar hoort die opgerolde kabel thuis? deze zit aan beide zijden aan het afbuigjuk aangesloten

[image]

Het tv gedeelte (chassis verwijderd

[image]

De ontplofte batterij

[image]

Losse kabels vanaf stekker G9 en D5

[image]

Losse rode kabel vanaf print op de beeldbuis

[image]

Losse grijze kabel vanaf draad tegen de geleidende laag van de bb , de ene loopt naar de beeldbuisprint en de andere?

[image]

Er volgen er straks nog een paar

Foto 3 niet gelukt Bjorn

door Hans van Kampen @, Voorhout, 07-11-2010, 12:42 (4927 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

[ Geen tekst ]

--
Hans van Kampen

Foto 3 niet gelukt Bjorn

door Bjorn Kusters @, 07-11-2010, 14:25 (4927 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Jawel hans , alle foto's doen het bij mij teminste.

Gr Bjorn

foto's-bekabeling

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 07-11-2010, 15:24 (4927 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Juk bekabeling hoort geheel te lopen links af naar het K12 chassis

[image]

[image]

vragen videocenter 8078

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 07-11-2010, 14:36 (4927 dagen geleden) @ Bjorn Kusters
Gewijzigd door Maurice, 07-11-2010, 15:00

Bjorn,

Begin eerst eens de nodige onderdelen te definiëren voor je zelf.
1 een TV module
1 sub tv module tbv kleine tv
1 VCC
de combinatie van dat geheel door gebruik te maken van nodige modules.

Een VCC heeft geen normale scart uitgang.
Hiervoor waren in de handel speciale kastjes, daaruit kwam weer gewoon video en audio als in en uitgang, dat kastje zou dus moeten zijn wat daar onder in die kast ligt.

Er komt als het goed is dus gewoon Video-in/out en audio in/out.

Je hebt kennelijk een basis K12 chassis.
Dan eerst daar maar eens beeld uit krijgen.
De rest van de interface modules komt dan later wel.

Maak eens wat duidelijke foto's van dat K12 chassis als ook benoem de modules die je er bij hebt.

Er is onnoemelijk veel type van die modules gebruikt.
Ik heb de nodige K12 manuals en misschien kunnen we daar iets mee.

Dan uitzoeken wat voor kontrols je moet hebben
Long
Song
SLong
TRD

Dan
K12
K12Z
K12I
chassis

vragen videocenter 8078

door Bjorn Kusters @, 07-11-2010, 15:52 (4927 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Bjorn Kusters, 07-11-2010, 16:04

Hallo Maurice

Hopelijk is het volgende wat je bedoeld , soms stonden er meerdere nummers op de printen en soms alleen een sticker.

Sound u585 , NF00008 4822 212 20439

[image]

chroma U405 B3131 103 34700

[image]


Matrix U410 4822 212 20313 en 3122 128 82082

[image]


stabalizer U535 8222 280 1187 5

[image]


Mains-rectifier U540 8222 280 1196 2

[image]


Supply U548 8222 280 1181 4

[image]


Frame U590 8222 280 1184 5

[image]


East-west+supply U555 8222 280 1237 2

[image]

Chassis linkerhelft

[image]

Chassis rechterhelft

[image]


Kleine beeldbuis+print

[image]

grote print in het midden in de kast

[image]


print videoaansluiting

[image]


print op beeldbuis

[image]


Verder loopt er vanaf stekker M3 een bruine en een zwarte kabel , de bruine gaat naar de beeldbuisprint en de zwarte is losgebroken , naar mijn vermoeden ook naar dezelfde print.
Maar ik weet natuurlijk niet naar welk punt.

de andere losse kabeltjes zijn : een rode met een "kabelschoentje" die gaat vanaf vanaf de beeldbuisprint (pen 1 van de beeldbuis) naar ???

het 2e , grijze kabeltje , vanaf de draad die contact maakt met de geleidende laag op de beeldbuis naar??

En de andere 2 kabels met stekkers (vanaf G9 en D5) staan duidelijk op een foto

de kabel vanaf de "videoprint" komen vanaf stekker X5

Hopelijk heb je er iets aan

Gr Bjorn

vragen videocenter 8078 HET doet iets

door Bjorn Kusters @, 07-11-2010, 18:08 (4927 dagen geleden) @ Bjorn Kusters
Gewijzigd door Bjorn Kusters, 07-11-2010, 18:15

Zojuist de stoute schoenen aangetrokken en de tv ingeschakeld.
Eerst toch maar in serie met een gloeilamp.
Die lichtte fel op , foute boel dacht ik.
Daarna dimde ie , tot hij een beetje gloeide.

Toen de volle netspanning er op.
Een harde ruis , en het kleine tv'tje geeft licht
De vonken sprongen over op de beeldbuisprintplaat.
Bang als ik er van werd toch even afgewacht en ik hoorde de piep van de hoogspanning.en geluiden rond het afbuigjuk.
Vergelijkbaar met het zachtjes brommen van een rastertrafo in een buizen tv.

Hij reageerd op de zenderkeuzeknoppen , volume hard/zacht , toonregeling enz.
Maar daar waar ik beeld nodig heb om te controleren kan ik niets controleren want:

de grote beeldbuis blijft donker.
Ik zie ook de gloeidraad niet gloeien.
Waarschijnlijk is een van die losse kabeltjes voor de voeding vn de gloeidraad.

Ook staat het geluid meteen weer op maximaal zodra je het toestel inschakeld.
Zou dit kunnen komen doordat ik de Back-up batterij (uitgelopen) verwijderd heb.

Nu hopen dat iemand me kan helpen met het plaatsen van de losse kabeltjes.
Het zou nog wel eens mee kunnen vallen.

Ik schakel de tv nu weer uit , ik heb even genoeg gezien hahaha

Gr Bjorn

even een kleine toevoeging:

toen ik heb uit wilde schakelen hoorde ik het onheilspellende geluid zoals een teerknol die het erg warm krijgt en op springen staat.
Meteen ging mijn gedachte richting de booster condensator.
Nu had ik vanmiddag een vermoeden dat dat c488 zou zijn , dus meteen daar gekeken.
en jawel hoor het zweet was het arme ding uitgebroken.

Is c488 inderdaad de booster-c ? zo ja welke waarde moet die zijn , en voor welke spanning geschikt.

Gr Bjorn

vragen videocenter 8078

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 07-11-2010, 18:17 (4927 dagen geleden) @ Bjorn Kusters
Gewijzigd door Maarten Bakker, 07-11-2010, 18:35

We hebben hier te maken met een "Made in Sweden" product van ongeveer februari/maart 1980, zo te zien. De beeldbuis is van 1979, dus dat klopt wel ongeveer. Mogelijk vanwege de Zweedse herkomst ook anders dan het exemplaar op rm.org (eens kijken of ik kan zien waar die vandaan komt, het kan ook dat ze maar uit 1 fabriek kwamen, in dat geval liggen de verschillen bijvoorbeeld aan de stand van de productie). Ik vermoed dat het chassis gewoon origineel is, maar kijk eens wat er op de typesticker (rechtsachter op het chassis) staat aan typenummer en serienummer? Klopt mijn datering met de oranje stickertjes op de ceramische RGB-modules op de beeldbuisprint? Daar zou dan iets van 8002 of 8003 op moeten staan.

Wat betreft de verbinding met de videorecorder: Ik zie onderaan de TV een rechthoekige connector zitten, van hetzelfde type als op de videorecorder aanwezig moet zijn. Geen kastjes nodig dus, alleen een passende kabel.

Wat de bediening betreft: ik denk een custom versie van de LONG of iets dergelijks (HML039 chip aanwezig). In elk geval geen TRD. Voor het schema zal je echt een toestelblad moeten hebben dat specifiek van dit model is, er wijkt aan de periferie rond het chassis veel te veel af.

En dan het chassis zelf: Het is geen K12Z volgens de foto (verschil tussen K12 en K12i weet ik even niet), en daar is het ook te oud voor lijkt mij. De vraag is dan wel waar de netscheiding zit... Misschien toch verknutseld? Toch proberen om de authenticiteit van het chassis vast te stellen, zoals boven vermeld dan maar.

vragen videocenter 8078

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 07-11-2010, 20:23 (4927 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Aanvulling: het lijkt erop dat er (als enige model in de CP-reeks) wel echt een K12 chassis in moet zitten en geen K12Z. Dus het hoeft niet vernutseld te zijn.

De grijze bedrading aan de afbuigspoel, daar kan ik zo ook nog even geen chocola van maken.

vragen videocenter 8078

door Bjorn Kusters @, 07-11-2010, 21:23 (4927 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Bjorn Kusters, 07-11-2010, 21:25

de grijze draad komt vanaf de draad die over de aquadac laag of hoe dat ook heet loopt
Vanaf dat punt vertrekken 2 draden , beide grijs , een gaat naar de print op de beeldbuis.
En de ander zit een "kabelschoentje" aan om op een pennetje op een printplaat te worden aangesloten.
Die laatste weet ik niet waar die thuis hoort.


De gloeidraden zijn nog goed.
Pen 1 ( losse rode draad)en pen 6 zijn voor de gloeidraden.
Deze had ik aangesloten op de Müter en in alle 3 de electronenkanonnen goeide de gloeidraden.
Op de printplaat van het chassis , bij de hsp trafo on de buurt zit een pennetje , daar zal die rode kabel vermoedelijk op aangesloten hebben gezeten.
Ik weet dit niet zeker en ga de gok ook niet wagen.

Als ik de booster c (teminste vermoed dat dat de voorheen genoemde c is) vervangen heb zal ik eens gaan meten.
Maar ik zet hem nu niet meer aan voordat de lijntrafo kapot gaat.

Als ze het plastic kapje aan het chassis niet hebben over gezet is het type tv 26cp2601/01R

Gr Bjorn

vragen videocenter 8078

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 07-11-2010, 21:47 (4927 dagen geleden) @ Bjorn Kusters
Gewijzigd door Maarten Bakker, 07-11-2010, 22:15

Dat typenummer klopt in elk geval wel. Heb je ook het serienummer om te bevestigen dat het om een Zweeds model gaat en om de productieweek te matchen met de rest van het toestel?

Overigens heb je nu zelf ook het antwoord gegeven op waarom er vonken overspringen op de beeldbuisvoet: de aquadag is niet geaard en wordt dus richting 25kV getrokken. Ik vermoed dat de grijze draad op de beeldbuisprint moet worden aangesloten.

Tenslotte meen ik me nu het verschil tussen de K12 en K12i te herinneren; de laatstgenoemde heeft een A66-540X beeldbuis. Jouw toestel zou dus een standaard K12 moeten zijn.

vragen videocenter 8078

door Bjorn Kusters @, 07-11-2010, 22:24 (4927 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten

Waar heb je de info vandaan dat het een zweeds model zou zijn?
De tekst op de achterwand is alles behalve zweeds.
Het serienummer is NF010340023.

Wat betreft de vonken: dat was na een minuutje afgelopen.
Toen begon alles op gang te komen (op het gloeien van de grote beeldbuis na)

De kapotte condensator waarvan ik vermoede dat het de booster c betreft , is inderdaad de booster c.
Teminste op een of andere site spraken ze over een boosterc van 7,5 nf.
Ik haalde hem er uit , naast de hsp trafo , aan een kant zit hij aan een transistor vast en de waarde van de condensator is 7,5Nf 1500V.
Zou toeval zijn als het niet de booster zou zijn.

Ik heb ook de lijntrafo losgesoldeerd.
Het hele chassis paste net niet in de oven , de lijntrafo alleen wel.

Want wil het niet meemaken dat als ik dalijk de booster vervangen heb , de lijntrafo kapot gaat.
Want ik ga er van uit dat hij het nog wel doet.

Teminste de kenmerkende hoogspanningspiep was te horen tot ik het toestel uit trok.

