videoschermpje (Toestel of techniek)

door Bert @, Zeist, 16-11-2010, 18:36 (4918 dagen geleden)
Gewijzigd door Bert, 16-11-2010, 18:42

Ca. een week geleden deed ik een oproep naar een simpel videoschermpje en Hans van Kampen reageerde ,,ik wil voor je kijken op de beurs waar ik naar toe ga.
Even later heb ik Hans laten weten dat ik nog een andere optie had en dat hij niet op zoek moest gaan voor mij. Ik kom regelmatig bij een elektriciteitszaak en misschien heeft die wel wat liggen in de schroothoek.
Ik kreeg van hem een video onderdeel van een intercominstallatie, beeldschermpje met wat losse bedrading op een print. Na wat onderzoek gedaan te hebben zie ik 4 draadjes op een apart klemmenblokje en bij een geel draadje staat ,,video in''.
Na het volgen van diverse printsporen blijkt het gele draadje samen met een zwarte de video voeding te zijn en de 2 andere draadjes een 2e zwarte en een rode zijn voor de 12 volt gelijkspanning aansluiting.
Nu heb ik een soort test voeding die bij een onjuiste aansluiting van de belasting gelijk in elkaar zakt en dus geen brokken kan veroorzaken.
Na het aansluiten van ROOD op de plus en ZWART op de min en vervolgens het opvoeren van de spanning tot 12 volt zie ik plotseling het beeldschermpje geheel oplichten, m.a.w. deze truuk is gelukt.
Na ook een videosignaal te hebben aangeboden was het beeld helemaal compleet.

Dit beeldschermpje vraagt een gestabiliseerde voeding van 12 volt, bij 10,5 volt wordt het beeld smaller.
In de behuizing van het beeldscherm zat nog een print voor het aansturen van de deuropener een gestabiliseerde 12 volt uitgang bij ongeveer 18 volt wissel wisselspanning. Met aanvulling van een adapter van 15 volt wisselspanning heb ik de zaak goed in balans.
Wat ik hiermee ga doen?
In een video/intercom installatie het videosignaal opzoeken, dit komt niet binnen op een huistoestel en nu kan ik onderweg controleren of het signaal er nog is.
Zo zie je maar wat je van rommel nog kunt samenstellen

Bert Zeist


[image]

videoschermpje

door soundman2 @, Wouw, 16-11-2010, 18:42 (4918 dagen geleden) @ Bert

Is dat niet een echt beeldbuisje, met een gebogen fluorescentiescherm inwendig?
Volgens mij was dat een Sony buisje bedoeld voor een WATCHMAN. Zwart/wit.
Dat verklaart eventueel dat de beeldbreedte varieert met de voedingsspanning.

Henk Roovers

videoschermpje

door Bert @, Zeist, 16-11-2010, 18:52 (4918 dagen geleden) @ soundman2

Henk het is inderdaad een SONY beeldbuisje met een gebogen scherm.
maar goed het werkt, zo uit de rommeldoos kost niets.

gr. Bert

videoschermpje

door soundman2 @, Wouw, 16-11-2010, 19:53 (4918 dagen geleden) @ Bert

Henk het is inderdaad een SONY beeldbuisje met een gebogen scherm.
maar goed het werkt, zo uit de rommeldoos kost niets.

gr. Bert

Is geen kritiek hoor , maar ik heb het altijd een curieus beeldbuisje gevonden. Het was een oplossing voor een beeldbuis zonder " diepte" naar achter.
De techniek is gelijk aan die van de beeldbuis, anders dan die van LCD en plasmaschermen.

Henk Roovers

videoschermpje

door Bert @, Zeist, 16-11-2010, 20:11 (4918 dagen geleden) @ soundman2

Dat begrijp ik Henk. Ik dacht laat ik dit experiment eens op papier zetten, misschien een aansporing van anderen.

gr. Bert Zeist

videoschermpje

door ruud, 17-11-2010, 20:07 (4917 dagen geleden) @ soundman2

De platte beeldbuis, hij bestaat dus echt.
Maar dit kan niet in kleur want de electronen komen van onderen, van voren. EEn schaduwmasker wordt dan moeilijk.

videoschermpje

door ruud, 17-11-2010, 20:04 (4917 dagen geleden) @ soundman2

Die beeldbuisjes zie je heel veel in flats waarbij de bewoner kan zien wie er voor de deur staat.
Gebogen scherm, de electronen komen van voren, bij een gewone bb van achteren.

videoschermpje

door Bert @, Zeist, 19-11-2010, 15:48 (4915 dagen geleden) @ ruud
Gewijzigd door Bert, 19-11-2010, 15:50

Dat klopt Ruud dit komt uit een systeem van RITTO al enige jaren oud en de elektronen komen aan de linkerzijde binnen.
Zo ik al heb geschreven, ik gebruik dit als test bb om een videosignaal storing te lokaliseren. Of het kleurenscherm wat nu wordt gebruikt ook een platte bb is weet ik niet. ik heb het nieuwe toestel dat ik heb geplaatst niet geopend maar ik zou dat wellicht kunnen vragen bij de TD van Vercoma.

gr. Bert

videoschermpje

door Hans van Kampen @, Voorhout, 16-11-2010, 18:50 (4918 dagen geleden) @ Bert

Hallo Bert,

Leuk he dat geklooi maar fijn dat het gelukt is. Ik heb er stiekum nog op gelet of ik iets van schermpjes (monitors) zag op de beurs in Rotterdam maar niets van dat al. Ik heb er ook niets gekocht maar wel een interessante lezingen bijgewoond ondermeer over 100 jaar televisie.

Hieronder de Nipkowschijf in werking, een simpel plaatje kon met een apparaat opgenomen en tegelijkertijd met laag oplossend vermogen weergegeven worden.

[image]

Hieronder, ook al weer uit de tijd een Philips camera met 3 Plumbicon opneembuizen, het prismaoptiek alleen al kostte 7000 gulden destijds.

[image]

Sorry forumbeheer voor afwijken van het topic onderwerp en eventueel twittergehalte maar dit is toch leuk?

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

powered by my little forum