Sony KV1300 Trinitron 1972 (Toestel of techniek)

door klaas, 15-11-2010, 13:42 (4919 dagen geleden)

Goedemiddag,

Dit wordt mijn eerste bijdrage op het transistor forum. Ik ben benieuwd!

Ik ben in het bezit van een Sony Trinitron televisie, draagbaar, uit 1972. Het betreft de KV1300. Ik bezit inmiddels ook al een schema en duidelijke documentatie maar alle informatie is natuurlijk welkom. Het volgende bericht heb ik ook op "circuit online" geplaatst, maar daar krijg ik geen enkele respons helaas.

Goedemiddag,

In januari 2006 is het volgende bericht door Anaid gepost, maar een duidelijk antwoord wordt niet vermeld.


Een probleem met een toestel van 38 jaar oud: thermische zekering springt (1.25A), ook wanneer alles is afgekoppeld: 110Vac en 18Vdc naar VH. Power protect Q606 vervangen; Q903- reg.out perfect, elco's perfect. Bij afkoppelen van Q606 verbrand R627 ! Hulp van een oude rot gevraagd.


Nu bezit ik sinds enkele dagen ook een KV-1300 uit 1972, die ik probeer te herstellen. Het schema is al onderweg, maar misschien heeft iemand hier op het forum meer ervaring met dit toestel...? Bij mij speelt precies hetzelfde probleem. De hoogspanning wordt wel wakker tijdens het aanzetten, maar na een halve seconde springt de thermische zekering achterop het toestel.

Groeten, Klaas.

Heeft iemand ook ervaring met deze klacht! Ik hoop het!

[image]

Sony KV1300 Trinitron 1972

door Huub, 15-11-2010, 15:16 (4919 dagen geleden) @ klaas

Dit wordt mijn eerste bijdrage op het transistor forum. Ik ben benieuwd!

Dag Klaas , het begint goed , geheel in (jouw)stijl , gelijk er een ander forum bij slepen met be-merkingen.:-D .

Maar goed welkom , en de respons dan ...
Vind je dat op deze manier zo gek ?
Om dicht bij huus te blijven , de aarddlek ligt eruit , wat is de oorzaak ?
Er staan een TV , radio , koelkast vriezer , katten-opwarmapparaat etc etc ..

Thermische zekering eruit , zal er ergens teveel stroom getrokken worden ,
maar met zo'n vage beschrijving ...
Gaan we nu stuk voor stuk alle mogelijkheden opsommem c.q. nalopen ?
Zijn vast wel wat standaard fouten , maar begin met een schema te ritselen ,
beschrijf eens wat hoe en waar iets zit , doe es een paar metingen etc etc etc etc
succes ermit , v r gr Huub

Sony KV1300 Trinitron 1972

door klaas, 15-11-2010, 15:28 (4919 dagen geleden) @ Huub

beetje gefrustreerd Huub?

Reageer dan niet.


Gr, Klaas.;-)

Sony KV1300 Trinitron 1972

door radiowizzard, 15-11-2010, 19:13 (4919 dagen geleden) @ klaas

Hoi Klaas

Cdtje met de documentatie is onderweg.
Als ik mijn garage een beetje opgeruimd heb,heb ik ook nog wel reserve onderdelen voor je,nu staan er plusminus 40 andere tv's voor.

groetjes
Theo

Sony KV1300 Trinitron 1972

door Paul B2, 15-11-2010, 22:14 (4919 dagen geleden) @ radiowizzard

Hoi Klaas, om te beginnen vermoed ik dat Huub (en anderen?) niet begrijpen dat je met de thermische beveiliging waarschijnlijk de zekering-automaat bedoelt die achterop de tv zit.
Deze tvtjes zijn niet fijn om aan te meten en zo want bij het minste geringste knallen er diverse transistoren uit, heb je net de voeding aan de gang en zit er verderop iets fout: weer het hele zaakje stuk.
Dus: een hele leuke uitdaging, koop gerust vast een voorraadje transistors ...
In de service doc zit een beschrijving om met een ballast en een externe voeding de voeding zelf te kunnen testen.
Als die weer draait (en sowiezo) kun je de hoogspanningstor eens bekijken, een exotisch type die ik zelf eens vervangen heb door een BU208 en andere serieweerstand (want origineel niet leverbaar.
Dit is wat ik me nog herinner van dit ding, en dan heb ik het over pakweg 10 jaar geleden al ;-) , ik heb mijn KV1300's (had ooit 3 van deze) aan Marcel (van Marcel's tv museum, te vinden op internet) gegeven en/dus/wellicht kan hij je ook nog wat tips geven.

Sony KV1300 Trinitron 1972 - uitleg

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 15-11-2010, 23:28 (4919 dagen geleden) @ klaas

Klaas,

Je hebt ook op buizenforum gepost en daar is de reactie geweest de 2SC867 op de kleine voedingsprint.