En anders.....een andere lijntrafo plaatsen.

Gr Bjorn

vragen videocenter 8078

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 07-11-2010, 23:14 (4927 dagen geleden) @ Bjorn Kusters
Gewijzigd door Maarten Bakker, 07-11-2010, 23:16

De info dat het om een Zweeds model gaat, komt van de printplaten in het toestel: de karakteristieke gele opdruk daarvan en vooral de 3e en 4e positie van de 12NC's die 31 luidt, wat betekent dat ze in Zweden ontworpen zijn. Wel leuk om te weten, aangezien ik eerder aan Duitsland dacht bij dit model. Aan de andere kant ook weer niet zo vreemd, aangezien Zweden lange tijd verantwoordelijk was voor allerhande luxemodellen en de fabricage van luxeaccesoires zoals afstandsbedieningen.

Dit idee van de Zweedse herkomst wordt dan vervolgens bevestigd door de aanwezigheid van letters NF op een aantal modules.

De uitleg van het serienummer NF010340023:

Productiecentrum NF (Norrköpping, Zweden, voorheen bekend als NEFA)
Productiestand 01 (na de eerste revisie, tellen begint bij 00)
Productieweek 34 van 1980 (dus iets later dan ik had geschat)
23'ste exemplaar (van dit model, deze week, dit jaar, wie zal het zeggen)

De 7,5n 1500V is inderdaad de bekende booster-C, nieuw verkrijgbare exemplaren zijn meestal 1600 of 2000V.

De lijntrafo zelf is in mijn beleving zeer goed bestand tegen vocht, maar bakken op 50 graden (of gewoon een paar dagen/weken in het CV-hok leggen) zal vast geen kwaad kunnen.

vragen videocenter 8078- pak een k12 schema

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 08-11-2010, 01:20 (4927 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

De gloeidraden zijn nog goed.
Pen 1 ( losse rode draad)en pen 6 zijn voor de gloeidraden.

Dan pak je toch een K12 schema en bekijk waar die draden heen moeten.....

Zie M32 en M33 op CRT bordje welke de gloeidraden zijn.
Kijk je in schema en vind je ook die M32 33

En die gaan naar Hv trafo spoel pen 10-11
Daar zit nog een spoeltje S495 tussen.

Waar zit die M32-33 wel geheel onder aan K12 chassis net naast de U548 print.
Staat M3 bij en betekend dus M32 = plug M3 2e pen en M33 is plug M3 3e pen.

Dan hoop ik dat je de pluggen van het juk(afbuigspoel) goed hebt zitten.
U094L(horizontaal), U094R (vertikaal) en U094C

Vervolgens bedenk er zit een videorecorder in die direct video aan chassis afgeeft.
Dus moet er een interface bord in zitten welke geschakeld wordt tussen tuner en video in.
Zeg maar zoals heden EXT (scart ingang)

Zal mogelijk aan de voorzijde wat te schakelen zijn.

Verder:
Bedenk dat met uitvallen battery ook de helderheden om minimaal staan.
Dus die zul je steeds bij aanzetten eerst op moeten draaien.


Je genoemde printen zijn de standaard k12 printen en die geloof ik wel, bedoelde meer de interface en processor printen die aan het chassis hangen.

Ook naast printje U410 zitten pluggen, daar iets weg naar een externe print?

Video in/uitgang
Volg eens even de pluggen van dat midden onderliggende printje.
Die moeten naar een interface bordje gaan als video en audio.

vragen videocenter 8078- pak een k12 schema

door Bjorn Kusters @, 08-11-2010, 16:35 (4926 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Bjorn Kusters, 08-11-2010, 16:47

Ook naast printje U410 zitten pluggen, daar iets weg naar een externe print?

M6 loopt naar een van de 3 printen links naast de tuners (connector D6)
L6 loopt naar een van de 3 printen links naast de tuners (connector D2)
L8 en L9 gaan naar de beelbuisprint , L8-->S3 en L9-->S1

Deze 4 connectoren zitten rond U410


De kabels tussen het K12 chassis en het afbuigjuk heb ik niet los gehad aan het afbuigjuk maar wel aan het chassis.
Deze zijn weer op dezelvde manier terug gezet.

Wat betreft de voeding van de gloeidraad: de rode kabel was losgeraakt uit pen 3 van connector M3.

Dan heb ik nog altijd een van de 2 grijze kabeltjes wat los hangt.
Beide vertrekken vanaf de draad over de aquadac laag.
de ene gaat naar de beeldbuisprint , echter dat is een dood spoor.

Als ik de printbaan volg waar deze op aangesloten zit kom ik onderweg overal onderbrekingen tegen (gleufjes in de print en printbaan).
Deze printbaan maakt verder nergens contact , wel vertrekken aan de andere kant van die gleufjes de printbanen naar de pennetjes van het buisvoetje.
Hier sloegen ook de vonkjes over , nu achteraf gezien logisch omdat de aquadac laag nergens contact mee maakt.

En de andere is de losse draad met net zo een stekkertje als bij de rode kabel.
Deze is waarschijnlijk ook ergens uit een connector los geraakt.
Of hij hoort thuis op een pennetje op het K12 chassis , deze zit rechts van U548 en boven C62.

Bij dit pennetje staat het nummer M4 , net zoals de connector die iets lager zit.

Verder mis ik volgens mij ook nog een printje wat aan de kabel die over de aquadac laag loopt vast zit.
Teminste als ik goed kijk zie ik op bepaalde foto's links onder in de hoek van de beeldbuis een printje met kabels.

Gr Bjorn

vragen videocenter 8078- pak een k12 schema

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 08-11-2010, 18:34 (4926 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Bjorn,

K12 schema
http://www.eserviceinfo.com/downloadsm/3112/philips_26c858/227%20chassis%20k12.html


Die gleuven zijn tbv van overspanning, dan vonkt dat over naar massa,
de betreffende losse kabels zijn dus massa kabels.

Inderdaad van die massa draad rond beeldbuis -> beeldbuis print
Deze moet op M31 zitten= Andere kant aan beeldbuis zijde moet dan aan C098 (4,7n)
OF gaat naar M34 indien direct aan dat die massakabel rond de beeldbuis zit.


M4 heeft geen massa punt dat zijn de 3 rooster instellingen, M41 is een voeding van +225

Tevens mis je dan het blokje met onderdelen om die massa kabel over de beeldbuis op te spannen?

De printen naast het chassis zijn je besturingsprinten - controle printen.
Deze verschillen per uitvoering.

Zo zien:
Dat chassis is een standaard K12 chassis, knoop je daar bv van de drukknoppen met die laatjes aan vast om de kanalen in te stellen en een printje met potmeters voor volume, helderheid etc ben je klaar,

Echter hier een digitaal met druktoetsen en dat vereist nodige extra printen.
Dat zit nu naast chassis.
Micro dat is die print met defecte batterij.
Graag daarvan even wat foto's.

Dat bedoelde ik met print info, welke heb je er naast zitten?
Een micro bord, iets van geluid en moet zijn een besturingsprint voor de tuner.
Dergelijke zaken.
Bijzondere is die grote liggende print.

Die print zal denk ik iets te maken hebben tussen beeld kijken TV en kleine monitor. Zal denk ik nodige aan draden gaan naar die beide fronten naast de vcc recorder.

Over L7
juist ja gebruikelijk is dat bij druktoets instelling je juist Wel die plug gebruikt moet hebben.
Je krijgt dan in beeld de tune balk te zien en zie je de "potmeter" instellingen in beeld.

http://84.87.34.146/Collectie/Televisie/26C878/InstelDisplay.jpg

en kijk verder
http://84.87.34.146/Collectie/Televisie/26c878-k12.htm

Even een Tip

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 08-11-2010, 01:45 (4927 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Pa sgoed op met de 3 keramische kleurversterkers op de Beeldbuis print.

Ga die er niet uithalen, geeft alleen maar ellende.

Tevens euvel nr 1 bij K12 zijn die steek printen.
Die rotten altijd op de pluggen.

Vooral U590 naar ik mij kan herinneren.
Je ziet het aan de print contacten bij uittrekken van de print.

L8 en L9 (naast matrix print) zijn de draden naar de beeldbuis print.
L9 is de RGB kleur

Plug L6 zijn je regelingen kleur, helderheid, contrast.


Wat mij zorgen baard
L7 is leeg dus geen In picture display tbv de instellingen.
Als ook tuning.
Denk dat daar wat zou moeten zitten.

Hoezo beweer je dat dat chassis eens is vervangen?

Even een Tip

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-11-2010, 10:43 (4926 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Maarten Bakker, 08-11-2010, 10:45

De RF aansluiting is anders dan die op radiomuseum.org, heb ik begrepen. Maar aan de hand van de gegevens op de typesticker denk ik wel dat het om een origineel chassis gaat.

Voor de bedrading is het even wachten op het vriendelijke aanbod van Wil Manshande want met een schema werkt dat toch prettiger in mijn ervaring. Waarbij de toesteldoc van de 26CP2601 verreweg het belangrijkste is, algemene K12 schema's staan vast al wel ergens. Ik heb zelf nog even gekeken, maar heb alleen wat lagere 26CPxxxx modellen in de map zitten helaas.

Even een Tip

door Bjorn Kusters @, 08-11-2010, 16:59 (4926 dagen geleden) @ Maurice

Wat mij zorgen baard
L7 is leeg dus geen In picture display tbv de instellingen.
Als ook tuning.
Denk dat daar wat zou moeten zitten.

L7 lijkt leeg te horen , de gaten zijn aan de achterzijde dichtgesoldeerd.
En het lijkt op fabriekswerk , verglijkbaar met de rest van de soldeerpunten.


Gr Bjorn

Even een Tip

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-11-2010, 17:40 (4926 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Dat die plug niet bezet is zou heel goed kunnen, aangezien de control module en de hele periferie rond het chassis toch deels afwijkend is speciaal voor dit model.

weer iets opgelost , nu klaar om in te schakelen?

door Bjorn Kusters @, 08-11-2010, 18:20 (4926 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo

Zoujuist toch na lang zoeken een bruikbaar schema weten te douwnloaden.
Het is wel van een ander type K12 , maar ik dacht laat ik eens kijken of ik er wat mee kan.
Dat neemt niet weg dat ik graag de doc. behorende bij dit model zou willen hebben.

De grijze draad zit ook weer op zijn plek , aan connector m3 pen 4 (M34) , dankzij maurice snapte ik wat dat 34 precies inhoud.
Deze 4e pen van de connector was nog leeg en ik had al eens er aan gedacht dat dat wel eens de plek zou kunnen zijn waar de kabel naar toe moet.

Alleen bij het schema wat ik gebruikt heb zit er nog een netwerkje van c's en een R aan vast(hier vind ik geen sporen van in mijn tv).
En de 2e draad die naar de beeldbuisprint loopt word niet getoond.

Maar de draad die bij mijn toestel los zat , met een klemmetje er aan voor in een connector staat er wel op.

Naar mijn mening moet de losse grijze draad vanaf de aquadac laag op connector 3 , pen 4 worden aangesloten.

Hopelijk heb ik het bij het juiste eind , anders zou ik graag willen dat jullie me verbeteren.


Zie hier een gedeelte van het gebruikte schema


[image]


Vanmiddag heb ik de booster c vervangen door een Wima FKP-1 , 7,5 nF 1500V.
Is dit een geschikt exemplaar? ik heb nadrukkelijk gevraagd voor een booster en normaal weet die man wel wat hij mee geeft.
Maar graag jullie mening.

Ook heb ik de back-up batterij vervangen door een 3,6V batterij.
Die 3,6V maakte ik op uit het feit dat de oude uit 3 cellen van (naar mijn mening) 1,2 volt bestaat.


Nu ga ik zometeen de hsp trafo terug plaatsen deze heeft 2x 1 uur in de oven gestaan de eerste keer op 50 graden , en de 2e keer op 80 graden.
Hopelijk gaat dat goed komen.


