Hoe een transistor testen? (Toestel of techniek)

door Bjorn Kusters @, 14-12-2010, 22:04 (4895 dagen geleden)

Hallo

Van mijn pas aangeschafte regelbare voeding 0-15V 6A(Samlex aps1206) is de uitgangsspanning niet goed te regelen.
De uigangsspanning is nu 8V-16V i.p.v. 0V-15V.
De weerstanden en elko's zijn gecontroleerd en in orde.
Nu verdenk ik een van de transistoren of dat de potmeter ooit vervangen is.
Ik kon geen scheme vinden dus kan als beginner al zeker niet gericht zoeken.

Is het testen van een transistor via een digi. multimeter met test functie een betrouwbaar iets?
En zo ja ho weet ik welke waarde hij aan moet geven?

De voeding bevat de volgende transistoren:

2N2055
BD435
1402E

Hopelijk kunnen jullie me helpen.


Gr Bjorn

Hoe een transistor testen?

door snameroc @, Etten Leur, 14-12-2010, 22:23 (4895 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Transistors kun je testen met een universeelmeter op de diode stand.
Denkbeeldig is een transistor 2 diodes in omgekeerde richting in serie met de basis als knooppunt.
Je kunt dus meten van de basis naar de emitter en meten van de basis naar de collector.
Daarna herhaal je de metingen met de meetpennen omgepoold.
Bij 2 van de van de 4 metingen moet je ongeveer 0,6 volt op je meter zien (de geleide overgangsspanning) en bij de ander 2 oneindig hoog (de sperrichting van de diode's)
Natuurlijk meet je ook nog een keer van emittor naar collector op sluiting.

Je kunt natuurlijk ook een meter met transistortester gebruiken maar die zijn minder gangbaar enminder betrouwbaar.

Waarschijnlijk bedoel je 2n3055 ipv 2n2055 of niet?
En is de spanning op 8 volt wel stabiel als je hem belast of varieerd hij naar gelang de belasting?

Hoe een transistor testen?

door Bjorn Kusters @, 14-12-2010, 22:28 (4895 dagen geleden) @ snameroc

ik bedoel inderdaad de 2N3055
Ik ga eens proberen op de door jou geadviseerde manier te meten.

Gr Bjorn

Hoe een transistor testen?

door Bjorn Kusters @, 14-12-2010, 22:38 (4895 dagen geleden) @ snameroc

1402E +- 720mV
BD435 635mV
2N3055 538mV

Geleiden maar in 1 richting dus dat is oke.

Zijn de spanningen in orde?

Gr Bjorn

Hoe een transistor testen?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-12-2010, 22:41 (4895 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Die spanningen lijken me in orde. Heb je ook al gekeken of de uitgangsspanning onder belasting stabiel blijft?

Hoe een transistor testen?

door Bjorn Kusters @, 14-12-2010, 22:46 (4895 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten

Nee nog niet belast getest.
Dat leek mij weer niet nodig aangezien het ding toch ook onbelast op 0 te draaien moet zijn.
Maar van begin af aan zie ik iets aan die potmeter , net alsof hij niet orgineel zou zijn.
Maarja bewijs heb ik er niet voor.

Zo veel kan niet aan die voeding zijn.
4 condensatoren
6 diodes
stuk of 10 weerstanden
5 transistoren
1 potmeter

en dat was het regel-gedeelte.

Hoe een transistor testen?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 15-12-2010, 00:56 (4895 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Mijn redenatie was ongeveer: Als er iets aan of rondom de potmeter niet klopt, dan is de voeding waarschijnlijk wel gewoon stabiel. Als er iets rond de transistoren niet klopt, is de voeding waarschijnlijk niet zo stabiel.

