analoge multimeter met meetfout (Toestel of techniek)

door rudy wouters, 04-12-2010, 13:19 (4906 dagen geleden)

hallo
ik heb deze russische multimeter onlangs aangeschaft(uit nostalgie)
deze heeft een meetfout op het ac spanningsgebied
op alle meetbereiken geeft deze 30 procent meer weer,heb dit met mijn digitale meter parralel en variac trapsgewijs opgeregeld tot 250 volt gecontroleerd
in het dc gebied is op alle meetbereiken de waarde juist ,ook gecontroleerd tot 250volt trapsgewijs
iemand een idee?is dit mogelijk een fout in de weerstanden van het ac bereik
het is opvallend dat in elk bereik procentueel de meetfout hetzelfde is
natuurlijk wil ik deze meter in orde krijgen,er zit ook een overbelastingsveiligheid op,deze werkt prima
ik heb nog een ander model russische meter en deze meet wel perfect
groeten,rudy[image]

analoge multimeter met meetfout

door Willem.H.N. @, Enschede, 04-12-2010, 14:05 (4906 dagen geleden) @ rudy wouters

is dit mogelijk een fout in de weerstanden van het ac bereik

het is opvallend dat in elk bereik procentueel de meetfout hetzelfde is
natuurlijk wil ik deze meter in orde krijgen,er zit ook een overbelastingsveiligheid op,deze werkt prima
groeten,rudy[image]

Is het niet zo dat bij wisselsp. instelling er een vreemd gelijkricht brugje wordt ingeschakeld?meen ik me te herinneren.
Mogelijk veroorzaakt deze de meet afwijkingen in AC stand.
grt. willem.

analoge multimeter met meetfout

door rudy wouters, 04-12-2010, 14:47 (4906 dagen geleden) @ Willem.H.N.

hallo willem
dat zou best kunnen
aangezien het dc bereik perfect werkt zullen de weerstanden wel in orde zijn
die gelijkrichting gebeurd door 2 diodes,bij mijn andere meter die nog splinternieuw is zitten 2 diodes bijgeleverd dit was standaard bij deze meters
bij de defecte zitten deze niet bij(was een gebruikte meter van 1976)
ik heb wel de handleiding er van met het schema en stuklijst maar de aanduidingen zijn in het russisch
dus zal even op het internet die cijfers eerst moeten vertalen
bedankt voor de tip
groeten,rudy

russische diode wie weet het?

door rudy wouters, 04-12-2010, 14:53 (4906 dagen geleden) @ rudy wouters

hallo
heb even het cyrillisch alfabet geraadpleegt
de diode wordt in de stuklijst aangeduid als D9D
wat kan ik daar van afleiden
welke diodes worden voor de gelijkrichting van een meetinstrument gebruikt?
groeten,rudy

analoge multimeter met meetfout

door soundman2 @, Wouw, 04-12-2010, 15:50 (4906 dagen geleden) @ rudy wouters
Gewijzigd door soundman2, 04-12-2010, 15:54

Een variac gebruiken als middel om meters te vergelijken is evenals bij netspanning niet altijd zonder problemen. De spanning die uit een variac komt is wel wisselspanning, maar vaak zijn de toppen van die spanning flink afgeplat. Hetzelfde komt ook voor bij het lichtnet.
Er zijn veel manieren om wisselspanning te meten.

RMS waarde , deze geeft als het ware de inhoud of wel de oppervlakte van de grafische waarde aan, onafhankelijk van de golfvorm. De meter meet dus bij een kanteelspanning van bijvoorbeeld 100 volt dezelfde waarde als een sinusspanning van 100 volt. Vroeger werd zo'n meting wel uitgevoerd met een hittedraadmeter.

Topwaardemeting. De meter meet de toppen van de spanning en de schaal wordt daarop geijkt. Het is duidelijk dat bij afgeplatte toppen of een kanteelspanning, heel andere waarden gemeten worden.