Gr Bjorn

weer iets opgelost , nu klaar om in te schakelen?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 08-11-2010, 18:39 (4926 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

http://84.87.34.146/Collectie/Televisie/26C878/K12-voedingen.jpg

Die hoort er wel te zitten!!
Deze zit in alle modellen zo ver ik weet.

Even voor test alla , zal wat gevonk geven van lading die niet weg kan.

weer iets opgelost , nu klaar om in te schakelen?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-11-2010, 19:18 (4926 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice,

Ik dacht al, die buis kan niet origineel zijn (Duitse buis van 1977 in een Nederlands toestel van 1980) en toen zag ik op je site dat je daar ook al aan twijfelde. Kennelijk is die buis dus al eens vervangen, en ik weet dus zoals gezegd niet helemaal zeker vanaf welk type het RC-netwerkje is verdwenen.

Mijn gevoel zegt dat de A66-510X het ook nog hoort te hebben, maar ik twijfel wel zoals in m'n andere bericht te lezen.

Ik ga toch nog eens even in een stapel schema's duiken.

weer iets opgelost , nu klaar om in te schakelen?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-11-2010, 18:48 (4926 dagen geleden) @ Bjorn Kusters
Gewijzigd door Maarten Bakker, 08-11-2010, 18:50

De backupbatterij zal kloppen.

Het RC-netwerkje was op een gegeven moment niet meer nodig. Ik weet niet precies vanaf welk type buis. Bij de A66-500X duidelijk wel, maar bij jouw A66-510X misschien al niet meer, dan kan de verbinding tussen aquadag en beeldbuisophanging rechtstreeks plaatsvinden.

Tenslotte de booster C, ik vind 1500V wat krap (wist niet dat die nog in de handel waren) maar het is in elk geval wel het juiste type dus voorlopig werkt het.

weer iets opgelost , nu klaar om in te schakelen?

door Bjorn Kusters @, 08-11-2010, 18:55 (4926 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Bij mij zitten de draden rechtstreeks op de draad over de aquadac laag gesoldeerd.
Vandaar ik ook vermoed dat er bij mijn toestel nooit zo'n printje in heeft gezeten.

Maar goed het is de eerste keer dat ik aan een kleurenbak werk.....en ook meteen de "beste" lees ik links en rechts hahahaha

en dan nog de grijde kabel vanaf het afbuigjuk hangt bij mij voor een gedeelte los (zie foto)
Deze "krul" die ik voor het maken van de foto om de beeldbuis had gehangen , lag onder in de kast.
Hoe hoort die orgineel te zitten , en is het van invloed hoe hij terug gehangen word.
Want op de bodem van de kast lijkt hij echt niet te horen

Gr Bjorn

weer iets opgelost , nu klaar om in te schakelen?

door Bjorn Kusters @, 08-11-2010, 18:59 (4926 dagen geleden) @ Maarten Bakker

wat betreft de booster c:

De orginele .... of ja wat er in zat was ook 1500V
Maar goed , misschien was die ooit vervangen door een 1500V exemplaar

Gr Bjorn

weer iets opgelost , nu klaar om in te schakelen?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-11-2010, 19:35 (4926 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Kan wel kloppen dat ze origineel 1500V waren, en dat werkte ook wel hoor, maar ik bouw zelf liever iets meer marge in en andere fabrikanten later ook.

Wat betreft die grijze lus: ik snap niet wat die moet doen, maar op de bodem lijkt me dat hij voorlopig geen kwaad kan. Eerst maar eens het toestel verder aan de praat zien te krijgen.

Wat betreft de verbinding met de aquadag: meestal zat zoiets geklemd inplaats van gesoldeerd, dus dat geeft geen 100% uitsluitsel maar ik zou het vooralsnog gewoon laten zitten zoals het zit.

Er is beeld maar....

door Bjorn Kusters @, 08-11-2010, 19:49 (4926 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Bjorn Kusters, 08-11-2010, 19:51

Hallo

Zojuist de tv toch ingeschakeld.
Ik was behoorlijk nerveus omdat ik niet wist wat ik zou moeten verwachten.
Maar geen geknetter en geen vonken , en geen hikkende voeding zoals in het begin.
Vrijwel meteen kwam het beel op , heel mooi , paars met rode en blauwe strepen.
Deze strepen zag ik al eerder in de kleine tv maar dan in zwart wit natuurlijk.

Hier een foto:

[image]

De kleuren komen op de foto niet overeen met wat het werkelijk is , maar dan hebben jullie een idee.

Het toestel reageerd verder niet op helderheidsinstellingen enz.
Wel op volume , toonregeling , het omzetten van kanalen (beeld reageerd niet maar geluid en cijfers verspringen wel)

Op het bedieningspaneel zit een knop waar een tv'tje op staat met een kruis er door heen , volgens mij zou dan de grote tv uit moeten schakelen en de kleine inschakelen.
Dit gebeurd niet.
Alleen is dan een lichtflits te zien in de kleine tv.

Ook blijven de volgende lampjes branden:

[image]


Sorry voor mijn domme vragen , maar ik weet nu eenmaal niet waar te beginnen met zoeken.
In een zwart-wit tv herken ik sommige fouten wel , maar dit is iets totaal nieuws voor me.
Hopelijk zijn jullie bereid om me verder te helpen.

En ik moet nog even geduld hebben , hopelijk krijg ik dan meer doc(nederlands). van deze tv , daar leer ik allicht van zodat ik zelf ook kan zoeken en niet alleen op jullie aangewezen ben.

Ik heb de tv maar even uit gezet , ben bang dat dit schadelijk is voor de beeldbuis of zo

Gr Bjorn

Er is beeld maar....

door snameroc @, Etten Leur, 08-11-2010, 20:37 (4926 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Kloppen de screenspanningen wel op je beeldbuisvoet?

Kijk op het schema welke waarden bij de pennen staan en controleer deze.

Ook lijkt de zenderzoek funktie niet te werken volgens mij mag er maar een bandkeuze ledje tegelijk branden.

Er is beeld maar....

door Bjorn Kusters @, 08-11-2010, 20:44 (4926 dagen geleden) @ snameroc

Hallo

Het zenderzoeksysteem werkt inderdaad niet.

Maar ik ga hem even aan de kant zetten tot ik hopelijk de volledige servicedoc krijg.
Dat schiet wat meer op.

Ik vind het voor mezelf al knap dat het ding iets doet hahaha

En morgen krijg ik bezoek en kan ik het niet zo laten liggen , dat is ook een reden om hem even op te ruimen;-)

Daarna ga ik de beruchte contacten voor de diverse printen schoonmaken , want af en toe valt het geluid weg en tikken tegen de desbetreffende print brengt het weer terug.
Zegt al genoeg.

En zonder dat nagelopen te hebben heet het weinig doel verder te zoeken vind ik

Gr Bjorn

iemand een idee hoe veel soorten K12 chassis er zijn

door Bjorn Kusters @, 09-11-2010, 18:52 (4925 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Hallo

Deze vraag stel ik om dat ik toch vemoed dat het chassis in deze tv niet orgineel is.
Ook ontdekte ik net dat er iets niet klopt met de kabels/connectoren.
De orginele opdruk op de stekkers verwijst bij somige kabels naar een andere connector op het chassis.
Terwijl wat er met de hand opgeschreven was door de vorige eigenaar wel overeen komt met de plaats op het chassis.

Hier is toch duidelijk iets niet in orde.

Ik twijfel namelijk of ik wel door moet gaan met dit chassis.
Als dit niet het orginele zou zijn en dus een ander type K12 , word het moeilijk om dit nog ooit werkend te krijgen.

Als alle K12 chassis het zelfde zijn , en alleen de insteek-printen verschillen per model is er nog wel uit te komen.

Gr Bjorn

iemand een idee hoe veel soorten K12 chassis er zijn

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-11-2010, 19:26 (4925 dagen geleden) @ Bjorn Kusters
Gewijzigd door Maarten Bakker, 09-11-2010, 19:29

Er zijn 3 verschillende K12 chassis. K12, K12i en K12Z (*). In jouw toestel behoort volgens de gangbare lijsten een K12 te zitten (ik snap nog even niet hoe ze de netisolatie dan doen, if any), en ik vermoed dat dat er ook wel inzit.

Als het niet het originele K12 chassis is, kan het wel zijn dat er onderdelen niet gemonteerd zijn, andere onderdelen gemonteerd zijn, of andere kleine verschillen aanwezig zijn. Dit maakt er geen ander chassistype van.

Voor de aanpassingen die aan het standaardchassis gedaan moeten worden, zie altijd de toesteldocumentatie, in jouw geval onder nummer 26CP2601. Het is dus echt even wachten op de scans van Philips, Lange of Wil.


(*) Het verschil tussen deze chassis:
K12 - eerste uitvoering voor 20AX-buizen (dus A66-500X en A66-510X)
K12i - latere uitvoering voor 30AX-buizen (A66-540X) heeft minder convergentiezooi
K12Z - netgescheiden variant van K12i, het voedingsgedeelte bevat andere modules en op het chassis zit een andere voedingstrafo

iemand een idee hoe veel soorten K12 chassis er zijn

door Bjorn Kusters @, 09-11-2010, 19:54 (4925 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo

Ach het heeft tijd.
Zonder servicedoc ben ik nergens , en dan nog zal ik vaak op jullie aangewezen zijn.
Maarja dat zie ik tegen die tijd wel.

Hoe bedoel je eigenlijk netscheiding? zoals je bij een buizentv met een scheidingstrafo doet?
Het netsnoer loopt naar een printje van waaruit hij opsplits naar een netsnoer voor de VCC.
Het andere snoer loopt naar een dikke trafo in het onderste gedeelte van het meubel.
Van daaruit lopen diverse kabels naar diverse punten in het tv gedeelte.
Ik neem dus aan dat die trafo gescheiden wikkelingen heeft , als je dat teminste met netscheiding bedoeld in dit geval

In middels zijn alle steekprinten op het chassis en printplaten die in de kast gemonteerd zitten verwijderd.
Dit om alle soldeerverbindingen na te lopen en dan kon ik ook meteen kijken of daar ook iets vreemd aan de hand is met de connectoren(stekkers op verkeerde plaatsen)
Dit was dus niet het geval wel heb ik alles nog een keer duidelijk gemerkt zodat ik de kabelboom later makkelijker terug kan monteren.

Dus het probleem met de connectoren op de verkeerde plaatsen en losse connectoren beperkt zich tot het chassis en 2 printen die er bij hangen.
Dus daar klopt ergens duidelijk iets niet.

Maar goed verder blijft het afwachten tot ik de doc heb , dan zal het e.e.a. wel duidelijk worden.

Gr Bjorn

Gr Bjorn

iemand een idee hoe veel soorten K12 chassis er zijn

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-11-2010, 21:06 (4925 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Hallo Bjorn,

Die trafo is inderdaad wat ik bedoelde met netscheiding. Dat raadsel is dus opgelost!

Zoiets is absoluut noodzakelijk voor toestellen met A/V aansluitingen en dergelijke, aangezien je anders van de signaalmassa van aangesloten apparaten een schok kan oplopen.

Bij een TV met alleen antennebus, is de bus simpel van de netspanning te scheiden met een paar Y-klasse condensatortjes. Vandaar dat de scheidingstrafo in normale K12 toestellen dus niet toegepast werd.

iemand een idee hoe veel soorten K12 chassis er zijn

door Bjorn Kusters @, 09-11-2010, 21:35 (4925 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Bjorn Kusters, 09-11-2010, 21:44

Hallo Maarten

Ik ben de doc van Wil aan het bekijken.....eerst dacht ik dat het nog mee zou vallen en alleen de gaten van de connectoren doorgeboord zouden moeten worden.
Maar de printbanen lopen heel anders , en zodoende zitten ook de meeste plaatsen waar componenten toegevoegd moeten worden op andere plaatsen.
Nu kan ik die gaten voor de connectoren en componenten wel doorboren en componenten plaatsen.
Maar heeft dat enig doel denk je?