Hoe een transistor testen?

door Huub, 16-12-2010, 00:02 (4894 dagen geleden) @ snameroc
Gewijzigd door Huub, 16-12-2010, 00:04

Ter aan vulling ,
Vergeet je er 2 , C-E en E-C , welke beiden oneindig moeten zijn ,
en juist bij stukke Tor is dat vaak niet zo , toch ?

dan afhankelijk type , E-C meten met nattevinger methode , zie
http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=5047


m vr gr Huub

Hoe een transistor testen?

door snameroc @, Etten Leur, 16-12-2010, 23:14 (4893 dagen geleden) @ Huub

Stond er bij hoor huub dat je op sluiting moet controleren tussen collector en emitor

Hoe een transistor testen?

door Huub, 16-12-2010, 23:35 (4893 dagen geleden) @ snameroc
Gewijzigd door Huub, 16-12-2010, 23:36

krek geliek zie ik nu , 4 metingen en daarna vermeld nog E-C op sluiting testen , mooi suf dus ,:-D
vr gr Huub

Hoe een transistor testen?

door soundman2 @, Wouw, 15-12-2010, 08:44 (4895 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Op de volgende link uit 2008 heeft iemand dezelfde voeding gerepareerd. Hij had toen geen schema, maar wie weet nu wel.
http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=10&t=1877

Soundman2

Hoe een transistor testen?

door snameroc @, Etten Leur, 15-12-2010, 18:52 (4894 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door snameroc, 15-12-2010, 18:53

De torren lijken me goed.
Om je verder nog enig advies te kunnen geven zou het toch wel handig zijn om te weten welke invloed belasting heeft.
Als belasting geen of heel weinig invloed heeft dan is inderdaad de potmeter met de componenten daar rond verdacht zoals maarten zegt.

gezocht 2x 1402E transistor

door Bjorn Kusters @, 15-12-2010, 21:34 (4894 dagen geleden) @ snameroc
Gewijzigd door Bjorn Kusters, 15-12-2010, 21:35

Hallo

De spanning bleef onder belasting stabiel voordat het volgende gebeurde:

Er zijn 2 1402E transistoren overleden.
Een volgens mij doordat nog een weerstand los zat en de andere heb ik zelf opgeblazen.
Een te hoge basisspanning aangelegd en pffrrrt weg transistor.
Nou weer geleerd dat een transistor sneller de geest geeft als een buis.

En ik de hele tijd zeuren dat het ding naar 0V terug moet kunnen.
Nu keek ik vanavond eens goed naar de voorkant , en nog een keer gekeken.
Het is een 9-15V voeding verdorie , en ik maar klakkeloos er van uit gegaan dat het 0-15V zou zijn.
Ik dacht namelijk dat dat in de advertentie stond hahaha.

Maarja , dan die 2 transistoren maar vervangen en dan doet het ding het wel.
Dan is hij toch geschikt voor het doel waarvoor ik hem heb gekocht , namelijk het voeden van de bobine van een auto als deze op de testbank staat.
De 300mA die mijn andere voeding levert trekt dat natuurlijk niet.

Gr Bjorn

gezocht 2x 1402E transistor-advies

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 15-12-2010, 22:13 (4894 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Bjorn,

Zou zeggen trek de rommel er uit en bouw met een 2N3055 en een LM317 opnieuw die regelaar op.
Schema's in overvloed op het net
Labvoeding 2N3055 met 0-30V en LM317.

Kost 5 euro aan onderdelen en heb je tenminste iets goeds.
Pas allemaal prima in je huidige kastje en trafo met de 2N3055.

Vervang het schema van de 78xx (wille keurig een vaste spanning bedoelen ze hiermee)
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/62/voedingen/10a-voeding.html

Met deze regelbare
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/32/voedingen/lm-317-voeding.html

Die MJ4005 pak je dus die 2N3055 voor.

Of indien je enkel die 12V nodig hebt en niet hoeft te regelen dus een 7812 inzetten in boven staande schema.,

gezocht 2x 1402E transistor-advies

door Bjorn Kusters @, 15-12-2010, 22:23 (4894 dagen geleden) @ Maurice

Dat is een tientje aan onderdelen en klaar:D
Mooit oplossing maurice:D

Bedankt

Gr Bjorn

gezocht 2x 1402E transistor-advies

door verbeek @, Zutphen, 16-12-2010, 08:28 (4894 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door verbeek, 16-12-2010, 09:10


Die MJ4005 pak je dus die 2N3055 voor.

