KSB klok (Toestel of techniek)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 16-11-2010, 16:38 (4918 dagen geleden)

Hallo forumlezers,

De winter staat weer voor de deur en vaak is het de tijd om in de avonden met iets bezig te zijn en zo ben ik van plan om eens een KSB klok te gaan bouwen zoals ik hem noem beter bekend als een oscilloscoopklok.

Googel niet op KSB klok want je krijgt keukenblenders, kandelaars, portretten etc. tot kinderzitjes aan toe ( wie kent dat niet???? ) maar ik noem het een KathodeStraalBuis klok omdat het per definitie geen oscilloscoop wordt.

[image]

Vele van ons hebben al eens zo iets gezien op een van de beurzen die worden gehouden voor zendamateurs en als je eens googeld op oscilloscoopclock en vervolgens boven in het scherm op afbeelding zie je de fraaiste creaties.

Op een scoop is het heel leuk voor op de werkbank als de scoop buiten gebruik is maar ontzettend leuk als je iets maakt met een KSB mooi zichtbaar in/op een console o.i.d. en in de woonkamer opstelt.

Geheid dat de visite er over begint van: Wat heb je daar nou ? Ja, ik zie dat het een klok is maarre! Krijgt een gesprek ineens een andere wending.

[image]

Ik heb al enige tijd een mooie KSB liggen en tijdens de laatste AMRATO beurs in Apeldoorn maar eens een printje gekocht die volgens de laatste SMD techniek op de X en Y ingang van een scoop een mooie klok weergeeft.

De kennis is bij mij niet aanwezig een PIC controller te programmeren en aanverwante componenten er bij te verzinnen dus mensen zoals ik zijn altijd aangewezen op bouwkits of in mijn geval nu dit kant en klare printje.

Voor de woonkamer wil ik dus iets leuks gaan bouwen met deze boven afgebeelde kathodestraalbuis, het schermpje heeft een diameter van 7 cm.

Ik heb de buisgegevens dus naast de klokprint zal de nodige elektronica om de hoek komen kijken voor de aansturing van de KSB met X en Y ingang waarop het klokprintje wordt aangesloten.

Als iemand tips heeft (schema als voorbeeld) altijd welkom maar krijg al hulp van een kennis zelfbouwende radio zend amateur tevens gepensioneerd tv. Monteur.

Mijn vraag is: Heeft iemand als eens zo iets gemaakt of is van plan om zo’n klok eens te gaan bouwen ?

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

KSB klok

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 16-11-2010, 17:36 (4918 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans,

Slimmer lijkt me om een scoopje van een euro of wat te kopen en die aan te passen.
Je mist nu wel heel veel onderdelen.

Net staat vol met die dingen en zie toch op NFOR de nodige kandidaten voor bij komen.

De ballast aan onderdelen haal je er uit, stop alles in een veel leuke kastje en zie daar.

KSB klok

door Hans van Kampen @, Voorhout, 16-11-2010, 18:38 (4918 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice,

Ja, daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Ik weet dat er aan de KSB nog heel wat aan moet hangen.

Ik heb trouwens nog dit staan uit een van de Philips EE 2000 bouwdozen van me die ik in de jaren 70 kocht, ik heb er ooit een t.v. mee gemaakt, de unit bevat alle elektronica voor het pijpje (DG 7-32) met X en Y ingang (3 volt top/top ingangsspanning.)

[image]

Ik heb de bouwdozen nog helemaal compleet met alle modulen (tuner/MF/Osc. spoel etc.) om een t.v. te maken en het eerste wat ik toen op het groene schermpje zag was Willem Drees die toen op t.v. was maar dat terzijde.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Klok op de DG 7-32

door Hans van Kampen @, Voorhout, 18-11-2010, 19:48 (4916 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik heb de scoopklok aangesloten op het kleine pijpje (voorzien van aanstuur elektronica) uit de Philips EE2000 bouwdoos op de X en Y ingangen en dit is het resultaat.

[image]

Ik heb er wel weerstanden tussen gezet om de klok binnen het beeld te krijgen want de signalen waren iets te sterk.

Je ziet veel meer de cijfers aan een geregen (pad van elektronenstraal) op dit pijpje als op mijn TRIO scoop nauwelijks zichtbaar is.

Iemand een verklaring hiervoor ?

Bedankt alvast.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Klok op de DG 7-32

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 18-11-2010, 21:56 (4916 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Dat heeft te maken met de lijn onderdrukking,

Ik denk dat je ook de Z-ingang moet gebruiken.
Die is voor in-sturing helderheid.

Of toch gewoon helderheid terug zetten

Printje zou dus nog die moeten hebben, anders zou ik niet kunnen bedenken hoe te onderdrukken.

Kan ook zijn snelheid van het schrijven, deze set kan dus een hogere bandbreedte aan en laat/kan daarom die snelle schrijflijn wel laten zien.

Een scoop van bv 5Mhz kan dat niet aan en laat het dus schijnbaar niet zien.

Wel super gaaf dat je het nog aan de gang gekregen hebt.
Heb je toch een hele leuke toepassing van dat zelfbouw pakket.

Maurice

Klok op de DG 7-32

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 19-11-2010, 01:54 (4916 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Maarten Bakker, 19-11-2010, 02:15

Ik zit toch nog even te puzzelen. Als de X en Y ingangen langzamer zouden zijn, zou dat toch vervorming van het beeld geven? Een langzame Z-ingang kan dit wel doen denk ik, maar die is niet gebruikt begrijp ik.

Uiteindelijk toch wat jij al zegt of de helderheid terugdraaien of de Z-ingang gebruiken voor "terugslag"-onderdrukking.

KSB klok

door Hans van Kampen @, Voorhout, 19-11-2010, 21:57 (4915 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hallo Maurice en Maarten,

Bedankt voor jullie meedenken, deze scoop-unit uit de bouwdoos heeft wel een Z ingang maar de klokprint geen uitgang hiervoor, alleen een X en Y.

Inderdaad wat Maurice schrijft:

Kan ook zijn snelheid van het schrijven, deze set kan dus een hogere bandbreedte aan en laat/kan daarom die snelle schrijflijn wel laten zien.<<

daar geloof ik ook wel in.

Terugdraaien van de helderheid heeft wel enigsinds zin, toch ga ik er dit pijpje niet voor gebruiken maar de DG7-14 pijp die ik eerder toonde. Die voormalig t.v. monteur (kennis van me) zelfbouwend radio zendamateur zij dat het niet moeilijk is voor die pijp de benodigde spanningen te verkrijgen en de ingangen te maken voor de X en Y afbuiging.

Een oude scoop gebruiken en net wat Maurice schreef:

De ballast aan onderdelen haal je er uit, stop alles in een veel leuke kastje en zie daar.<<

ziet ie niet zitten omdat je niet alles precies kan scheiden van de print omdat de tijdbasis oscillator en de aansturing voor de afbuiging op de zelfde print ''door elkaar lopen'' als het ware en ga zo maar door.

Hij is beter thuis in die materie en zal dat op zich nemen, wordt vervolgt.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

powered by my little forum