Die was het niet. Daar zoals ik opmaak je die losgehaald hebt en de zekering springt nog.

Verder lees ik na 5 dagen geen nieuwe ontdekkingen van je.
Schema heb je dus wat is het probleem.

Bedoel we kunnen wel wat roepen maar ook jij snapt dat er erg veel onderdelen in zitten.
Gaat bij de stekker al mis dus tja roep het maar eens.

Wat tips:

Bekijk nu eens blz 3, Blok schema.
PB-en PR dat zegt dat dat een eenvoudig 110Vdc voeding is.
Daar zit ook je protectie.

Op blz 8 maak je op dat de de thermische zekering staat tussen massa via smoorspoel, C601 en naar Powerbord "Pr"

Pagina 3 maak je op dat de eigenlijke Tv op 110Vdc draait.

Dus eerst de borden Pr en PP nazien.

HOE werkt die protectie nu, zoals ik het opmaak uit het schema.

Die Q606 is een schakelaar die door Q605 wordt aangestuurd.
Deze Q605 meet de belasting en spanning van de voeding op bord PR.

Is er wat loos, wordt die Q606 in geleiding gebracht en schakelt de gelijkgerichte primaire voeding aan massa via wat vermogens weerstanden.
.
Door deze sluiting wordt een stroom gerealiseerd die
1: Niet de veiligheids glaszekering doet springen ( dat is enkel de laatste redding)
2 door net aan de stroom van 1,25A dus de thermische schakelaar doet springen.

Zo'n oorzaak kan van alles zijn en kennelijk hadden ze daar een gedachte bij dat zo te ontwerpen.
Een klant kan die resetten en hopenlijk is de fout van tijdelijke aard geweest.
Springt ie kort weer dan stoppen met dat verhaal, heeft geen zin en repareren die handel.

Dus
OF je eigenlijke TV cirquit is defect
OF je 110Vdc voedingsbord is defect.

Het weglaten van Q606 is eigenlijk oer stom, je complete beveiliging van je TV haal je weg.
Stel er staat ipv 100V 300V op die uitgang sloop je je hele TV
De stromen lopen te hoog op en diverse andere zaken springen onnodig door, printbanen branden uit en wat al niet meer voor dat die 2A glas er uit gaat.

Enfin, er zal nodige defect zijn zo niet nu nog meer.


Je hebt het schema dus mag geen problemen opleveren die "PR" voeding als eerste aan de gang te brengen.

Hiervoor Loshalen de +110V - poot 4 van bord PR en wel weer belasten met pak maar een 220V gloeibol van 40W.

Zonder belasting werkt de voeding zeker niet goed en gaat zeker Q606 weer in geleiding = thermisch er weer uit..

Controleer de elko's C603,604, en uiteraard Q903 want dat is je schakel tor.
Diode D601.

Indien je Q903 los haalt moet je op poot 10 PR print een dikke gelijkspanning meten van ca 300V onbelast.

Meet wel even Q606 op de CE doorgang of inderdaad die niet defect is.


En verder controleer je alle dioden PR bord en de nodige TR's en weerstanden
etc VOOR je er spanning op zet.

Sony KV1300 Trinitron 1972 - uitleg

door klaas, 23-11-2010, 13:55 (4911 dagen geleden) @ Maurice

Inmiddels diep in het toestel gedoken! PR circuitboard losgehaald van VH board, middels loshalen contacten 3, 4, 6, 7, 12 en 13. Alle verbindingen naar de protect print in stand gehouden. Als belasting een 25 watt gloeilamp op massa en de 110 volt pin 4. Nogsteeds klapt de 1,25A zekering eruit. Nu pin 10 van schakeltor Q903 los. Nu blijft de zekering erin, maar geen 110V aanwezig. pin 8 en 11 loshalen van de schakeltor geeft geen verandering. Een halve seconde 110V aanwezig, en daarna springt de beveiliging weer. Alle elco's behalve C604, zijn vervangen. Nog even de beveiliging Q606 losgehaald. Dit geeft tevens geen enkele verbetering! Ik verdenk eigenlijk de grote elco C604...

Is dit reëel?

Test ik de voedingsprint zo goed? :-D

Sony KV1300 Trinitron 1972 - uitleg

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 24-11-2010, 17:06 (4910 dagen geleden) @ klaas

Klaas,

Je hebt toch het schema?
Anders bij vragen had je mij gewoon kunnen mailen toch?


Kijk als je poot Collector Q903 (is poot 10 print) loshaalt moet je snappen dat Q606 de beveiliging helemaal nooit meer wordt ingeschakeld.

Kijk hoe Q605 (basis) wordt gestuurd.
Dat is middels een voedingslijn C606,R620,R624 die lijn.
Is die spanning te hoog gaat Q605 in werking en die trekt weer Q606 aan en die laat die spring veiligheid werken.