Maurice, dit werkpaard is er eentje van het NPN-soort. De MJ15004 (geen MJ4005) is een PNP type. Dat gaat niet goed.
In plaats van de 2N3055 kan je de PNP equivalent gebruiken, bijv. een MJ2955.

In plaats van een LM317 kan je ook de 5A uitvoering toepassen, de LM338. Dan is de regelaar zowel kortsluit- als temperatuur beveiligd. De spanning is nu vanaf 1,25V regelbaar. Je zal dan wel geen 5A bij deze spanning af kunnen nemen (ivm de dissipatie), maar wanneer gebruik je dit.
Overigens zou ik de loper van de potmeter niet zoals die nu getekend is aansluiten, maar aan massa. Dat heeft twee voordelen. Ten eerste regel je de spanning van minimaal naar maximaal in plaats van andersom en ten tweede vliegt de spanning niet naar zijn maximale waarde als de loper van de potmeter na jaren van trouwe dienst eens slecht contact maakt.

Gr. Paul

gezocht 2x 1402E transistor

door snameroc @, Etten Leur, 15-12-2010, 22:26 (4894 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Ik heb het nog gedacht maar niet gevraagt of je wel zeker wist dat hij tot 0 kon.
Eigenlijk is het heel logisch dat het niet kan want dan heb je wel een heel groot koellichaam nodig.
Hier heb je een data sheet van de gevraagde tor http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/philips/ED1402.pdf
Maar ik denk dat het met een bc368 ook gaat en die is denk ik wat gangbaarder.
Wel zitten de pootjes anders.

gezocht 2x 1402E transistor

door Bjorn Kusters @, 15-12-2010, 22:37 (4894 dagen geleden) @ snameroc

Hallo

Iedereen bedankt voor de info.
Volgende week ga ik het advies van Maurice opvolgen en een nieuwe regelaar bouwen.

Jullie horen van me!
In ieder geval hartelijk bedankt.

Gr Bjorn

gezocht 2x 1402E transistor

door Huub, 15-12-2010, 23:48 (4894 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Dan is hij toch geschikt voor het doel waarvoor ik hem heb gekocht , namelijk >het voeden van de bobine van een auto als deze op de testbank staat.


Dag Björn ,

als jij zo'n voeding hiervoor gaat bouwen zoals beschreven , dan bestel die onderdelen maar per gros .
Je zult de één na de andere opblazen .
Mocht je toch die voeding willen gebruiken , zet dan in serie een Diode in doorlaat , en parallel 1 in doorlaat van - naar de plus uitgang .
Is er nog enig kans dat zó'n voeding overleeft .

Kan ik nog een heel betoog houden over de onzinnigheid toepassing (zoals wij in het Oosten dat zien :-D :-D ),
maar beter een alternatief .
1-Neem een goedkoop loodaccutje (12 Ah oid) , en gebruik de voeding (want zoiets bouwen is leuk) om hem LATER weer op te laden , is 300 mA ook zat .
(al zal er vast wel ergens al een acculader rondzwerven bij jou)
2-gewoon een trafo met brug en wat dikke elko , spanning van 10 -15 Volt uit is OK , je kan een eventueel te hoge spanning ook nog verminderen met serie diodes , ca 0,6 Volt per exemplaar .

m vr gr Huub
PS bij sommige bobs moet huis persé aan massa , hoe dat precies zit kan ik je misschien vertellen als ik dat in een besteld boekje kan lezen .....

gezocht 2x 1402E transistor

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 16-12-2010, 16:41 (4893 dagen geleden) @ Huub

Huub,

Je bedoeld een Blus diode ivm de inductie van die Bobine.

Heel scherp.

Bjorn moet even net afzoeken naar dergelijk schema'tje staan er zat van.
I.d. een goed schema heeft de diode reeds afgebeeld.
Bij LM317 de regelaar over de in en uitgang en als extra veiligheid nog eens 1 over de + en - van de uitgangbussen van je voeding.1N4007 of zo.