Ik weet bij god niet welk K12 chassis ik heb , maar er zal een lay out moeten bestaan waar de printbanen het zelfde lopen als bij mijn chassis.
Dan zou ik zo uit moeten vogelen welk K12 chassis ik heb.

Wat in ieder geval zeker is : het is niet het chassis wat er in hoort , dan is mijn vermoeden dat ik eerder had dus bevestigd.

Van oorsprong hoort er een k12chassis (zonder toevoeging) in.
Maar is ieder K12 (zonder toevoeging) chassis het zelfde.
Of zou het kunnen dat dit een K12 zonder toevoeging is , en er in de loop der jaren wijzigingen in de loop van de printbanen plaats hebben gevonden.
Die wijziging in de printbanen houd ook in dat bij enkele connectoren die nog geplaatst moeten worden , enkele pennen nergens mee verbonden zijn op de print.
Terwijl die echter wel volgens de lay out verbonden moeten zijn.

Ik ben eens benieuwd wat hier uit komt.
Volgens mij is het chassis voor dit toestel afwijkend van de andere K12 chassis en kan ik op zoek naar een chassis wat uit zo een toestel komt.
Dat word volgens mij zoeken naar een speld in een hooiberg.

even een toevoeging:ik heb de lay out in zijn geheel vluchtig vergeleken met het chassis (net had ik maar een klein gedeelte bekeken)
Overal op het chassis zijn veel printbanen die anders lopen , componenten die op andere plekken zitten , componenten die niet aangegeven zijn op het chassis , printbanen die onderbroken moeten worden en eventueel overbrugd met een weerstand.
Ik denk dat ik het op ga geven met dit chassis.
Hopelijk is dit een k12I of wat dan ook , en zijn de K12 chassis kwa layout allemaal het zelvde.

Gr Bjorn

iemand een idee hoe veel soorten K12 chassis er zijn

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-11-2010, 22:03 (4925 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Hallo Bjorn,

Zou je nog eens wat gedetailleerde foto's van het chassis kunnen plaatsen, waarop zoveel mogelijk aanwezige stickertjes (zoals op de voedingstrafo) leesbaar zijn? Zit er op de bovenrand van het chassis misschien ook nog een stickertje? Mogelijk kan ik dan proberen vast te stellen wat je hebt. Ik heb de schema's er nog niet bij gehad, maar verschillen in layout tussen de K12 en K12i zouden vooral in de buurt van de afbuiging/hoogspanning moeten zitten lijkt mij. Je hebt geen K12Z erin zitten (die is heel duidelijk herkenbaar), dus dat is in elk geval al iets.

iemand een idee hoe veel soorten K12 chassis er zijn

door Bjorn Kusters @, 09-11-2010, 22:11 (4925 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten

Ik zal morgen de foto's maken.
Ik ben nu nog even de losse printen aan het bekijken , teminste diegene die in de doc aangegeven staan.
Die in de kast gemonteerd zaten geloof ik wel dat dat de goede zijn....maar die op het chassis....

Tot morgen

Gr Bjorn

iemand een idee hoe veel soorten K12 - ja nog meer

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 10-11-2010, 01:31 (4925 dagen geleden) @ Maarten Bakker

In de K12 range zijn inderdaad toch meerdere verschillen geweest.

Ik heb er zo 3 te pakken van de K12 standaard uitvoeringen (Dus niet Z of i)
Zomaar wat gaan prikken in banen lijkt me geen goed idee omdat op die plek op de tekening ook een onderdeel staat.
Echt even de banen volgen of dat ook klopt.


Zoals maarten aangaf Detail foto van de beide zijden hoofd print.

De getoonde in 26CP2601 schema lijkt me te komen uit een 26c858 achtig type.
Jij hebt denk ik een ouder K12 chassis nu.

Bekijk even tussen U535 en plug L4 L5
Plug E6 naast U585 mis je waarschijnlijk en mis je de componenten tussen U585 en U405 dus ook?

Ook tussen de blikken U450 en U440 gaat het dan mis.

Als blijkt dat dat klopt dan heb je echt een standaard K12 chassis van oudere type met als uitvoering normale druktoetsen en laadje met afstempotmeters.
Dan wordt het wel lastig er iets van te maken.

Gaan we andere oplossingen zoeken in het zoeken naar goed chassis.

Lijkt me dan beter.
Stoppen we met dit verhaal want is dan geen doen.

Ik heb nog een los chassis K12 maar natuurlijk
1 flink graven
2 zien of het de juiste is.

Verder een nieuwer type K12 is geen onmogelijke zaak die te vinden.

iemand een idee hoe veel soorten K12 - ja nog meer

door Bjorn Kusters @, 10-11-2010, 15:51 (4924 dagen geleden) @ Maurice

Bekijk even tussen U535 en plug L4 L5
Plug E6 naast U585 mis je waarschijnlijk en mis je de componenten tussen U585 en U405 dus ook?
Ook tussen de blikken U450 en U440 gaat het dan mis.

plug E2 mis ik inderdaad op de chassis print.
Wel staat de plek waar ie zou moeten zitten afgedrukt.
Maar dan nog de printbanen lopen anders.
En de meeste componenten zitten anders.
Op sommige plaatsen staat ook de componenten afgebeeld op het chassis , en op sommige plaatsen horen componenten te zitten en is het chassis niet voorbereid.


Als blijkt dat dat klopt dan heb je echt een standaard K12 chassis van oudere type met als uitvoering normale druktoetsen en laadje met afstempotmeters.
Dan wordt het wel lastig er iets van te maken.

Lastig? ik denk vrijwel onbegonnen omdat de printbanen anders lopen , je alle componenten moet nalopen op ze op de juiste plek zitten en niet anders geschakeld zijn , alle wijzigingen in de schakeling aanbrengen.
Dit zou echt geen standaard aanpassinkje worden

Gaan we andere oplossingen zoeken in het zoeken naar goed chassis.
Lijkt me dan beter.
Stoppen we met dit verhaal want is dan geen doen.
Ik heb nog een los chassis K12 maar natuurlijk
1 flink graven
2 zien of het de juiste is.

Als je dat voor me zou willen doen zou ik blij zijn.
Het hoeft niet van vandaag op morgen.

Gr Bjorn

iemand een idee hoe veel soorten K12 - ja nog meer

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 11-11-2010, 00:55 (4924 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Vandaar denk ik ook dat men gestopt is met afbouwen.

Het klopt dus dat je dat standaard chassis hebt.
Deze?
[image]

Die is wel ook geleverd met AB en druktoetsen en in beeld controls als afsteming, volume, kleur en helderheid.

Heel gedoe om dat goed te krijgen in jouw toetsel

Laat van me horen.

iemand een idee hoe veel soorten K12 - ja nog meer

door Bjorn Kusters @, 11-11-2010, 16:32 (4923 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice

Het is inderdaad dat chassis , alleen ik heb de L7 aansluiting en omliggende diodes er niet op zitten.
Verder lopen de printbanen het zelvde als op de tekening die je laat zien.

Naar mijn mening is het vrijwel niet te doen om dit werkend te krijgen want er zijn wel heel veel dingen anders.
Aanpassen van een chassis heeft in mijn ogen alleen doel als het een paar componenten/connectoren plaatsen zou betreffen.
Want dit chassis aanpassen is volgens mij vrijwel onmogelijk.

Hopelijk zijn de chassis voor de 26cp2601 in meerdere toestellen gebruikt en is er nog eens chassis te vinden voor dit toestel.

De opties zoals automatisch zenderzoeken , AB en zo iets allemaal is volgens mij ook in gewone K12 tv's gebruikt toch?
Misschien dat zo een chassis een optie is.

Gr Bjorn

iemand een idee hoe veel soorten K12 - ja nog meer

door HM @, Hilversum, 11-11-2010, 21:32 (4923 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Heb vandaag de K12 en K12I/K12Z map bij mijn schoonvader uit de kelder gehaald maar die gaan net niet ver genoeg nl. de 26CP2521.....

Het zijn 2 dikke ordners helemaal vol, er zijn dus ongelooflijk veel verschillende toestellen mee gebouwd en veel wijzigingen geweest.

Als ik weer in die kelder ben zal ik ff kijken of er nog meer over de K12 staat.

Er is beeld maar....

door ruud, 09-11-2010, 23:26 (4925 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Dit ziet er heel hoopgevend uit.

Bijna alles is er, HSP, verticaal, NZ en OW correctie, geluid.
Alleen geen ontvangst, dat is lastig met de micro elctronica sturing.
Dat band 1 en 3 lampje tegelijk branden is erg raar.

Beeld is egaal met terugslaglijnen, alleen rood en blauw, dit lijkt veel op een standaardfout bij K12, de video eindversterkres die irritante porseleinen printjes op de beeldbuisprint. Waarschijnlijk die van rood en blauw (groen staat te laag om zichtbaar te zijn) Ze gaan al kapot als je er naar kijkt, je moet ze op de goede manier uithalen en terugplaatsen, anders gruis.
We hebben wat van die plaatjes vervangen vroeger, je wilt het niet weten.
(Als ik heel goed in mijn geheugen graaf kan je de eindtorretjes op die dingen vervangen, maar dat is priegel werk)

Als je durft ze er uit te halen, eerst een stukje omklappen en dan recht eruit trekken, zou je als je rood en blauw verwijderd, groene sneeuw moeten zien.(Helderheids en contrast regelingen moeten worden opgedraaid)
Ik dacht dat er gedeeltelijk groene balken werden gebruikt, die zou je moeten zien als je de regelingen gebruikt.

Als zo;n K12 goed werkt geeft ie geweldig mooi beeld.

(Ik zag dat je de BU batterij al vervangen heb, dus vergeet mijn eerdere opmerking daarover)

Er is beeld maar....

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 10-11-2010, 00:39 (4925 dagen geleden) @ ruud

Om die modules uit te nemen moet je ze inderdaad "omklappen", maar dan moet je wel eerst de plastic armpjes aan weerszijden een beetje uitelkaar drukken. Dan springt het moduletje vanzelf een aantal graden uit het lood. Inzetten gaat in omgekeerde volgorde.

Bij hele vroege K12-uitvoeringen zitten er ingesoldeerde printplaatjes. Hadden ze dat nou maar zo door blijven doen, dan was er niks aan de hand geweest.

Er is beeld maar....

door Huub, 10-11-2010, 13:04 (4924 dagen geleden) @ Bjorn Kusters
Gewijzigd door Huub, 10-11-2010, 13:10

Maar geen geknetter en geen vonken , en geen hikkende voeding zoals in het begin.
Sorry voor mijn domme vragen , maar ik weet nu eenmaal niet waar te beginnen met zoeken.
In een zwart-wit tv herken ik sommige fouten wel , maar dit is iets totaal nieuws voor me.
Hopelijk zijn jullie bereid om me verder te helpen.
En ik moet nog even geduld hebben , hopelijk krijg ik dan meer doc(nederlands). van deze tv ,

daar leer ik allicht van zodat ik zelf ook kan zoeken en niet alleen op jullie aangewezen ben.