Meet met diode meting die Q903.
Van basis naar beide E en C moet je een diode overgang meten.
Over E-C geen overgang ook niet als je de draden van je meter omdraait.

En zo meet je ook de overige dioden of die nog in orde zijn.
Meet ook of Q605 nog in orde is en die diode D613.

Haal poot 8 los van Q606 en bekijk of je nu die 110Vdc hebt.
Meet dan nog eens zoals aangegeven Q605
B = 0,2V C=110V, E=41V

Die gloeibol zit tussen poot 1 en poot 4.


Poot 13 en retour 12 is om de oscillator van de HV van 18Vdc spanning te voorzien.
12 is hiervoor zo te bedenken te retour om netjes die 18V te behouden.

Links van Q903 is om de hele handel aan te slingeren, want pas als er iets spanning staat op pen 8 bij Q903 krijgt pas de driver rond Q602-603 spanning en dan pas wordt Q903 netjes aangestuurd.

Tja is even rommelen met die schakelende voedingen altijd.
Nodige is afhankelijk van elkaar met terugkoppelingen.

Dus dat alles in schema genoemd met de termen "Kick..."is om de handel een eerste schop te geven.

Dan gaat 602 en 603 lopen en sturen 903 netjes aan.

Via poot 12 wordt een spannings regeling gemaakt

Ik zou voor de test poot 12 en 13 weer aansluiten.
Dan loopt dat deel in ieder geval.

Dus
10 los van PR bord - of 8 los van PP bord (ieder geval die Q606 dus los)
4 los en daarop zetten 1 gloeibol naar massa.
De rest van het bord laat je zitten.

Nu eens zien of je 110V hebt.

Poot 5 van PR bord moet dan 0V ook zijn (anders wordt Q606 aangestuurd en dat willen we niet)


Lukt het je niet,
PR& PP bord in een envolope naar mij toe.

Zal ik er eens naar kijken.
Desnoods in mijn KV1300 stoppen.

Maurice

Sony KV1300 Trinitron 1972

door klaas, 25-11-2010, 19:27 (4909 dagen geleden) @ Maurice

He Maurice,

Bedankt voor je uitgebreide technische informatie! Ik krijg steeds meer zin in dit toestel! Maar alleen omdat ik de dingen enigszins ga begrijpen nu.:-D

Gisteravond eens goed naar de transistor Q903, in de voeding, gekeken.
Jawel! Sluiting op e, b en c! Als vervanging een andere 2SC867 tor geplaatst en getest. Gelijk na inschakelen een sluiting in de emitter - collector van deze transistor!

Ik ben bang dat een verkeerde piekspanning mijn torren aan het slopen is.
Kan het elco C604 ook zijn...?

Ik ga eerst op zoek naar een paar reservetorren en jou adviezen ter harte nemen.
Mocht ik niet verder komen, hoor je nog van mij!;-)

Klaas.

Sony KV1300 Trinitron 1972

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 25-11-2010, 20:26 (4909 dagen geleden) @ klaas

Klaas,

ik had gezegd ook de dioden na te zien.
E er direct weer uit is dikke sluiting Na deze.
Ziet men 1x D607 zitten en 1x C606

C604 zit Voor de transistor !

Als die Tor 904 er uit is en spanning op den print staat op 10 (Collector Q904)
een spanning van zoals aangegeven 280Vdc.

Dan meet tussen ( indien die Q904 weg is) tussen 8 en 1, zou dan heel laag ohmig moeten zijn om die Tor te doen roken.

Wel 3 en 4 loslaten daar dat naar de TV gaat.

Indien je richting TV dus daar heel laag meet tussen 3-1 of 4-1 gaat het daar mis.

Maar ik begrijp dat storing zoeken niet je sterkste kant is.

Bedoel indien je ziet dat Tor op EBC sluiting heeft weet je dat oa. nodige stromen gelopen hebben ook aan B zijde een dikke DC van 280V gestaan heeft
Dan is diode D605 en 606 in geleiding, als dan ook D607 naar de knoppen is ligt dat zaakje aan aarde.

Dus bij een defect ga je eerst verder onderzoeken dan dat je eerst een tor vervangt en dan hopen dat het goed gaat,
zie hier een 2e defecte tor.

Let wel d604-605-606 1 zijde loshalen voor meten.

Sony KV1300 Trinitron 1972

door klaas, 25-11-2010, 22:07 (4909 dagen geleden) @ Maurice

Dank!

Ik ga verder...;-)

Sony KV1300 Trinitron 1972 - uitleg

door klaas, 26-11-2010, 11:55 (4908 dagen geleden) @ Maurice

Maurice,

Ik moet nog vermelden dat bij eerste inschakeling na aankoop de transistor Q505 op de VH print knetterend en met veel vuur in rook opging!