Tegen oscilleren voor en achter de regelaar ook C-tjes zetten.
Ingang LM iets groter orde 220n/330nF, uitgang LM orde 100nF.
Tevens uitgang LM een elko ca 10 of 22uF zetten.
Slim ook is om over de potmeter iets van 4,7uF te zetten om de regeling mooi netjes te laten verlopen.

Maurice

Hoe een transistor testen?

door Bert @, Zeist, 16-12-2010, 22:29 (4893 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Bjorn hier heb ik wat informatie voor je hoe een en ander in elkaar zit bij dergelijke voedingen. Ik heb ook zo'n Taiwan voeding die plotseling de geest gaf. Met veel teken werk en meten heb ik de schakeling kunnen achterhalen al hoewel het soms vreemd in elkaar past maar het werkt!
Doordat de verbindingen zijn gesoldeerd met soldeerwater als vloeimiddel (zoutzuur met een zinkoplossing) zijn de soldeerppunten en de print redelijk zwart gekleurd. Ik heb alle solderingen opnieuw gesoldeerd want door corrosie neemt ook de overgansweerstand toe op de dunne soldeerverbindingen. De stuur Tor BD345 (of een ander) heb ik ook vernieuwd deze was defect. Deze stuurt de 1e 2N3055 aan. Ook de potentiometer kan problemen geven, deze is wat klein van uitvoering vooral als je daar regelmatig mee werkt.
Bekijk de schema's en wellicht kun je hem zelf repareren.

m.vr.gr. Bert Zeist

[image][image][image][image][image]

Hoe een transistor testen?

door Fred101, 18-12-2010, 08:29 (4892 dagen geleden) @ Bert

Bobines niet zonderneer op 12VDC aansluiten. Dat vinden ze niet leuk. Ze worden heet en gaan defect. De spanning moet steeds aan en af worden geschakeld. Bv met een 555 en mosfet.

Over testen van torren.
- via de multimeter methode, snelle eerste indruk op kapot of waarschijnlijk goed.
- met een tortester. Een goede tortester is erg betrouwbaar. Daarbij zie je ook of de tor halfdood is. Dat komt vooral voor bij torren die altijd het zelfde staan ingesteld. Alsof ze een soort memory effect hebben. De hFE is dan nog maar heel laag. Je zult wel een tweede tor als refentie nodig hebben of moeten testen of de hFE aanduiding klopt. Ik heb zo'n peaktech ding te leen en daar klopt ee hFE meting niet.
- met een curvetracer. Hier valt iedere twijfelachtige tor door de mand.
- in een testschakeling, zodat je alle parameters , zowel stroom, spanning als kleinsignaal gedrag kan meten. Dan weet je naast de hFE ook de hfe. Ik heb daar een kastje voor gemaakt met aansluitbussen over alle meetpunten en 4 potmeters ipv de BCE weerstanden.

Dit gewoon even als algemene info.

Hoe een transistor testen?

door Huub, 19-12-2010, 18:11 (4890 dagen geleden) @ Fred101

Bobines niet zonderneer op 12VDC aansluiten. Dat vinden ze niet leuk. Ze worden heet en gaan defect. De spanning moet steeds aan en af worden geschakeld. Bv met een 555 en mosfet.

Dag Fred , daar heeft hij het toch niet over maar :

namelijk het voeden van de bobine van een auto als deze op de testbank staat

Neem aan dat om wat voor reden ,
Björn de ontsteking onafhankelijk van de bestaande spanningsbron in de auto wil laten werken .
Met een voeding is dat , m.i. zeker als ie gestabiliseerd is , een ..:ng .. plan , dat gaf ik al aan .
Beter ook om zo min mogelijk touwwerk naar een voertuig te laten lopen , uit praktische overweging , lijkt me .

Hm , je kan het natuurlijk ook lezen als de bobine die op de testbank staat ,
maar dan komt er wel iets meer bij kijken , en wat is een testbank voor een bobine als die geen voeding heeft ? :-D

nou de groeten maar , Huub

gedrukte schakeling

door gregory @, 04-02-2018, 10:30 (2287 dagen geleden) @ Bert

Hallo

Is er een gedrukt circuit.[image]

met waardering

Gregory

powered by my little forum