Ik heb de tv maar even uit gezet , ben bang dat dit schadelijk is voor de beeldbuis of zo


Dag Björn ,

in principe bestaan er geen domme vragen , antwoorden (zoals het mijne hier :-)??) en conlusies wel...
de hele post en die anderen doorlezende zie ik wel enige vordering al is het met meer geluk dan wijsheid ;-) ,
geeft op zich niet , je pretendeert ook op geen enkele manier er verstand van te hebben ,
alleen zou je je kunnen af vragen bij....
-een gloeilamp in serie ...
-een ontplofte batterij , is daar niet een oorzaak voor ? ergens een verkeerd(om ) spanninkje ?
-een connector met L3 en E3 ..is het mischien zo dat het kabeldeel bijv L en het chassisdeel E genoemd wordt
-die hikkende voeding die daar opeens mee ophoudt , ik zie wel een reden dat de oorzaak van het gehik verholpen is ,
maar evengoed heb je (als dat erin zit :-D ) de beveiliging voor overspanning of stroom beperking al om zeep geholpen ,
en hikt ie daarom niet meer (de plaatjes van het beeld zijn wat mij betreft niet rustgevend , zie ook opmerking snameroc)

....dat je ook de conclusie trekt ik heb een grens (voorlopig) van eigen kunnen bereikt ,
stop ermee en zoek iemand met ruime ervaring die dit voor mij nakijkt ,
alvorens ik iets verkl**t waar vervolgens de ervaren man ook geen zin meer in heeft , of met te veel moeite .

Kun je docu en schema's bestellen wat je wilt , dat is geen cursus TV reparatie ,
of inschattingscursus hoe de diverse onderdelen te beoordelen.
Mooi beeld zegt men , K12 , ja , maar de kwaliteit van BB is ook berucht bij sommige series , dus ...

Een (tijdelijke) grens leggen van eigen kunnen is niet verkeerd , bedenk dat het lichtnet in combinatie met de elektronica in zo'n TV ,
de jouwe onverbiddelijk wel weet te vinden .
Feit dat veel expertise op TV gebied hier niet reageert zou je ook te denken kunnen geven...

m vr gr Huub

Even een Tip

door ruud, 09-11-2010, 23:03 (4925 dagen geleden) @ Maurice

Vooral de plug van de verticale afbuigingsprint geeft problemen wegens hoge stromen.

Als de batterij 1,2 V is kan je m vervangen door een NiCd penlight accuutje van 1,2 V.
Heb je die niet dan kan tijdelijk ook een gewone penlight van 1,5 volstaan (maar die laadt niet op, dus eens moet er een accu in)

vragen videocenter 8078 er is weer meer duidelijkheid

door Bjorn Kusters @, 12-11-2010, 06:30 (4922 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Hallo

N.a.v een mail die ik van maurice ontving ben ik gaan kijken op http://www.marcelstvmuseum.com/photoalbum89.html

De 26c790 heeft op het klokje na dezelvde functies , bedienigspaneel en gebruikte afstandbediening.
Van de ene kant goed nieuws omdat ik nu weet waar naar op zoek te gaan , en van de andere kant van dat type zijn er weinig verkocht en nu dus ook weinig over.
Dat kan lang duren voordat ik het geschikte chassis heb.

Maar goed de tv heb ik nu weer aan de kant gezet omdat ik er al rekening mee hield dat het wel even zou kunnen duren.
En waar hij nu staat kan hij fijn blijven staan , en verder moet ik maar geduld hebben:D
Dat hoort er ook bij:)


Gr Bjorn

vragen videocenter 8078 er is weer meer duidelijkheid

door HM @, Hilversum, 12-11-2010, 07:12 (4922 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Van de 26C790 heb ik de Service Manual en de Circuit Description hier.
Kan ze voor je scannnen maar dat duurt ff, t'is een flinke hoeveelheid....

vragen videocenter 8078 er is weer meer duidelijkheid

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 12-11-2010, 10:30 (4922 dagen geleden) @ Bjorn Kusters
Gewijzigd door Maarten Bakker, 12-11-2010, 10:35

Toch blijf ik erbij dat chassis niet extreem "gecustomised" werden (dus wel draadbruggen en onderdeeltjes anders, maar dezelfde printsporenloop). Het blijft dus belangrijk om herkomst, bouwjaar en productiestand van het chassis vast te stellen, want dat kon wel eens meer verschil maken dan het type toestel waarin het gebruikt werd.

Overigens is de 26C790 inderdaad ook Zweeds, dus daar hebben we al 1 gemeenschappelijke factor.

Je zoekt dus een chassis uit een Zweeds toestel van 1979 a 1980, en dan een liefst met wat features. Misschien ook wel andere chassis die passen. Maar we kunnen nu alleen vaststellen wat niet past. Misschien zou je toch nog de gevraagde foto's en opschriften van het huidige chassis kunnen geven? Dan weten we in welke richting we in elk geval niet moeten zoeken.

vragen videocenter 8078 er is weer meer duidelijkheid

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12-11-2010, 12:23 (4922 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Inderdaad gewoon een chassis met een beetje de mogelijkheden.

Met dat gegeven eens zoeken in de mappen welke Tv's nog meer in die C790 reeks uitkomen.

Een C790 vinden is een zwaar verhaal, maar een gelijkwaardig type misschien handiger.

vragen videocenter 8078 er is weer meer duidelijkheid

door Bjorn Kusters @, 12-11-2010, 12:47 (4922 dagen geleden) @ Maurice

Hoeft niet specifiek dat type te zijn.
Ik denk dat alle chassis die voorbereid waren op de zenderzoekfuncties e.d. geschikt zijn voor montage in dit toestel.
Maar goed ik ben geen kenner van deze toestellen.

Wat ik in ieder geval zeker weet is dat bij het chassis dat er nu in zit de printbanen anders lopen dan op de doc van de 26cp2601.
Ik zal proberen straks zo goed mogelijk foto's te maken zodat we eventueel kunnen achterhalen wat voor een chassis er nu in zit.
En vandaar uit vinden we misschien de doc. van een toestel met dat chassis en ook de zenderzoekfuncties e.d.
Dan word het eventueel aanpassen een makkelijker verhaal dan wanneer de printbanen en zo anders lopen , en weet ik ook wat ik waar moet plaatsen.

En tevens hebben we dan ook waarschijnlijk meer keuze in diverse chassis.

Gr Bjorn

vragen videocenter 8078 er is weer meer duidelijkheid

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12-11-2010, 17:14 (4922 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Bjorn,

Zoals ik al eerder aangaf heeft het te maken met de type gebruikte Controls.
Long, Slong, Song ed.

Als we dat weten is de rest nog makkelijker een type te achterhalen waar we naar kunnen gaan zoeken.

Betreft die steekmodules, zoals gezegd die op Main-Frame zitten die geloven we echt wel.
Gaat om de extra modules.

Huidige chassis is wel even handig daar wat detail fotos van te nemen zodat we kunnen zien de printsporen en nodige componenten.
Hand daarvan is wel uit te vogelen voor welke type Tv die wél geschikt is.

Ook op de steekmodules staan jaartal stikkers.
Als je die allemaal opschrijft weet je welke er origineel in horen - die datums komen overeen met de extra steekprinten, anders de datum van chassis en kunnen we hand daarvan een type misschien destilleren.

Ondertussen kun je de VCR gaan repareren/controleren/installeren.
Ook moet je nog een kabel gaan regelen tussen VCR en de interface.

Zie ik op de foto geen VCR zitten?
Heb je die wel? een VR2020?
Anders pak je een andere, alle hebben die "scart".
2021,2022,2023,2024
Zijn er nog in overvloed die krengen, hoewel een 2020 lastig is.

vragen videocenter 8078 er is weer meer duidelijkheid

door Bjorn Kusters @, 12-11-2010, 12:36 (4922 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten

Ik zal straks de gevraagde foto's maken van het chassis zelf.
Van de steekprinten zijn al foto's geplaatst , nu alleen nog van de kanalenkiezer enz. (links onder aan het chassis U430 enz)
De steekprinten zijn volgens wat ik al heb opgezocht in de servicedoc afkomstig uit de 26cp2601 , dus die zijn geschikt.


Gr Bjorn

foto's

door Bjorn Kusters @, 12-11-2010, 15:30 (4922 dagen geleden) @ Bjorn Kusters
Gewijzigd door Bjorn Kusters, 12-11-2010, 15:47

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen.
Detailfoto's van het gehele chassis zouden 24 foto's per kant opleveren maar dat lijkt mij niet nodig.
Ik heb alleen foto's van de vakken E1,E2,F1,F2.
De foto van de binnenkant is niet goed gelukt i.v.m. de flits , indien jullie het nodig achten maak ik die wel opnieuw met handmatige instellingen.

Printbanen in de volgorde E1 , F2 , daarna gezamelijk E1 E2 F1 F2 (incl. binnenkant)

[image]

[image]

[image]

[image]

U440 IF AMPL

[image]

U450 IF DET

[image]

U455 SYNC

[image]

VHF U430 en UHF U431

[image]

Laat even weten of jullie hier iets mee kunnen , op het chassis vind ik verder geen nummers behalve deze: 8204 004 022.0. en 8204 004 0026.1
Ik weet echter niet of dit met het gehele chassis te maken heeft.

Gr Bjorn

P.S. kijk eens even naar de foto DE K12Z CHASSIS IS GOED TE REPAREREN,
JE KUNT ER MAKKELIJK OVERAL BIJ

http://www.marcelstvmuseum.com/photoalbum44.html

Dit betreft een tv met K12I chassis , het witte kapje wat je op de genoemde foto ziet vond ik los in mijn toestel.
Ik kon nergens ondekken waar dat thuis zou horen.
Nu zie ik dat het van een K12I chassis zou kunnen zijn.
Zou in dit toestel geen K12I chassis hebben gezeten?

foto's - GEEN K12 I

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12-11-2010, 17:24 (4922 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Bjorn,

Je hebt toch nu de print van de TV als schema Pagina 8 26CP2601.pdf!

Er hoort echt een K12 chassis in, echter met wat aanpassingen waardor de layout anders is.

K12I zit echt anders in elkaar.

Foto's modules op chassis is niet interessant die zijn over de K12 chassis identiek.

Zelf kun je nu vergelijken je chassis met de tekening uit P8 manual 2601.
En hadden we geconstateerd dat dat niet goed is.

Wat nu gebeuren moet is een type vinden met het chassis getoond in de 2601 manual.

Snel vind je dat door te letten op Vak E1, F1.

foto's - GEEN K12 I

door Bjorn Kusters @, 12-11-2010, 18:03 (4922 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice

Volgens mij loopt er het e.e.a. door elkaar.'

Maarten:Toch blijf ik erbij dat chassis niet extreem "gecustomised" werden (dus wel draadbruggen en onderdeeltjes anders, maar dezelfde printsporenloop)


Dit toch niet juist , volgens alles is is het chassis wat er nu in zit een K12 en heeft zeker de printbanen anders lopen.
En dit lijkt me moeilijk aan te passen allemaal.

Er zullen toch zeker meerdere tv's met een k12 chassis en dezelvde functies heeft als de 2601(o.a. de C790)?
Ze zullen zeker niet dik gezaaid zijn , maar goed dat hoort er bij.
Lijkt me wel het beste dat een ander 790(of gelijkwaardig) chassis gevonden word.

Ondertussen kun je de VCR gaan repareren/controleren/installeren.

Dat is inderdaad een optie

Ook moet je nog een kabel gaan regelen tussen VCR en de interface.

Deze is toch aanwezig in het meubel bet de orginele stekkers aan recorder en print zijde.

Zie ik op de foto geen VCR zitten.
Heb je die wel? een VR2020??

Deze heb ik zeker , 1x compleet en 1x voor onderdelen


Anders pak je een andere, alle hebben die "scart".
2021,2022,2023,2024
Zijn er nog in overvloed die krengen, hoewel een 2020 lastig is.

Ik heb ook nog een werkende 2022 , maar de bedoeling is naderhand toch een 2020 te plaatsen.
Maar inderdaad een 2022 zou ook gaan.

Maar goed ik heb de tv nu even aan de kant staan zo lang ik op zoek ben naar een vervangend chassis.
En ik denk dat we beter verder kunnen praten als er een vervangend chassis gevonden is.
Niet slecht bedoeld want ik ben echt blij met jullie hulpzame reacties , maar mijn hoofd tolt nu door die tv en zijn chassis hahahaha

Gr Bjorn

foto's - GEEN K12 I

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12-11-2010, 18:31 (4922 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Bjorn,
Lees even
http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=4901

Geeft aan dat ik de nodige onderzocht heb met mogelijke kanshebbers.