Deze heb ik al vervangen, en daarna geen vuur meer gezien. Maar die 18V op pin 27.. Als deze door een defect in de voeding veel hoger is...
Tja, ik ben nog niet klaar hiermee.

Ik las op circuitonline iets over een externe voeding op de PR print. Als ik nu kijk naar het spanningsverschil over A en C op de PR print, dan is dat ongeveer 12V. Zoals Maarten aan aangaf, moet die externe voeding op 12 en 13 aangesloten om de voeding juist te testen zonder enige aansluiting op een vage print in de tv, die natuurlijk ook voor het doorbranden van de tor Q903 kan zorgen.

Op de basis van Q903 komt immers ook een spanning van 110V te staan... Die 0,6 V op de basis, is toch het spanningsverschil tussen de B en E van de Q903...?

Sony KV1300 Trinitron 1972

door klaas, 27-11-2010, 14:53 (4907 dagen geleden) @ klaas

[image]

Einde draad!

Groet, Klaas.;-)

Sony KV1300 Trinitron 1972

door Arjan Havelaar @, 27-11-2010, 15:04 (4907 dagen geleden) @ klaas

Hallo Klaas,

En de oplossing......?

Daar zijn wij natuurlijk ook nieuwsgierig naar.

Met vriendelijke groet,

Arjan Havelaar

Dus!! ---Sony KV1300 Trinitron 1972

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 28-11-2010, 10:00 (4906 dagen geleden) @ klaas

Ja

Zou wel zo aardig zijn te melden wat er loos was.

Bedenk dat er mensen zijn die tijd gestoken hebben jouw te helpen.
Verdient toch op zijn minst een tegen verhaal.


Wel mooi dat ie het doet.

Dus!! ---Sony KV1300 Trinitron 1972

door klaas, 28-11-2010, 21:44 (4906 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door klaas, 28-11-2010, 21:47

Ja, mooi he!

Op PR board was transistor Q903 defect. De transistor die ik als vervanger heb geplaatst, was de transistor van het geluid. Hetzelfde type, maar waarschijnlijk al defect voordat ik eraan begon. Ik had namelijk nooit enig geluid gehoord bij aanzetten!

Diode 607 defect, keiharde sluiting op Q903.
Na vervangen van dezen, beeld en geluid!;-)

Gr, Klaas.

Dus!! ---Sony KV1300 Trinitron 1972

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 28-11-2010, 22:15 (4906 dagen geleden) @ klaas

Klaas,

Lijkt me sterk die geluids tor dat die al defect was.

Aannemelijker dat eerst die D607 defect is gegaan - die trekt Q903 defect.
Is Q903 defect gaat D607 echt niet stuk.
Deze staat in sper, betekend indien CE sluiting Q903 dan staat de volle 280V op de diode, kan ie hebben.
Treed Q606 in werking en trekt de veiligheid na seconde omzeep.
Valt de 280Vdc weer netjes af.

Is D607 defect kun je torren blijven vervangen gaan ze in 1 msec defect.

Les geleerd niet botweg torren vervangen.

Merk wel vaker dat eerst adviezen vraagt en vervolgens deze maar half leest.
Had gezegd eerst rest doormeten. Met name die D607
Laatste regel:
http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=4975

en hier 1e alinea
http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=5044


Mooi dat ie weer aan de gang is.
Veel plezier met toestel.

Dus!! ---Sony KV1300 Trinitron 1972

door klaas, 28-11-2010, 22:41 (4906 dagen geleden) @ Maurice

Bedankt Maurice.;-)

Sony KV1300 kleuren afstellen middels testbeeld

door klaas, 29-11-2010, 14:12 (4905 dagen geleden) @ klaas

Nou, nou nou... Wat een werkje! De kleuren waren behoorlijk verlopen. Ik heb een testbeeld op het scherm getoverd middels een dvd speler met USB ingang. (Jpeg afbeelding.) De DVD door middel van een RF convertor uit een oude videorecorder met een spanningkje van 12V- gevoed, aangesloten via coax op de UHF/VHF splitter.:-P Je moet wat bedenken natuurlijk...

Rood en groen waren van positie gewisseld! Het leek mooi, maar een spiegelbeeld van het originele plaatje op de laptop. Na eerst terugdraaien van de drie kleuren ben ik ongeveer een uur bezig geweest, eer ik dit resultaat bereikt had. Ik ben tevreden!

Op de foto komen de kleuren van de tv niet mooi uit, maar dat komt door de foto. In werkelijkheid komen ze nu voor 95 procent overeen.:-D Voor een Trinitron van 39 jaar oud een redelijk beeldje... In ieder geval zit rood weer op de juiste plaats.

Rest alleen nog enkele afstellingen aan het beeldformaat...

Gr, Klaas.;-)

[image]

powered by my little forum