Gemiddelde waarde meting. Dat is een meting over wat langere tijd en die kan weer een andere waarde geven.
Het is dus belangrijk om te weten wat je meet en dan ook nog hoe je meetinstrument meet.
Je zou een proefje kunnen doen met een toongenerator. die dingen geven meestal een goede sinusspanning af. Let wel op de frequentie van 50 HZ. Niet alle meters zijn frequentieonafhankelijk, hetgeen ook weer tot meetfouten leidt.


Dan is er nog de inwendige weerstand van de meter. Bij een variac zal het wel loslopen, maar in hoogohmige circuits maakt het veel uit of de meter een vaste ingangsweerstand heeft, waarmee je een constante afwijking hebt, of dat de inwendige weerstand varieert met de bereiksinstelling. Het kan dan zomaar zijn dat je op de schaal van 10 volt een heel andere waarde meet dan op de schaal van 100 volt.
Meten lijkt eenvoudig, maar houdt rekening met het volgende:
"Meten is weten als je weet wat en hoe je meet".


Henk Roovers

analoge multimeter met meetfout

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 04-12-2010, 16:59 (4906 dagen geleden) @ rudy wouters

Gewoon even de weerstanden na meten.
Denk direct na de gelijkrichter.
Daar zal een weerstandsnetwerkje zitten ter correctie van de aanwijzing.

Kijk je bereiken worden gebruikt voor DC en AC, gezien DC prima is zijn dus die schakel weerstanden in orde.

Bekijk dus vanaf die omschakelaar wissel/gelijk en vervolgens zoeken naar het betreffende netwerkje.

Er zal best weer eens 220V gemeten zijn op het laagste bereik.
Lopen de stromen op en heb je gedonder met weerstanden :-P

analoge multimeter met meetfout is herstelt

door rudy wouters, 11-12-2010, 18:40 (4899 dagen geleden) @ rudy wouters

hallo iedereen
nog even melden dat de meter herstelt is(meetfout van 30 procent op het AC gebied)
ik heb de weerstand (staat vermeld in de handleiding als aanpasweerstand van 200 tot 800 ohm)tussen de common bus en de gelijkrichting vervangen door een potentiometer en zo de wijzeruitslag bijgeregeld,dit weer met behulp van de variac en een ander meetinstrument parallel en zo alle bereiken gecontroleerd telkens op volle uitslag
de meter werkt nu weer perfect,mischien het beste van de ingestelde weerstandswaarde op te meten en dan de potentiometer te vervangen door vaste weerstanden
groeten,rudy

analoge multimeter met meetfout is herstelt

door soundman2 @, Wouw, 12-12-2010, 21:50 (4898 dagen geleden) @ rudy wouters

hallo iedereen
nog even melden dat de meter herstelt is(meetfout van 30 procent op het AC gebied)
ik heb de weerstand (staat vermeld in de handleiding als aanpasweerstand van 200 tot 800 ohm)tussen de common bus en de gelijkrichting vervangen door een potentiometer en zo de wijzeruitslag bijgeregeld,dit weer met behulp van de variac en een ander meetinstrument parallel en zo alle bereiken gecontroleerd telkens op volle uitslag
de meter werkt nu weer perfect,mischien het beste van de ingestelde weerstandswaarde op te meten en dan de potentiometer te vervangen door vaste weerstanden
groeten,rudy

Heb je eerst wel de spanningsvorm op de uitgang van de variac bekeken?

Soundman2

analoge multimeter met meetfout is herstelt

door rudy wouters, 13-12-2010, 14:57 (4897 dagen geleden) @ soundman2

hallo soundman
omdat te controleren ligt niet in mijn mogelijkheden
maar ik meet nu wel netjes 220 volt op een stopcontact,daarvoor was het bijna 300volt
heb ook het stroombereik in AC gecontroleerd en deze klopt nu ook
groeten,rudy

analoge multimeter met meetfout is herstelt

door Fred101, 18-12-2010, 08:59 (4892 dagen geleden) @ rudy wouters

Soundman heeft wel gelijk. Je kan nu in theorie je meter aangepast hebben aan een "fout" signaal.
Ik zou eerder denken aan een defecte diode maar een verlopen weerstand kan natuurlijk ook.
Ik weet niet waar je woont maar ik heb hier in Waardenburg genoeg spul om je meter te testen en te calibreren.

powered by my little forum