De kans hebbers komen zover overeen dat je in al die gevallen wel zeker in vak F1 rond de TS403 en TS404 zou moeten aanpassen, dat is zeer zeker te doen.
De overige aanpassingen in die chassis zijn ook prima uit te voeren.
Plugje er bij, onderdeel er bij prikken etc.
Die komen 95% overeen namelijk.

foto's - GEEN K12 I

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 12-11-2010, 23:06 (4922 dagen geleden) @ Bjorn Kusters
Gewijzigd door Maarten Bakker, 12-11-2010, 23:08

Maarten:Toch blijf ik erbij dat chassis niet extreem "gecustomised" werden (dus wel draadbruggen en onderdeeltjes anders, maar dezelfde printsporenloop)


Dit toch niet juist , volgens alles is is het chassis wat er nu in zit een K12 en heeft zeker de printbanen anders lopen.
En dit lijkt me moeilijk aan te passen allemaal.

Zie mijn bericht van zojuist, het gaat allebei om K12 chassis alleen het chassis dat in jouw toestel gemonteerd is, is vermoedelijk een van de alleroudste uitvoeringen, en er zit bijna 3 jaar tussen. Dat is echt geen customisen, maar zijn 10 of meer tussentijdse revisies van in principe hetzelfde chassis. Men gebruikte gelijktijdig slechts 1 revisie van het chassis voor alle modellen die op dat moment op de markt waren.

Het effect voor jou is helaas wel hetzelfde; ombouwen is niet simpel mogelijk.

Indien je een willekeurig K12-chassis van rond 1980 vindt, zal je zien dat de layout waarschijnlijk veel beter overeenkomt. Vooral de onderdelenbezetting kan verschillen, dus als je zoveel mogelijk zekerheid wilt hebben dat je weinig hoeft te veranderen moet je op zoek naar een chassis vermoedelijk met LONG-bediening en wellicht als het even kan van Zweedse afkomst (maar of de afkomst heel veel uitmaakt vraag ik me af).

foto's - GEEN K12 I

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 13-11-2010, 00:48 (4922 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Maurice, 13-11-2010, 00:49

26C2601-K12 chassis
[image]

Standaard chassis wat er nu in zit
[image]

22C860 chassis maar moet stevig van onderdelen voorzien worden.
Let op componenten deel F1
[image]

26C790 chassis en ook F1 klopt niet. er zal hier dus echt banen door krabben en
extern wat componenten monteren, waarbij goed opletten.
Basis klopt natuurlijk, maar is even opletten.
[image]

En zo heb ik gezocht naar chassis wat meest in de buurt komt van chassis die in de 2601 zou moeten zitten.
Maar je ontkomt er niet aan tussen U585 nodige in te passen als ook bij de 2 tuners nog aan passen verder vast nog wat kleinere zaken echt aanpassen.

ook ontdek ik verschillen in rechterdeel chassis in de diverse K12 chassis.

foto's - GEEN K12 I

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-11-2010, 11:18 (4921 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice,

Die 26C860 zou wel eens een hele goeie kunnen zijn. Bij mijn weten is die nog relatief veel verkocht. Dit is inderdaad een Zweeds toestel en ik denk van rond 1980, ik herinner me dat omdat het een van de eerste K12's was die ik sloopte. Helaas alleen een frontpaneel nog bewaard en geen chassis. Het ding heeft een SONG bediening, dus dat verklaart dat er wel het nodige omgezet moet worden (maar minder dan wanneer hij drukknoppen zou hebben ;-) .

foto's

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 12-11-2010, 22:59 (4922 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Jouw chassis is wel een K12, net als het chassis dat er eigenlijk in hoort. Alleen jouw exemplaar is vermoedelijke een van de allereerste K12's uit 1977 (de gevraagde opschriften van voedingstrafo en lijntrafo en eventuele stickertjes op de chassisrand kunnen uitsluitsel geven), terwijl het chassis dat je nodig hebt van 1980 is. Daar zitten ongetwijfeld wel 10 of meer revisies tussen, die het grote verschil in layout verklaren.

Ik denk dat je met een K12 chassis van rond 1980, liefst een Zweeds model, en liefst met LONG- of aanverwante bediening wel gered bent. Dan hoef je hooguit nog wat kleinigheden aan te passen.

vragen videocenter 8078 er is weer meer duidelijkheid

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12-11-2010, 18:40 (4922 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Maarten,
Tja wat is extreem.
De steekmodules en de basis is natuurlijk grotendeels inderdaad identiek.

Echter vergelijk ik de nodige Monocarriers dan is toch nodige anders.
Indien je er de tijd voor neemt en de zaak gaat napluizen zijn alle K12 chassis eigenlijk wel aan te passen, je bent alleen even bezig.


Snap overigens niet die knurft die dat chassis er uit heeft gehaald.
Die mag zich wel eens komen melden hier met een goed verhaal.

Of de originele print moet mechanisch defect zijn geweest, cq volledig uitgebrand geweest zijn, anders begin je niet aan dit feest.
En ontdek je toch al heel snel dat het geplaatste chassis te veel afwijkt en hangt het org toch weer terug!

vragen videocenter 8078- geen 26C790

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12-11-2010, 18:26 (4922 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

26C790 gevonden en chassis is niet identiek!
Missen de onderdelen Tussen U585 en U405 en rond L7 ook anders.

Check onder L6 6 stuks dioden waar vaak maar 3 te vinden zijn.


Een K12Z chassis komt ook in de buurt betreft TS404 en 403 niet tussen U585 en 405 maar onder L6, ieder geval klopt ook C401 vanaf poot 17 U585.

Mijn K12 boek met toch ook de nodige type kan ik géén EXACT gelijkwaardig chassis vinden die betreft type zou kunnen kloppen.

IK HEB BEKEKEN; EN wel of niet toepasbaar CHASSIS
22c957 K12 NIET
22C922 K12 NIET
26C878 K12 NIET
26C871 K12 NIET
26C868 K12 NIET
26C865 K12 NIET
26C870 K12 NIET
26C863 K12 NIET

22C860 K12 - BETREFT VAK E1 IDENTIEK- F1 NIET MAAR IS TE DOEN
VAK A4 DIODE D492 AANWEZIG EN NIET BIJ DE 26C2601
VAK F3 MIST C429-CC435
VAK E4 KLOPT
DIT C860 CHASSIS ACHT IK EEN KANSHEBBER.

26C858 K12 -IDEM 22C860

26c857 K12 TE WEINIG INFO
26C856 K12 TE WEINIG INFO
26C855 K12 TE WEINIG INFO
26C854 K12 ZOU MISSCHIEN KUNNEN, CHASSIS DEELS GEGEVEN EN LIJKT MOGELIJK OP DE C860

26C853 K12 WIJKT AF IN VAK E4
26C852 K12 CHASSIS DEELS GEGEVEN EN ZO LIJKT OP C860 MAAR MOET VEEL AANGEPAST WORDEN IVM GEEN DIGICONTROLS, CQ AB. DUS MIST NODIGE COMPONENTEN, WEL AAN TE PASSEN NAAR c860 MAAR NIET ZEKER ROND VAN F4, F3

26C849 K12 NIET ZEKER ROND F4,F3 VERDER ALS 852
26C857 K12 IDEM C849
22C847 K12 TE WEINIG INFO
22C845 K12 TE WEINIG INFO
26C855 K12 TE WEINIG INFO
22C845 K12 TE WEINIG INFO
22C845 K12 TE WEINIG INFO
20C841 K12 TE WEINIG INFO
20C840 K12 TE WEINIG INFO
26C790 K12 A1 NIET IDENTIEK, E1 MIST 2 DIODEN , F3 NIET IDENTIEK, E4 IDENTIEK,
F4 MOET AANGEPAST WORDEN, WEL EEN KANS HEBBER.
26C794 K12 TE WEINIG INFO- MOGELIJK IDENTIEK CHASSIS ALS C790
26C751 K12 TE WEINIG INFO
26C751 K12 TE WEINIG INFO
26C751 K12 TE WEINIG INFO
26C668 K12 NIET
26C864 K12 IDEM C849

Er zijn chassis zeker te gebruiken die ik genoemd heb.
Die zijn zeker velemalen beter aan te passen dan je huidige chassis welke echt veel afwijkt.

Jammer dat Philips niet goed aangeeft welke chassis gebruikt zijn in de K12 reeks.

Bij de tekst "K12 TE WEINIG INFO" betreft het de tekst k12 chassis echter mist te tekening chassis of enkel wat vakken waar een wijziging in zit, echter verzuimd dan te vertellen welke versie het chassis is daar er de nodige verschillen zijn in de basis printen.

vragen videocenter 8078- geen 26C790

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 12-11-2010, 23:20 (4922 dagen geleden) @ Maurice

Dat is nog eens een stapel researchwerk! Petje af.

Ik heb helaas nauwelijks toestelmanuals van de K12 en in de tijd dat ik K12's sloopte, noteerde ik nog geen typenummers, serienummers en andere gegevens helaas.

Ik denk zelf (zoals ik net al in antwoord op Bjorn schreef) dat het bouwjaar en eventueel de herkomst van het toestel, veel bepalender zijn voor de layout van de monocarrier terwijl het exacte type en de uitrusting meer bepalend zijn voor de bestukking.

Dus een kwestie van uitvinden welke modellen zo rond 1979/1980 nog gemaakt werden met een standaard K12 chassis. Of gewoon een eventueel gevonden chassis checken op overeenkomsten. Als het beter lijkt dan wat er nu inzit, is Bjorn al een hele stap verder.

vragen videocenter 8078- geen 26C790

door Bjorn Kusters @, 13-11-2010, 09:53 (4921 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maurice en Maarten

Ik reageer even op jullie beiden tegelijk.

Ten eerste ik heb heel vel respect voor de hulp die jullie me hebben geboden , ik had dat nooit verwacht.
Dat er dingen aangepast moeten worden daar kom ik toch niet onderuit , maar liever aanpassen (en meer werk) dan het ding naar het milieupark brengen.
In mijn ogen is het toch wel iets bijzonders.

En ookal ben ik geen specialist op het gebied van tv's , met hulp en doorzettingsvermogen kom ik er wel.
En ook heb ik inmiddels toch wel iets geleerd over wat dingen zoals oost-west , convergentie is.
Want dit wist ik helemaal niet , behalve dat ik me kon voorstellen dat oost-west iets met links-rechts te maken zou hebben.
Of ik deze dingen naderhand af zou kunnen regelen als dat nodig mocht zijn dat weet ik nog niet , maar dat is voor latere zorg.

Er zijn wel meer mensen die het zo beetje bij beetje leren , al zullen we nooit servicemonteurs worden.
Maar wel zelf het een en ander kunnen oplossen.

Wat ik ook zeer waardeer is het research werk van maurice m.b.t. de diverse mogelijkheden die ik heb bij het zoeken naar een chassis.

Ik heb nu de tv aan de kant gezet op het chassis na dus als maarten iets wil weten van nummers op de hsp trafo dan kan dat nu nog.
Op het chassis staat nergens een stickertje , alleen de 2 nummers die ik genoemd had.
Een staat boven aan het chassis en de andere hij de hsp trafo, beide aan printbaanzijde.
Op de HSP trafo zit een wit stickertje met het nummer :014043
En op T252 een stickertje met het nummer:3122 138 34545


Verdorie nu zie ik een duidelijke datum , nu pas.....hoe stom ben ik geweest.
Tijdens het schrijven van het bericht zie ik het stickertje op de RGB en G2(focus)regelaar : 3122 128 5889.2 MEI 77 A

In mijn ogen is dat onderdeel van mei 1977 , een van de eerste dus...

Gr Bjorn

vragen videocenter 8078- geen 26C790

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 13-11-2010, 11:24 (4921 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Normaal zijn meer stikkers te vinden , 1977 kan heel goed en dan inderdaad een hele vroege.

De dikke 220V trafo is ook de scheidingstrafo voor het TV chassis, naast het leveren van voeding diverse modules.

De K12Z bv heeft daarom op het chassis een netscheiding.
Dit omdat we een 2e apparaat - de VCC recorder- willen aansluiten.
Tevens is de K12z voorbereid om een video-interface te plaatsen omdat dus nu die netscheiding in het toestel zit.

Voor VCC was er een losse module om vanaf de "VCC-scart" audio en video af te nemen en toe te voeren. Ik heb zo'n module op een van mijn recorders zitten.

Kennelijk is bij Philips het kwartje gevallen met ontwerpen de 26C2601 en is daarna wellicht de K12z ontstaan en vanaf de K12z kan dus ook direct video vanaf de vcc ingekoppeld worden i.p.v. via de Rf antenne ingang.

Hoewel ik weet dat voor de K9 reeds al een speciale module beschikbaar was om direct video in te voeren, deze module had een galvanische scheiding inwendig.

Die TS403 en TS404-naast U405 zijn tbv Picture-Muting.
Deze schakeling zorgt er voor dat bij omschakelen tussen de programma's even 0,3 sec het beeld wordt onderdrukt.

Stelt dus niet zo veel voor, en is het weg is het ook geen ramp.

vragen videocenter 8078- geen 26C790

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-11-2010, 11:35 (4921 dagen geleden) @ Maurice

Die kleine stickertjes waar normaal een datumcode opstaat, hebben hier vreemde getallen. Ik denk dat de bestickering sowieso vrij afwijkend is, en gaat misschien zelfs om een chassis uit Eindhoven van een van de allereerste series na de prototypes... Er zijn bij mijn weten weinig K12's gemaakt in Nederland, maar mis daar ook een beetje harde gegevens van. Het leukste was als er op de chassisrand een stickertje als "A00 733" zat ofzo. Mocht Bjorn een beter passend chassis vinden dan in elk geval deze wel bewaren als curiositeit ;-)

vragen videocenter 8078- geen 26C790

door Bjorn Kusters @, 13-11-2010, 11:45 (4921 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Is dit chassis dan zo bijzonder voor je ;-) hahahaha
Voor mij staat dit chassis voor een hoop kopzorgen en de vraag waarom die er ooit ingezet is :P

vragen videocenter 8078- geen 26C790

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-11-2010, 18:05 (4921 dagen geleden) @ Bjorn Kusters
Gewijzigd door Maarten Bakker, 13-11-2010, 18:07

Haha tsja, bijzonder... Ik vind het gewoon leuk om afwijkende of relatief zeldzame dingen tegen te komen ;-)

Ik gebruik daarvoor soms ook een aangepast motto van Paul Brouwer: Ze blijven je verrassen, die Philipsjes.

Tegen de tijd dat ik met pensioen ga heb ik een groot deel van de technische geschiedenis misschien een keer in beeld (-:

vragen videocenter 8078- geen 26C790

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-11-2010, 11:28 (4921 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Hallo Bjorn,

Ik vind het bijna even leuk als zelf repareren om mee te denken met een klus. Zeker het uitzoekwerk vind ik leuk, dus met alle plezier. Ook leuk om te zien dat Maurice en ik via hele andere wegen vergelijkbare conclusies trekken :-)

Nog een dingetje dat me net te binnen schoot, heb je er al aan gedacht om eens aan de verkoper te vragen of hij het originele chassis misschien nog heeft liggen? Zal wel niet, en hij zal vast een goeie reden hebben gehad voor de poging tot ombouw, maar niet geschoten is altijd mis!

vragen videocenter 8078- geen 26C790

door Bjorn Kusters @, 13-11-2010, 11:42 (4921 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Het probleem is dat de verkoper de tv een jaar of 10 geleden heeft gekregen.
Voor niks net zoals ik hem nu heb gekregen.
Dus ben bang dat dat het orginele chassis in de loop der tijd al verloren is gegaan.

Dat chassis moet toch wel ernstig defect zijn geweest , anders doe je zoiets niet.
Je wisselt toch niet zo maar een chassis om voor een heel ander bouwjaar dat extreem aangepast moet worden met het orginele , deze was misschien best nog goed.
Of de "reparateur" dacht : het is veel makkelijker om een werkend chassis te nemen dan het oude repareren.

Daar heeft hij zich kennelijk zo in vergist dat hij er de brui aan gegeven heeft.


Ik ben nu met de VCC2020 bezig , eerst reageerde het bedieningspaneel niet , toen heb ik de steekprint op het chassis uitgewisseld en doet dat het weer.

Ik heb alleen een fout in de deck-logic of een mechanische fout in het deck zelf.
Kan jij of maurice me helpen aan de doc van de 2020? lijkt me een stuk makkelijker als de juiste vinden voor het K12 gebeuren hahahaha

Eerst was ik aan het kl*ten met de kabels onder het deck los en vast maken.
Deck in de ene hand en met de andere hand de kabels.
Toen het deck er uit was zag ik uitsparingen in de kast.....hmmm daarvan kon wel eens de bedoeling zijn dat je daar het deck in zet tijdens het repareren.
En inderdaad , werkt een stuk makkelijker zo en minder kans op beschadigingen:D

Zo zie je maar weer iedere keer leer je weer wat bij , al zijn het maar kleine dingen.

Gr Bjorn

vragen videocenter 8078- geen 26C790

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 13-11-2010, 11:54 (4921 dagen geleden) @ Bjorn Kusters
Gewijzigd door Maurice, 13-11-2010, 11:55

Bjorn,

Vergeet niet eerst de VCC te resetten.
Het schuine deel bij de cassetteklep, naar links kijken op schuine deel de print.
Zie je daar Of een schakelaartje Of 2 metalen lipjes.

Dus cassette klep openen van boven schuin naar links kijken op schuine voor front print net links naast de bruindoorzichtige venster

Drukken of kortsluiten- Dan stekker insteken.
Reset je de boel.

Ding registreert van alles dacht o.a, in en uit-rijg tijden.
Belangrijk bij alles wat je veranderd, wijzigt eerst te resetten.

En vergeet niet de accu, anders blijf je rommelen.

Bedenk dat nodige VCC banden zelf naar de knoppen zijn.
Eerst zeker weten dat je een goede band hebt.

vragen videocenter 8078- geen 26C790

door Bjorn Kusters @, 13-11-2010, 12:41 (4921 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice

De declogic is helemal van slag.
Hij kan het wel , ik heb alle functies even zien werken behalve de capstan motor.
Maar goed ik ga nu eerst de batterij eens vervangen , anders blijft ie inderdaad gek doen (al eerdr meegemaakt bij de andere vcc's)
Maar resetten was ik inderdaad ook vergeten.

Ik zal eens kijken hoe dat ook alweer precies moet (lang geleden bij de 2024 gedaan)

Gr Bjorn

vragen videocenter 8078- geen 26C790

door Bjorn Kusters @, 13-11-2010, 16:22 (4921 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Hallo Maurice

Toch is er iets aan de hand met de decklogic.
De batterij is vervangen.

de klok werkt bij de ene keer dat je de stekker inschakeld wel , dan weer niet , dan weer 2 cijfers en dan weer alleen een 2 , enz.
De knoppen reageren dan we , dan niet , dan druk ik op een knop en gaat hij heel iets anders doen of ergens anders gaan lapjes branden op het paneel.

Dit verschilt iedere keer als je de het netsnoer in steekt (ook met resetten)

Ik heb 2 printen hier liggen waar het bedieningspaneel op aangesloten is beide hebben ze problemen.
Bij de ene dat wat ik hier boven schreef , en de andere doet ie nog minder.
Ook heb ik 2 voorfronten ik heb bij beide alle lampjes al eens zien branden en bij iedere toets reactie zien geven.
Dit zegt natuurlijk niets , maar ik ga er in ieder geval van uit dat het ergens in de deck logic print zit.

Weet jij waar ik de servicedoc kan vinden?

Gr Bjorn

vragen videocenter 8078- geen 26C790

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 13-11-2010, 16:40 (4921 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Bjorn,

Voor je verder gaat ga je eerst de voeding meten.
Kijken of daar geen rimpel op staat wat betekend defecte elko's.
Voltmeter zetten op AC en dan de wisselspanning meten.
Als je 5Vdc hebt en je meet 1Vac rimpel is dat niet goed bv.

Voedingschema heb ik digitaal.

bij elke reparatie is belangrijk er een systeem van fout zoeken toe te passen.
Dat klokje raar doet wil niet altijd zeggen dat klokje stuk is maar kan ook iets anders zijn.

Bekijk het in blokken zo'n apparaat.

vragen videocenter 8078- geen 26C790

door Bjorn Kusters @, 13-11-2010, 16:47 (4921 dagen geleden) @ Maurice

En daarom vroeg ik voor de doc. dan word duidelijk waarvoor iedere print dient en zo.
De voeding was ik ook nog even aan het denken , maar goed dan zal ik eerst doc. moeten hebben.
Dat een verkeerd knipperend klokje niet persee het gevolg hoeft te zijn van defect aan het klokje zelf had ik al verwacht.
Maar goed als je al eens het voedingsschema voor me hebt dan kan ik daar eens in gaan zoeken.

Gr Bjorn

vragen videocenter 8078- geen 26C790

door Bjorn Kusters @, 14-11-2010, 11:55 (4920 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice

Zojuist gemeten aan de voedingselko's , de multimeter vond het niet noemenswaardig om een uitslag te geven.
Toen even de scoop aan gezet.
Deze liet inderdaad hier en daar een rimpel zien max. 20mV tt.
Ook aan de uitgangen kon ik niks noemenswaardigs vinden , behalve 8m3 en 9m3 maar dat is logisch daar staat 25Vac overheen(26,1V op de multimeter).

Ik moet er wel bij vermelden dat ik heb gemeten met onbelaste uitgangen , m.a.w. de voeding uitgebouwd en alleen de trafo aangesloten.

Bij bij zowel de voeding van de sloper als van degene die opgebouwd is waren de uitslagen het zelvde

Gr Bjorn

vragen videocenter 8078- geen 26C790

door Bjorn Kusters @, 14-11-2010, 13:33 (4920 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

En even de verdachte print even vervangen door die van de 2024 .
Geen flikkerende lampjes meer , hij blijft gewoon aan staan , toetsen blijven reageren (behalve die van de bediening van het deck want dat is niet gemonteerd)
Ook kan ik hem 10 keer insteken en uittrekken dan doet hij nog steeds cijfers weergeven zoals het hoort.

Bij de andere 2 printen deed hij dan het volgende bij het weergeven van de cijfers op het front:

de ene keer niets dan alleen een 3 dan een 6 en dan weer een 1 en daarna weer niks of er vielen cyfers weg op het display en zo iets allemaal.
Dit gebeurde bij de andere printen constant , ondanks ik de batterij vervangen had en een elkotje wat ontploft was.

Het deck doet nog steeds niet wat het moet doen , maar ik heb een vaag vermoeden dat dat aan het deck zelf ligt.
Jammergenoeg past die van de 2024 niet anders kon ik dat ook testen.

Gr Bjorn

vragen videocenter 8078- geen 26C790

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 14-11-2010, 17:55 (4920 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Welke print???

Moet echt eens zoeken naar 2020 schema of gelijk waardig, moet ergens manual hebben, heb immers een stapeltje van dat VCC gebeuren.

vragen videocenter 8078- geen 26C790

door Bjorn Kusters @, 14-11-2010, 18:15 (4920 dagen geleden) @ Maurice

die met dat batterijtje op.
Daar gaan o.a. de kabels naarvan de frontplaat naar toe.

Ik heb geprobeerd de doc van de 2021 te downloaden van de sit van Wil , maar de laptop zegt steeds dat het bestand niet goed is.

Een print bij zn naam noemen zou natuurlijk ook meteen makkelijker werken.

De 2024 had ook kuren opeens , ik dacht al dat ik de hier bovengenoemde print gemold had.
Maar na tich keer resetten kwam het uiteindelijk goed , na het monteren van het deksel was het weer mis.
Dus weer van voor af aan begonnen en deed ie het weer , tot de schroeven van het front vast zaten.
Hup lade open en eruit met de band.
Ik monteerde hem terwijl die onder spanning stond omdat ik wilde weten waar het fout ging.
Nou nu zit hij in elkaar en doet ie het gewoon , hopelijk blijft dat zo.

Gr Bjorn

vragen videocenter 8078- geen 26C790

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-11-2010, 19:27 (4920 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Wel het bestand eerst opslaan (rechtsklikken) en niet simpelweg in je browser proberen te openen. Dat lijkt een probleem te zijn dat nu bij meerdere mensen op diverse sites optreedt, en dit is dus niet de eerste keer dat ik die tip geef vandaag (excuus als ik je die tip al eerder gegeven had). Iets met de samenwerking tussen Adobe Reader en je browser, gok ik.

vragen videocenter 8078- geen 26C790

door Bjorn Kusters @, 14-11-2010, 19:30 (4920 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten

Ik heb hem meerdere malen gedownload , en dus ook eerst opgeslagen.
Meerdere malen met het zelfde resultaat jammergenoeg.

Gr Bjorn

vragen videocenter 8078- geen 26C790

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-11-2010, 21:19 (4920 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Hallo Bjorn,

Apart. Ik heb diezelfde doc daar 10 oktober gedownload en die werkt prima.

vragen videocenter 8078- geen 26C790

door Bjorn Kusters @, 14-11-2010, 21:22 (4920 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ja jammer dat het niet lukt , want dat zou al een stuk makkelijker zijn.
Ik zal nog eens proberen.
Zou jij anders de doc willen doorsturen , weet ook niet of het lukt aangezien het best een tamelijk groot bestand is

Gr Bjorn

vragen videocenter 8078- geen 26C790

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 14-11-2010, 22:06 (4920 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Werkt perfect hoor,

Maar goed is ook wel 85MB groot.
Dus ik denk eerder dat geduld even hebben het plan is.

vragen videocenter 8078- geen 26C790

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-11-2010, 23:38 (4920 dagen geleden) @ Bjorn Kusters
Gewijzigd door Maarten Bakker, 14-11-2010, 23:40

Voor mail is het ding te groot, om in stukjes te knippen op eserviceinfo.com is het me ook wat te gortig. Op mijn eigen hostingruimte red ik denk ik geen 85MB op het moment (ik weet ook niet of je daarmee op zou schieten), maar dat zou misschien wel lukken als de nood aan de man komt.

Probeer eerst nog even zoals Maurice zegt te wachten of het ding niet toch nog staat te downloaden en als dat echt niet lukt, installeer eventueel Opera of Firefox als tweede browser. Met Opera heb ik eigenlijk zelden tot nooit dit soort problemen.

vragen videocenter 8078- geen 26C790

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-11-2010, 18:03 (4921 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Hallo Bjorn,

Eerst de video werkend krijgen is misschien wel een goed idee gezien alle hoofdbrekens met de TV ;-) Rustig wachten op een beter passend chassis, dan breekt het lijntje niet...

Op de site van Wil staat als ik me goed herinner de doc van de VR2021 wel al ingescand, deze lijkt zeer sterk op de VR2020. Anders wil hij misschien de VR2020 ook wel scannen (sorry Wil als ik je hiermee met teveel werk opzadel!)

vragen videocenter 8078- geen 26C790

door Jampie, 13-11-2010, 19:16 (4921 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Kijk anders hier ook nog even.
Deze man heeft er al aardig wat ervaring mee:

http://gromsoun.cloud.prohosting.com/app/vcctips.htm

vragen videocenter 8078- geen 26C790

door Jampie, 13-11-2010, 19:01 (4921 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Laat hem eerst even op spanning staan voordat je hem aan het werk zet.
Daar bedoel ik mee dat de elco's eerst even moeten wennen.
De backup accu moet eigenlijk ook geladen zijn.
Doe je dit niet heb je grote kans dat ie in de 'soep' loopt de logic dus.......

vragen videocenter 8078- geen 26C790

door Jampie, 13-11-2010, 19:06 (4921 dagen geleden) @ Jampie

Oh ja bijna vergeten ; vergeet vooral de condensator tussen de netspanning niet .
Deze zijn altijd slecht en kunnen voor een hoop rookontwikkeling en stank zorgen.
Vervangen of weghalen:-)

inderdaad de bekende RIFA papierbommetjes, weg ermee

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-11-2010, 21:41 (4921 dagen geleden) @ Jampie

[ Geen tekst ]

vragen videocenter 8078- geen 26C790

door Bjorn Kusters @, 14-11-2010, 11:00 (4920 dagen geleden) @ Jampie

Hallo

Bij de 2e voeding toonde deze zich meteen net als de geest van aladin , met een hoop rook hahahaha

Ik heb hem maar verwijderd.
Dit doe ik normaal standaard als ik weet dat ze er in zitten.

Gr Bjorn

vragen videocenter 8078- geen 26C790

door Bjorn Kusters @, 14-11-2010, 10:39 (4920 dagen geleden) @ Jampie

Met dat eerst ingeschakeld laten staan en de back up batterij heb ik rekening mee gehouden.
Hij heeft meer dan een uur ingeschakeld gestaan , en de back up batterij heb ik weer even van het printje uit de tv gehaald en op de print in de 2020 gesoldeerd.

Gr Bjorn

vragen videocenter 8078- geen 26C790

door Rontronix @, Nuenen, 15-11-2010, 08:28 (4919 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Hallo.

Door de enorme respons op dit onderwerp en tijdgebrek heb ik niet alle antwoorden gelezen. Het zou dus kunnen zijn dat ik dubbele info geef nu.
Uit de documentatie die ik heb van dit toestel is het een K12 Long.
De TV heeft dezelfde remote control functies als de 26C868 behalve de decadekey feature.
De videorecorder is een VR2020 en is gekoppeld aan de video input van de K12 via programmaplaats 00.
Ik heb het vermoeden dat voor de koppeling tussen de videorecorder en de TV gebruik is gemaakt van een Video In/Out adapter 22AV5530 en voor de bediening van de video van een Remote control kit 22AV5500.
Ik heb hier nog een en ander aan documentatie liggen van dit toestel dat ik zo snel mogelijk zal scannen.

Groeten, Ron.

vragen videocenter 8078- geen 26C790

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 15-11-2010, 10:27 (4919 dagen geleden) @ Rontronix

Hallo Ron,

Jouw bericht lijkt mij erg nuttig, het bevestigt in elk geval een paar dingen:

- het idee dat de bediening een LONG is, ik wist dat niet zeker maar maakte het op uit de HML039 chip.

- het noemen van een toestel uit de 26C86x serie als naaste verwant. De door Maurice en mij genoemde 26C860 heeft een SONG maar zat qua chassis ook al vrij dicht in de buurt.

Ik denk dat we in de buurt komen. Nu nog een chassis opscharrelen ergens.

Ook alvast hartelijk dank voor het inscannen :)

vragen videocenter 8078- geen 26C790

door HM @, Hilversum, 15-11-2010, 11:15 (4919 dagen geleden) @ Maarten Bakker

De 26C860 heeft dezelfde print als de 26C868 nl.3122.123.3282.0

Zo ook de 26C790, 26C858, 26C863, 26C871, 26C878, 22C922

Dit maakt het zoeken misschien wat makkelijker...

vragen videocenter 8078- geen 26C790

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 15-11-2010, 13:55 (4919 dagen geleden) @ HM

Prachtig, zo komt stukje bij beetje alle informatie naar boven :) :-)

Volgens het nummeringssysteem dat Philips voor dit soort onderdelen aanhield, betekent dit dat een geschikte print ook een hoger eindcijfer dan 0 mag hebben (het eindcijfer geeft eventuele verbeteringen in de uitvoering aan).

Dus als je een print zou vinden met 3122 123 3282.1 of 3122 123 3282.2 zal die ook passend zijn.

vragen videocenter 8078- geen 26C790

door HM @, Hilversum, 15-11-2010, 14:50 (4919 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik heb zitten spitten in de 2 dikke ordners die ik van de K12 serie heb, daar zit van zo'n 50 a 60 toestellen de servicedoc's tezamen met de circuit descriptions en de algemene servicemanuals van de diverse K12 uitvoering.

Slechts op de afdrukken van de genoemde print staat dat nummer.....
Andere printen zijn oa. bij vak F1 duidelijk anders maar er staat geen nummer op de afdruk.

Heb ook de toegang tot dat soort ordners van oa. de KT1, KT2, KT3 en KT3M en vele andere.
Als mijn schoonvader z'n kelder leegruimt komt er een meter of 20 documentatie vrij.......
Vanalles vanaf midden jaren 50, soms wat ouder maar ook heel veel recent spul van wat betere kwaliteit.

vragen videocenter 8078- geen 26C790

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 15-11-2010, 23:48 (4919 dagen geleden) @ HM

Ik heb dat ook gedaan en de verschillen tussen de chassis opgezocht zodat je een chassis krijgt waarbij minst aantal aanpassingen nodig zijn om de zaak werkend te krijgen - zie mijn lijst.
Pak chassis tekening van de 2601 en vergelijk de vakken zoals ik genoemd heb.

foto's - GEEN K12 I

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 13-11-2010, 01:48 (3 dagen geleden) @ Maarten Bakker

en

vragen videocenter 8078- geen 26C790

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12-11-2010, 19:26 (3 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

In principe zijn alle chassis prima aan te passen echter de een wat meer werk dan de andere.

Ook heb ik uitgezocht wat nu precies zit tussen U585 print wat torren T403-404,
wel is niet meer dan blanking beeld van 0,3sec bij omschakelen kanalen.
Hooguit ietsjes vervelend maar betreft werking geen invloed.
Die 10 onderdelen bouw je dan op een bordje en klaar eventueel.


VCC VR2020 ja daar is de bekende VCC interface bord voor gebruikt die je ook los kon aanschaffen voor je VCC.
Het koppelen aan dit K12 chassis heeft daarom de reden dat in de kast een dikke voedingstrafo ligt om o.a. ook het net te scheden.

Na dit toestel zal Philips de K12z ontwikkeld hebben die op de print een scheiding van het net maakt zodoende video's aan te kunnen sluiten direct.


Verder moeten we nog even bepalen of het geluid de 6W of 10W versie nodig heeft.
o.a. die 868 heeft een 10W Hifi versterker.

Daar de logica van de 868 heel anders is geloof ik niet direct dat dat een handig chassis is, maar gezegd de reeks valt prima aan te passen.

Enkel de oudere k12 chassis zoals hier nu gebruikt en ook in de bv 26C668 zit is gewoon te veel anders.

vragen videocenter 8078- geen 26C790

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 16-11-2010, 10:57 (4918 dagen geleden) @ Maurice

Volgens Ron heeft de 26C868 een LONG, dus dat zou er toch wel erg op moeten lijken. De 860 heeft een SONG, wat betekent dat er meer onderdelen anders bestukt zouden zijn, maar voor de printlayout lijken me de berichten van HM wel definitief het goede spoor. Nummers liegen niet, althans bij Philips toch bijna nooit.

Overigens het goede nieuws, mocht er nadat het chassis in orde is een module of een IC in de controls stuk blijken te zijn, ik heb op zolder (zoekend voor jou naar de teletextdecoder) nog wel iets van LONG-spul gevonden.

powered by my little forum